Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-10-2017 om 20:13

Wat is er leuk aan Halloween ?

Halloween is een oud feest, van ver voor de christelijke jaartelling, een viering op de laatste dag van oktober waarop volgens oude tradities de scheidslijn tussen de levenden en de doden zeer beperkt is; een geschikt moment voor contact met hen die niet meer onder ons zijn. De RK kerk heeft het feest gekerstend als Allerheiligen en Allerzielen op de eerste twee dagen van november. Dat is in elk geval wat ik ervan heb begrepen.

Inmiddels is Halloween door onze samenleving enthousiast omhelst, vanuit de commercie en allerlei initiatieven om ' wat leuks voor de wijk' te doen.

Ik ging vanavond tijdens oppassen bij kleinkinderen naar de plaatselijke snackbar - nou ja, die benaming is wat sober, het is een kwalitatief prima eetgelegenheid - voor wat makkelijke hapjes. Ik stuitte er op bloeddoorlopen types, gegrimeerd personeel dat als levende lijken rondliep, levensecht geschminkt. Spoken, zombies, wat niet al.

Ik zie werkelijk niet wat hier nou leuk aan is. Al deze duisternis en verderf uitstralende personages. Dat associeer ik niet met gezelligheid, feestelijkheid, saamhorigheid. En wat moet ik me in vredesnaam voorstellen bij ' happy halloween' . Van mij mag dit feest linea recta naar de overkant van de oceaan terug, ik vind het werkelijk niets toevoegen aan de feestdagenkalender.


angel3

angel3

27-10-2017 om 20:43

Helemaal eens

Niks aan toe te voegen. Ik vind het een verkrachting van het eigenlijke idee en ik vind er ook niks geestelijke aan elkaar de stuipen op het lijf te jagen. Ik heb 2 best bange kinderen die er ook niks aan vinden. Maar volgens mij houden mensen van die adrenaline van horrorfilms bijvoorbeeld. Daar heb ik ook niks mee.
Overigens mag sint maarten ook moven. Vind ik ook weinig leuks aan dat geleur om snoep

Ik doe t anders

T griezelen wat bij halloween hoort laat ik ook graag links liggen. Maar pompoen gerechten zoals pumpkin muffins, en het uitsnijden van pompoenen wordt hier graag gedaan! Herfst in overvloed maak ik er van. Kastanjes poffen, vuurtje stoken meer de gezelligheid van de herfst opzoeken. Candy apples maken ze hier ook graag dan. En koekjes versieren in halloween stijl. T is meer iets wat zich uitstrekt over enkele weken dan exact op 31 oktober. En t is bij ons ook iets wat in huiselijke kring plaatsvind, en langs de deuren of naar halloween feestjes gaan doen we niet. Dat we dit zo doen heeft denk ik ook vooral te maken met mijn werk waarin ik veel zaken doe met de VS en waar veel halloween gerelateerde producten bij horen. Maar als je t niks vind; maak er van wat jij wil! Tradities maak je zelf.

Astrid

Astrid

27-10-2017 om 21:41

Weinig leuk

Je vindt nog maar weinig leuk he?
Met jongere kinderen had ik er misschien meer aan gevonden, misschien weer als ik kleinkinderen heb.
Wel ben ik naar een leuke optocht geweest vanavond en heb bij de winkels rondgeneusd. Ben heel trots op het zelfgemaakte kostuum van de zoon van mijn vriendin. Asperger heeft hij, en vanavond leek het daar niet op. Wat hebben moeder en zoon genoten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-10-2017 om 21:55

@astrid

Mwah, dat valt best mee. Ik zal je niet vermoeien met een opsomming

Tijgeroog

Tijgeroog

27-10-2017 om 22:10

Nou

Hier is het gezellig in de straat. Buren die opeens samen bezig zijn met versieren. Mensen spreken die je anders nooit spreekt. En om die reden doe ik graag mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2017 om 23:16

Geforceerd

Ik vind Halloween vooral commerciële leukigheid, waar lekker aan verdiend wordt. Net als Valentijnsdag in mijn ogen vooral een commercieel feestje is. Ik geef toe dat er af en toe schattige spulletjes te koop zijn bij o.a. Xenos, dus ik zeg niet dat ik nooit iets met hartjes heb gekocht, maar ik ben me er wel heel erg van bewust dat dit soort dagen in ons land nooit voet aan de grond hadden gekregen als de middenstand/commercie Halloween of Valentijnsdag links had laten liggen.

