Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wanneer starten echte vriendschappen?

mijn oudste is nu 7,5 en heeft altijd met verschillende kinderen gespeeld vanuit school, het ging dan telkens om 3 a 4 meisjes waar ze wisselend meer speelde en heel af en toe een ander kind. Soms weken met 1 kind om daarna maanden er niet meer geinteresseerd in te zijn. Afgelopen half jaar speelt ze voornamelijk met 1 meisje wat hier direct in de buurt woont. Geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen, iig hebben ze het erg leuk samen. Ik bemoei mij er weinig mee ze regelen het zelf.

Ik vraag mij dus af wanneer jullie kinderen echte vriendschappen hebben ontwikkeld en of die stand hielden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verschilt

Volgens mij verschilt dat per kind. Vriendschappen tellen wat mij betreft trouwens vooral op het moment zelf. Dan is het een echte, hechte vriendschap en wordt het zo ervaren. Dat dat uiteindelijk een vriendschap van een week, maand, of leven kan blijken te zijn, doet volgens mij niets af aan het moment.
Groet,
Miriam Lavell

Julia64

Julia64

01-09-2010 om 11:54

Hier

Zoon van 9 heeft 1 "beste vriend", dat is de zoon van mijn beste vriendin. Ze zijn op 5 maanden na even oud en kennen elkaar dus al vanaf hun geboorte zowat. Jammergenoeg wonen we ong. 5 km. bij elkaar vandaan, wat te ver is voor echt regelmatig contact en ze zitten ook niet bij elkaar op school of op voetbal ofzo. Ik denk dat ze elkaar gemiddeld 1x in de maand zien, soms wat vaker, maar het is blijkbaar genoeg om de vriendschap in stand te houden.
Verder is er een aantal jongetjes uit zijn klas met wie hij regelmatig omgaat, gemiddeld 1 x in de week een speelafspraak, buiten voetballen, op elkaars verjaardag komen etc. Maar dat is lang niet zo hecht als met zijn "beste vriend".
Nouja, je hebt niet zoveel aan mijn verhaal geloof ik.. maar het is zoals Miriam al zegt heel verschillend per kind.

Brianna F

Brianna F

01-09-2010 om 12:24

Mijn dochter

heeft een hechte vriendschap met de dochter van mijn vriendin. Zodoende eigenlijk al vanaf hun geboorte en dat is nooit meer over gegaan. Hoewel ze beiden op andere basisscholen en VO's hebben gezeten heeft de vriendschap dat allemaal overleeft en zien ze elkaar toch wel een aantal keren per week. ze gaan met z'n tweeen op vakantie elke zomer, eerst met de ouders, nu ook alleen.

Maxime.M

Maxime.M

01-09-2010 om 13:07

Hier vanaf 10 jaar

Hoi,

Hier heeft mijn dochter vanaf haar tiende een paar hele hechte vriendinnen en die heeft ze nog steeds. (ze is nu 15) Ze heeft ook vriendinnen vanaf haar geboorte omdat wij als ouders zeg maar met elkaar omgingen, maar die tel ik niet mee. Die zijn niet zelf uitgekozen en mijn vriendin schaart ze zelf ook onder een andere categorie, ze vind ze wel aardig en gaat er ook wel eens mee om (tegenwoordig meer wanneer wij als ouders elkaar bezoeken, verder niet) maar ik denk dat ze met deze 2 meisjes geen vriendinnen zou zijn geworden als de ouders niet bevriend waren.

Maxime

Een paar hechte kleutervriendschappen

kan ik noteren. Die gingen voorbij toen ze een jaar of zes, zeven waren.

De andere vriendinnen kwamen en gingen.

Aaf

Aaf

01-09-2010 om 17:11

Vanaf 3 jaar

Dochter is 9 en heeft al 6 jaar een hartsvriendin. Kunnen dagen achtereen 24/dag bij elkaar zijn zonder onvertogen woord. Zoon speelt met verschillende vriendjes.

