Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

welpenkamp, hoe lang?

Zoon was met de welpen op kamp. Het kamp duurt een week, en dat bleek te lang voor zoon, dus hij is voortijdig naar huis gekomen.

Ik vraag mij af: is een week zomerkamp bij welpen gebruikelijk? De jongsten in zo'n groep zijn 7 jaar, dan lijkt een week mij aan de lange kant. Ik heb zelf wel op scouting gezeten, maar pas toen ik ouder was, dus ik weet niet of het altijd al zo geweest is bij de jonkies.

groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

10-07-2015 om 17:59

Hier ook vanaf 7 jaar, en bijna een week: op zaterdag brengen en vrijdag weer ophalen. In de praktijk blijkt dat vooral voor mij lang te zijn, ik kreeg vorig jaar een kaartje van zoon met als enige tekst (andere versiering was er ook niet): "ik hou het wel een maand vol"

hier ook

Ja, hier gaan de welpen ook een week. Vroegâh toen ik zelf welpenleiding was ook al, en nog vroegâdâh, toen ik zelf kabouter was gingen we ook al een week.
Best lang inderdaad. Ik weet nog dat dinsdag vaak de lastigste dag was met veel heimweeklanten. Daar pasten we het programma ook al op aan en voor de ergste gevallen hadden we dan speciale anti-heimweepilletjes (gewoon vitamine c, maar leve het placebo effect zullen we maar zeggen).

Hera

Barvaux

Barvaux

10-07-2015 om 20:28

Hier

Hier had zoon (10 jaar geleden) een kamp van een weekend met 6 jaar en met 6 dagen met 7 jaar. Nu zit hij sinds kort weer op scouting (andere vereniging) met 16 jaar en de jongste groep gaat maar een paar nachtjes, geen week.

Hier

In Engeland was het 1 nacht voor Beavers en 2 nachten voor Cubs (welpen). Vind het eigenlijk wel mooi zo, want het tikt toch wel aan (twee plus een nacht met de welpen weg en twee nachten schoolkamp voor mijn 8-9 jarige).

mijk

mijk

10-07-2015 om 21:15

mijn groep

Doet een midweek. Is in het verleden wel een week geweest maar is voor veel kinderen te lang. Dochter is 10 en die vond het ook prima...

Mijk

Juline

Juline

10-07-2015 om 22:03

Hier ook een week

En zelf vanuit mijn scoutinggeschiedenis ben ik niet anders gewend. Als leiding vond ik een week geen probleem. Als moeder vond ik het heel lang duren, een week zonder mijn kind!
Wat ik wel prettig vind aan de zomerkampen is dat het behoorlijk gestructureerd verloopt, met een vast dagritme waardoor de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Ook het rustuurtje na de lunch, met strips of een spelletje is heel bewust ingebouwd, bij de scoutinggroepen die ik ken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-07-2015 om 22:10

week

Hier een week: zaterdag heen, vrijdagavond terug.
Ik ken veel scoutinggroepen van dichtbij en een week is toch wel de standaard. Een korter kamp in de zomervakantie is echt een uitzondering.

Tango

Tango

11-07-2015 om 13:08

Hier ook een week

Zoon hier zat een aantal jaar geleden ook op scouting. Hij begon bij de Bevers en daar gingen ze 2 nachten op kamp. Hij wilde toen zelf de eerste keer nog niet mee. Daarna was er een keer een moeder-kind kamp, gewoon in het eigen clubhuis en daarna wilde hij het tweede kamp wel mee, was ook in het eigen clubhuis, 2 nachten. Hij ging met 7 jaar naar de welpen en toen hadden ze daar net ingevoerd dat ze een week op kamp zouden gaan. Daarvoor gingen ze ook maar 2 of 3 nachten. Zoon hield vanaf het begin vol dat hij alleen maar 2 nachten mee wilde. We zijn dit aan hem blijven vragen en tegen de tijd dat het zomerkamp was, bleef hij bij zijn standpunt. Eerst zou een ander kind ook maar 2 nachten gaan maar die ging inmiddels toch de hele week. Wij hebben zoon dus na 2 nachten opgehaald, was helemaal prima. Hij vond het goed, leiding vond het goed en wij ook.
Eerlijk gezegd vind ik een week ook te lang voor 7-jarigen. Ze komen dan echt gesloopt terug na weinig slaap e.d. 2 nachten is naar mijn idee lang genoeg, hooguit 3. Voetbalkampen die zoon nu doet zijn ook allemaal 2 nachten.

