Wilgenkatje-
16-04-2012 om 18:27
'wat een kind moet kunnen' (met dank aan een enthousiaste Ouders Online-er en de volkskrant)
Dit moet voor de elfde verjaardag:
1. In een boom klimmen
2. Van een heuvel rollen
3. Wildkamperen
4. Een hutje bouwen in het bos
5. Een steen over het water ketsen
6. Rennen in de regen
7. Vliegeren
8. Vissen met een net
9. Een appel van de boom eten
10.Spelen met kastanjes
11.Sneeuwballen gooien
12.Schatgraven op het strand
13. Moddertaartjes bakken
14. Een dammetje aanleggen
15. Sleeën
16. Iemand ingraven in het zand
17. Een slakkenrace houden
18. Over een omgevallen boom lopen
19. Touwslingeren
20. In de modder rollen
21. Bramen plukken
22. In een boom kijken
23. Naar een eiland gaan
24. 'Vliegen' in de wind
25. Een grasfluitje maken
26. Fossielen en botten zoeken
27. De zon zien opgaan
28. Een flinke heuvel beklimmen
29. Achter een waterval kruipen
30. Een vogel uit je hand voeren
Tja, ik vind dat ik niet meer mag meepraten, da's allemaal achteraf want de jongste wordt volgende maand 21 en zelf ga ik al richting 5x11.
Weet je wat, ik vul het voor mezelf in.
Wilgenkatje-
16-04-2012 om 18:37
Daar gaat-ie dan
1. In een boom klimmen
In onze tuin stond een zeer bescheiden appelboom. Heb ik weleens in gezeten, maar dat was nauwelijks klimmen.
2. Van een heuvel rollen
Heuvel? Welke heuvel? Wel van een dijk.
3. Wildkamperen
Nee
is in onze tuin ook goed? We hadden geen bos in de buurt.
Tuurlijk. Dat deed mijn vader altijd voor.
6. Rennen in de regen
Ik zou niet weten waarom, behalve om snel binnen te zijn
7. Vliegeren
was geen geschikte ruimte voor. Bomen, hoogspanningskabels enzo. Nee.
8. Vissen met een net
Welke vissen?
Dat vond mijn moeder vies. Appels moest je eerst wassen of schillen.
10.Spelen met kastanjes
Dat soort bomen stonden er niet in mijn kinderomgeving. Meer wilgen enzo.
11.Sneeuwballen gooien
Tuurlijk. Sneeuw vraagt erom!
huh?
Welk strand? Daar kwamen we zelden.
Zandtaartjes ook goed?
Dat soort water hadden we niet in de buurt. Een dammetje in een sloot slaat nergens op.
15. Sleeën
Tuurlijk. Ik herinner me nog dat mijn vader en ik op een boom knalden, met mijn vinger ertussen. respectabele blauwe nagel!
hehe, logisch.
ja, slakken op een 'eiland' zetten vond ik erg leuk vroeger. Gelukkig kunnen slakken niet praten.
Zie 4 en 10
19. Touwslingeren
Wij hadden een onderbedeeld gymzaaltje zonder touw, dus: nee.
20. In de modder rollen
Nooit enige behoefte toe gevoeld. Misschien in een volgend leven als varken?
21. Bramen plukken
Dat vond mijn moeder smerig, gezien de vele honden die niet geneigd zijn te kijken of het groen waaroverheen ze piesen bramen bevat of niet. Trouwens: zie 9. Mijn moeder was heel hygienisch.
22. In een boom kijken
In een boom??
23. Naar een eiland gaan
Is dat zo bijzonder dan?
24. 'Vliegen' in de wind
Met je jas zo wijduit, bedoelen ze dat?
Gras genoeg, maar nooit de uitdaging gezien daar een fluitje van te maken.
Zo oud was onze bodem niet.
27. De zon zien opgaan
Jawel, maar niet te vaak, ik lag en lig graag in bed als het ochtend wordt.
