Dendy Pearson
24-08-2012 om 11:32
Wat mag een kind met zelf verdiend geld doen?
Nav het verjaarsgelddraadje in de rubriek basisschool zijn wij thuis aan het praten over wat dochter over een paar jaar mag doen met haar zelfverdiende geld. Gewoon om hierin op een lijn te komen.
Zodra ze wat kan gaan verdienen, moet ze dit ook van ons. Maar mag ze dit geld dan vrij spenderen of gaat er een gedeelte naar een spaarrekening? Mag ze alles uitgeven, maar stopt ons zakgeld dan? Wij zijn echt niet van plan om dochter een scooter oid te geven als ze 16 is, maar dan zal ze er toch zelf voor moeten sparen. En sparen zal niet lukken, als we stoppen met zalgeld. Zoveel levert een bijbaantje nog niet op.
Hoe gaat dit bij jullie?
Dendy
Brianna F
24-08-2012 om 11:44
Hier
het was niet verplicht een bijbaantje te nemen, maar het werd wel gestimuleerd door ons. Ze krijgen nog steeds zakgeld ondanks de bijbaan, anders is de stimulans om bij te gaan verdienen voor het grootste deel weg, als hun zak/kledinggeld daardoor vervalt. Ze mogen zelf weten wat ze met hun geld doen, sparen wordt ook aangemoedigd, maar nogmaals: eigen keuze. Maar bij geldgebrek zullen we nooit bijleggen, dat is hun verantwoording. Gelukkig hebben ze altijd goed gespaard. oudste heeft van haar spaargeld een nieuwe auto kunnen kopen, middelste gaat ervan backpacken, jongste pot het voor alsnog op.
dirksmama
24-08-2012 om 12:08
Afpraken maken
Onze intentie is om af te spreken dat een deel van het geld gespaard gaat worden. De rest is te besteden aan dingen waar wij geen geld meer voor geven, zoals kleding, telefoon en lolletjes.
Nely
24-08-2012 om 12:26
Zelf bepalen
onze zoon heeft deze zomer 2 weken een vakantiebaantje gehad als kranten/folderbezorger. Het geld wat hij hiermee verdiende mag hij uitgeven als hij dat wilt maar sparen mag natuurlijk ook. Hij wilt voorlopig sparen voor een pc. Hij kreeg gedurende die weken ook gewoon zijn zakgeld.
Merel
24-08-2012 om 12:53
Zelfde als brianna
Hier hetzelfde als Brianna, ze hoeven niet te werken, maar ik stimuleer het wel (door gewoon verder niets bij te betalen aan pleziertjes) ze krijgen nog wel gewoon zakgeld en kleedgeld. Zolang ze op school zitten hoeven ze geen kostgeld te betalen. Dat zou van mij pas hoeven als ze een gewone baan hebben en toch thuis blijven wonen. (omdat ze bijv. nog geen woonruimte hebben) maar ik denk dat ik het bedrag dat ze me dan geven opzij leg om terug te geven als ze op zichzelf wonen (soort spaarpotje dus)
Zo deden mijn ouders dat ook en ik heb dat als prettig ervaren. Heb zelf op een krantenwijkje na niet gewerkt als puber, vond het nog veel te heerlijk om lekker te lummelen en te rommelen op mijn kamer of met vriendinnen af te spreken. Zo'n heerlijke zorgeloze tijd, hoefde alleen maar op mijn schoolwerk te letten. Toen was mijn motto al, ik kan mijn hele leven nog werken. Dus dat wil ik voor mijn kinderen ook.
Dendy Pearson
24-08-2012 om 15:07
En voor later?
Het is toch de bedoeling dat ze ooit op zichzelf gaan wonen. Moeten jullie kinderen niet een beetje voor later sparen? Of wordt dat allemaal door jullie betaald.
Ik ken mensen die sparen voor hun kind en dat bedrag (geen beetje) mee gaan geven als zoon de deur uitgaat. Dat waren wij helemaal niet van plan. Wij sparen wel, maar dat is om grote kosten van de kinderen op te vangen. Als ze de deur uitzijn en er is nog wat over, dan is dat mooi van ons.
