Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

11-09-2012 om 10:21

Wat kunnen we van een club verwachten

Jongste speelt sinds een jaar voetbal, vorig jaar gestart bij de bambino's nu de miniF. Veel kindjes uit de buurt dus voor hem super gezellig. Voor ons zijn er echter wat frustraties.
Slechte organisatie, materialen te laat, trainingen niet geregeld.

De jongens spelen nu ook wedstrijden, we kregen deze week de tenues, vol schimmelvlekken, maat 152-158. We hebben het hier ook 5 en 6 jarigen. als de mijne dat shirt aanheeft dan struikelt hij nog niet niet over de zoom. Kreng heeft ook nog lange mouwen
Zijn trainer roept al een jaar dat hij trainer trainingen moet krijgen, nog steeds niet gehad.

Dit is een nieuwe wereld voor ons, wat kunnen wij van de club verwachten? Kunnen we van ze verwachten dat ze schone tenues regelen die niet 6 maten te groot zijn, dat ze regelen dat kinderen aan toernooien mogen meedoen, dat vaders niet hoeven te trainen.

Hoe gaat dat bij andere clubs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

11-09-2012 om 11:07

En wat doe je zelf?

Je kunt er iets aan veranderen door zelf de handen uit de mouwen te steken: wordt leider, trainer, ga in het bestuur, zoek een sponsor voor de shirts, wordt wasmoeder, etc.

Voetbal is een verenigingssport die draait op vrijwilligers. Het is te makkelijk om voor 10 euro per maand te verwachten dat alles tiptop is geregeld door professionele krachten. Hoe denk je dat het verenigingsleven wordt georganiseerd als jij langs de kant blijft staan om commentaar te leveren.

Hier wordt de jeugd t/m de E-jeugd leuk en goed getraind door welwillende vaders e/o A-spelers. Ze worden wel aangestuurd door een coordinator; geen idee of hij een training heeft gevolgd. En bij alle verenigingen zie ik dat vaders de trainingen verzorgen. Petje af om iedere woensdag vrij te nemen om andermans kinderen - en er zitten heel wat brutaaltjes tussen - een leuke training te verzorgen voor nop.

Tenues zijn hier gesponsord. Team van mijn zoon had geen sponsor, die heeft mijn man gesponsord. Tja, en dat ze beschimmeld zijn: kan de vereniging daar wat aan doen? Je kunt natuurlijk ook gewoon een eigen shirt kopen en dat iedere week zelf wassen zodat je zoon de komende zaterdag een frisgewassen, passend shirt heeft.

Leiders regelen hier de meeste zaken. Meld je zelf aan als leider en laat zien dat het ook anders kan. Manlief was vorig jaar - samen met andere ouders - ook minder tevreden over de leiders van onze oudste. Dus heeft hij zichzelf aangeboden als leider.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 11:16

Nogal fel

Ik klink nogal fel. Maar in deze /politieke/ dagen ben ik me aan het bezinnen waar het mis gaat in NL. Ik ben aub geen VVD-er maar ik ben wel liberaal. In eerste instantie ben je zelf verantwoordelijk voor het voetbalplezier van je kind. En het is te makkelijk om te stellen: ik betaal contributie, dus ik wens een vijfsterrenbehandeling. Vergelijk het met de ziektekosten: de premie mag niet omhoog maar we mogen ook geen discussie voeren wat wel of niet meer in basispakket thuishoort.

Hoe een beschimmeld voetbalshirt leidt tot een politiek inzicht.

lisbeth

lisbeth

11-09-2012 om 11:49

Chippie

Mijn man traint de jongens twee keer per week, samen met een andere moeder doe ik de was. We regelen de voetballen, dat de velden open zijn. We hebben zelfs met een aantal ouders geregeld dat er gedurende de zomerstop extra trainingen waren voor de jongetjes die dat wilden.
Het is dus niet zo dat we absoluut niets doen.

Ik vind het ook absoluut niet erg om dingen te regelen maar omdat dit ook nieuw voor mij is vraag ik me af wat we van de club kunnen verwachten. Shirts die enigzins passen zou een leuke start zijn. Je betaalt toch ook contributie.

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 12:11

Shirts

Wat is nu je pijnpunt dan? Alleen die shirts? Shirts betaal je zelf is mijn uitgangspunt. Net als je voetbalschoenen. Als je gebruik kunt maken van een sponsorshirt, is dat een meevaller. Dat is een ander uitgangspunt.