Een leuk voorbeeld van commercieel belang bij Halloween: man fietst sinds deze zomer regelmatig een rondje langs (volks)tuinders en scoort zo voor belachelijk weinig geld groente en fruit. Ditmaal niet. Pompoenen die we bij Jumbo 1,99 kunnen kopen, stonden nu voor 7,95 langs de weg. Ja dag!

Ja leuk

De pompoensoep. Ja, weer bij anderen, zelf ben ik er nog steeds niet aan begonnen. Dochter een leuk kostuum met attributen en een gezellig eet- en slaapfeestje morgen met vriendinnen. Helaas geen optocht dit jaar.
Ik ben ook niet van de nepwonden en de al te plastische voorstellingen maar dat vinden die kinderen blijkbaar leuk. Prima toch?
Het maakt hier wel een hoop creativiteit los.

@Emma

@Emma

28-10-2017 om 10:07

Wilgenkatje

"Halloween is een oud feest, van ver voor de christelijke jaartelling, een viering op de laatste dag van oktober waarop volgens oude tradities de scheidslijn tussen de levenden en de doden zeer beperkt is; een geschikt moment voor contact met hen die niet meer onder ons zijn. "

Los van de commercie en of ik het een leuk feest vind: dit is toch van oudsher de essentie en dat zie je toch terug in die zombies en lijken die nu het feest vieren? Nee, het is niet bepaald een gezellig samenzijn met het hele gezin: het gaat over de doden en de angsten die in ons onderbewustzijn liggen. Het contact met hen die niet meer onder ons zijn behelst meer dan je dierbaren herdenken (dat gebeurt overigens ook in een heleboel kerken). Het is ook een feest van geesten en spoken.
Zelf hoef ik overigens ook niet in een zombiejurk te lopen

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-10-2017 om 10:49

Feest van zombies

Dan is 'feest' misschien niet zo'n geschikt etiketje. Angsten in ons onderbewustzijn combineert niet met feestgevoel.

Ik snap dat samen de buurt versieren en lekkere hapjes maken de goede sfeer kunnen bevorderen, maar de levensecht ( of doodsecht) geschminkte horrorfiguren, de terrorclown en meer van die lui in de eetgelegenheid werkten negatief op mijn eetlust. Ik was blij geen kleintjes bij me te hebben.

@Emma

@Emma

28-10-2017 om 13:02

11 november

Dan is st Maarten leuker: langs de huizen met een lampje en dan zingen en snoep krijgen. Er zijn buurten waar dit zo langzamerhand een echt "gezinsfeest" is met buiten borrelende ouders, vuurkorven, zingende en verklede kinderen. Veel leuker
De oorsprong hiervan ligt trouwens ook bij het gunstig stemmen van de voorouders: jongeren die langs de huizen van de gierigaards gaan en net zolang lawaai blijven maken tot er wat te eten geofferd wordt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-10-2017 om 13:30

Voor mij

niets. Ik heb er niets mee, met Halloween. Heb een tijd in Noord Amerika gewoond en had er daar ook niet veel mee. Maar dat ligt aan mij, anderen genoten er wel van. Ik vond het gewoon te veel gedoe temidden van andere feesten.

Aagje

Yaron

Yaron

28-10-2017 om 18:03

Niets

Ik heb er ook niks mee en de kinderen hebben dat ook niet. 11 November is voor de jongste de eerstvolgende feestdag, veel leuker en geen gegriezel. Ik ken ook niemand die aan Halloween doet, lijkt hier nog niet door te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2017 om 00:30

Oorsprong Sint Maarten

Ik lees dat er twee lezingen zijn: vruchtbaarheidsritueel en naar aanleiding van het Lucasevangelie. Een modernere opvatting heeft een middenweg gekozen: een bedelfeest. 11 November 397 is de sterfdag van Martinus, een Hongaar in dienst van het Romeinse leger.

Van dit verhaal ken ik deze Martinus:

De soldaat Martinus ontmoet op een gure winterdag bij een van de stadspoorten van Amiens (Frankrijk) een bedelaar. Deze man smeekt de voorbijgangers in Christus’ naam om een aalmoes. Niemand schenkt aandacht aan hem. De jonge soldaat Martinus wel. Hij pakt zonder aarzelen zijn zwaard, snijdt zijn soldatenmantel doormidden en geeft een helft aan de bedelaar. ’s Nachts heeft Martinus een droom. Christus verschijnt aan hem als bedelaar, gehuld in diezelfde halve mantel. Dit was voor Martinus een hemels teken om zijn leven aan God te wijden.

mijk

mijk

29-10-2017 om 15:12

VInd het jammer dat het hier

zo naast Sint Maarten staat. Terwijl dat hier toch nog heel groot gevierd wordt. Dus we doen er niks mee..