Zie 2
waterval???
Daar hadden de vogels rond ons huis geen enkele behoefte aan.
Dit was mijn privélijstje. Ik denk dat mijn meiden niet zo hoog scoren. Nou ja, oudste misschien wel, die is op de jeugdnatuurwacht geweest, en op scouting.
sonj@
16-04-2012 om 19:05
Leuk!
Mijn dochter wordt volgende maand 11. Eens kijken of ze en wat ze al heeft gedaan. Mijn antwoorden heb ik er tussen haakjes achter gezet.
1. In een boom klimmen --> ja, een keer tijdens een vakantie in een bos (ja, ik denk ik ook weleens "vroeguh", maar kan het me niet zo herinneren)
2. Van een heuvel rollen --> ja, lachen gieren brullen ! (ik vroeger bij mijn ouders in de tuin, die hadden een heuze heuvel.Hoewel het niet mocht, want dan ging het gras dood, was het wel héél leuk!)
3. Wildkamperen --> nee (nee)
4. Een hutje bouwen in het bos --> nee, niet in een echt groot bos, wel tussen de paar struiken en bomen bij haar vaders huis (ook dit weet ik niet meer van mezelf)
5. Een steen over het water ketsen --> ja samen met haar stiefvader ! (en ja, ik vroeger samen met mijn vader)
6. Rennen in de regen --> heel hard om snel thuis te komen en niet doornat te worden (same as me )
7. Vliegeren --> tijdens vakantie wel geprobeerd, maar helaas te weinig wind (ook gebprobeerd tijdens vakanties, maar mijn vader kreeeg 'm nooit de lucht in)
8. Vissen met een net --> ja, vissen is hier in het dorp een hot item (nee, wel meteen hengel)
9. Een appel van de boom eten --> nee, geen appelbomen in de buurt (nee, ik ook niet)
10.Spelen met kastanjes --> ja, zelfs een herfsthanger van gemaakt waar ze nog een prijs mee heeft gewonnen (ja, vroeger maakten we er spinnenwebben mee en kaboutertjes)
11.Sneeuwballen gooien --> ja, túúrlijk ! (ja)
12.Schatgraven op het strand --> euhmm nee, wel op een camping met het animatieteam in de zandbak (nee, ik niet geloof ik)
13. Moddertaartjes bakken --> ja hoor, toen ze klein was in een onbewaakt ogenblik zat ze helmaal onder (ja, in de zandbak op de kleuterschool)
14. Een dammetje aanleggen --> van de zomer in het riviertje van de camping waar we op doorreis stonden (nee, kan het me niet herinneren)
15. Sleeën --> ja en de leukste maar ook gevraarlijkste keer was toen er sneeuw lag op het Klimduin en ze daar heel hard naar beneden gingen (ja, zat keer)
16. Iemand ingraven in het zand --> altijd leuk !
17. Een slakkenrace houden --> nee, maar ze heeft ze wel gegeten. Vers van de straat gepulkt, het liefst als ze een beetje plat gestampt waren (nee, nooit gedaan)
18. Over een omgevallen boom lopen --> ja, ook tijdens een vakantie (ja, we gingen vroeger regelmatig naar het bos)
19. Touwslingeren --> in de apenheul tijdens het nadoen van een oerang-oetang (ja, in ieder geval tijdens de gymles)
20. In de modder rollen --> niet erin gerold, maar als dreumes zat ze wel helemaal onder tijdens het in de tuin spelen na een regenbui (nee, niet dat ik weet)
21. Bramen plukken --> ja eentje om te proeven, maar ze vond ze niet lekker (ja, een heleboel samen met mijn broertje, alle onze kleding onder de vlekken die er niet meer uitgingen)
22. In een boom kijken --> nee (nee)
23. Naar een eiland gaan --> telt Texel ook mee? Ja, dan wel (en zelf ook Texel, maar ook Kreta en Lanzarote)
24. 'Vliegen' in de wind --> nee, denk het niet
25. Een grasfluitje maken --> tijdens een spuertocht door het Peelgebied (ik ook tijdens die speurtocht)
26. Fossielen en botten zoeken --> ja in Ecodrome Zwolle ! (ik stond erbij en keer ernaar en maakte de foto's
27. De zon zien opgaan --> iedere ochtend ! Maar nee, niet bewust (en dat geldt voor mij hetzelfde)
28. Een flinke heuvel beklimmen --> ja, dat Klimduin in Schoorl (ik vroeger ook regelmatig)
29. Achter een waterval kruipen --> nee (nee)
30. Een vogel uit je hand voeren --> ja, in een dierentuin in Duitsland kon je de parkieten uit je hand laten eten (ik een verzwakt babymusje die we hadden gevonden)
Dat waren onze antwoorden, leuk hoor ! (en voor de andere 2 kinderen die nog lang geen 11 worden, zullen de antwoorden ongeveer hetzelfde zijn)
Irene
16-04-2012 om 20:01
Maar wat...