Trainen, doeltjes plaatsen, wassen zijn taken die bij iedere vereniging door vrijwilligers worden gedaan. Vaak zijn dat ouders inderdaad. Sportmaterialen koop je bij alle sporten zelf, soms heb je het 'geluk' dat er sponsorshirts zijn.

Vragen

Of je het mag verwachten weet ik niet, maar schone shirtjes die een beetje passen bij het formaat voetballer... dat lijkt me toch geen onredelijke eis.
Misschien te simpel gedacht, maar waarom vraag je niet gewoon of er nieuwe shirtjes kunnen komen? Of waar je er zelf eentje kunt kopen of zo?
n@nny

lisbeth

lisbeth

11-09-2012 om 13:15

Reactie

daarom zeg ik ook meteen, ik ben nieuw in dit wereldje, als dit normaal is bij voetbalclubs, even goed.

Nu heb je echter drie vaders die uit goodwill trainen, 2 ervan hebben eigenlijk geen voetbalervaring.
Shirts zijn afdankertjes van een ander ouder team. We hoeven echt geen nieuwe shirts, dat maakt die jochies echt niet uit maar ik kan mijn kleuter met mt 110 echt niet in 158 laten spelen. Dat kan een club zich toch ook bedenken.

Wassen, trainen, etc is allemaal prima maar wat komt er normaal vanuit de club.

Yippe

Yippe

11-09-2012 om 13:39

Tenue

Hier regelt de voetbalvereniging:
- De trainingen door bevoegde trainers;
- De wedstrijdtenues: shirt, broekje, sokken, bij de lagere teams wast ieder (nou ja de ouder) de tenues;
- Voetbalschoenen, scheenbeschermers, trainingspakken en trainingstenues koop je zelf;
- Het veld wordt verzorgd door vrijwilligers;

Van de ouders wordt verwacht dat zij bij toerbeurt naar de uitwedstrijden rijden. En bij de jongere kinderen helpen met douchen, ook bij thuiswedstrijden. Er wordt van ons vrij weinig verwacht in verhouding met anderen.

An

An

11-09-2012 om 14:30

En hier

Het volgende wordt hier geregeld door de club:
wekelijks 1 training door een gediplomeerd trainer en 1 training door de leiders van het team (vaders van jongens uit het team), wedstrijden, wedstrijdmaterialen, trainingsmateriaal, scheidsrechters, drinken in de pauze. De keepers krijgen een aparte training door een gediplomeert trainer. Omdat wij kleedgeld betalen krijgen we ook een wedstrijdshirt, broek, sokken, trainingpak en sporttas. Soms wel vies, maar niet beschimmeld.
De leiders van het team verzorgen de communicatie naar de teamleden en de ouders, en regelen de planning m.b.t. bezetting kantine, het wassen van de kleding, het verzorgen van een wedstrijdverslagje met foto voor op de site en het rijden bij uitwedstrijden e.d. Zij coachen het team tijdens de wedstrijden. Als ouder ben je verplicht daar aan mee te werken en er wordt verwacht dat je het taakje wat je in de planning door de leider is toebedeelt naar behoren uitvoert.
Vraag eens naar het Jeugdbestuur, hebben ze daar genoeg mensen? Als er een te lichte bezetting is, is het lastig om alles goed geregeld te krijgen en krijg je toestanden zoals jij beschrijft.

bibi63

bibi63

11-09-2012 om 15:33

Verenigingen

Verenigingen (sport of spel) zijn normaliter goedkoop, zodat iedereen mee kan doen. Dat is het doel van een vereniging, je doet het samen,en er wordt alleen geld gevraagd voor zaken die niet anders kunnen. Dat gebeurt dan in de vorm van contributie. Hiervoor moet dan jaarlijks een verslag gemaakt worden van wát er van dat contributiegeld is bestaald. Een balans moet worden opgemaakt. Net als een oudervereniging dat op school moet doen. En verder doe je het met alle leden samen. Voorwaarde is wel dat de leiding/het bestuur, e.e.a. goed moet organiseren. Bij de meeste verenigingen is het zo, dat als je lid wilt worden, je verplicht bent om dan mee te helpen. In dit geval betekent dat, dat dat de ouders moeten zijn. Het bestuur is er voor om daar invulling aan te geven. Zij moeten een lijst opstellen met alle taken die (onbetaald) vervult moeten worden, zodat de vereniging zo goedkoop mogelijk, maar wel goed kan draaien. Bij aanmelding moet dan gekozen worden uit een aantal taken: bijv. wedstrijd fluiten, coachen, kantinedienst, velden klaar zetten, tenues wassen enz. enz. Heb je geen verstand van fluiten, coachen, dan kies je voor kantinedienst of shirtswassen. Als er in het bestuur een goede inkoper zit, kan hij/zij die taak vervullen. Maar het kan ook zo zijn dat een ouder goede connecties heeft of bedreven in inkoop, dan kan dat ook een taak zijn.
Kortom, bij een vereniging zul je zelf (de ouder in dit geval) een steentje moeten bijdragen én zal het bestuur/de leiding dit in goede banen moeten leiden.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

