Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
tonny

tonny

06-08-2015 om 10:44

Wat speelde jij graag, als kind?

wat deed je vroeger graag, buiten schooltijd? Binnen/buiten, met broers/zussen, buurkinderen?

Zie je dat terug in je gezin, of doen je kinderen heel andere dingen dan jij destijds?

Oh leuk!!

Weer zo'n leuk tonny-draadje!!
Eh, wat deed ik: heel andere dingen dan mijn kinderen inderdaad. Ik speelde veel buiten. We deden stoepranden, knikkeren, stand-in-de-mand, springtouwen, kaatseballen, rolschaatsen. En veel op zo'n klimrek: koppeltje duiken en allerlei andere turnoefeningen. Ik weet nog dat die klimrekken gewoon op de grond stonden. Als je geluk had lag er gras onder, maar op het schoolplein stonden ze gewoon op de betonnen tegels. Kom daar nog maar eens om tegenwoordig...

Binnen speelde ik vooral veel fantasiespelletjes. In mijn eentje of met vriendinnen (en dan was ik... en jij was...). En verder lezenlezenlezen. Urenlang. Die binnenspelletjes zie ik wel bij mijn kinderen terug. De buitenspelletjes eigenlijk niet.

Nur

Nur

06-08-2015 om 12:05

Van alles

Ik speelde heel veel buiten. Op vakantiedagen maakten we 's ochtends brood en limonade klaar en dan gingen we de hele dag op stap, zwerven door het bos of fietsen naar het strand. We mochten al heel jong zo alleen op stap. Mijn moeders enige eis was dat we voor het avondeten terug moesten zijn. Ik weet niet of ze enig idee had waar we zaten. Waarschijnlijk niet. Ik vond die vrijheid altijd zo heerlijk. De hele dag in het bos en de velden spelen en op zwerftocht. Zeker toen we jonger waren kwam daar ook veel fantasie bij van pas: dan waren we ontdekkingsreizigers of we waren op avontuur om de heilige graal te vinden of een schat.

Verder ook veel fietsen, steppen, sleeen, voetballen, rolschaatsen en badminton.

Thuis hadden we niet zo heel veel speelgoed maar wel genoeg. Ik speelde graag met lego en playmobil. Dat vond ik het allerleukst maar dat was natuurlijk best duur spul dus daar hadden we niet zo veel van. Verder ook gezelschapsspelletjes. Mens erger je niet, ganzenbord en monopoly waren zeer geliefd. Ik maakte graag puzzels en ik las heel veel. Het wekelijkse bibliotheek bezoek was een hoogtepunt. Verder verzonnen we vaak toneelstukjes en deden fantasie spelletjes als kantoortje. Ik speelde ook wel met poppen maar niet zo heel veel.

Nur

Nur

06-08-2015 om 12:24

Mijn eigen kinderen

Die hebben minder vrijheid dan ik vroeger had. Ik laat ze niet alleen op zwerftocht gaan op die leeftijd. Ik wil meer weten waar ze zitten.
Eerst woonden we in de stad dus onbegeleid buitenspelen kon niet. Buitenspelen was naar het park gaan. Daar gingen ze dan in de speeltuin spelen, fietsen, steppen, skaten en dergelijke. Was ook leuk want daar waren altijd wel andere kinderen. Maar ik was er wel altijd bij natuurlijk. Daarnaast deed ik veel meer met ze dan mijn ouders ooit hebben gedaan (zwembad, speeltuin, museum, park). Nu wonen we meer buiten. Onze jongste kinderen groeien dus wel op het met buitenspelen. Ze mogen niet zo ver en veel als ik vroeger. Wel zijn ze veel buiten om te skaten, crossfietsen, hutten te bouwen en rollerhockey te spelen bijvoorbeeld.

In huis hebben ze veel meer speelgoed dan ik vroeger. Grappig genoeg zijn lego en playmobil ook bij hun zeer favoriet. En aangezien ik vroeger altijd dat zo geweldig vond ben ik daar vrij gul mee en hebben ze er veel van. Verder lezen ze ook veel, spelen veel spelletjes, bedenken toneelstukje en dergelijke. Net zoals ik vroeger. Ze hebben ook een spelcomputer en daar spelen ze ook graag mee. Dat hadden wij dan niet. En mijn kinderen doen vaker mee aan dingen die een poosje heel erg in zijn zoals bijvoorbeeld van die bandjes van elastiekjes maken of pokemon kaarten verzamelen. Vroeger had je veel minder van die hypes.