Dendy
Maylise
24-08-2012 om 15:36
Hier
Hier krijgen ze zakgeld zolang ze nog op de middelbare school zitten. Daarnaast mogen ze een bijbaantje nemen mits hun cijfers daar niet onder lijden. Dat geld mogen ze geheel vrij besteden. Wij betalen naast het zakgeld verder hun kleding, spullen voor school, school activiteiten, vervoerskosten naar/van school en we betalen hun hobbies. Voor hobbies betalen we alleen de basisbenodigheden dus wie extra wil betaald dat zelf.
Ze betalen van hun zakgeld/baantje dan telefoonkosten, cadeautjes, uitjes, snacks en wat ze maar meer willen. Uiteraard kunnen ze er ook van sparen en dat doen ze ook vaak.
Ik heb geen spaarrekening per kind voor later maar wel een algemene spaarrekening voor studiekosten. Willen ze backpacken, een rijbewijs, de inrichting voor een huis of iets dergelijks dan zullen ze dat zelf bij elkaar moeten verdienen. Ik zou het allemaal best willen betalen maar ik kan het niet allemaal betalen.
Uiteraard wil ik best als we daartoe in staat zijn een bijdrage leveren aan allerhande plannen maar ik betaal niet alles. Hoe en wat ik betaal hangt allemaal van de omstandigheden af alsmede onze financieen.
FayW
24-08-2012 om 15:39
Niet zo'n planner
Eerlijk gezegd heb ik geen plan voor later. Mijn kinderen hebben nu de leeftijd voor bijbaantjes, maar is niet verplicht. Wel of geen werk, zakgeld blijft hetzelfde. Verder zien we wel hoe het loopt en wat wij betalen en wat niet. Met langstudeerboetes en hogere eisen mbt opleidingen vind ik school belangrijker dan bijbaantjes.
Merel
24-08-2012 om 15:54
Toen ik uit huis ging
Toen ik uit huis ging had ik wel iets gespaard, maar kreeg verder geen grote bedragen van mijn ouders hoor. Ik kon mijn eigen spullen meenemen (mijn bed bijv. en nog wat dingen van mijn ouders die ze niet meer nodig hadden) wat keukenspullen enzo. En verder gewoon aangevuld met wat nieuwe dingen, gekregen spullen en dingen van de kringloopwinkel. Dochter hier heeft al hele plannen als ze ooit het huis uit gaat, ze ziet constant zoveel leuke meubeltjes bij de kringloop winkel (vooral kasten) die ze dan wil verven e.d.
Ach en veel kan je niet plannen. Mijn zus trok in bij haar vriendje die al ergens alleen woonde, dus had helemaal geen meubels of huisraad nodig.
Vic
24-08-2012 om 16:06
Strijkbout en koffiezetapparaat
Toen ik op mezelf ging wonen heb ik een strijkijzer en een koffiezetapparaat gekregen van mijn ouders. Verder niets. De rest heb ik zelf gekocht bij Leenbakker en Kwantum en soortgelijke winkels. Handdoeken had ik bij elkaar gespaard met benzinezegeltjes, maar het overige textiel kwam bij Zeeman vandaan.
Sawo
24-08-2012 om 16:26
Zelfde brianna
Hoi Dendy
Hier hetzelfde als bij Brianna. Had jezelf al gespaard voor als je het huis uitging? Tot hun 18e is het vooral voor leuke dingen.
groet
Saar
Yura
24-08-2012 om 16:33
Zelf verdienen
Tegenwoordig mag je vanaf 13 al een bijbaantje, zoals een krantenwijk. Vroeger toen ik puber was was dat 15, dat vind ik een betere leeftijd, dan ben je ook meer in staat om zelf achter dingen aan te gaan. Mijn neefje bezorgt folders en de betaling klopt bijna nooit, zijn moeder controleert het steeds en belt erachteraan, dan is het bijna alsof je zelf een bijbaantje hebt. Ik stimuleer dat dus niet voor 15 jaar. Ze krijgen hier gewoon zakgeld en als ze meer nodig hebben moeten ze dat erbij verdienen. Dochter (2e klas, bijna 13) heeft beduidend meer nodig dan zoon (3e klas), dus die verdient hier en daar wel eens wat bij door bij oma de tuin te doen of iets op marktplaats te zetten. Ze wil dit jaar ook gaan kijken of ze af en toe op kan gaan passen of bijles wiskunde gaan geven aan bruggers (daar blijkt ze erg goed in te zijn, heeft vorig jaar klasgenootje geholpen van een eerste rapport een 4, naar laatste rapport een 8,5), dat zijn allemaal viavia dingen natuurlijk, maar ik moet zeggen dat ze zeer vindingrijk is en dat kan ik wel waarderen. Als ze 15 is wil ze gaan vakkenvullen bij de plaatselijke AH. Hier mag zakgeld en bijverdienste vrij besteed worden, hoewel ik nu tegen dochter heb gezegd dat ik vind dat ze het komende half jaar geen nagellakjes meer hoeft te kopen. Zoon wil volgend jaar naar een geemigreerde klasgenoot toe en dat ticket is heel duur, ik denk dat ik hem daar ook wat laat bijleggen, van bijvoorbeeld zijn verjaardagsgeld. Ik ga wel in de gaten houden dat school niet in gedrang komt en een sport vind ik ook belangrijk, dus zie ook niet veel gaten in het weekrooster waarin nog gewerkt kan worden.
