Frouke
01-01-2013 om 21:32
Wat zal je doen als je ondekt dat een familie lid steelt.
We hadden gisteren een gezellige samen zijn met familie bij ons thuis. Mijn nicht vraagt of ze haar 2 jarig dochtertje boven mag verschonen. Natuurlijk mag dat, ik loop later naar boven want vind het wel lang duren. Ik kijk toevallig in de badkamer zie ik mijn nicht haar dochtertje mijn dochtertjes kleren aantrekken die iets ouder is. Er liggen ook verschillende kleding stukken van mijn dochter op de grond.Ik kan mijn ogen niet geloven en bedenk mij wat ik nu moet doen?
Ik weet dat mijn nicht het moeilijk heeft aan financieen wat komt door haar ex-man die schulden heeft gemaakt. Moet ik nu mijn hart laten spreken van, ik laat haar maar gaan zodat haar dochtertje wat extra goede winter kleren heeft. Of spreek ik haar aan en kijk of ik haar kan helpen met oude kleren van mijn dochtertje. Of zal ik haar aanspreken en aangifte doen bij de politie waardoor ze meer in problemen komt.
Ik heb mijn hart late spreken en ben stilletjes weggegaan, later heb ik er niets over gezegd.
Als ze beneden komt kan gewoon zien dat haar dochtertje dikker is aangekleed en ze heeft zelfs een trui aan van mijn dochtertje. Haar verschoon tas lijkt dikker mogelijk dat er meer kleren inzitten. Niemand ziet het en ook haar man niet. Als ze naar huis gaan en haar dochtertje even alleen bij mij staat doe ik haar nog snel een sjaal om van mij dochtertje want het was koud buiten. Bij het weggaan ziet mijn nicht het niet maar zie wel dat haar dochtertje het lekker warm heeft.
Wat zou jullie doen?
fryskdumke
01-01-2013 om 21:48
Eerlijk zijn
ik zou eerlijk zijn. een 1 op 1 gesprek met je nicht aan gaan waarbij je zakelijk aangeeft wat je hebt gezien. Dat je snapt dat ze het moeilijk heeft maar dat dit niet de bedoeling kan zijn...
hoe moet je haar nu nog vertrouwen in je eigen huis?
Egel
01-01-2013 om 21:51
Ik zou...
...hoewel ik het enerzijds nobel vind dat je het laten stelen hebt laten gebeuren omdat je weet dat ze het moeilijk heeft, zou ik het niet hebben gedaan. Ik zou zo ontzet zijn dat er kleren van mijn dochtertje zouden worden weggehaald en dat zij zich zou verlagen tot stelen, en ik zou ook niet willen dat ze dacht dat ze hiermee weg zou komen. Dit is echt niet de manier om je problemen te verminderen. Er zijn zoveel manieren om goedkoop of gratis aan extra kleren voor je kinderen te komen. En een van die manieren is niet tijdens een bezoek bij familie een deel van de kast leeghalen en leegroven (ook nog veel kans dat het uitkomt, en je moet met de gedachte dat je van je nicht stal verder leven). Ik denk dat ik razendsnel een smoes voor haar zou hebben bedacht. Zo van: 'oooo niet schrikken dat ik even binnen kom en zie dat je de kleren van mijn dochter even bij de jouwe past hoor! Dat ken ik, dat is gewoon zo leuk om te zien! En binnenkort past ze het niet meer en als je het leuk vindt geef ik jou dan ook een zak met kleertjes! O misschien heb ik nu ook nog wel iets wat net te klein is...' blablabla--- en als het wel al overduidelijk is dat het als stelen bedoeld was, toch boos worden. Hoe durft ze je vertrouwen te beschamen en waarom vraagt ze niet gewoon om hulp als ze dat nodig heeft?
Ik zou trouwens de kleren ook terugvragen. Ze heeft ze nu wel lang genoeg geleend.
Manda Rijn
01-01-2013 om 22:36
Tja
ik heb wel eens een persoon aangetroffen die opeens kleding in mijn kledingkast aan het bekijken was, ik vond dat ook wel apart, persoon in kwestie heb ik toen een topje oid gegeven wat ze mocht hebben, daar was ze heel blij mee. Die enkele keer dat die persoon er is geef ik haar ook altijd iets mee, komt blijkbaar altijd erg van pas. Als we iets over hebben en ik vraag of zij het wil heeft ze ook altijd wel een mooie plek er voor ed. Persoon is verder geen klaploper, is gewoon behept met het idee dat ik en geen privacy wens tov mijn spullen en zoiets privé's als kledingkast, blijkbaar. Ach ja ze komt zo zelden dat ik er maar geen woorden aan vuil ga maken. Overigens heb ik wel al wat leuke zinnen bedacht mocht ik haar weer aantreffen in mijn slaapkamer (gasten horen niet ongevraagd iemands slaapkamer in te lopen en dan kledingkasten open te doen !!!!) op weg naar mijn kledingkast. Sterker nog ik ga een briefje ophangen als ze komt
Ik zou in deze situatie toch wel iets gezegd hebben, of er na als ze weer een keertje komt. Dus met wat briefjes hier en daar. zoiets in de trant van "erg jammer dat je vorige keer niets gezegd hebt toen je x's kleding mee nam. Als je kleertjes nodig hebt zeg het dan gewoon even'
Kaaskopje
01-01-2013 om 23:27
Dat je je mond hebt weten te houden!
Ik zou van verbazing meteen gevraagd hebben 'wat doe jij nou?' Ik vind het ontzettend onbaatzuchtig en lief dat je je nicht zonder commentaar hebt laten gaan, maar ik vind dat ze moet weten dat jij het weet. Als jij besloten hebt dat ze de kleren mag houden, kun je dat zo laten, maar ik zou wel duidelijk maken dat je niet meer wilt dat ze in jullie kasten gaat shoppen.