Evanlyn

Evanlyn

06-08-2015 om 14:40

wij (in de stad)

Binnen met lego spelen of alles lezen wat los en vast zat (vaak volkomen ongeschikt), knikkeren, elastieken, stoepranden, verstoppertje tussen de auto's, en op het schoolplein mijn favoriet: blikkie trap! Dat laatste zou ik nog steeds leuk vinden, misschien iets voor een OO meeting of zo? We gingen ook wel eens gewoon op de rijweg staan tennissen, dat kun je je nu niet meer voorstellen.

En we deden bordje tik, kent iemand dat? Je gaat in een rijtje staan en de voorste gooit een bal tegen een huisnunmmer. Bij ons waren die geëmailleerd, dus als je het raakte was dat goed te horen. Dan moest de volgende de bal vangen en iedereen aftikken, maar er was van tevoren een route afgesproken van plaatsen die buutvrij waren. Eigenlijk een soort variant van softbal.

neteret mut

neteret mut

06-08-2015 om 17:39

ministeck, lezen

soms wat knutselen (klei, kleuren, gips), verhalen naspelen met figuurtjes en beestjes (samen met mijn vader). Buitenspelen was meestal in de zandbak (groot en diep, ruimte voor watergeulen ed.), ontdekkingsreiziger spelen of op onderzoek gaan in de weilanden achter ons huis. Geen stoepranden of klimrekken ed. in de weide omgeving en ik herinner me niet veel spelen bij vriendinnen (en als die bij mij kwamen wilden ze altijd met poppen spelen) Heel weinig spelletjes gedaan als enigst kind, behalve als neven en nichten op bezoek waren.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-08-2015 om 18:38

Uh..

Als kleintje (4-10 jaar): de grote zandbak spelen bij ons in de tuin. Daar zaten we soms met wel 6 kinderen in en omheen als het mooi weer was. Of knikkeren, rolschaatsen (de autoloze zondagen!) en dergelijke. Besjes (of pijltjes) schieten! Binnen had ik een heleboel lego, en mijn legotreinbanen liepen door mijn hele kamer en onder mijn bed door. En ik heb de hele kinderbieb leeg gelezen.
Later hadden we een bootje (optimist) en woonden we vlakbij het water, en ik ging vaak varen, roeien, helemaal alleen, veel te lang wegblijven, ik was toen 13. Of zeilen. We bouwden ook vaak vlotten van allerlei bouwrommel (pallets), en haalden weleens een nat pak. Ik kan me niet voorstellen dat we dat altijd deden, maar dat zijn wel de hoogtepunten die ik me herinner.
Mijn zoons doen dat allemaal niet, die hebben als kleuters wel heel veel in de zandbak gespeeld, en later in ons zwembad (met de vriendjes). In de winter zaten ze veel meer bij de vriendjes thuis te gamen. En nu ook thuis...

Ely

Ely

06-08-2015 om 23:41

Nu ik erover nadenk

Zijn er best veel overeenkomsten. Als kind maar ook nu wonen we in een buurt waar kinderen veel met elkaar spelen op straat of bij elkaar in de tuin of binnen bij minder weer. Het type buurt is heel anders maar ik vind het sfeertje wel vergelijkbaar. De ouders/moeders die vaak ook met elkaar omgaan en bij het kinderen naar binnen halen met elkaar aan de praat raken waar de kinderen dankbaar gebruik van maken om nog even door te spelen. Ik vond en vind het heerlijk.

