viridantia
17-10-2011 om 23:07
Welke ' idealen' (andere dan opvoedkundige) heb je laten schieten door kinderen?
Een tijdje terug opende Temet een draadje over de opvoeding " waar ging het mis?" over opvoedkundige idealen die roemloos sneuvelden in de realiteit.
Mijn vraag is welke andere 'idealen' heb je opgegeven toen je kinderen kreeg?
Mijn ideaal was altijd te koken met verse producten gekocht in kleinere buurtwinkels. Lukte niet altijd maar de intentie was er. Intussen hebben de pakjes en zakjes (eerlijk veel zijn gesneden groenten) en kant en klaar hun intrede gedaan en ik haal ook nog eens zowat alles uit de supermarkt.
Geen puf en tijd om het anders te doen en boerenmarkten en delicatessenwinkels af te lopen met 2 peuters.
Ook zag ik me nooit in zo'n lelijk mobilhome zitten op vakantie maar nu ben ik er verslingerd aan, zo handig.
Een zeer milieubewuste zwangere kennis van mij bezwoer nooit een auto te nemen maar was gelijk voor de bijl toen ze 2 kleine kinderen had.
Een ander stel met kinderen dat ik ken houdt vol: geen afwasmachine, geen auto en elke week een biogroente-abonnement (zelf al fietsend af te halen in het weekend aan de andere kant van de stad).
wie heeft nog meer 'idealen' ingeleverd? Heftige feminist en toch tbm' er geworden? Of zoiets...
Jolanda123
18-10-2011 om 10:04
Een speen
Geen idee of het opvoedkundig is of niet
Maar hier was het heilige voornemen dat mijn kind nooooooit een speen zou krijgen.
Ik had nachtmerries van kindertjes met snotneusjes en smerige gezichtjes met een vieze speen in de mond. Nee, mijn kind zou nooit een speen krijgen. En ouders die hun kind een speen gaven? Dat waren de meest gemakkelijke, ongeïnteresseerde ouders die er bestonden op de wereld.
Dit principe heb ik toch wel 2 dagen volgehouden... Daarna lag zoonlief heel tevreden te slapen met het speentje in zijn mond dat in de blije doos zat....
Bij zoon 2 lag er al een speen klaar thuis ik thuis kwam vanuit het ziekenhuis
Tijgeroog
18-10-2011 om 10:59
Werken
Ik zou een aantal dagen blijven werken en m'n man zou ook minder gaan werken, allebei voor de kinderen zorgen.
Maarja, aan het begin van m'n zwangerschapsverlof liep ook m'n contract af, parttime werken deden ze op m'n werk niet aan, door nieuwe software hadden ze toch minder mensen nodig (dachten ze), dus ik had een baby en geen werk. En een man die een hoger salaris kreeg dan ik zou krijgen (ouder, dus meer ervaring). En we konden op 1 salaris eigenlijk ook prima rondkomen. Dus nooit een goede reden gehad om weer te gaan werken, terwijl ik bij werkende moeders om me heen veel stress zag met halen en brengen bij kdv, zieke kinderen etc.
Maar... de jongste is sinds kort naar school en ik ga na de herfstvakantie onder schooltijd 2 dagen per week interessant vrijwilligerswerk doen, wat zelfs aansluit op wat ik vroeger deed. Dus wel weer aan de slag, maar met meer flexibiliteit dan bij een betaalde baan. Ik heb er zin in.
Belle Époque
18-10-2011 om 12:46
Nooit oorlogsspul en schiettuig!
En dan krijg je een zoon die buitengewoon geïnteresseerd is in het leger, op jonge leeftijd al indrukwekkende kriekenschiet-geweertjes maakte van pvc-pijpen en gekleurd plakband, zákken plastic soldaatjes verzamelde, ádemloos naar Discovery kon kijken over WO2 (vooral het strategische aspect) en on top of that inmiddels fanatiek Black Ops-speler is geworden...
100%mama
18-10-2011 om 16:06
Jep, het schietende speelgoed
NOOIT, ik herhaal NOOIT zou er hier ook maar iets in huis komen wat lijkt of in de buurt komt van een wapen....en dan sta je op de kermis....wint zoonlief een mooi pistool en kijkt dan ZO bedroeft omdat hij eigenlijk weet dat het niet mag...en toen ben ik overstag gegaan. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat het een gigantische jongen is die alles wat met schieten te maken heeft zeer boeiend vind....ik heb nog een 2e kans he
Silone
18-10-2011 om 16:28
Papieren luiers
Ik ging voor katoen. Helemaal verantwoord, wég met de wegwerpmaatschappij!
