Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

19-02-2013 om 12:42

Waarom is je 16e verjaardag zo speciaal?

Gisteravond vroeg mijn zoon waarom een 16e verjaardag zo speciaal is. We kwamen er niet echt uit. Op je 16e mag je een biertje drinken, en mag je brommer rijden. Is dat het? Of zien we iets over het hoofd? In de VS mag je dan autorijden; komt het daarvandaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

19-02-2013 om 12:57

Vroegah...

Toen ik 16 werd vond ik dat helemaal niet zo bijzonder, alleen handig dat ik brommer mocht gaan rijden. De laatste jaren hoor ik van alles over sweet sixteens, maar dat is volgens mij iets "nieuws", overgewaaid uit de VS.
En dat je tegenwoordig alcohol mag drinken op je 16e zal ook wel meespelen.

Yura

Yura

19-02-2013 om 15:18

Sweet sixteen

Volgens mij is dit weer typisch zoiets dat is over gewaaid uit de VS. Je hebt toch ook zo'n programma op MTV ofzo met al die extravagante sweetsixteen party's, daar zien jongeren het van af en denken dat het gebruikelijk is om je zestiende verjaardag groots te vieren. Ik was dat niet van plan, vind dat zelf veel logischer met de 18e verjaardag, dan ben je meerderjarig en dat vind ik een echte mijlpaal. Net als dat iedereen tegenwoordig aan je vraagt wat je vanavond gaat doen op 14 februari, of dat ze het zo romantisch vinden dat mijn schoonouders op valentijnsdag zijn getrouwd, daar had toen nog helemaal niemand van gehoord.

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2013 om 15:23

Nee hoor

Ik herinner me van vroeger al dat het speciaal werd gevonden, 16 jaar worden...

sinas

sinas

19-02-2013 om 15:56

Wel speciaal toen

16, ik mocht eindelijk brommerrijden !

Maylise

Maylise

19-02-2013 om 16:27

Niet speciaal

In mijn belevenis is 16 jaar niet zo speciaal. Ik kan me niet herinneren dat wij dit vroeger wel een bijzondere leeftijd en dat dit extra gevierd werd.
Geen idee hoe die traditie is ontstaan en waarom dat nu soms wel zo gezien wordt.

neteret mut

neteret mut

19-02-2013 om 18:55

Niet speciaal toen

18 was toch specialer en 21 toen ook nog. Ik was 19, student en had een rijbewijs maar zelfstandig een nieuw paspoort aanvragen kon niet. Eerst moest er een handtekening komen op een speciaal formulier dat mijn ouders toestemming gaven.

Is het niet zo dat in zuid- amerika 15 voor meisjes heel belangrijk is ? iets als quincenera? En waarom 15 daar ?

Lizelot

Lizelot

19-02-2013 om 21:58

Wel speciaal

Waar wij wonen is voor de jongere jeugd niet veel te doen,16 is brommerrijden, dus meer vrijheid.En uitgaan!!!Hier kom je nergens binnen onder de 16.Dus best een groot verschil met 15.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2013 om 22:07

Brommer

Volgens mij is het inderdaad vooral vanwege het feit dat je op een gemotoriseerd voortuig mag rijden. Dat is stoer en lekker snel. En dat je uit kan gaan, dat ook lijkt mij. Grote feesten vanwege 16 jaar is volgens mij ook overgewaaid uit de VS.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2013 om 22:08

Gemotoriseerd voortui\g?

Wat is dat nu weer voor geks? Voertuig natuurlijk!

Hier

Voor onze pubies wel speciaal. Eindelijk ook toegang in de disco en kroeg in de buurt. En legaal alcohol drinken. Wordt groots gevierd.
Vroeger in mijn tijd niet. Maar wij konden ook al rustig terecht in de plaatselijke disco toen we 14 of 15 waren. Is er nu niet meer bij. EN er was ook niemand die ons tegenhield een glaasje wijn te kopen op ons 15e.
Brommers zijn hier niet zo in. Ze fietsen gewoon 12 km in het holst van de nacht om bij de disco of kroeg te komen in de naburige plaats. EN terug.

jessica 5

jessica 5

19-02-2013 om 22:59

Bios

Zoon wordt in april 16 en kan niet wachten om eindelijk naar films te mogen in de bios voor 16 jaar. Gezien zijn lengte had dit al lang gekund ;-]

Neuh

Ik herinner me niet dat onze 16e verjaardagen specialer waren dan andere. Zelf maak ik wel wat speciaals van het eerste kroonjaar van mijn kinderen, maar het hele sweet sixteen-gebeuren spreekt mij niet zo aan.

Mij ook niet

het is net als valentijnsdag iets wat mij totaal niet aanspreekt. Ik vind 18 wel een mijlpaal.

Kinne

Kinne

21-02-2013 om 08:05

Toen wel speciaal

Vond het toen wel speciaal omdat ik toen eindelijk uit mocht en alcohol mocht kopen. Weet nog dat ik erg beledigd was toen de kroegbaas vroeg of ik wel 16 was. Dat was ik wel al 3 dagen en de wijsheid straalde van mij af vond ik toen.

Relithe

Relithe

21-02-2013 om 12:25

Overgewaaid

Net als Valentijnsdag.
Hier wordt zoon binnenkort ook 16 maar is sweet sixteen niet vooral voor meisjes?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

21-02-2013 om 15:46

Age of consent

16 is in veel landen de 'age of consent', de leeftijd waarop meisjes mogen trouwen, of iig sex mogen hebben (in NL is de huwbare leeftijd voor vrouwen ook pas kort geleden opgetrokken van 16 naar 18). Overigens is het Z-amerikaanse equivalent de quinceanera
http://en.wikipedia.org/wiki/Quincea%C3%B1era

Nog steeds niet erg speciaal

16 was bijzonder omdat je dan mocht trouwen, niet dat wij toen plannen hadden hoor. En omdat je dan mocht brommerrijden (zoals een vriendin van mij deed) en er was hier wel 1 disco die als miniumleeftijd 16 had. Niet dat ze dat ooit controleerden maar tóch..je was dan eindelijk 'legaal' aanwezig.
18 was (ook vroeger al) wél bijzonder...je vrienden pakten dan groots uit...met een feest moest je dat minstens vieren. Tenminste hier in de omgeving wel...je bent 'volwassen' hebt niet voor alles meer een handtekening van je ouders nodig (b.v. bankrekening openen) voor sommige dingen nog wel maar iets is beter dan niets toch? Dat grotere feest wanneer je 18 wordt is nog steeds zo...je vrienden komen meestal eerst om je in het zonnetje te zetten (spandoek voor het huis of andere mallotige acties), meestal kopen ze gezamelijk de nodige kado's die iets specialer zijn of ze maken een gedicht voor je of een lied of een andere actie...
Bij mij gingen ze toen ik 18 werd met z'n allen stiekum in de tuin staan en op een afgesproken moment trok mijn moeder de gordijnen open en dat zorgde voor een verassing en zongen ze een lied dat we wel eens zongen als we onderweg waren (op fiets) en dat ze aangepast hadden aan die 18de verjaardag. Oudste kreeg een groot spandoek en een versierd huis met lampen erop en borden dat er getoeterd moest worden (18 keer).
Dat 16 gaat hier nooit aanslaan...dat wordt té gek...als je 2 keer groots moet uitpakken in zo'n korte periode.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.