Guinevere

Guinevere

01-09-2010 om 18:59

Vanaf 2 jaar

Onze 8-jarige houdt er al vanaf zijn 2e verjaardag een paar hechte vriendschappen op na, die nog steeds stand houden. Maar of het voor eeuwig is weet ik niet, ik zie nu al dat er karakterverschillen zijn waarvan ik niet weet of ze op de langere termijn overkomelijk zijn. En er is een meisje met hem verloofd (niet andersom) dat hij al van baby af aan kent.

Asa Torell

Asa Torell

01-09-2010 om 20:40

Ikzelf

ken mijn beste vriendin vanaf mijn zevende, van de lagere school. Andere vriendinnen ken ik zelfs nog langer omdat onze ouders elkaar kennen, maar dat zijn pas later zelfstandige vriendschappen geworden, ook door een leeftijdsverschil.
Zoon heeft al ongeveer dezelfde vriendjes sinds hij op school zit, een stuk of 5 jongens, waarvan 2 waarmee hij het dikst bevriend is.

Kiki

Kiki

01-09-2010 om 20:52

Mijn beste vriendin

ken ik vanaf groep 7 van de basisschool, dan nog een aantal vriendinnen die ik van de brugklas af ken.

Al mijn andere vriendschappen heb ik pas later ontmoet.

Mijn jongste broertje is al sinds baby bevriend met een jochie van iemand die mijn moeder bij de verloskundigepraktijk is tegengekomen. Die zijn dus bijna 13 jaar vriendjes, nog voor ze geboren waren. Hahahaha

Caro

Caro

02-09-2010 om 00:47

Hier....

De oudste ( 11 jaar, groep 8) heeft al een beste vriend sinds de kleuterklas. En volgens hem blijft dat altijd!!??

Ik zie om me heen dat dat heel erg afhangt van de middelbare school. Gaat de 1 naar het VMBO en de ander naar het Gym. Dan ligt het aan de locatie, en de investering die beiden willen maken.

Ik ben volgend jaar heel bnwd! Er zit nogal verschil in schoolkeuze voor beiden.

Voor mezelf heb ik alleen nog wat contact met mensen van de vervolgopleidingen. Dus lagere school en middelbare school zijn geheel uit het zicht verdwenen. Terwijl ik toen best goeie "vriendinnen" had.

Groet Caro

Vanaf groep 5

Ikzelf heb een vriendin vanaf groep 5. En nog steeds zijn wij vriendinnen....in bepaalde periodes was het wel wat 'minder' o.a. toen wij beiden een vervolgopleiding deden en op kamers waren ver van elkaar af...Toen waren we al zo druk met onszelf,onze nieuwe vriendinnen en die ene dag dat we thuis waren in de week met praktische zaken als was en op bezoek bij opa's en oma's dat we elkaar amper zagen. Later toen we klaar waren met de studie en werkten trok dat weer bij en gingen we samen stappen. En toen onze kinderen werden geboren werden we weer écht close. De laatste tijd (kinderen pubers) zien we elkaar ook weer minder...gewoon druk met huis,hobby's werk etc. Maar wij weten allebei dat het voor altijd is dat we vriendinnen zijn. We kennen elkaar zó goed en kennen elkaar hele familie en kennen elk probleempje van elkaar dat áls er wat is...écht wat is, we elkaar meteen weer bellen en dan is het meteen als vanouds. Eigenlijk zijn we een soort familie van elkaar geworden...
Oudste (16) heeft in verschillende periodes verschillende vriendinnen gehad....maar toch zie ik sommige vriendinnen van toen basisschool nú weer terug komen. Zo zitten er kinderen waar ze ooit mee op de basisschool zat nu weer bij haar op school (mbo) en fietsen ze samen.En die klik die er ooit al was,is er schijnbaar nu weer...Ook is een meisje wat ooit bij haar op muziek zat en toendertijd een van haar beste vriendinnetje (was toen kleuter, begin basisschool) nu hier vlakbij komen wonen en hoppa,ze zijn weer vriendinnen en daar gaat ze meestal mee uit (is ook makkelijk met thuiskomen...hoef je nooit alleen naar huis).
Jongste(12) heeft sinds begin basisschool een beste vriendin, buurmeisje (meteen hiernaast) dat blijft denk ik nog wel een hele tijd. Die zien mekaar altijd, elke dag. En kunnen echt niet zonder elkaar.Nu naar V.O. zou buurmeisje naar een andere school dan dochter (wilden haar ouders) maar ze heeft netzolang gezeurd tot ze naar dezelfde school als jongste mocht. En nu fietsen ze samen naar school zoals ze ook 8 jaar lang samen naar school liepen.Ze zitten wel in een andere klas....maar maken samen huiswerk en zien elkaar elke pauze. Die hebben wel eens ruzie,maar dat is zo weer goedgemaakt.Bijna iedereen die hen kent noemt ze ook in 1 adem...die´horen´ echt bij elkaar...
groeten albana