Binnen drie maanden lagen de kruidvatluiers in de commode...
Belle Époque
18-10-2011 om 18:29
100%mama, één voordeel...
Toen het laatst kermis was, schoot zoonlief met gemak een hele reeks enorme knuffelbeesten bij elkaar...!
Kaaskopje
18-10-2011 om 22:12
Geen
Ik ben niet zo'n idealenmens vrees ik. Behalve de Miss Holland idealen dan: vrede op aarde en iedereen een gevulde buik. Mijn enige serieuze ideaal was dat ik kinderen zou krijgen en ik was altijd wel zo romantisch (en praktisch) ingesteld dat ik daar een man bij zag. Idealen scheppen principes en verwachtingen en daar ben ik heel voorzichtig mee.
Wat betreft het idee dat er nooit schiettuig in huis zou komen, hebben wij al snel begrepen dat het niet realistisch is om kinderen volledig 'schietvrij' op te laten groeien. Kinderen, en jongens denk ik vaker dan meisjes, hebben die fantasie nu eenmaal. Krijgen ze geen speelgoedding dan rapen ze wel een stuk hout in de vorm van een geweer/pistool uit de struiken. Dat zit er bij veel nu eenmaal in. En bij de meesten verdwijnt die behoefte ook weer. Ter illustratie: man heeft jarenlang met een gebroken geweertje op zijn jas gelopen en zijn broer was dienstweigeraar. Sinds ze kinderen hebben zijn beiden wat bloeddorstiger geworden. Wie aan hun kind komt....
+ Brunette +
18-10-2011 om 22:20
Mcdonalds
Nooit zou ik mijn dochter kennis laten maken met dit abjecte verschijnsel. Maar dat deden anderen voor mij, het kwaad is geschied en zo nu en dan geef ik gehoor aan de smeekbeden om er weer eens heen te gaan, mede omdat het aanbod gezonder is dan 20, 30 jaar geleden. Slimme jongens, die marketingmensen van McD.
krin
18-10-2011 om 22:43
Feministische idealen
Mijn zorgreflex en het gebrek daaraan bij man leidden hier angstwekkend snel tot een modern-traditionele rolverdeling (hij voltijds, ik deeltijd; hij het voetbal, ik de kapotte knieën). Niet altijd naar tevredenheid (aan beide kanten), en zeker niet altijd zonder slag of stoot, maar toch.
Marjolein
19-10-2011 om 08:33
Heerlijk herkenbaar!
Ja hoor, ook hier absoluut geen geweren of pistolen in huis, maar uiteindelijk werden het Star Wars light sabels (?).
En o ja, ik was echt een hele carriere tijger.... nou ja, niet meer dus.
Maar gaandeweg ontwikkel je weer nieuwe idealen Toch?!
Massi Nissa
19-10-2011 om 10:19
Ligt het alleen aan die kinderen?
Ik ben over heel wat dingen van gedachten veranderd in de loop der jaren, maar betwijfel sterk of al die verlaten dan wel sterk gewijzigde idealen kunnen worden toegeschreven aan de realiteit van het ouderschap. Ik denk eerder dat je tussen je 20e en 40e een bijzonder hectische periode ingaat met heel veel verschillende fases. Het zou wel bijzonder vreemd en ongezond zijn als je al die tijd je oude standpunten strak zou blijven omarmen zonder er af en toe eens kritisch naar te kijken. Bij mij gingen de meeste veranderingen trouwens geleidelijk - zo geleidelijk dat ik soms geschokt ben als ik merk hoe ver ik ben 'opgeschoven' in sommige dingen.
Groetjes
Massi
krin
19-10-2011 om 16:16
Weet ik niet
of het post of propter is. Zou je denken dat iedereen minder principieel wordt naarmate de jaren vorderen? Zodra je principes ook echt getoetst worden aan de werkelijkheid, is de kans op schuiven wel groter, natuurlijk.
Ik weet niet goed meer wat voor idealen ik koesterde, twintig jaar geleden. Ja, wereldvrede, natuurlijk. En eerlijk zullen we alles delen (ik een beetje meer dan jij). Die heb ik nog, hoor, stiekem.
Ik kan in elk geval niets bedenken waarin ik echt verbluffend opgeschoven ben, maar misschien dat ik met een voorbeeld van Massi een oja-erlebnis krijg?
