Temet
20-07-2009 om 09:56
Wat is een goed boek over ontwikkeling kinderen?
Er ligt nog een boekenbon te wachten op een bestemming. Ik wil eigenlijk wel een boek over de ontwikkeling van kinderen, en dan met name de geestelijke ontwikkeling. Om antwoord te geven op kwellende vragen als 'wanneer snapt mijn zoon nou echt dat 4 meer is dan 3?'
Maar wat is een beetje goed boek? Waarmee ik bedoel dat het redelijk leesbaar is en geen onzin bevat. Ik weet inmiddels dat de theorie achter "Oei ik groei" uit de duim van de schrijver komt en niet door feiten wordt gestaafd, idem met de fases van meneer Vervaet ...
Ik las laatst over mevrouw Kohnstamm - is dat wat?
Tips, iemand?
Groeten,
Temet
Lynna
20-07-2009 om 11:20
Kinderen (z)onder vrienden
Ik ben bezig in het boek Kinderen (z)onder vrienden van J.D. van der Ploeg. ISBN 9789056379940. Ik ben nog niet erg ver, maar vind het tot nu toe erg interessant. Misschien iets voor jou?
rodebeuk
20-07-2009 om 16:42
Niet helemaal wat je zoekt
maar wel zwaar favoriet in huize Zweefmama:
- Boeddhisme voor moeders
- Met kinderen groeien (Jon en Myla Kabat-Zinn).
Allebei heel speciaal, allebei al kado gegeven aan anderen. Je gaat weer anders naar je kind kijken, dus zijdelings gaat het ook over hun ontwikkeling. Maar het is geen leer- of studieboek.
Temet
20-07-2009 om 19:42
Dank tot dusver
Door Anna's posting realiseer ik me wat ik zoek: inderdaad geen how-to-boek. Allee maar een 'how'-boek, (namelijk: hoe zit het nu) en dan bij voorkeur eentje dat klopt.
Mocht ik vervolgens denken dat er iets serieus aan mijn kinderen verspijkerd moet worden (of aan mijzelf natuurlijk) dan komen de how-to-boeken misschien nog om de hoek kijken.
Rodebeuk, in ben zo grofbesnaard en westers tot op het bot dat ik de door jou aanbevolen boeken maar even laat voor wat ze zijn. Maar toch bedankt. Groeien met mijn kind probeer ik te vermijden: er moet nog zo'n 4 kilo af!
Groeten,
Temet
rodebeuk
20-07-2009 om 19:51
One for the road
Temet,
Een klein jamaartje van mijn kant: gemiddeldes zeggen zo weinig. Alleen als er een kleine spreiding is, en weinig factoren betrokken zijn bij een ontwikkeling is het zinnig om tabellen te hanteren. In alle andere gevallen geven ze slechts aanleiding tot het zoeken naar omgevingsfactoren die de afwijking van het gemiddelde kunnen verklaren.
Met kinderen groeien gaat over kijken naar je kind. Dat leert je veel meer over diens ontwikkeling dan een tabel. Boeddhisme voor moeders gaat daarnaast over kijken naar jezelf. Geeft ook weer een ijking voor je beeld van je kind.
Maar... ik wist dat ik me op het randje van je vraag begaf, dus ik houd mijn mond!
Annet
20-07-2009 om 20:49
Wat ik leuk vond om te lezen
Vervaet vond ik dus wel leuk. Je moet alleen die leeftijden niet serieus nemen. De stappen op zich zijn interessant.
Oei ik groei vond ik heel behulpzaam, maar ook daar geldt: niet te goed kijken naar de leeftijden. Het idee van de sprongetjes heb ik zeer bevestigd gezien.
Mijn favoriet tot nu toe is : Hart voor mijn kind. Auteur heb ik even niet bij de hand.
Dit heeft mij geholpen bij de sociaal emotionele ontwikkeling van mijn kind. Dat wil zeggen dat ik nu beter snap hoe ik kan reageren op mijn kind en praten met mijn kind zonder mijn ideeën op te leggen. Zo hoor ik meer, leren we beiden meer, etc.
(het boek suggereert ook dingen over het eq van je kind ontwikkelen zodat kind succesvol wordt, dat vind ik minder nodig. Maar daar lees ik weer overheen.)
Ik heb nu ook gelezen : het hoogsensitieve kind. Dat wordt mij veel te vaag. Hoewel ik voldoende kenmerken herken, kan ik niet zoveel met de zeer softe handleiding voor je kind.
viridantia
20-07-2009 om 21:47
Hier ook geen zweefteef
Het boek dat ik vrij goed vind (lach me niet uit!) is een boek van godbetert Ouders van nu. "Het heet de ontwikkeling van je kind" geschreven door pedagoge Marga Schiet(degelijke naam voor degelijke schrijfster).
Het is duidelijk met hoofdstukken voor elke maand (in het 1 e jaar, later minder)
Het boek is geen intellectuele hoogvlieger, maar de "how" overtreft de "how to" en is er overzichtelijk van gescheiden.
Tirza G.
20-07-2009 om 23:14
Waarom liefde
zo belangrijk is, van Sue Gerhardt.
Dan hoef je helemaal niks, alleen maar van je kind te houden. Heerlijk toch Het is geen makkelijk leesbaar boek, maar wel de moeite.
Tirza
tonny
21-07-2009 om 11:07
He ja, penelope leach
die kocht ik 26 jaar geleden ook, aanbevolen door de cursus voor a.s. ouders van het Groene Kruis. Over gedateerd gesproken Maar het was wel een heel leuk boek voor kinderen tot vijf jaar. Met mooie tekeningen en foto's.
Tonny
tonny
21-07-2009 om 11:10
Oh ja
en er stond achterin een heel handig register.
Grappig was dat het boek nadrukkelijk vanuit een meisje was beschreven.
Ik heb het bij mijn jonge kinderen vaak ingezien.
Kohnstamm is een prima boek, trouwens.
He, zullen we een eigen OO-opvoedboek gaan schrijven?
Tonny
pien
28-07-2009 om 11:33
Bedoel je soms
Hart vboor JE kind
De vijf stappen naar de enmotionele intelligentie van je kind
Geschreven foor Dr Jonh Gottman en Joan Declaire
??