11-09-2012 om 15:37

Aanvulling

Gaat je kind sporten bij een particuliere club, bijv. tennnis, zwemlessen, streetdance, judo enz. enz. dan zal alles geregeld zijn, gediplomeerde trainers. Kind hoeft dan alleen voor eigen sportkleding en evt. tennisracket moeten zorgen. Maar....... het lesgeld is dan ook vele en vele malen hoger.
Gr. Bibi

Marie

Marie

11-09-2012 om 16:23

Ledenvergadering?

Hallo
Ben je al eens bij een ledenvergadering geweest? En zo ja heb je daar je vragen ook gesteld?
En als je niet bij de ledenvergadering bent geweest - waarom niet?
Want als je ergens je frustraties kunt/moet uiten dan is het wel daar.
Wellicht dat er dan vanuit het bestuur wel actie wordt ondernomen.
succes
P.S. Over die shirts. Ik zou het heel normaal vinden om die zelf te moeten aanschaffen. Moesten mijn ouders "vroegah" voor mijn broertje ook en de badpakken kreeg ik ook niet van de club.

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 20:30

Wizzy

"Zij leveren namelijk een dienst: ze leren kinderen voetballen."

Nee, een glazenwasser levert een dienst (half uurtje werk, 35 euro, kun je een half jaar van voetballen). Bij een tenniscentrum 'koop' je tennisles in.

Maar een vereniging wordt gevormd door de leden. Dus als jij denkt dat je 'voetballes' kunt inhuren, dan moet je je realiseren dat je dat bij jezelf inkoopt en niet bij een bestuur. De vereniging ben je namelijk zelf.

Tango

Tango

11-09-2012 om 21:57

Vrijwilligers

Hier zit Tangozoon van bijna 8 op een voetbalclubje helemaal gerund door vrijwilligers. Geen kosten, alleen aanschaf van tenue en schoenen. De trainers zijn allemaal jongens van een jaar of 16/17 die zelf gek zijn op voetbal en leuk met kinderen kunnen omgaan. Ze spelen op openbare voetbalveldjes waar al doelpalen staan. De trainer zorgt voor de ballen, pionnetjes, hesjes en zelfs bidons met drinken. Ook organiseren ze soms een toernooitje en ook nog een kamp.
Als ik dan lees wat er bij Lisbeths club allemaal door ouders geregeld moet worden (ballen, doeltjes, trainingen) en dat dat nog normaal gevonden wordt, schrik ik daarvan. Volgens mij is dat bij de officiele clubs hier in de stad ook niet zo. Maar daar zitten wij dus niet dus durf het niet met zekerheid te zeggen.
Passende kleding zou ik volkomen normaal vinden en kleding met schimmel echt niet. Natuurlijk kun je het tenue zelf kopen, maar als de club het regelt verwacht je daar toch iets van. Ik zou die shirts teruggeven aan degene die ze heeft uitgereikt en schone en passende vragen.

Hanne.

Hanne.

12-09-2012 om 08:53

Misverstand

" Gaat je kind sporten bij een particuliere club, bijv. tennnis, zwemlessen, streetdance, judo enz. enz. dan zal alles geregeld zijn, gediplomeerde trainers....."

Zoals het er nu staat lijkt het net of al deze sporten particulier (commercieel) geregeld zijn. Zeker bij het zwemmen zijn er heel veel verenigingen die op vrijwilligersbasis werken. Voetbal is zeker niet de enige verenigingssport!

(even een stukje persoonlijke frustratie want (1) ja zwemmen is een sport (2) nee wij krijgen geen subsidie van de gemeente en (3) wij (en veel andere verenigingen) werken uitsluitend met gediplomeerde vrijwilligers)

Jesse_1

Jesse_1

12-09-2012 om 09:42

Wat mag je verwachten?

