Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Waarom ZAT teams en Wijkteams contraproductief zijn

http://www.nrcq.nl/2014/11/14/vergaderen-is-zinloos-overtuig-zo-je-baas

"Jij wist het allang, maar vergaderen is dus zinloos. Echt. Wetenschappelijk bewezen. En mensen gaan er raar van praten. Dus waarom doen we het nog? Vier argumenten om ook je baas en collega’s te overtuigen"

Angela67

Angela67

16-11-2014 om 20:07

jeetje AnneJ

dat artikel las ik ook onlangs maar het is wel typisch iets voor jou om het meteen op ZAT-teams en wijkteams te betrekken.
Die vergaderen misschien helemaal te veel of te weinig, misschien praten ze wel niet genoeg met elkaar maar zijn ze hartstikke effectief in vergaderen.
Dit soort artikelen moet je volgens mij betrekken op situaties waar je zelf deel van uitmaakt, dan kun je het beoordelen.
Of heb jij regelmatig deel uitgemaakt van vergaderingen van ZAT teams en Wijkteams?
gr Angela

tante Sidonia

tante Sidonia

16-11-2014 om 20:14

Anne j

Het staat natuurlijk een ieder vrij, maar wat ik zo leuk vind aan het forum zijn de persoonlijke verhalen die ieder vanuit zichzelf schrijft. En daarom irriteren mij alle berichten die zichzelf ervan afmaken met een link waarop je eerst weer moet doorklikken. Schrijf gewoon over wat je vanuit jezelf kwijt wil. Het lijkt wel alsof je allerlei discussies wil opzetten, om het discussiëren zelf. Dus..... ik reageer verder niet meer op die linken.

Leen13

Leen13

16-11-2014 om 20:34 Topicstarter

nutteloos

Professioneel heb ik veel met vergaderingen te maken gehad. Alleen als je een uitstekende voorzitter hebt die ook controleert of de actielijst vordert en die de tijd van de agendapunten bewaakt, heb je kans dat er spijkers met koppen geslagen kunnen worden.
En die de vergadering, soms in kleine commissie, goed voorbereid heeft, en waar de stukken tijdig verspreid, leesbaar en door iedereen gelezen zijn, en waar duidelijk is uit de verspreide agenda wat er van iedereen verwacht wordt, die professionaliteit dus, kan betekenen dat de vergadering succes heeft en zinvol is.
Heb ik gelukkig ook meegemaakt.
ZATteam achtige vergaderingen ook.
Dat begon al in de psychiatrie, jaren geleden, konden mensen uren zemelen, en zwijgen -blijkbaar een punt in het puntenboekje van een psychiatrische medewerker om langdurig te kunnen zwijgen- over een huishoudelijk puntje. In die tijd had ik de afwas al met een paar patienten geregeld en de bedden dichtgelegd.
Ik heb de opkomst van de disciplinaire teams meegemaakt, leek heel wat, maar achteraf moet ik toch zeggen dat je beter goed kunt kijken wie je nodig hebt en waarvoor en dat ongericht allerlei groepen mensen bij elkaar betrekken echt niet werkt, tegenwerkt zelfs. Inderdaad, meegemaakt.
Gek eigenlijk dat het me toch heeft verbaasd en dat ik toch vol verwachting op de uitkomst van zo'n team zat te wachten die iets met mijn kinderen hadden. Nutteloos gebleken.

mirreke

mirreke

16-11-2014 om 22:19

Juist prettig die links

Ik kan niet alles volgen, en daarom ben ik blij als er interessante links worden geplaatst. Ik zet veel in mijn bookmarks.

En ik vind het wel zeer relevant ook nog: het rijk dat enkele grootsscheepse bezuinigen, omfloerst transities genaamd, heeft doorgevoerd en wil gaan implementeren, heeft blijkbaar vooral geïnvesteerd in het opzetten van een vergadercultuurtje dat niet zal gaan werken.

Uiterst relevant juist...

tante Sidonia

tante Sidonia

16-11-2014 om 23:19

ohhhh

En wat heeft het met ouderschap te maken?