De kleren van je dochter die ze meegenomen heeft, waren die ook echt al te klein? Of moet je er nu zelf vervanging voor kopen? Als dat zo is zou ik denk ik toch zeggen dat ze niet alles mag houden hoor. En dat ze het krijgt zodra het te klein is geworden. Dat is met een paar maanden al zo.
dc
01-01-2013 om 23:58
Wat lastig!
Het zou er denk ik heel erg veel van afhangen hoeveel ik heb en wat ze meenam. Mijn kinderen heben niet veel kleding (ik ben niet zo'n shopper), en de kleding die ze hebben daar ben ik vaak best aan gehecht. Ik zou dus echt bij uitval van een setje moeten gaan winkelen. Dus ik zou de kleding wel terugvragen, maar wel een excuus aanreiken. Iets van dat je zag dat ze wat geleend had, omdat haar dochter een ongelukje had gehad ofzo, maar de kleding wel graag terug wil hebben.
Maar als mijn kasten vol zouden zitten, en ik de kledingstukken in kwestie niet eens zou missen, dan zou ik het gewoon laten gaan. En oude kleding bij elkaar zoeken en haar doneren.
wil40
02-01-2013 om 00:55
Niets
Het is behoorlijk naïef van je nicht. Het is misschien een kleptomane? Als je zo opvallend steelt is dat ook best "een beetje dom". Doordat jij bij het weggaan nog een sjaal van je dochter bij haar kind omdoet laat je eigenlijk weten het wel prima te vinden.
Politie bellen zou ik zeker niet doen. Ze zegt gewoon dat ze het van je heeft gekregen. Heeft je nichtje psychologische hulp nodig dan zou ik er misschien met haar over praten. Als je denkt dat dit eenmalig was en alleen bij jou zou ik haar geen tweede kans meer geven om "zelf iets uit te zoeken" en een tasje voor haar hebben klaarstaan.
Jammer, je vertrouwen in haar is nu weg en komt niet snel weer terug, dat is het enige wat ze er mee bereikt heeft.
Hanne.
02-01-2013 om 11:36
Wat van zeggen
Ik zou er zeker wat van zeggen, op een manier die haar een uitweg geeft.
Moment zelf was natuurlijk ideaal geweest dan had je bij vertrek kunnen vragen of ze de geleende kleertjes voor zondag terug geeft omdat je ze dan bij je eigen dochter aan wil trekken (of woorden van gelijke strekking). En dan kan je later evt een zak met spullen geven/aanbieden.
Nu zou je met een soortgelijke mededeling kunnen bellen. Kans bestaat alleen dat er in alle toonaarden wordt ontkend dat er iets 'geleend' is.
Of mijn kast overvol is of niet zou voor mij niet uitmaken. Mijn spullen zijn mijn spullen. Die neem je niet ongevraagd mee. Het is niet aan een ander om te beslissen welke kleren ik wel/niet weggeef. Als je't vraagt is het een ander verhaal. Dan geeft ik waarschijnlijk met liefde de helft weg.
Frouke
02-01-2013 om 15:31
Gesprek gehad
Heb vandaag een gesprek met mijn nicht toen ik onverwachts op koffie visite kwam.
Ik heb haar gewoon gevraagd waarom ze tijdens de familie dag bij ons thuis mijn dochters kleren heeft meegenomen en dat ze niet gezien dat haar dochtertje opeens een sjaal om had.
Ze had het er even moeilijk mee en toen heeft ze mij alles verteld wat ik al wist en ze haar excuses aangeboden. Ze deed het omdat ze zich schaamde dat ze geen geld had voor kleren voor haar dochter en ze wou het buiten de familie houden dat ze schulden had. Vragen was gewoon te moeilijk voor haar voor op een familie dag, ze heeft nooit nagedacht om met mij apart te praten.
Ze heeft mij de kleren terug gegeven en morgen zal ze de rest + de sjaal teruggeven omdat haar dochtertje deze aan en om had vandaag naar school. Ik heb aan haar gevraagd of ze kleren die mijn dochter niet meer paste wilde hebben en dat wou ze eerst niet maar kwam ze later op terug.
Fransien
02-01-2013 om 15:42
Voedselbank/diaconie
Je weet dat er voor mensen die in de schulden zitten en het even heel erg moeilijk hebben altijd nog het vangnet van de diaconie en de voedselbank is? Dan kan ze geholpen worden om alle schulden in kaart te brengen, eventueel richting schuldhulpverlening geholpen worden, geholpen worden met budgetbeheer, geholpen worden richting nieuwe baan als dat nodig is. Er zijn altijd wel doorschuif-dingen van mensen die uit de kleine kinderen raken en geen zin hebben in marktplaats. Je kunt haar er op wijzen, en je hoeft absoluut niet kerkelijk te zijn om een beroep te doen op de diaconie.
Rafelkap
02-01-2013 om 18:31
Triest
Ik vind het heel triest. Ik snap best dat je er niet meteen wat van zei, te verbluft. Het is eigenlijk heel aardig van je hoe je het oploste, zo stond ze niet zo voor schut.
Maar geld is denk ik bij haar niet het enige probleem. Geef jij al de te kleine kleding al door aan haar? Anders is dat een goed idee. Misschien kan je kijken hoe je haar verder kan helpen.
Forumbeheer Ouders Online
03-01-2013 om 15:39
Even wat snoeien
Beste mensen,
Ik heb even wat gesnoeid in deze draad, alle aannames ten spijt heb ik de verdachtmakerij er gewoon af moeten halen. Als je iets denkt over iemand dan mail je de forumbeheerder maar post het aub niet in de draad zelf.
Dank!
Forumbeheer Ouders Online