Wat je mag verwachten hangt af van de hoogte van de contributie . Bij ons zit er bij de contributie een bijdrage voor kledinggeld, de tenues krijg je dus van de club. Ik vind dat je dan mag verwachten hele kledingstuk te krijgen, in min of meer de goede maat (niet te klein, iets te groot mag). Meedoen aan toernooien: is volgens mij altijd mogelijk, alleen moet je jezelf als team aanmelden (dit doet de club niet voor je) - de club zou wel moeten aangeven welke toernooien er beschikbaar zijn. En moeders kunnen ook training geven hoor , ik denk dat je mag verwachten dat er iemand is die training geeft, maar realistisch gezien denk ik dat er gewoon vrijwilligers moeten zijn die de training geven en als er geen 'willekeurige' vrijwilligers zijn, dan zal het op vaders neer komen.

Jesse_1

Jesse_1

12-09-2012 om 09:55

Hoe gaat het hier:

Grote club (o.a. 14 of 15 F-teams), gerund door vrijwilligers. Bij de contributie zit een bijdrage voor de kleding. De kleding wordt geregeld door de kledingcoördinator, bij hem is alles goed geregeld, verkeerde maten etc kun je ruilen. De shirts hebben een algemene clubsponsor en gaan 3 seizoenen mee. Tenues (pakken, tassen ook) kunnen ook een eigen sponsor krijgen, dan wordt er dus voor een team een set kleding bedrukt en gaat het min of meer op maat. Overigens was door een 'grap' de kledingvoorraad in de zomer onder water komen te staan waardoor er dingen beschimmeld waren. Die zijn toen vervangen.
Trainers zijn in principe ouders. Soms zijn er ook stagiars het CIOS, er zijn een paar vrijwilligers en de selectieteams hebben 'echte' trainers. Als trainer krijg je een cursusavond over hoe om te gaan met kinderen bij het trainen en over positief coachen. Daarnaast is er standaard trainingsprogramma aanwezig. Keeperstrainers zijn keepers uit de oudere jeugd van de club onder begeleiding van een ervaren keeper.
Je kunt ook via de club een trainerscursus volgen. Houdt wel in dat je daarna jaren training moet geven vrees ik
Materiaal: het ligt er een beetje aan wat je krijgt, maar er is voor ieder kind een bal beschikbaar en zijn doeltjes, hesjes, pylonen etc.
En ik moet zeggen dat veel ligt aan welke vrijwilligers er actief zijn. Een goede coördinator regelt alles wat er nodig is (schept de mogelijkheden)om de kinderen te kunnen laten spelen en trainen. Aan de ouders van een team om dit dan goed te benutten/uit te werken.

Jesse_1

Jesse_1

12-09-2012 om 11:43

Dat vergat ik nog

Ongeveer 1x in de maand krijgt een team een Extra Techniek Training. Door ervaren trainers en de technische leiding van de pupillen.

Jesse_1

Jesse_1

12-09-2012 om 11:49

Dat klinkt leuk wiz-zy

"En dat is de kern van zo\'n club toch; ze leren de kinderen iets wat je ze zelf niet kunt leren."
Volgens mij is de _kern_ van een club dat ze (in teamverband) sporten. Natuurlijk is het de bedoeling dat ze daarin leren en beter worden, maar KERN is dat ze er plezier in hebben om te sporten!
En ik denk dat het hebben van ervaren trainers gewoon praktisch niet mogelijk is! Dan heb je heel veel vaste vrijwilligers nodig die willekeurige kinderen gaan trainen. Want als je een ouder per team opleidt en het team heeft het volgende jaar een andere samenstelling, dan heb je teams met 2 trainers of meer en teams zonder trainers.

bibi63

bibi63

12-09-2012 om 14:11

Ja maar wiz-zy

Er is ook nog een andere kant aan het verhaal: Het moet wel voor IEDEREEN betaalbaar zijn. Ook kinderen uit bijstands gezinnen moeten iets clubsgebonden kunnen doen. Helaas zit een dure particule dansschool er dan niet in, dus er moeten ook sporten zijn die wél betaalbaar zijn. Dat zijn in principe de verenigingen. Helaas subsidieert de overheid steeds minder én er zullen zonder meer kosten gemaakt moeten worden. Ik ben het er ook mee eens dat er wel ervaren trainers moeten zijn. Noodzakelijke kosten dus, die in het contributiegeld zitten. Maar, om even terug te komen op de beginposter, verder dient iedereen mee te helpen om e.e.a. betaalbaar te houden.
Gr. Bibi