Christel

Christel

11-07-2015 om 13:30

En dan worden het verkenners

en dan gaan ze twee weken. Ik heb twee zoons vanochtend uitgezwaaid. Zonder ouderdag of zo tussendoor. Het went, oudste gaat voor achtste jaar mee.

Angela67

Angela67

11-07-2015 om 13:34

christel

oh help dat is wel heel lang . . .
Hier gaan alle groepen een week (behalve Bevers, die gaan nog helemaal niet op zomerkamp).
Maar: volgens mij gaat de bege/leiding na die week zomerkamp ook zelf nog op kamp met hun leeftijdsgroep. Dus als een van onze jongens dat gaat doen in de toekomst dan komen ze nog wel even wassen tussendoor hoop ik (zichzelf en de kleren).
gr Angela

Barvaux

Barvaux

11-07-2015 om 13:53

verkenners?

Ik lees dat verkenners jongens van 14-17 zijn? Hier heet dat Expo en gaan ze een week. Wat ik vooral lastig vind is het plannen van je eigen vakantie. Ze gaan hier nu in de tweede week en ik begrijp dat dat een uitzondering is dus ik kan voortaan gewoon onze vakantie aan het einde van de zomer plannen?

Angela67

Angela67

11-07-2015 om 13:57

kansberekening/Barvaux

als de scoutingclub van jouw kind(eren) zegt dat ze normaliter de eerste week gaan dan lijkt me dat je daar volgend jaar rekening mee kunt houden.
Hier een vrij grote scoutingvereniging die altijd met alle groepen de eerste week van de zomervakantie gaat.
gr Angela

verkenners vanaf 11 jaar

Barvaux

verkenners zijn hier 11-15 jaar, officieel heten ze tegenwoordig geloof ik scouts, maar ze houden vaak nog de oude naam aan. Daarna krijg je explorers van 15-18 jaar, oftewel Rowans. Hier gaan die op trektocht, ik dacht dat dat ook een week was maar misschien ook wel 10 dagen.

Hera

Marjoleine64

Marjoleine64

11-07-2015 om 14:41

Hier ook zoiets

de bevers gaan dacht ik 2 nachten, op de zelfde locatie als de welpen die een week gaan. Die jongste groepen zitten in een soort kamphuis, in ieder geval iets met een vaste muren en een dak. De scouts gaan ook een week, maar dan wat avontuurlijker, op de fiets erheen en in tenten slapen, vaak op een labelterrein of zo. Mijn zoons zitten allebei bij de rowans (inderdaad de groep van 14-17/18 jaar oud), en die gaan meestal ook een week, soms langer, maar moeten veel meer zelf organiseren. In principe gaan alle groepen hier ook altijd de eerste week van de schoolvakanties, alleen de rowans gaan dit jaar pas aan het eind omdat er één naar de wereld Jamboree in Japan gaat en ze anders niet mee zou kunnen.

Nur

Nur

11-07-2015 om 14:54

Juist fijn

Mits het kind geen heimwee krijgt is een week juist heerlijk. Dat scheelt weer een week opvang (kosten en georganiseer). Of als je geen opvang nodig hebt dan heb je een week vrijheid. Kan je zelf een paar dagen op stap gaan of gewoon heerlijk een week in huis zijn en alles doen waar je zin in hebt (uitslapen, stappen, eindeloos films kijken). Moeten natuurlijk wel alle kinderen die week weg zijn, anders heb je er nog niks aan Hoewel het soms al kan schelen als een van de druktemakers een week elders is.

Barvaux

Barvaux

11-07-2015 om 16:46

nou

Ok scouts, daar zit mijn jongste. Ik heb nog nooit gehoord van twee week kampen dus zeggen zoals hierboven dat als je kind bij de verkenners komt het opeens twee weken worden vind ik een beetje voorbarig.