Massi Nissa
20-10-2011 om 10:16
Krin
Verbluffend opgeschoven niet, maar wel behoorlijk. Zo ben ik in de loop der jaren veel liberaler gaan denken, terwijl ik daar niet bepaald het salaris naar heb. Ik beschouw mezelf nu als links-liberaal. Verder weet ik nu dat het in Nederland verdomd moeilijk is om een kwartje te worden als je voor een dubbeltje geboren bent, we leven in een niet hardop erkende standenmaatschappij. Racisme, discriminatie naar seksuele geaardheid, 'ageism' etc. en hoe vaak die in allerlei vormen voorkomen: veel vaker en erger dan ik vroeger dacht in mijn beschermde wereldje op de universiteit. Kortom, ik zie de wereld door een iets minder roze gekleurde bril. Al leef ik er niet naar, want ik probeer op mijn werk van elk dubbeltje een kwartje te maken .
Groetjes
Massi
Faith
20-10-2011 om 16:12
Bij elkaar blijven
Ik vond altijd dat je als je kinderen hebt gekregen ook niet uit elkaar mag gaan. Maar op een gegeven moment was het op, over. Heel erg en verdrietig, maar dat is wel een ideaal dat ook niet is uitgekomen bij mij Nu probeer ik de schade zo klein mogelijk te houden voor de kinderen. Faith
Vic
20-10-2011 om 18:05
Fio
Ik niet. Ik ben benieuwd hoe die twee zaken met elkaar rijmen. Niet dat iemand verantwoording aan mij schuldig is ofzo, gewoon uit interesse.
Fiorucci
20-10-2011 om 18:22
Vic
Het komt over alsof je verantwoording verwacht, vindt je werkelijk dat iemand dit met jou moet delen??
kastanjet
20-10-2011 om 19:45
Roze jurken
Als ik een dochter zou krijgen, zou ze nooit en te nimmer roze kleding en/of rokken/jurken dragen.... Keep on dreaming!
Misdreavus
20-10-2011 om 23:21
Lol kastanjet
Mijn dochter was een paar weken oud toen mijn toen 3-jarige zoon in een winkel heel trots naar me toe kwam lopen omdat hij een heel mooi roze jurkje had gezien, echt iets voor zijn zusje. Het idee dat mijn dochter geen roze zou dragen ging dus al heel snel overboord.
Ze is nu 6 en draagt wel roze, maar het is voor haar niet meer dan gewoon een kleur. Als ik geen roze meer voor haar zou kopen zou ze het ook prima vinden. Ze wil groen en als ik dan weer eens tevergeefs loop te zoeken naar leuke groene meisjeskleren zou ik wel eens willen dat ze een voorkeur voor roze zou hebben.
Terpi
21-10-2011 om 09:31
Hoogdravend en hoogstaand haha
Ik zou, hoeveel kinderen dan ook, hoeveel uren werk dan ook, ten alle tijden blijven lezen in prachtige hoogstaande literatuur om mijn intellect te blijven prikkelen hahahaha Ik lees nu de viva, de psychologie magazine en als ik echt tijd over heb (het werk gedaan, de kinderen getemd, het huishouden op orde) kom ik nog toe aan een boek (nu deel 4 van de twilight saga omdat zoon daar zo enthousiast over was...)
Tink
21-10-2011 om 23:12
Principes
Krin: "Zou je denken dat iedereen minder principieel wordt naarmate de jaren vorderen? Zodra je principes ook echt getoetst worden aan de werkelijkheid, is de kans op schuiven wel groter, natuurlijk."
Ken je deze: ik heb zulke hoogstaande principes dat ik er in geval van nood onderdoor kan...
En over idealen. Ik zou natuurlijk de meeste relaxte en gezellige moeder éver worden, die altijd geduldig dingen zou uitpraten met haar kinderen en nooit woest worden.
Ahum. Ja. Moeders blijkt ook maar een mens
Tink
21-10-2011 om 23:14
O sorry
Dat was per ongeluk toch een opvoedkundig ideaal.
Okee dan, die van de papieren luiers is ook wel een goeie. Bij kind 4 waren de katoenen kuis versleten en gingen we voor de bijl.
dc
22-10-2011 om 22:52
Tink
"ik heb zulke hoogstaande principes dat ik er in geval van nood onderdoor kan..."
Geweldig! Die ga ik jatten!