Manda...

Vraag je dat in verband met de eventuele verhuisplannen?

Mijn ervaring (nu 3 kinderen van 13/10/bijna9):

Het wisselt per kind & ligt aan karakter, omstandigheden, noem maar op.

Zoon van 13 heeft de hele basisschool een hartsvriend gehad. Tot en met groep 8. Het verbaasde mij altijd dat dou, want ze waren heel anders van aard. Toen ze vorig jaar allebei naar een andere middelbare school gingen was het van de ene op de andere dag over. Ze hebben elkaar denk ik vorig jaar 1 of 2 keer gezien. Geen ruzie of zo, maar het was klaarblijkelijk gewoon 'klaar'. Zonder hun gezamelijke schooluren was de 'basis' weg. of misschien waren ze gewoon allebei toe aan wat nieuwe dingen. Geen idee. Hij heeft afgelopen jaar allerlei leuke nieuwe vrienden gemaakt, en vindt dat idd volgens mij erg leuk, eens wat nieuwe gezichten om zich heen.

Middelste van 10 is een allemansvriend & flierefluiter. Zijn 'beste vrienden' wisselen regelmatig, van jongs af aan. Hij is daar heel happy mee. Zijn overall-beste-vriend (die erg dichtbij woont, en er eigenlijk altijd in meerder of minder mate wel bijhoort) is qua karakter het absoluut tegenovergestelde van zoon. Zoon is een behoorlijk hyper-actieve, luidruchtige, extraverte wervelwind, vriendje is de meest flegmatieke, verlegen, rustige 10 jarige die ik ooit van mijn leven heb gezien. Toch vermaken ze zich samen uitstekend, en hebben temperaments-gewijs een hele goede invloed op elkaar...LOL!

Jongste dochter van 8 kreeg een nieuw overbuurmeisje toen ze 1 1/2 was. Die 2 zijn vanaf voor ze ueberhaupt konden praten de dikste vriendinnen. Zitten nu bij elkaar in de klas en zijn semi-onafscheidelijk. Spelen ook wel met anderen allebei, maar dat zij 2-en bij elkaar horen is voor iedereen duidelijk. Heel bijzonder, ze groeien echt samen op. Geen idee of dat tot hun 18e zo blijft, maar dat zien we vanzelf wel...

Manda Rijn

Manda Rijn

02-09-2010 om 11:46 Topicstarter

Ingrid

ja ook wel. Nou denk ik wel dat kinderen snel ook weer nieuwe vrienden maken. De verhuizing toen ze 5 was was wel pittig, maar ze kan zich de namen van de kinderen van toen niet eens meer herinneren.