Dendy Pearson
24-08-2012 om 16:53
Zelf
Had ik wel wat op de bank staan toen ik de deur uitging. Mijn man en ik zijn begonnen met een 2ehands bank enzo, het oude servies van thuis en krijgertjes van familie. Maar een tv, koffiezetapparaat ed hebben we zelf gekocht. Van ons spaargeld.
Dendy
Mach
24-08-2012 om 18:08
Verdiend geld mogen ze vrij besteden
Mijn net 16 jarige verdient bij mer vakkenvullen sinds haar 15e. Elke maand bijna 80 euro. En ze past geregeld op. Ook krijgt ze nog haar gewone zakgeld van 25 euro per maand.
Ze mag zelf weten wat ze er mee doet. Dit jaar hing ongeveer de gphelft op, de rest is gespaard. Meestal aan extra kleding, bios, make up en ander beautygedoe en een nieuw mobiel.
Haar zakgeld voldoet voor beltegoed, kadootjes voor familieleden die jarig zijn en een keer wat eten of drinken op school.
Trouwens, ik liep vroeger op mijn 13e ook al met folders hoor. Overgenomen van mijn oudere broer. De folderwijk heeft jarenlang op naam van kmijn moeder gestaan. Mijn broers en zussen en ik waren om de beurt de rondbrengers.
FayW
24-08-2012 om 18:16
Yura over krantenwijk
Ik heb (bijna) helemaal geen werk aan het werk van mijn kinderen. Met oudste is mijn man de eerste keer meegelopen met de krantenwijk, bij jongste deed oudste dat . Of de betaling klopt: geen idee. Ik moest wel een keer mee bij een baantje om iets te tekenen. Maar over het algemeen regelen ze alles zelf. Ook met 13 jaar. Het is hun bijbaantje.
Ginny Twijfelvuur
24-08-2012 om 18:38
Zelf weten
En tot hun 18e hoeven ze wat mij betreft niet te sparen voor later. Dat nu allemaal nog zo ver weg en zo veel valt er nou ook weer niet te sparen.
Als ze eenmaal een beetje verdienen is die uitzet zo bijelkaar gespaard. Met kringloop, Ikea, Leenbakker en Blokker kom je al een aardig eind.
En zo ging het bij mijn man en mij ook. We hadden in de loop der tijd al wat spullen verzameld en gekregen (oud koffiezetapparaat, oude pannen, wat afgedankte handdoeken en theedoeken, etc.) en de rest hebben stukje bij beetje gekocht. Wij waren trouwens begin 20 toen we echt samen gingen wonen. En we hadden ook wel wat spaargeld maar dat hebben we vooral geinvesteerd in electronica en een computer. En Kerst en verjaardagen waren ook mooie gelegenheden voor de wat duurdere spullen.
Wat ik overigens heel leuk vond is dat we bij mijn schoonmoeder mochten winkelen in haar voorraad. En zo kregen we dus een flinke krat met boodschappen mee. Want (zei ze) het is zo duur als je alles (wasmiddel, afwasmiddel, pasta, rijst, schoonmaakmiddelen, blikvoer, etc.) in een keer moet kopen. En zowel zij als mijn moeder hadden een flinke overtollige huisraad waar wij wat van mee kregen.