Jesse_1

Jesse_1

12-09-2012 om 22:14

Onervaren

Wiz-zy, ik denk dat je toch een ander beeld voor ogen hebt dan ik; zie jij de buurvrouw van 50 met haar jicht training geven? Ik zie een sportieve vader die gewacht heeft tot zijn zoon eindelijk oud genoeg is om op voetbal te mogen. En die het leuk vindt om tijd aan zijn kind te besteden en zijn voetbalkennis over te mogen dragen.
Jij hebt het over ervaring. Hoeveel % van de mannen zal op voetbal hebben gezeten denk je? Voetbal - en dan heb ik het over niveau E-tjes/F-jes is niet zo ingewikkeld. En voor degenen bij wie het wel ingewikkeld is (de selectieteams) zijn er trainers met diploma's en uitgebreide cursussen.
Drukke ouders moeten maar hopen dat er niet-drukke ouders bij de teamgenootjes zitten. In ieder geval is er een ouder nodig die leider wordt, ander mag het team geen competitie spelen.
Wees gewoon maar blij dat jouw kind(eren) op turnen zit . Mijn man heeft geen affiniteit met voetbal en is blij dat ik me daar mee bezig hou!

ishtar

ishtar

12-09-2012 om 23:09

Hee jesse(ot)

ik ben heel benieuwd of we jullie nog tegen gaan komen dit seizoen!

bibi63

bibi63

13-09-2012 om 16:10

Wiz-zy: voetbalclub versus turnclub

Tussen op een voetbalclub of turnclub zitten, zit een groot verschil. Even uitgaande van het gewoon recratief turnen. Voor een turnclub heb je een zaal nodig (meestal gymzaal van een school, waarvoor betaald moet worden, maar niet veel) en leidsters (die met turnen wel gediplomeerd moeten zijn of minstens in opleiding, maar daar echt niet veel voor krijgen). Verder gebruiken ze de attributen van de gymzaal en moeten die uiteraard na de les weer opruimen. Uiteraard is er een penningmeester e.d., maar veel meer hoeft er niet. 1x per jaar een onderlingen wedstrijd. Bij een uitje worden ouders gevraagd te rijden of te begeleiden. Zijn er te weinig: helaas dan gaat het niet door. Turnpakje en schoentjes regel je zelf. En dat is het dan zo'n beetje.
Bij voetbal zijn er wekelijks 2 trainingen én 1x een wedstrijd in het weekend. Dus al 3 dagen dat er iets 'moet'. Het gebeurt op een sportveld, meestal van de gemeente en duurder dan het huren van een gymzaal van een school, en er is een kantine. Er is dus wekelijks een wedstrijd, uit of thuis, en dan is die kantine iets wat erbij hoort. Moet gerunt worden door ouders. Er moet ingekocht worden enz. Omdat er wedstrijden zijn moeten er tenues zijn enz enz. M.a.w. om een trunclub draaiende en betaalbaar te houden hoeven er maar een paar ouders iets te doen als ze dat leuk vinden (penningmeester), bij een voetbalclub zijn er veel meer ouders nodig.
Gr. Bibi

Jesse_1

Jesse_1

13-09-2012 om 22:16

Ha ishtar

We zijn zaterdag al bij jullie op bezoek geweest en met een 17-0 winst weer teruggekeerd... (Jongste).
Middelste heeft jullie thuis op bezoek gehad, maar bij geen van beide tegenstanders zag ik bekende koppies. Team waar Jongste tegen moest waren ook allemaal nieuwe spelertjes, was wel sneu - wij hebben ook 1e jaars F'jes in het team, maar die hebben wel al een poos bij de mini's gespeeld.

ishtar

ishtar

14-09-2012 om 09:50

Ah jesse

vorige week waren ze hier beiden uit.
13 okt en 27 okt is jongste bij jullie (tegen de 4 en de 5)
middelste (D) is morgen bij jullie.
17-0, wat een overwinning!

Marjoleine64

Marjoleine64

14-09-2012 om 20:42

Bij ons

wordt de jongste jeugd inderdaad ook door - meestal zelf ook voetballende - vaders of moeders getraind. Vaak hebben die dan wel een soort van cursus gevolgd, en krijgen wat begeleiding. De iets oudere jeugd (E, F) wordt soms ook door A en B-spelers getraind, wat echt heel erg goed gaat. De oudere en selectie-teams hebben wel echte trainers, onze jongste had vorig jaar in de D1 een gediplomeerde trainer/coach die het trainen van D-jeugd veel leuker vond dan zelf te spelen. Verder hebben we de laatste jaren alleen maar sponsortenu's gehad, maar bij de jongsten zeker niet. En ja, de clubtenu's zijn vaak aan de ruime kant. Wel vind ik dat je mag verwachten dat ze schoon zijn... ik ben zelf een jaar wasmoeder geweest (samen met 1 andere moeder om en om de team-was ieder weekend). Bardienst heb ik nooit gedaan, gelukkig waren daar meestal voldoende vrijwilligers voor.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.