Leen13

Leen13

16-11-2014 om 23:53 Topicstarter

tante Sidonia

Wacht maar tot die ZATteams en wijkteams over jou neefjes en nichtjes gaan.

mirreke

mirreke

17-11-2014 om 00:49

Nou Tante Sidonia

Daar sla je de spijker wel op de kop. Wat hebben al deze zaken met ouderschap te maken? Dat vraag ik me ook af.

Blijkbaar is er in Nederland een soort moraalpolitie aan het ontstaan die meent te kunnen bepalen wat goed ouderschap is en wat niet. En die moraalpolitie rukt op, de school binnen bijv. Komen ze met een omweg toch bij jou en je kind terecht...

Leen13

Leen13

17-11-2014 om 01:54 Topicstarter

want

We zijn er weer: er worden zoveel kinderen 'mishandeld' of hebben een 'zorg' , hetzelfde eigenlijk, en daar moet je wel 'generalisten' op zetten die al te deskundige hulp kunnen terugdringen en door 'praktische' adviesjes mensen kunnen 'helpen' het zelf op te lossen.
En wie het niet lukt mag gedwongen worden te zorgen dat het wel lukt met die adviesjes. Anders volgen er maatregelen in het belang van het kind.

Leen13

Leen13

17-11-2014 om 02:17 Topicstarter

Hoe werkt een ZAT team

http://www.stichtingkog.info/pages/posts/pleidooi-voor-respect-voor-het-ouderschap519.php

"Omdat ons jongste kind niet meer naar school gaat, werd hij besproken in het zg. ZAT-team. We hebben daar totaal geen informatie over gekregen, de vergadering werd bijgewoond door mensen die ons totaal niet kennen, de contactpersoon van BJZ had ons nog nooit gesproken. De mentor van ons kind zat er ook bij, een collega van mij. Toen ik hem vertelde dat ik dit een amateuristische knoeiboel vond was hij gepikeerd en deed daar niets mee."

Het artikel heet namelijk 'pleidooi voor respect voor het ouderschap'.

Ik zag de titel van het topic

en dacht gelijk:"dat is van AnneJ".

Fijn dat er nog zekerheden zijn in deze wereld.

Leen13

Leen13

24-11-2014 om 04:48 Topicstarter

Geen besparing maar er moet geld bij bij de wijkteams

https://amsterdam.groenlinks.nl/nieuws/problemen-bij-uitvoer-van-de-wijkzorg

"Zo zijn de huisartsen nog onvoldoende betrokken bij de wijkzorgteams en leidt het verplichte gebruik van de zelfredzaamheidsmatrix en een gemeenschappelijk registratiesysteem tot extra bureaucratie en minder ruimte voor de professional. De grootste zorg ligt echter bij het realiseren van de besparingen. Medewerkers zien geen vermindering van kosten omdat zij zorgtaken (terecht!) niet structureel bij vrijwilligers kunnen neerleggen en omdat veel mensen over onvoldoende netwerk blijken te beschikken. Ook zijn veel mensen niet instaat om gebruik te maken van het collectieve aanbod, omdat zij aan huis gebonden zijn en moeten dus terug vallen op de duurdere individuele voorzieningen."

Evanlyn

Evanlyn

24-11-2014 om 10:51

AnneJ

Dit gaat toch eerder over ouderenzorg?

Leen13

Leen13

24-11-2014 om 15:35 Topicstarter

In een team Evanlyn

Wijkteam is voor alles en iedereen. Natuurlijk hangt het er vanaf wat de gemeente doet of dat ze aansluit bij bestaande voorzieningen maar het idee wijkteam bezuinigt niet. Waar het al functioneert.

Leen13

Leen13

26-11-2014 om 00:49 Topicstarter

Thuiszitters: talloze instanties en daar bovenop het wijkteam

http://www.adviesonderwijsrecht.nl/thuiszitters/

"Het is mijn inschatting dat met de inzet van middelen die nu worden geïnvesteerd in besprekingen over (veelal het gedrag van) de leerling, met talloze betrokkenen (ZAT, PCL, RMC, Leerplicht, Awbz, AMK, BJZ, RvdK) zonder dat er sprake is van adequaat handelen, kansen worden gemist. Met het onderwijsgeld dat door scholen wordt uitgegeven aan juristen en advocaten, zijn er voldoende middelen beschikbaar om voor velen van deze groep leerlingen uitstekend onderwijs te bekostigen."

En daar komt het wijkteam nu bovenop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.