Binnen spelen ze met van alles. Dochter verkleed graag maar verder kan ik weinig lijn erin trekken

Tango

Tango

07-08-2015 om 14:35

Veel buiten

Ik woonde in een klein dorp en speelde naar mijn herinnering heel veel buiten. Ik had een goede vriendin die tegenover me woonde en verder nog heel veel kinderen in de buurt. Soms speelde je met een hele groep, verstoppertje of buskruit. Soms met een klein groepje, touwtje springen, hinkelen, elastieken (met zo'n elastiek om twee paaltjes en dan allerlei trucjes doen). Ook hadden we een spelletje waarbij je met een tennisbal tegen de muur moest gooien, agenten heette dat volgens mij.
Met die ene vriendin speelde ik ook heel veel fantasiespel op een nabijgelegen schoolplein. We leefden dan in het oerwoud en hadden allebei een aapje als vriend.
Binnen speelden we samen met Monchichi-aapjes en later Barbies.

Tango

Tango

07-08-2015 om 14:37

En oh ja

Toen ik kleiner was speelde ik veel met vriendjes en vriendinnetjes in de zandbak of in het badje in de tuin. Mijn ouders waren nogal vrij dus bij ons in de tuin mochten de kinderen zonder broekje aan. Vonden sommige kinderen erg interessant. Bij de buren mocht ik ook soms in het badje maar mijn moeder trok me dan maar een broekje aan.

Verder speelde ik binnen ook met lego en heel veel met Playmobil. Met mijn jongere zusje speelden we hele televisieseries na, zoals Dallas. Toen was ik al een jaar of 11/12 denk ik.

Tango

Tango

07-08-2015 om 14:48

Kinderen

Vergeet ik nog te schrijven wat mijn kinderen spelen. Dochter speelde wel altijd veel buiten, vooral met buurmeisje van 2 jaar ouder. Ook samen met playmobil spelen e.d. in de tuin of binnen. Dat komt dus aardig overeen met wat ik deed. Ook deed ze ook vaak met een groep kinderen verstoppertje e.d. Zoon deed dan soms ook mee.
Zoon is wat lastiger met aansluiting vinden in de buurt. Zoekt zelf nooit iemand op. Hij speelt alleen buiten als hij een vriendje van school op bezoek heeft. Toen hij kleiner was wel iets meer.
Dochter deed verder ook vaak skaten, steppen e.d. Deed ik vroeger ook alleen dan rolschaatsen. Inmiddels is ze 14 en speelt ze niet meer buiten.

neteret mut

neteret mut

07-08-2015 om 16:48

rolschaatsen

vond ik heel leuk, dat deed ik als ik bij mijn nichtje was want die woonde in een stad en daar had je een stoep en allerlei verharde paden. Thuis alleen grind en gras, geen stoep en de straat was te druk, soms deed ik het dan maar in de garage.

Mijntje

Mijntje

07-08-2015 om 18:52

ja rolschaatsen

Ja rolschaatsen. Dat deed ik heel veel, net als elastieken trouwens. Voor mijn kind ook rolschaatsen gekocht. Gelukkig tweedehands, want hij deed er niks mee. Skaten leek hem ook niks, meneer wilde 'weaven.'
Buiten spelen deed ik ook veel meer, verder schreef ik gedichtjes en verhalen en mijn kind tekent weer veel. Playmobile vond ik ook leuker dan mijn kind, die is wel weer net zo dol op lego als zijn ooms dat waren.

Niny

Niny

08-08-2015 om 13:21

Van alles

Ik ben opgegroeid in een dorp en wat ik vooral deed was: Knikkeren, rolschaatsen, stoepranden, elastieken, kaatsenballen, langs de rivier slenteren en steentjes zoeken, samen met een vriendin 'tuinkeuringen' doen, heksenprutjes maken met bloemen en besjes, op straat tennissen en badmintonnen. Ik was vaak urenlang op pad. En verder las ik veel, speelde met klei, lego, Barbies en ministeck.
Mijn kinderen zijn nu pubers, maar toen ze jonger waren speelden ze veel minder buiten dan ik deed, en ze kregen ook minder vrijheid omdat het hier in de straat redelijk druk is. Skeeleren, waveboarden, knikkeren, hutten bouwen, dat soort dingen deden ze. En binnen veel lezen en computerspelletjes.

Nostalgie.... : )

Leuk draadje dit.

Buiten: Rolschaatsen, verstoppertje, elastieken, stoepranden, tennissen, voetballen, pijltjes schieten (of besjes)
uren schommelen in de speeltuin, 'parfum' maken van blaasjes en besjes, knikkeren, bokje springen, slagballen, o teveel om op te noemen!