Triva

Triva

29-10-2017 om 16:21

sint maarten

zit altijd nog dichter tegen de aankomst van sinterklaas aan (soms maar 1 nachtje, nu de max van 1 week)

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2017 om 16:53

Maar dat is toch een heel ander soort dag Triva?

Halloween (verkleed) en Sint Maarten draaien allebei om langs de deur gaan voor snoep. Halloween wordt ook door volwassenen aangegrepen om in griezelkostuums te feesten. Ik kan me best voorstellen dat dát leuk is. Je ziet soms dat op 11 november een huis à la Halloween is versierd. Natuurlijk moet iedereen dat zelf weten, maar ik vind dat jammer. Zo wordt 'onze' Sint Maarten naar mijn gevoel verdrongen door een feest wat niet van ons is.

De intocht van Sinterklaas is heel anders van inhoud dan Sint Maarten en Halloween.

mijk

mijk

29-10-2017 om 18:51

Wat kaaskopje zegt.

De intocht van Sint is de zaterdag na Sint Maarten maar dat is echt heel normaal als je het viert. Dat is altijd al zo...

Maar inderdaad haloweenversiering bij sint Maarten is ecjt net een kerstboom op pakjesavond!

mijk

Triva

Triva

29-10-2017 om 19:22

Ik dacht dat het om twee feesten dicht op elkaar ging.

Gelukkig heb ik dit allemaal gemist toen de kinderen nog jong waren. Hier zijn nu wel Halloweenoptochten maar er wordt niet aan de deur gebeld hoor. Zou ik ook echt heel raar vinden.

Paddington

Paddington

30-10-2017 om 07:40

Halloween

Al jaren vieren wij Halloween, ver voordat het commercieel werd hier. Het is een echt 'samen' feest. Iedereen neemt wat lekkers mee en maakt mooie kostuums. We hebben het erg gezellig met het uitvogelen van de gruwelijk uitziende hapjes. Zo wordt het heel duidelijk dat wij voornamelijk met onze ogen eten.

De voorbereiding vind ik ook erg leuk. Elkaar schminken en helpen om het kostuum goed te krijgen. Ik zal niet met mijn kostuum naar een eetgelegenheid gaan of andere plaatsten waar ik kinderen tegen zou kunnen komen. Ik vind het namelijk niet nodig om mensen (die er niet voor kiezen) te laten schrikken.

Het doen van optochten vind ik dan weer onzin, net als het langs de deuren gaan.

leuk seizoensfeest

Ik vind het een leuk feest juist vanwege de verbinding met het seizoen.

Sint Maarten is pure bedelarij. Bij ons komen er veel kinderen langs die ik eigenlijk 'te oud' vindt; vorig jaar kwamen er zelfs twee dronkelappen langs. Bij Halloween moeten de kinderen tenminste een beetje moeite doen om zich leuk te verkleden. En valt er voor de kinderen ook nog iets te ZIEN bij de huizen waar ze langs lopen. En

Tijgeroog

Tijgeroog

30-10-2017 om 10:38

Hier

Hier dus wel, maar alleen in onze straat, omdat een buurmeisje dat is gaan organiseren en het heel leuk opgepakt wordt. Het heeft geen invloed op Sint Maarten, want dat wordt en werd hier nooit gevierd (is erg streekgebonden, ook in andere regio’s waar ik gewoond heb werd dat nooit gevierd). Hier wordt wel drie koningen gevierd, op dezelfde manier, maar daar gebeurt in onze nieuwbouwwijk maar heel weinig mee.

Kaori

Kaori

30-10-2017 om 10:50

Syboor

Bij Sint Maarten moet je ook wat doen: je eigen lampion maken en bij elk huis een liedje zingen.

Sint Maarten is voor lagere school kinderen, de ouderen lopen mee met de kleintjes.

Ik mis bij Haloween traditie en gezelligheid/warmte. Dat bloederige en enge hoeft van mij echt niet, er is al genoeg ellende in de wereld. Het aspect van delen met minder bedeelden van Sint Maarten staat me veel meer aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2017 om 10:58

Syboor

Sint Maarten komt inderdaad voort uit een geaccepteerde vorm van bedelen. Gelukkig zijn er nu voedselbanken waarmee Jan Splinter door de winter kan komen. Sint Maarten is geen verkleedfeest. Op school worden lampions gemaakt en er worden liedjes gezongen.De insteek is dus echt anders.