Maar wat bedoelen ze met "in een boom kijken?"
Hier hebben de kinderen van 8 en 11 zo'n beetje overal "ja" en die van 5 en 3 komen al een heel eind. Zelf kan ik overal ja op zeggen.
En wat nu dan he?
Silone
17-04-2012 om 07:54
Alleen die appel uit de boom kan ik niet met zekerheid zeggen of alle drie kinderen dat eens hebben gedaan. Idem dito met slakkenrace. Botten-fossielen hebben ze nog nooit gezocht, verder letterlijk alles uit het lijstje wel. Jongste zoon is zaterdag 12 geworden.
Anienom
17-04-2012 om 09:09
Best veel
Goh, mijn kinderen hebben al best veel gedaan (oudste wordt deze herfst 11). Met dank aan de wadden waar we graag onze vakanties doorbrengen. De appels en bramen heb je hier dan weer in het bos volop en daar maken we ook gebruik van. Wat ze niet hebben gedaan, zoals steen over water ketsen en dam bouwen, dat heb ik dan weer in mijn jeugd gedaan, want in plaats van naar de wadden zaten wij wel eens een dagje lekker in de ardennen, daar kan dat dan weer. Waterval is nog niet aan bod gekomen, ik heb geen vogels maar wel aapjes uit de hand gevoerd, de kinderen geiten (mag dat ook) en voor het wildkamperen is het vooralsnog voor ons allemaal een NEE.
Sahara
17-04-2012 om 09:36
Engeland
Misschien wel handig om erbij te vermelden dat dit lijstje niet voor Nederlandse kinderen gemaakt is. Hoewel het wel leuk is om het door te nemen. Onze kinderen komen een heel eind.
Het artikel ging over de superbeschermde opvoeding van veel Engelse kinderen. Veel kinderen komen daar de deur niet meer uit omdat het buiten veel te gevaarlijk is (tenminste dan denken de ouders). Ook wordt het kinderen steeds moeilijker gemaakt om buiten te spelen want ze mogen niet meer op het gras komen, voetballen mag nergens etc.
Dus heeft de natuurbescherming(?) een lijst gemaakt van dingen die een kind toch tenminste een keer gedaan moet hebben. Wel stond er bij het klimmen in de boom een plaatje van een kind met beschermers, een helm en een touw om. Hmmmm, zouden ze onze negenjarige zoon moeten zien, die klimt heel erg eng zonder enige bescherming heel hoog in een boom.
Tijgeroog
17-04-2012 om 11:47
Bijna alles gedaan
Zelf heb ik bijna alles gedaan, alleen het wildkamperen niet. Wel gekampeerd, en wel met een kamper in 't wild gestaan, maar niet met een tent in 't wil.