Binnen: Lezen, lezen, lezen, lezen, en tv-kijken was ik ook dol op. Volgens mij op de BBC: Fun Factory, met He-Man, Inspector Gadget, en Transformers.
Ik vond het ook leuk om van die geurdoeken te maken: Een lekker stuk zeep in een mooie zakdoek, mooi lint er om en dan van die gekleurde knopspelden erin steken.
Puzzels vond ik ook leuk, en wat ik ook heel veel gedaan heb is 'tafelkleedjes' knippen, en slingers.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2015 om 20:38

Even diep graven hoor

Van heel vroeger herinner ik mij, dat wij heel creatief waren met een step. Een omgekeerde step was opeens een ijscokar. Ik was wel een meisje met spelen. Met poppen, kappertje, winkeltje, playbacken op Tom Jones, met een kinderkeukentje pannenkoekje en aardappelblokjes bakken. Ik had ook een poppenkastje. En gewoon lummelen natuurlijk. In het dorp waar we gingen wonen, kon je als kind ook fijn de wei en de duinen in.

Mijn dochters waren vooral in vakanties altijd clubjes aan het oprichten. Daar werden dan toneelstukjes mee gedaan en zo. Ook zij speelden wel eens winkeltje.

De jongste speelde graag met Lego en kleine popjes. De oudste was niet zo'n speler met speelgoed. Zij ging toen ze 10 jaar was op scouting en dat was het helemaal. De jongste heeft later voor voetbal gekozen. Beide zaken waar ik veel te schijterig voor was. Ik was altijd wel in voor clubjes en koortjes. Mijn dochters zijn wat hun kindertijd betreft nog van de pré-computertijd. Aanvankelijk hadden we nog zo'n piep-knor inbelinternetaansluiting en moest je op de tijdsduur van het internetten letten en was er ook maar een computer. Pas later kregen we kabel en was de beer los natuurlijk. Gekibbel over wie wanneer mocht.

Yaron

Yaron

14-08-2015 om 16:09

Ik speelde binnen met de poppen, barbies, poppenhuis of ik was aan het tekenen, kleuren of knutselen. Buiten deed ik heel veel, van touwtje springen, in de zandbak, crossfietsen tot boompje klimmen en ik was heel veel in het natuurgebied tegenover ons huis. Onze kinderen spelen veel met de Playmobil en tekenen en knutselen graag, buiten fietsen of voetballen. Maar alles minder intensief en lang dan ik zelf deed, dat valt me soms wel tegen, maar er zijn ook meer schermpjes waardoor ze sneller zijn afgeleid.

+ Brunette +

+ Brunette +

15-08-2015 om 01:11

Rondstruinen op een bouwterrein

Naast allerlei dingen die anderen al noemen herinner ik me ook het pretpark in de vorm van een nieuwbouwwijk in aanbouw. Rondlopen in de lege huizen, spelen in de hopen zand, constructies maken van resten hout en staal, kliederen met resten nog nat cement uit de cementmolen. Het terrein was niet omheind. Gevaarlijk eigenlijk. Om er te komen sprongen we ook nog eens over een redelijk brede sloot springen want anders moest je een heel eind omlopen.

tonny

tonny

15-08-2015 om 10:15

@Brunette

Ha, zo'n episode herinner ik me ook.

Onze straat werd gedeeltelijk afgebroken omdat de weg/dijk werd doorkruist door een nieuw aan te leggen snelweg. We hebben geweldig leuk gespeeld in de leegstaande huizen, gegraven in zand en door grote buizen gekropen, met hopen steen huisjes gebouwd, schitterend. Er stonden in die jaren geen hekken omheen. Eind jaren zestig begin jaren zeventig was dit.

Violetta

Violetta

16-08-2015 om 20:37

Platteland

Ik ben opgegroeid op het platteland en speelde vroeger veel op de weilanden. Hielp mee met hooien en pakken stro op de aanhanger laden. Het leukste (maar achteraf gezien heel gevaarlijk) was als we helemaal bovenop al de pakken hooi op de rijdende aanhanger mochten zitten. Toen ik wat ouder was mocht ik meehelpen als er biggetjes werden geboren, ik voelde me een hele piet.