En ik denk dat het bij mijn kinderen ook zo zal gaan.
Annet
24-08-2012 om 20:02
Yura
Hier een dochter die ook vanaf de 2e klas bijles heeft gegeven in wiskunde. Het verdient voor haar leeftijd goed. In de 2e klas vroeg ze 5 euro per uur, in de derde klas 6 euro. Het is de bedoeling dat ze komend schooljaar 7 euro per uur gaat vragen.
Ze heeft nu een vaste leerling die al 1,4 schooljaar bij haar komt. Via marktplaats vind je snel leerlingen.
Vakkenvullen kan natuurlijk ook, maar bijles verdient een stuk beter.
Als ze naar iemand toe moet gaan, rekent ze voor de reistijd half ged.
Annet
24-08-2012 om 20:06
Zakgeld versus zelfverdiend geld
Wij hebben in de brugklas het zakgeld vastgesteld (20 euro zakgeld, 5 euro beltgoed, dat per maand).
Dit bedrag zal niet meer veranderen tijdends de middelbare schooltijd. Vanaf klas 2 betaalt dochter zelf de schoolartikelen m.u.v. agenda (en in de 4e de grafische rekenmachine). Drogisterij-artikelen betaalt ze zelf als ze anders zijn dan wij op voorraad hebben. Cadeaus, reizen per OV, bioscoop, zwembad betaalt ze zelf, behalve als OV op ons verzoek is, dan betalen wij.
wil40
24-08-2012 om 22:26
Vrij te besteden
Een bijbaantje is in principe vrij besteedbaar.Als het geld werkelijk zinloos over de balk wordt gegooid zullen er wel gesprekken volgen. Zoon krijgt dan ook gewoon zijn zakgeld.Hij spaart al jaren op zijn zelf geopende spaarrekening en gaat tot op heden goed met zijn geld om. Ik leer hem dat geld leuk is om uit te geven, jezelf op zijn tijd te verwennen, maar dat je eerst geld moet reserveren voor dingen die je echt nodig hebt.
Hij is erg goed in het uitstellen van zijn verlangens,hij kan lang sparen voor iets groters. Dat kon hij al toen hij heel jong was, dat vind ik knap.
Hij heeft deze vakantie ook een krantenwijk gedaan, hij is 13, en ik moest hem bijna stimuleren om iets leuks te kopen van zijn eerstverdiende geld.
Met het uitgeven van ons geld, als hij een extraatje krijgt, heeft hij overigens minder moeite.
Kaaskopje
25-08-2012 om 00:35
Eigen verdiend geld
mag ook naar eigen inzicht uitgegeven worden. Soms vind ik dat er geen inzicht is en vaak ook wel. Zolang ze thuiswonen hebben ze de gelegenheid om op de blaren te zitten van mogelijk verkeerd uitgavebeleid. Daar leren ze van. Eenmaal verantwoordelijk voor een eigen huishouden is dat meteen een stuk erger.
Ik heb een dochter die al vroeg met baantjes is begonnen, maar haar financiele inzicht rammelt toch wel een beetje. Ze krijgt inkomsten uit oppassen en stage. Ze geniet van het leven, is gul, maar overziet het nog niet zo als misschien het verstandigst zou zijn.
De andere dochter is financieel gezien voorbeeldig. Haar inkomsten komen uit oppassen en een baan naast school. Ze maakt veel plezier in haar leven, maar ziet daarnaast de kans om haar rekening en spaarpot flink te spekken. En dat vertaalt zich naar een met gemak zelf gespaarde vakantie en andere dure beslissingen, die ze kan betalen.
Wij hebben tot 18 jaar zakgeld betaald, aanvankelijk 16 euro in de eerste van het VO naar 25 euro tot 18 jaar. Geld uit baantjes mochten ze gewoon uitgeven zoals ze leuk vonden. Ik sluit me bij o.a. P aan dat ik het grote onzin vind om van een puber te verlangen dat een deel van het 'salaris' opzij wordt gezet voor later. Zoveel is het inderdaad nou ook weer niet. Als er op eigen initiatief gespaard wordt vind ik dat wel slim. Maar dan denk ik meer aan slim in de zin van dat daar een laptop van gekocht kan worden, ik noem maar wat. Potten, pannen en tweepersoonsmatrassen komen later wel weer.