De kinderen (4 en 6) zijn met wildkamperen net zo ver als ik. Verder moeten ze nog een slakkenrace houden, een appel van de boom eten (peren hebben ze wel van de boom gegeten), in de modder rollen, een grasfluitje maken, achter een waterval kruipen en ik denk een vogel uit de hand voeren. De zon hebben ze ook nog niet zien opkomen, wel zien ondergaan aan zee (vanuit die wild-geparkeerde kamper)
Naar dino-botten graven doen ze hier graag. Weliswaar nooit gevonden, maar ze zijn nog niet klaar. Als straks de hele Loonse en Drunense Duinen overhoop liggen kunnen jullie bij mij komen klagen.
Reva
17-04-2012 om 19:39
Leuk
1. In een boom klimmen
Ja, hoor. Wij gingen wel eens picknicken op een plek waar hele mooie klimbomen waren. Mijn broer en ik speelden daar graag in.
2. Van een heuvel rollen
mag van een duin ook?
3. Wildkamperen
nee
ook niet
niet dat ik mij herinneren kan
6. Rennen in de regen
Vaak genoeg. Laarzen en regenjas aan en dan lekker spelen.
7. Vliegeren
ja en ik vond dat altijd moeilijker dan het eruit zag.
steeds die vlieger die naar beneden stort.
8. Vissen met een net
neeee, dat is zielig
nee
10.Spelen met kastanjes
ja, dat was leuk!
11.Sneeuwballen gooien
tuurlijk
nee
tuurlijk
Nee, ik zou niet weten waar ik dat had moeten doen.
15. Sleeën
tuurlijk
Dat vond mijn moeder veel te gevaarlijk.
Nee, ik had al heel snel de kriebels van kruipende, glibberige beestjes. Die durfde ik echt niet vast te pakken.
Ja, hoor. Wij gingen regelmatig naar het bos.
19. Touwslingeren
apekooi!
20. In de modder rollen
Oh ja!
21. Bramen plukken
Ik mocht ze wel plukken maar ze waren vaak niet te eten. Verschrompeld en zuur.
22. In een boom kijken
uuh? ik weet niet zeker wat daarmee bedoeld wordt.
23. Naar een eiland gaan
In de zomer vakantie gingen wij wel eens een dagje naar ameland.
24. \'Vliegen\' in de wind
Ja.
Niet van gras maar wel van een eikedop en van een wilgentak kon je ook fluitjes maken. Hoewel dat laatste werd door mijn vader gedaan en dan speelden wij ermee.
bah, nee
27. De zon zien opgaan
ik ben nooit een ochtendmens geweest.
MOgen duinen ook?
Ik zou niet weten waar we dat hadden moeten doen.
Er hebben van allerlei soorten beesten uit mijn hand gegeten maar geen vogel.
mIjn kinderen scoren hoger. Die hebben wel schatgegraven, stenen gekeild en hutjes in het bos gebouwd.
Vic
18-04-2012 om 09:22
Het meeste wel
1. In een boom klimmen
Ja.
2. Van een heuvel rollen
Ook
3. Wildkamperen
Nee, maar beide kinderen hebben wel eens in een tent geslapen (ik zelf niet
Ja.
Ja, vind ik ook leuk.
6. Rennen in de regen
Heel hard naar de auto.
7. Vliegeren
Ja, wie niet
8. Vissen met een net
Nee, en ook niet met een hengel.
Ja.
10.Spelen met kastanjes
Uiteraard.
11.Sneeuwballen gooien
Uiteraard.
Vast wel.
Uiteraard.
Ja, als 'verplichte' activiteit tijdens een Estivantvakantie.
15. Sleeën
Natuurlijk.
16. Iemand ingraven in het zand.
Ja, al mag dat eigenlijk niet.
17. Een slakkenrace houden.
Jongste wel. Oudste kijkt wel uit.
Dat kan hier in de buurt heel goed.
19. Touwslingeren
Zijn ze beide heel erg goed in.
20. In de modder rollen.
Helaas wel, en die vlekken krijg je er nooit meer uit!
21. Bramen plukken.
Idem als 20.
22. In een boom kijken.
Ja, wonen vlak bij Kraantje Lek.