Ik vind het wel apart dat er zoveel verschillende namen worden gebruikt. Hier dus expo en scout.

Temet

Temet

11-07-2015 om 20:34 Topicstarter

aha

Een week is dus tamelijk gebruikelijk. Wat Juline beschrijft, de degelijke structuur en het ingebouwde rustuurtje, dat is hier volgens mij niet zo en dat heeft niet geholpen. Ze gaan veel te laat naar bed, en slapen niet of nauwelijks uit. Dus behalve heimwee had zoon ook slaapgebrek, en daar wordt de heimwee niet beter van.

Hier was het echt een hele week: weg op zaterdag en terug op zaterdag. Behalve voor zoon dus (en nog een ander kind trouwens).

Barvaux, die kampen worden lang van tevoren gepland volgens mij, want de accomodatie moet worden gereserveerd. Ik wist geloof ik eind vorig jaar al dat het kamp in de eerste week van de zomervakantie zou vallen, dus kon onze vakantie daaromheen worden gepland. Maar daar ging geen briefje over rond, ik had het gewoon opgevangen. Vraag het dus de leiding, zou ik denken, die weten het vast al zeer ruim van tevoren en dan weet jij ook waar je aan toe bent.

Groeten,

Temet

creabea

creabea

11-07-2015 om 22:26

hier bijna een week

van zondagochtend tot vrijdagmiddag. Met rustuurtjes inderdaad; ik vond zoon met 7 jaar te jong, dus toen is hij nog niet gegaan (hij zat ook nog maar net op scouting en een week weg zag hij ook niet zo zitten - had nooit langer dan 2 nachtjes bij opa en oma gelogeerd). Kwam ook bij dat hij nog niet zo goed zijn tanden zelf kon poetsen en dat soort dingen, vind ik ook wel belangrijk.
En ik had eens de ervaringen van een andere scouting-ouder gehoord: haar kinderen gingen ook met 7 en die hadden vreselijke heimwee gehad en waren nog niet assertief genoeg om dat te zeggen: een had aan het begin van de week in zijn slaapzak geplast en daar de hele week mee moeten doen (omdat hij het niet durfde te zeggen) en de ander had een nare ervaring gehad met een tentgenootje die een epileptische aanval had gehad 's nachts. Dus toen dacht ik helemaal, we wachten nog wel een jaartje.
Met 8 jaar is hij wel gegaan en hij vond het erg leuk en had ons niet gemist! Morgen gaat hij weer op kamp en hij heeft er weer zin in
Mijn jongste zou op beverkamp gaan (6 jaar oud, 2 nachtjes) maar die wilde niet. Wat ik wel een beetje vervelend vond was dat de leiding bleef aandringen of hij toch niet mee wilde gaan. Was met de oudste toen hij 7 was ook al, ze vroegen het wel een paar keer.

Wat het tijdstip betreft, dat is nog wel eens onhandig: de verschillende speltakken hebben niet persé in dezelfde week kamp. Dus als je meerdere kinderen op scouting hebt in verschillende leeftijdscategorieën, kan het zijn dat de vakantie lastig plannen wordt, en je bent jammer genoeg niet al je kinderen ineens een weekje kwijt

Christel

Christel

12-07-2015 om 13:43

Verkenners/welpen

Hier bestaat de scouting uit welpen en verkenners. Met 7 jaar mag je naar de welpen. Na de zomervakantie ga je naar de verkenners als je dat schooljaar 11 wordt. Oudste is van juni en was dus 3 maanden 10 toen hij verkenner werd. Je mag bij de verkenners blijven tot en met 17 jaar.

Oudste is nu 18, leiding bij de welpen geworden en in die hoedanigheid mee als leiding met verkennerskamp.

Man heeft ook op deze scouting gezeten en toen, 30 jaar terug, gingen de verkenners ook al twee weken op kamp. Altijd de eerste twee weken van de zomervakantie en altijd naar hetzelfde terrein. Lijkt mij saai, maar ze kijken er het hele jaar naar uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.