Toen ik het huis uitging had ik wel inkomsten, maar ik had geen spaargeld. Ik richte mijn kamer in met wat ik had. Ik kocht een tweedehands bed in de ene maand, een kast in de andere maand en sprokkelde zo mijn boeltje bij elkaar. Het heeft zijn charme om met tweedehands spul te beginnen en dat langzaam maar zeker te vervangen door nieuwe spullen naar eigen smaak.
albana
25-08-2012 om 09:56
Tot 18de jaar.
Tot 18 de kreeg oudste kleedgeld. Zakgeld hebben we al gestopt toen ze 17 was. Vooral omdat ze eigenlijk 'genoeg' verdiende, maar we hebben het anders gebracht...en met het oog op die 18de verjaardag waarop het helemaal zou stoppen. Kleedgeld nog wel. Ook kleedgeld gestopt toen ze 18 was. Nu krijgt ze studiebeurs en verdiend best veel bij. In vakanties en met doordeweeks baantje. Over het algemeen ziet ze nu beter wat ze met haar geld 'moet' doen dan 2 of 3 jaar geleden. Ze spaart voor haar schoolgeld en spaart voor de vakantie, daarvoor bedenkt ze zelf bedragen die ze op een spaarrekening stort. En zelfs kleinigheidjes als 'kado voor jarige vriendinnen' calculeert ze nu al vantevoren in of belabbonement. Maar ik zie dat ze soms daarin ook nog wel 'fouten' maakt (rekenfouten). Zo had ze laatst een verzekering afgesloten voor haar (gloednieuwe én dure) telefoon, niet dat ik daarmee eens was (weggegooid geld volgens mij) maar afijn. De verzekering was 10 euro per maand. Die zou per 3 maand betaald worden, dochter dacht aan het eind van 3 maand en dat bleek aan het begin van die 3 maand te zijn. Dus opeens was die 30 euro van haar rekening en wél al kaarten voor concert waar ze naartoe zou gaan...en haar geld zou pas worden gestort de dag ná dat concert (geld van werk). Platzak naar een concert dus...door een rekenfoutje en op vakantie was ze toen nét geweest (dus ook geen spaargeld op rekening). Ze komt dan wel met dit 'probleempje' bij mij en dat terwijl ze best weet dat ik een hele preek ga afsteken over dat weggegooide geld van die verzekering....Dat heb ik dan liever dan dat ze het van jan en alleman gaat lenen. Dus heb ik haar 20 euro geleend die ik keurig 2 dagen later teruggestort kreeg. Maar wel met de 'les' erbij dat je niets afsluit voordat je precies hebt nagevraagd wannneer het word geïnd Die doet dat vast niet meer...
En om eerlijk te zijn heb ik liever dat ze zulke lesjes leert als ze thuis nog woont dan als ze op zichzelf woont.
groeten albana
liefkippie
30-08-2012 om 05:31
Ik heb altijd geleerd
om van mijn gespaarde geld de helft opzij te zetten voor onverwachte en/of leuke zaken. Ik ehb dit al op vrij jonge leeftijd geleerd en geprobeerd. Natuurlijk lukt dit niet altijd,m aar daardoor kon ik toen ik mijn eerste huis ging kopen ( 23 jaar oud) wel 10.000 gulden bij de hypotkeek leggen.
Mijn zoontje is nu bijna 4 en krijgt af en toe eens geld in zijn spaarpot van ons of anderen. Wij hebben een spaarrekening voor hem geopened en storten daar de kinderbijslag op en het geld dat hij in zijn spaarpot spaart, waardoor hij als hij ouder is misschien gewoon zijn rijbewijs kan betalen of op zichzelf kan gaan wonen. Wij willen niet dat het geld opgaat aan iets onzinnigs, maar sparen wel. Ook als hij straks een bijbaantje kan nemen en dat ook wil, zal ik hem stimuleren om de helft te sparen en de helft lekker vrij te besteden. Ik vind wel dat zakgeld dan gewoon door moet gaan, tenzij de bijvedienste erg hoog zijn.
Kaaskopje
30-08-2012 om 12:42
Sparen is prima
Er is niks op sparen tegen Ik dwing het alleen niet af. Op = op en dat is ook een les.
Kinderbijslag op een spaarrekening zetten zat er echt niet in bij ons.