Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

wanneer laat je je kinderen hun gang gaan in het zwembad?

Vandaag met dochter van 6 naar het zwembad geweest. Sinds gisteren heeft ze haar B en ze zwemt pittig. Maar ik vind haar nog zo klein, met haar ongeveer 1.15 m, en ik heb haar eigenlijk geen moment uit het oog gelaten (behalve een paar keer toen ze de glijbaan op ging). En toen vroeg ik me ineens af: wanneer laat je je kinderen helemaal hun eigen gang gaan in het zwembad? Niet voordat ze kunnen zwemmen uiteraard, maar als ze dat eenmaal kunnen, kan een zesjarige dan zelfstandig rondrennen en -zwemmen, of is dat toch wat jong? Hoe doen/deden jullie dat?

Groeten,

Temet

Limi

Limi

05-07-2015 om 19:51

hangt van het zwembad af

En natuurlijk van het publiek dat er is. Maar niet alle zwembaden zijn hetzelfde, dus ik heb daar geen leeftijd voor.

Moni

Moni

05-07-2015 om 20:03

In ieder geval niet met zes jaar

In het zwembad kunnen oudere kinderen bovenop een jong kind springen. En niemand heeft dan in de gaten dat dit kind niet meer boven kan komen door een blessure of zo.
Als kind alleen rond rent, zou ik kind zeker in de gaten houden.
Met een oudere broer/zus of met een zelfstandig vriendje/vriendinnetje zou ik het rond 8 jaar wat losser laten.

Een meertje is makkelijker. Daar komt niemand van boven
En vanaf de kant houd je ze wat makkelijker in het oog. Dan zie je vanzelf of er te veel grote kinderen/pubers rondhangen.

Op vakantie in een camping-zwembad word ik nog makkelijker. Daar zwemmen vaak maar 6 kinderen tegelijk (kleine camping).

Noet

Noet

05-07-2015 om 20:13

zwembad

hangt helemaal van het zwembad en het toezicht dat gehouden wordt af. Pas met C zijn ze volledig zwemvaardig, dat verschil was best heel groot tussen B en C bij onze zwemschool. Sindsdien laat ik het wat sneller gaan.
Zwembad van de camping ging ze met 7 alleen heen, toezicht daar was strenger dan in ons eigen zwembad. Ook daar liet ik haar snel los na haar A, toezicht is goed, ze kennen bijna alle kinderen bij naam. Maar bij een waterparadijs als centerparcs toch wat minder snel omdat het veel minderoverzichtelijk is.

Metske

Metske

05-07-2015 om 20:23

Pas

Pas als ze er lang, zwaar en sterk genoeg voor zijn. Kinderen van 9 houd ik ook nog steeds in de gaten, maar lees ik wel een boek bij bij wijze van spreken.
Ook hangt het inderdaad af van de diepte van het bad, aantal jongeren, toezicht.

Ik kende een jongetje van leeftijd rond de 7 die uitgleed, hoofd aan de rand stootte, bewusteloos het water inviel en nooit meer levend naar boven is gekomen.
Daar waren volwassen bij en een hoop jeugd en niemand het in de gaten, pas bij het aankleden werd hij gemist.
Dat wil uiteraard niemand. Daarom beter langer in de gaten houden en daarmee kansen op ongelukken beperken dan wanneer ze nog zulke kwetsbare lichte spring in het veldjes zijn die zo door groteren onder worden gesprongen enz.

Guera

Guera

05-07-2015 om 21:05

Jaar of 8

Ik vroeg me dat ook af. Denk dat zoon toen 8 was. Ik ben naar de badmeester gelopen en heb gevraagd hoe dat eigenlijk zat. Hij zei dat hij wel oogje in het zeil zou houden . Hij Had ook a en b. Toch vond ik het lange tijd niet relaxed. Het hangt inderdaad ook erg af van publiek (veel lompe pubers? Of veel kleintjes) en de drukte.