23. Naar een eiland gaan.
Dat is toch weinig spannend?
24. 'Vliegen' in de wind.
Huh?
Huh?
In combinatie met 16?
27. De zon zien opgaan.
Weet ik eigenlijk niet. Ondergaan wel.
Zeker, tegen wil en dank.
29. Achter een waterval kruipen.
In het zwembad.
Natuurlijk, en vissen ook.
krin
18-04-2012 om 09:46
Best veel
Ik / zoon
1. In een boom klimmen
Ja, zo vaak / Ja, zo vaak
2. Van een heuvel rollen
Ja, van duinen en in tuinen / Ja, wel eens
3. Wildkamperen
Ja, in Zweden op een onbewoond eiland / Nee, nog niet
Nee / Nee
Vaak geprobeerd, zelden gelukt / Ja, pogingen
6. Rennen in de regen
Ja, in zo'n zomerse regenbui / Ja, vooral uit noodzaak
7. Vliegeren
Ja / Ja
8. Vissen met een net
Ja, eindeloos. Met de buik op de brug en de sloot leegscheppen. Stekelbaarsjes kweken en kijken of watervlootjes ook mensen lusten. Eigenlijk waren we op zoek naar dikke bloedzuigers, maar die vonden we nooit. / Zoon: wel eens
Ja / Ja (eitje, met een appelboom in de tuin)
10.Spelen met kastanjes
Ja / nee
11.Sneeuwballen gooien
Ja / Ja
Wel graven, zonder schat / Zoon idem
Ja / Ja
Ja, in Frankrijk / Ja, in Nemo
15. Sleeën
Ja / Ja
Ja / Denk het wel
Ja! Ze konden alleen zelden de finish vinden / Ja
Ja / Ja
19. Touwslingeren
Ja / Ja
20. In de modder rollen
Nooit naar Pinkpop geweest / Ja
21. Bramen plukken
Ja / Ja
22. In een boom kijken
In een holle boom, denk ik dan? Ja / Ja
23. Naar een eiland gaan
Ja / ja
[Die rare Britten ook. Ze wónen op een eiland, nota bene]
24. \'Vliegen\' in de wind
Ja / Ja
Ja / Ja
Nooit een fatsoenlijke toon geproduceerd, maar goed
Geloof het niet / Nee
27. De zon zien opgaan
Ja hoor / Nee, geloof het niet.
Ja / Ja
Ja / Nog niet
Nee / ja (in Avifauna inderdaad)
Ik mis nog wel wat ervaringen, trouwens. De nectar uit dovenetelbloempjes zuigen. Een echte koe proberen te melken. In de sloot vallen. Kikkers vangen. Van huis weglopen. Je ouders kwijtraken in een stad of groot warenhuis. Iemand nog meer aanvullingen?
krin
18-04-2012 om 10:12
Stadskinderen
Ik bedacht net nog belletje lellen, spelen op bouwterreinen en doodsprongen maken in hooibergen (of helpen met hooien) voor de lijst. En vroeg me toen af hoe het lijstje van stadskinderen er uit zou zien.
Belletje lellen kan overal, natuurlijk. Maar verder? Wat kunnen stadskinderen aan avonturen beleven die dorpskinderen moeten missen?
skik
18-04-2012 om 13:16
Stadskinderen
* zelfstandig een ritje maken met de metro of tram
* alleen in de Bijenkorf iets specifieks zoeken
* het Hofplein oversteken zonder doodgereden te worden
* de weg vragen in een wijk waar bijna niemand Nederlands spreekt
* de trappen van een wolkenkrabber (het Nationale Nederlanden gebouw bijvoorbeeld) beklimmen.