Ik heb me één jaar aan een uitgeholde pompoen met waxinelichtje gewaagd, dat werd al snel een snotterig ding buiten .

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2017 om 11:04

Oh gelijk geschreven

maar minder snel blijkbaar

Wat oudere kinderen betreft ligt mijn grens bij 10 jaar. Oudere kinderen krijgen uiteraard ook nog. Ik kwam zelf op 9-jarige leeftijd nieuw in Sint Maarten-gebied en heb toen nog 2 jaar meegedaan. Maar dat voelde duidelijk als op het randje.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-10-2017 om 11:20

Kaori

Maar bij Halloween kun je er zelf wat van maken. Ik probeer om onze voortuin sfeervol aan te kleden: geen monsters of bloed, wel pompoenen en vleermuizen. Dus lampionnen, uitgeholde pompoenen met een kaarsje erin en een vuurschaal. Ik ben nog aan het overwegen of ik er marshmallows bij zal leggen. (En ja, ik blijf er zelf ook bij zitten, geen zorgen). Dus op die manier toch gezelligheid en warmte.

Overigens zie ik bij Sint Maarten weinig delen terug: de kinderen krijgen/vragen alleen maar. En de traditie... ik ben niet opgegroeid met Sint Maarten, dus die traditie voel ik niet. Bij Drie Koningen bij ons in de stad (niet de stad waar ik opgegroeid ben) merk ik daar wel wat van, maar dan met namen doordat in het huis-aan-huis krantje lees over activiteiten in het oude deel van de stad, bij ons is die traditie helemaal weg.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2017 om 11:26

Tijgeroog

Het is inderdaad maar net wat je gewend bent. Driekoningen is op hetzelfde gebaseerd als Sint Maarten.

mijk

mijk

30-10-2017 om 11:40

Hier

(groningen Stad) Is de grens voor lichtje lopen de middelbare school. Groep 8 loop je nog brugklas niet meer. Maar zoonh ad veel jongere vriendjes en heeft het een jaar gerekt Oudere kinderen doen hier wel wat meer hun best. Dochter schreef laatste 2 jaar met vriendinnnen zelf een liedje en ik heb ook wel 2stemmig aan de deur gehad of een rap of helemaal in het Gronings... Lampion is altijd zelfgemaakt en daar zit echt best veel werk in...

Hoe levend de traditie is hangt ook wel af van waar je woont. Ik woon in nieuwbouwwijk en ik krijg zo'n 60 a 70 kinderen aan de deur ieder jaar...

Mijk

Lieverdje

Lieverdje

31-10-2017 om 12:26

niet alleen maar krijgen

"Overigens zie ik bij Sint Maarten weinig delen terug: de kinderen krijgen/vragen alleen maar. "

Sommigen misschien, maar het is natuurlijk het idee dat je je inspant om een mooie lampion te maken en dat je mooie liedjes zingt. En bovendien, volgens mij maak je samen met elkaar het feest. Het is gezellig... volgens mij is dat bij Halloween ook de kern waarom mensen het leuk vinden.

Mijk

Zo herinner ik me dat van vroeger (Alkmaar, jaren '70) ook: je mocht nog lopen als je op de basisschool zat. De brugklasser die nog aan de deur durfde te komen werd de mantel uitgeveegd (iedereen kende elkaar wel zo'n beetje in die buurt).

Overigens kan ik me niet herinneren dat delen iets met dit feest te maken had. Het ging erom zoveel mogelijk snoep binnen te hengelen. Dat, en het feit dat je met vriendjes in het donker langs de straten ging, dat vormde de lol van het feest.
Zelf heb ik van mijn familie, die dit feest ook al kende, nog wel een aantal liedjes geleerd waaruit duidelijk blijkt dat er gebedeld werd "Sintermaarten', 't is zo koud, geef me een turfje of wat hout etc'; en mijn favoriet "hier woont een rijk man/die veel geven kan/veel zal hij geven/ lang zal hij leven"... etc. Ooit door mijn zoon (5 toen) aangeheven voor de deur van een dameskoppel, maar dat mocht de pret niet drukken.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2017 om 14:18

Delen en bedelen

De kinderen die met Sint Maarten, maar ook Driekoningen, langs de deur gaan horen dan ook bij de traditie dat arme mensen door langs de deuren te gaan op die manier hun voorraad een beetje konden aanvullen, als het de voorraadkast al haalde, want armoe was vaak echt armoe. Er waren zo hier en daar wel voorzieningen voor arme mensen, maar alle beetjes zullen geholpen hebben. Het was dus een 'bedelfeest', maar eigenlijk ook een deelfeest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.