Molleke

Molleke

17-08-2015 om 09:28

Veel buiten

Ik speelde vroeger veel meer buiten. Als ik de straat over ging dan kwam ik op een pleintje en daar kwamen alle buurtkinderen. Er stonden daar klimrekken en daar deden we van alles op. Rolschaatsen etc. heb ik ook gedaan. Verder wel met barbies gespeeld maar ik kon niet zo heel goed alleen spelen. Wel alleen zijn, lekker muziek luisteren, lezen dat soort dingen. Ik denk als ik in de computertijd was opgegroeid ik ook wel veel achter de PC had gezeten als kind. Ik vind het ook jammer dat er in mijn tijd nog geen internet was.

Mijn kinderen spelen veel minder buiten terwijl we in een rustig stuk wonen en we wonen ook nog eens in de dorp. Oudste dochter is weleems een paar avonden naar een speeltuintje verderop geweest maar die zag daar niet zo het nut van in .

Dees

Dees

17-08-2015 om 10:22

Buiten tot pesten

Ik speelde graag buiten en ging dan rollerskaten, knikkeren of parkoers afleggen in een speeltuin (behorende bij een school). Op een gegeven moment hielt het op, ik deed het met kinderen uit de straat en een jochie was op een gegeven moment de hele boel op aan het stoken om mij te gaan pesten. Toen veranderde het van buiten spelen naar binnen spelen.

Binnen speelde ik graag met lego, auto's en my little pony. In de jongere jaren pin en pon. Krijten op het bord vond ik leuk en toen ik wat ouder was de game boy of gewone computer.

Barvaux

Barvaux

17-08-2015 om 22:15

Verstoppertje

Heerlijk vond ik het om verstoppertje te spelen, ik voel nog het fijne gevoel van de hoge conifeer van de buren vlak bij de buutpaal. Het was altijd lastig om te ontlopen om 'hem te zijn' maar als ik mij eenmaal mocht verstoppen was ik er erg goed in. Mijn jongens hebben dat amper gedaan maar ik was zo trots toen jongste vorig jaar bij scouting 'omgekeerd verstoppertje' deed en 'hem was'. Dan moet je je verstoppen en de eerste die jou vindt moet bij jou gaan verstoppen zodat er steeds minder kinderen aan het zoeken zijn. Mijn zoon had donkere kleding aan en had zich goed gecamoufleerd en lag in de bosjes en er was zelfs een leider die over hem heen was gestapt MIJN kind! Zelfs toen de eerste, die leider die nog eens terug was gekomen, hem vond twijfelde hij nog en later moest hij iedereen laten zien hoe hij daar nu precies was gaan liggen.

Nu het pubers zijn spelen ze nog wel buiten, vooral oudste houdt nog wel van even tafelen (voetbal op tafeltennistafel) etc

Ik speelde ook wel 'paardje' en ik had met een buurjongen ook een superleuk voetbalspel (we zaten allebei op voetbal) bedacht met een lantaarnpaal als doel. Ook hebben we eens tijdens een regenachtige vakantie met drie buurkinderen ALLE kwartetten door elkaar gegooid en speelden we achter een schot van een meter hoog zodat je je kaarten op de grond kwijt kon. Ik zal zo in bed nog wel veel meer verzinnen denk ik.

Met mijn cavia spelen

Vanaf dat ik 8 jaar was, tot een jaar of 16, was mijn cavia de grootste tijd bij me. Toen mijn kinderen dat hoorden, wilden ze ook een huisdier en nu hebben wel 4 cavia's en (al denken de kinderen van niet) ze zijn van MIJ!
Verder las ik veel (met een cavia in mijn nek), of tekenen (zonder cavia, dat is wat onrustig), spelen met Ministek of met mijn poppen.
Ook herinner ik me veel spelletjes doen op zondag. Als kleutertje vlooienspel spelen met mijn moeder en dan winnen, later Monopoly spelen met mijn broer, of met zijn treintjes.

Hutten bouwen!