* en ook op bouwterreinen spelen, die zijn er zat in de stad
skik
Anienom
19-04-2012 om 09:28
Skik
Ja, op een bouwterrein spelen, dat is leuk (en gevaarlijk, ik weet niet of die van mij dat zouden mogen). Toen ik op mijn vijfde in een woonwijk in aanbouw ging wonen heb ik dat zat gedaan. Ik kan me ook zo de geur herinneren. En ik heb er nog een mooi litteken boven mijn oog aan overgehouden
skik
19-04-2012 om 09:47
Clo, bouwterreinen
Daar staan meestal grote hekken omheen met borden verboden toegang. Maar een opengebroken straat is ook lekker speelterrein.
skik
Anienom
19-04-2012 om 10:09
Skik
Ja, gelukkig wel, maar in mijn geval hebben we het over 1980, mijn basisschool werd bij mij in de straat gebouwd. We konden er gewoon heen, vooral de planken over geulen in de grond vond ik spannend, en op hopen stenen klimmen. Stapels bakstenen worden bijeengehouden door ijzeren strips en op zo'n stuk verroeste strip ben ik een keer gaan staan, hij vloog toen tegen mijn ooglid, vandaar het litteken. Ik denk overigens dat de bouwterreinen rond de huizen wel goed werden afgesloten want daar heb ik niet gespeeld dacht ik. Maar toch, dat sfeertje
Asa Torell
19-04-2012 om 13:21
Precies clo
Bouwterreinen, vervallen fabrieken, kantoorterreinen in het weekend: geweldige speelplekken!
En gelukkig was mijn broer degene met het litteken .
albana
19-04-2012 om 14:39
Nou dan zijn de mijne geslaagd!
Voor alles....
Alleen weet ik niet helemaal zeker of dat 'achter een waterval staan' voor haar 12de jaar was bij oudste.
Het zal erom spannen (ik vond het trouwens doodeng).
Krijgen we nu een prijs?
groeten albana
(met 2 buitenkinderen die wel inmiddels 'groot' zijn.
Fiorucci
19-04-2012 om 16:50
Ooooh
Wauw, watervallen hebben we hier niet, maar verder....dan heb ik hier drie stuks die geslaagd zijn. Mag ik nu door voor de koelkast??
ishtar
19-04-2012 om 18:28
Burgers bush
heeft een waterval waar je achter kunt lopen, maar dat bedoelen ze vast niet
Silone
20-04-2012 om 07:18
Voor een aantal vragen
scheelt het idd een hoop dat we vaker in Oostenrijk op vakantie zijn geweest en veel rond groot open water bivakkeren.
albana
20-04-2012 om 08:42
Waterval
Neehee, dit was een échte waterval. Wij maakten een bergwandeling/beklimming tijdens vakantie met de hele familie in een oost-europees land. En na een fikse wandeling (2 uur) kwam je dan bij het de waterval. Daar ging de berg in 'stukjes' omhoog, rotsstukjes met daarbovenop een recht stukje en daarna weer een smaller stukje. Zoiets als een toren van koekjes die steeds kleiner zijn. Langs dat koekjesstuk loopt een waterval. Nou ja meerdere dus. Omdat op die rechte stukjes het water word afgeremd is de kracht niet zo groot als je anders wel eens ziet bij watervallen. Op het stuk waar je al wandelend uitkomt is een bergmeertje en daarna loopt het water in een ontstuimig riviertje verder.
Bij het meertje is een soort 'uitspanning' een stukje terras met stoeltjes/tafeltjes en 1 hutje met daarin 2 donkerbruingezonde jongetjes in ondergoed die blikjes drinken verkopen vanuit een diepvries. Verder buiten ons hebben ze geen klandizie. Jongetjes duiken nadat ze ons blikjes hebben verkocht in het bergmeertje. Jongetjes wonen verderop de berg in een huisje (wijzen aan, kon je zien) en de hele vakantie zitten ze bij die waterval met hun provosorische 'terras' (stoelen in alle kleuren en maten en rotsblokken als tafel, mét foeilijke kleedjes trouwens). Wij zijn enorm toe aan wat drinken na die warme klim, dus we drinken en zitten. Wie heeft er nog dorst? Ja bijna iedereen dus natte jongetjes verstrekken nog een blikje. Jongetjes klimmen ook het eerste plateau op en springen van daar af in de waterval naar beneden.