Ik heb zelf geen contact meer met mensen van alle scholen, ondanks dat ik mijn hele jeugd op 1 plek heb gewoont. Ik zie nog wel mensen met wie ik heb gestudeerd maar dat is op collega basis en niet op vriendschappelijke basis meer.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-09-2010 om 11:48 Topicstarter

Gewoond

.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 13:32

Mijn man

is bevriend met 2 mannen die hij al kent vanaf de eerste klas van de lagere school. Er zijn wel eens tijden waarin ze meer of minder aandacht voor elkaar hebben, maar de band blijft. Ik heb lange tijd een vriendin gehad die ik in de 4de klas heb leren kennen en ik heb nog steeds een vriendin die ik in de derde van de MAVO heb leren kennen.

reina

reina

03-09-2010 om 09:52

Verschillend

Mijn dochter heeft een vriendin die ze al vanaf de kleutergroep kent, 23 jaar geleden kwamen ze bij elkaar in de groep, ze zijn elkaar een tijdje uit het oog verloren, maar hebben elkaar weer gevonden en gingen op de oude voet verder. Haar verdere vriendengroep is divers, maar er zitten veel mensen tussen uit de eerste van de Havo (+ mensen die ze via hen heeft leren kennen), dat zijn hechte vriendschappen die blijvend lijken te zijn en tegen stootjes kunnen.
Mijn zoon, 24, heeft altijd al een heel wisselende vriendengroep gehad, soms gaat hij opeens heel veel met iemand om, dan verwatert het weer. Het valt me wel op dat ook hij nu een aantal vrienden heeft teruggevonden van toen hij een jaar of 12 was en dat hij ook daar, soms meer, soms minder, mee om blijft gaan.
Zelf heb ik ook nog 1 vriendin van toen ik een jaar of 12 was, we zien elkaar niet vaak, maar het is wel echte vriendschap, verder wat vrienden-voor het leven die ik leerde kennen toen ik 16 was en tot slot heb ik de meeste van mijn vrienden leren kennen tussen mijn 25e en 35e (ik ben 50+), met hen heb ik veel belangrijke dingen meegemaakt, dat maakt een vriendschap hecht en waardevol.

Je kunt er weinig algemeens van zeggen

De meeste "definitieve" vriendschappen schijnen toch in de (late) puberteit te worden gesloten, maar er zijn zoveel uitzonderingen, dat je daar vooral niet te hevig op moet rekenen. Ik schuif er maar weer eens een leuk voorbeeld in. Genistus en zijn beste vriend hebben elkaar leren kennen op 4-jarige leeftijd op de kleuterschool, Genistus is als 6-jarige ruim 100 km verhuisd en nog altijd zijn ze dikke vrienden. Je vraagt je bijna af hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, want ze zijn zo verschillend als pudding en gisteren, maar de vriendschap duurt onverminderd stevig voort.

100%mama

100%mama

03-09-2010 om 16:38

En hier

heeft zoonlief "al jaren" hetzelfde vriendje. Vanaf 3 maanden hebben ze samen in de box gelegen en "later" toen ze "groot" werden bleek de vriendschap door te gaan. Ik schrijf expres dingen tussen haakjes, want ze zijn beide 6, maar dus wel al zo'n 3 jaar (toen ze echt "samen" gingen spelen, daarvoor was het samen, maar alleen) echte vriendjes die geen dag zonder elkaar kunnen. Beide hebben ook vriendjes hierbuiten, maar aan het einde van de dag zijn ze altijd wel ergens samen te vinden.

Ik zelf heb 1 vriendin die ik ruim 20 jaar ken, van de 2e klas middelbare school. Helaas woont ze nu niet meer in Nederland, maar "spreken" we elkaar wel nog steeds en blijft het een hechte vriendschap. Mijn "beste" vriendin ken ik nu 12 jaar en spreken elkaar zo om de dag over alles en nog wat. Zij is de enige die werkelijk alles weet. Mijn overige vriendschappen bestaan ook eigenlijk al jaren, maar die vriendinnen spreek ik niet wekelijks en het is ook meer ditjes en datjes als we elkaar treffen. Manlief eigenlijk hetzelfde verhaal (min de "dagelijkse"bel minuten dan, het is wel een man he, hahaha) maar wel vriendschappen vanaf, bij hem zelfs de kleutertijd en nog altijd even hecht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.