Zowel buiten in de tuin met mooi weer als op de zolder van de buren naast en tegenover ons. Die hadden zo'n echte speelzolder, met afgedankt meubilair en oude kleren. Van lakens en handdoeken maakten we dan met knijpers hele huizen, met verschillende kamers. En we mochten daar ook altijd eten, dus zakje chips en ranja, of boterhammen uit het vuistje.
Verder veel op straat met een bal: straatvoetbal, stoepranden (toen was er nog genoeg stoep en straat beschikbaar, mijn ouders wonen er nu nog, maar no way dat je er nu nog zo lekker kunt spelen, veel te druk), stand-in-de-mand, noem maar op. Er werd ook veel gebadmintond en geknikkerd. Hoelahoepen was ik goed in, touwtje springen deden we ook veel. Ook op school met zo'n lang touw en met alle klasgenoten tegelijk. De jongens de meisjes, deden we ook op school. En natuurlijk tikkertje, verstoppertje, fietsen door de buurt en rolschaatsen.
Binnen speelden wij veel met blokken, lego en playmobiel. Zus en ik hadden ook een paar nep-barbies waar we kleertjes voor maakten en zo. Handwerken vonden we toen ook nog leuk: punnikken, haken, breien. En ik las wel 3 boeken per week, in de vakanties meer. In de wintermaanden spelletjes als Monopoly, Mastermind was ook populair.

Mijn kinderen zijn veel meer kinderen van deze tijd. Gelukkig wonen we in ons drukke Randstedelijke wijkje wel aan een plantsoentje met speeltuin in een autoluwe omgeving, dus ze konden al vrij jong met weinig toezicht buiten spelen. Maar zij waren toch meer binnenkinderen. Dochter heel creatief met tekenen, kleuren, knippen, plakken. Zoon met K'nex en lego. En nu natuurlijk alles waar een scherm aan zit.

Ik las hierboven dat iemand met haar kinderen meer doet dan haar ouders vroeger met haar. Dat is bij ons niet. Wij deden vroeger thuis ook veel, musea, abonnement op de dierentuin, abonnement op het zwembad, kinderboerderij, ver met de hond wandelen. En wij doen dat ook met onze kinderen. Maar ik voel wel dat wij minder 'vrije tijd' hebben dan mijn ouders. Mijn vader werkte 5 dagen, maar mijn moeder was thuis. Het huishouden en de boodschappen deed ze onder schooltijd, dus als we thuis kwamen had ze tijd voor ons. En mijn vader 's avonds ook. En in het weekend gingen we er altijd op uit. Wij komen daar veel minder aan toe. Manlief is zelfstandige, die is vaak ook 's avonds bezig. Er moet altijd nog wel wat gebeuren, huiswerk (wij begeleiden de kinderen daarin veel meer dan onze ouders deden), huishoudelijk werk, sporten, hond uit, verjaardagen. Kan mijn verkleurde herinnering zijn natuurlijk, want mijn moeder heeft een enorme familie die erg aan elkaar hangt, dus gemiddeld denk ik 3 verjaardagen per maand. Veel meer dan wij hebben in ieder geval. Maar in mijn herinnering 'hoefden' we veel minder dan we nu moeten. Herkennen jullie dat?

tonny

tonny

27-08-2015 om 14:37

rust

oh ja, bij mij thuis was het vroeger ook een en al rust, qua dagschema. Mijn moeder was thuis, mijn vader kwam om half zes thuis, en hij ging 's avonds zelden ergens heen, moeder ook niet. Klinkt wel heel suf Ze waren druk met huis en tuinonderhoud, en mijn moeder maakte veel kleding.

Mijn ouders lazen veel voor, moeder knutselde met ons, vader leerde ons een band plakken en we mochten allerlei spullen van hem gebruiken om hutten te bouwen. Uitjes en familiebezoeken elders in het land waren er alleen in de vakantie, financieel was het opletten geblazen en een auto hadden we niet. Clubjes waar wij op zaten, waren op loop/fietsafstand en daar gingen we zelf heen.

Ik geloof dat ouders in mijn jeugd zich veel minder druk maakten om schoolwerk. Ze gingen wel naar het tienminutengesprek en ik weet dat mijn moeder tafels met mij oefende en schoonschrijven met mijn broer (onze zwakke punten op de lagere school) maar op het VO bemoeiden ze zich er niet zo meer mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.