Wij krijgen steeds meer zin om te zwemmen zo met dit uitzicht. Zwager besluit ook het eerste plateau te beklimmen, ik vind het doodeng en wil niet mee. Man gaat wel en oudste dochter ook, ook neef en nicht gaan mee (nog iets ouders dan oudste). Bij mij blijft schoonzus met jongste en ik met jongste. Ik vond dat hele geklim naar die plateau's maar niks, het ziet er onveilig uit en als ze afzetten rollen de stenen in grote getale naar beneden. Maar goed ze komen allemaal aan op het eerste plateau en we hebben er prachtige foto's van. De helft van de familie bovenop de waterval. Héél raar, maar het wás zo daar. Daarna komen ze weer naar beneden. Zwager is bezweet en zegt dat we gek zijn om hier te zitten terwijl er een prachtig fris en mooi bergmeertje aan onze voeten licht. Hij kleed zich uit tot z'n ondergoed en springt erin...Man volgt meteen en dan de jongste kinderen (die hebben nog geen schroom om in hun ondergoed te gaan zwemmen). Oudere kinderen bedenken zich ja, nee, of toch wel, en raar dadelijk komt er iemand (buiten de jongetjes al uren niemand gezien!).Maar na een paar minuten liggen ze allemaal in hun onderbroek in het water, meisjes in b.h. ook nog dan. Ik heb ook genoeg van de hitte en spring er ook in in mijn ondergoed, wat kan mij het bommen??
Alleen schoonzus blijft achter bij alle kleding. En die neemt nog maar een blikje fris. Jongetjes kijken een beetje bedremmeld toe...volgens mij zijn ze geen gasten gewend die in hun ondergoed gaan zwemmen.....Maar ja, wij zijn nu eenmaal een rare familie. Al zwemmend kan je op een klein uitstekend stukje rots komen achter de waterval. Man komt daar achter en wij zien/horen man, doordat ie zijn arm er doorheen probeert te steken wat opeens de constante waterstroom veranderd qua geluid....Dus zwemmen wij ook nieuwschierig naar die waterval (moet je wel enigzins omheen anders kom je in de kracht van die waterval) en langs zijkant rots bereik je zo die achterkant. Dat lijkt iedereen leuk, dus wij besluiten dat de kinderen (ook grote) alleen 1 voor 1 met ons er even achter mogen. En dat hebben we dus gedaan. Het is héél sereen achter die waterval. Heel stil,behalve het geluid van de waterval en net of je bent afgesloten van de wereld.
Ik heb er zelfs nog foto's van.(niet van achter de waterval want daar kon mijn camera niet tegen natuurlijk, tegen dat gespetter en je kan er alleen zwemmend naartoe). Naderhand hebben we op de rotsen de kleren laten drogen en geslapen op de warme rotsen (gedommeld) en nog wat blikjes fris gedronken...die jongetjes hadden de beste verkoopdag in hun hele vakantie volgens mij....en na de terugtocht in half natte kleding waarbij jongste nog op nek man in slaap viel hebben we nog vis gegeten in een restaurantje aan de rivier.
Maar we hébben er achter gestaan. Allemaal.
groeten albana
Gijssie
20-04-2012 om 21:40
Een meissie
En we hebben haar Hester genoemd.
Nergens naar vernoemd of op gebaseerd.
Ik weet nog wel dat ik die 'definitieve naamkeuze' echt heel eng vond. Zo ontzettend definitief. Gelukkig weten mensen die veel met kleine kinderen te maken hebben (vroedvrouw, kraamhulp, crèche-medewerkers)' dat je gewoon bij elk kind zegt 'dat het een hele mooie naam' is.
Ik ben er nu dus volledig van overtuigd dat *echt iedereen* het een mooie naam vindt.