koentje
17-10-2008 om 21:24
Wat is de juridische status van de broer van een verstandelijk gehandicapte?
Het verhaal zo kort mogelijk:
Een (oudere ) moeder van een verstandelijk gehandicapte zoon (35) is curator van haar zoon. Haar ex man (die de betreffende man niet-bewezen-misbruikt heeft)is toeziend curator.
De broer van de gehandicapte man woont in het buitenland en heeft nu zijn moeder gezegd dat als zij dood is hij van plan is zijn gehandicapte broer naar zijn land toe te halen. Moeder wil dit uiteraard absoluut niet. Zoon heeft eindelijk een goede plek gevonden en heeft het naar zijn zin.
OP de opmerking dat men in het buitenland echt niet zo maar een buitenlandse gehandicapte opnemen in een tehuis zegt hij desnoods zijn broer in zijn eigen huis op te nemen.
Vermoedelijk doet hij het niet en dient dit alleen om moeder op de kast te jagen, want de buitenlands broer toont nooit enige belangstelling voor gehandicapte broer.
Toch wil ik graag weten wat de juridische status is van broer, als moeder overleden is.
Stel dat de vader, toeziend curatot het eens is met het plan, zou het dan mogelijk zijn dat dit doorgedrukt wordt? Kan de instelling voor verstandelijk gehandicapten waar hij nu woont iets ondernemen, mocht dit zo lopen?
Manon Bleijenberg
19-10-2008 om 16:21
Notaris
Hallo,
Ik zou even een afspraak maken bij een notaris. Het eerste half uur is gratis en dan weet je precies hoe en wat je kunt regelen om alles waterdicht te krijgen.
Sterkte
Groetjes,
Manon
Sophie.
19-10-2008 om 19:45
Prijsopgave notaris
Ik zou eerst even bellen met de notaris wat een informatief gesprek kost. De tijd dat het eerst half uur gratis is ligt al lang achter ons.
Onderling zijn er héééél grote verschillen in prijzen bij notarissen.
Een paar telefoontjes geeft wat betreft de prijs duidelijkheid.
Wel een prima advies om bij de notaris informatie in te winnen.
Sophie
Tinus_p
19-10-2008 om 21:06
Nieuwe curator
Koentje:
"Toch wil ik graag weten wat de juridische status is van broer, als moeder overleden is."
Volgens mnij: Geen.
De vraag is vooral, wie er na het overlijden van moeder de nieuwe curator wordt. Die zal moeten toestemmen in emigratie.
Wellicht dat er iets geregeld kan worden mbt opvolging na het overlijden van je moeder.
koentje
19-10-2008 om 22:02
Tinus...
niet mijn moeder... de zijne.....
maar doet er niet toe.
Het probleem is juist dat het mij voor de hand lijkt te liggen dat de vader van de verstandelijk gehandicapte man, curator wordt. En dat is eng, want deze stemt waarschijnlijk in met ideeen van broer. Tenslotte is het ook een oude man.
Maar, curatorschap gaat toch alleen over geldzaken?
Dan kun je toch geen beslissingen voor hem nemen; dan moet je toch eerst een wilsombekwaamheidsbeschikking hebben?
Pennetje
23-10-2008 om 14:07
Advocaat
Ik heb jarenlang op een advocatenkantoor gewerkt, waar we ook onder curatelestellingen deden. Als een geestelijk gehandicapte onder curatele staat, betekent dat automatisch dat hij wilsonbekwaam wordt geacht. Je kunt zien of er daadwerkelijk een curatele is ingesteld door de uitspraak die de rechtbank heeft gedaan. De moeder (curator) moet die uitspraak hebben.
Wat de moeder ook kan doen, is wijziging van curator aanvragen bij de rechtbank, bijvoorbeeld omdat zij zich te oud voelt om nog goed te functioneren als curator. Dat kan via een advocaat. Is er nog een andere broer of zus die dat zou willen doen? Aan alle betrokken partijen (dus ook aan de broer in het buitenland) wordt wel gevraagd of ze het ermee eens zijn. Als de moeder overtuigend kan aantonen dat het in het belang van haar gehandicapte zoon is dat hij lekker blijft op de plek waar hij het naar zijn zin heeft en dat het niet in zijn belang is dat een broer die helemaal in het buitenland zijn belangen behartigt, zal de rechtbank tegen de wil van de 'buitenlandse' broer een andere curator aanwijzen. De toeziend curator is ook al een oude man, dus het is helemaal niet logisch dat die het dan zou worden: bij zijn overlijden moet er dan nóg een keer een nieuwe curator worden aangesteld. Mocht er helemaal geen geschikte nieuwe curator zijn, dan is de stichting waar hij woont vaak ook in staat het curateleschap over te nemen.
Het is dus zaak nú aan de slag te gaan, nu moeder nog bij haar volle verstand is. Als je wilt kan ik je het adres van die advocaat wel geven. Ik heb daar in mijn tijd als medewerker onder zijn leiding wel een stuk of 80 gedaan, óók ingewikkelde gevallen waarin de familie verdeeld was. Mail dan ff naar [email protected]