Thursday Next

Thursday Next

05-07-2015 om 21:18

ligt aan het zwembad

Campingzwembaden mocht onze dochter van nu 9 afgelopen vakantie samen heen met haar grote zus. Ik ben wel eerst gaan kijken hoe het zwembad was en hoe het ging met de meiden samen.
In een "gewoon" zwembad ga ik wel mee maar als ze met een vriendin is hou ik haar niet voordurend in het oog. Bij een meer blijf ik redelijk in de buurt en in de zee moet ze binnen grijpafstand blijven als ze er wat verder in gaat.

Pas 6

Met 6 jaar liet ik mijn zoon zeker niet alleen naar een zwembad, sterker, ik verloor hem geen moment uit het oog. Dat zwemdiploma is beheersen van de techniek. Kracht is er nog lang niet.
Rondrennen mocht ook al niet.

peertje

peertje

05-07-2015 om 23:34

gaat vanzelf

Beetje op gevoel, met wel een flinke overgangsfase waarin ik het nogal eng vond maar waarin de kinderen ook steeds meer vrijheid gingen vragen. En waarin er soms vriendjes meegingen waar ik wel weer meer op wilde letten. Vond dat wel soms lastig, kinderen vonden het dan echt niet fijn hun gang niet te kunnen gaan. (Als ik bijv meer kinderen bij had, dan kon ik ze niet allemaal in het zicht houden en moesten ze bij me blijven.
En dochter is nu 12 en tsja, gaat alleen. Ik breng of haal niet eens meer..ook wel even slikken!
Kinderen hebben wel c hier, vond ik toch wel fijn.

Barvaux

Barvaux

05-07-2015 om 23:57

Oei

Het ligt mijns inziens niet aan de diploma's of niet alleen aan de diploma's maar hoe groot en sterk ze zijn. Als er inderdaad iemand bovenop ze springt heeft een C-diploma nog steeds weinig zin als ze klein zijn of als ze door die sprong bewusteloos raken of iets anders. Zij is in mijn ogen dus echt veel te klein om langer dan een minuut uit het oog te verliezen bij een algemeen zwembad. Inderdaad bij een meertje springen ze niet snel bovenop je of bij een klein campingzwembad heb je ook meer overzicht en kun je wel een stukje van een pagina lezen.

Mij is ooit uitgelegd dat A is voor een rustig zwembad op een rustige dag, B voor een druk zwembad en C voor een zwemparadijs met stroomversnellingen, waterglijbanen en de hele reutemeteut. Ze heeft dus qua zwemvaardigheid voldoende maar het ligt aan hoe druk het is en wat voor bezoekers er komen en of er veel in het water gesprongen wordt of snel achter elkaar van de glijbaan. Als er meer kinderen zijn die altijd bij elkaar zijn zou ik het wat makkelijker loslaten als ze constant op elkaar letten.

Barvaux

Barvaux

05-07-2015 om 23:58

oja

Mijn kinderen hebben dus geen C.

creabea

creabea

06-07-2015 om 13:45

hmm.... wel gedaan!

Hier hetzelfde verhaal, kind van 6, net het B-diploma, ook klein van stuk. Maar we hebben hem lekker laten gaan in het drukke zwembad. Niet zo bij nagedacht eigenlijk dat er wel eens iets mis kon gaan.... er kan natuurlijk altijd iets misgaan (vorig jaar nog buurjongen van 13 die een hersenschudding had opgelopen in het zwembad omdat iemand bij hem op de nek was gesprongen vanaf de kant). Hem werd wel een keer gevraagd of hij al een zwemdiploma had toen hij bij het grote bad aankwam, dus er werd wel opgelet.

Mijn bijna 10-jarige is ook klein en licht (1.30 - 25 kg) en heeft ook alleen een A en B-diploma. Die zou het een zware belediging vinden als ik op hem zo gaan letten, er zijn al hordes kinderen van zijn school in groep 6 die al zonder begeleiding naar het zwembad gaan, met vriendjes. (wat ik overigens nog wel wat vroeg vind).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.