Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kiki

Kiki

09-07-2009 om 13:23

Waarom heeft transvaal geen consultatiebureau?

De grootste achterstandswijk van Den Haag met de daarbijbehorende problemen, maar geen consultatiebureau. Is daar een specifieke reden voor?

Het lijkt mij toch dat in dit soort wijken je juist een consultatiebureau moet hebben. Kan je ook een particulier consultatiebureau oprichten in zo'n wijk? Of moet dit gelieerd zijn aan Meavita, die bij ons dat de consultatiebureaus exploiteerd.

De reden waarom ik dit vraag is omdat mijn vriendin afgelopen week overleden is, zij heeft zich altijd heel bedreven ingezet voor taalprojecten en zorgprojecten in achterstandswijken. Het was haar een doorn in het oog dat een van de grootste achterstandwijken van Den Haag, met de meeste gezinsproblematiek geen eigen consultatiebureau heeft.
Bij haar afscheid zal er gecollecteerd worden. En ze heeft zelf aangegeven dat dit gebruikt moet worden voor een oprichting van een consultatiebureau of geinvesteerd moet worden in een project voor pre-natale zorg in Transvaal.

Maar hoe pak je zoiets aan? Ik kan het zelf niet. Ik ben al een creche in een achterstandswijk aan het oprichten, ik heb al een eigen bedrijf en ik ben 25 weken zwanger. Bovendien kamp ik met steeds ernstiger wordende gezondsheidsproblemen en moet ik het rustiger aan gaan doen. Een heel nieuw zorgproject is hoe leuk ook, voor mij momenteel geen optie.
Maar natuurlijk willen we het wel gaan doen.

Maar kan je dan zomaar een consultatiebureau oprichten of zal het een zorgproject worden?
O we hebben natuurlijk plannen om met de gemeente al te praten, maar dan als we allemaal zijn bijgekomen en echt iets substantieels hebben

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kiki

Gecondoleerd met het overlijden van je vriendin, Kiki.
Dit wordt wel een heel plaatselijk draadje
Er zijn richtlijnen, met daaraan gekoppelde subsidies, voor het aantal consultatiebureau's per bewonersaantal van een stadsdeel gekoppeld aan een gemiddeld geboortecijfer van een gebied. Voor Transvaal zijn de dichtsbijzijnde CB's die van vd Neerstraat en van de Koningsstraat. Klopt dus allemaal volgens de richtlijnen.
De bemensing van een CB wordt verhoogd als er sprake is van een verhoogde zorgvraag. Daar is sprake van onder andere bij die CB's. Een eigen CB voor Transvaal is vooral handig voor bewoners omdat ze dan een minder grote afstand hoeven te reizen. En de jeugdverpleegkundigen uiteraard ook. Maar het is dus niet zo dat de ouders en kinderen van Transvaal nu van alle zorg verstoken zijn. Beslist niet!
Een particulier CB oprichten geef ik nul kans van slagen. Het is een medische voorziening, die valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Den Haag, afdeling Jeugdgezondheidszorg, onderdeel van de GGD. De GGD inclusief de JGZ worden momenteel gereorganiseerd, mede in het kader van de CJG's die heel binnenkort geopend gaan worden in Centrum/Transvaal.
Dan de afdeling Meavita in jouw verhaal. Die is failliet. De CB's horen sinds kort bij Florence Zorg. Die hebben er dus een enorme bult werk bijgekregen en zullen ook weinig belangstelling hebben voor een dergelijk initiatief.
Jouw vriendin was een bevlogen mens, met goede bedoelingen. Ik raad je aan om even de opbrengst van de collecte af te wachten. Is dat een beetje behoorlijk bedrag dan lijkt het me slim om aan te sluiten bij bestaande voorzieningen. Waarom zou je zelf het wiel gaan uitvinden als dat allang gedaan is?! Met de wens van je vriendin in de hand stap je naar Zebra, grote welzijnsinstelling in Transvaal, of naar het Leger des Heils, zeer actief aldaar, ook met opvoedingsondersteunende projecten, en je vraagt wat zij voor nuttigs kunnen verzinnen met dat geld. Ze zullen jou met open armen ontvangen, zeker weten!
Heb je hier wat, Kiki?
Groet,
Onyx

Kiki

Kiki

09-07-2009 om 21:25

Dank je onyx

Ik heb zo hier en daar wat gelezen en het lijkt me inderdaad niet handig om het wiel opnieuw uit te vinden.

Sowieso zijn er tientallen projecten in Transvaal opgezet dat je je afvraagt waarom al die problemen daar nog steeds niet opgelost zijn. Ik zal eens op de site van Zebra kijken.

Ik ken het consultatiebureau in de schilderswijk waar ze naar toe moeten en dat is zo gigantisch druk. Daar is echt nauwelijks individuele aandacht. In mijn consultatiebureau is dat heel anders, terwijl het voor mijn wijk veel minder nodig is.
Eigenlijk te zot voor woorden, dat ik in de buurt van twee consultatiebureaus woon en dat die mensen in Transvaal er geeneen hebben.

Problemen

Waarom al die problemen in Transvaal nog steeds niet opgelost zijn, vraag jij. Of, om het voor de meelezertjes wat interessanter te maken, waarom helpen de vele projecten in achterstandswijken niet alle problemen de wereld uit?
Omdat het heel veel verschillende problemen zijn, die tegelijkertijd erg met elkaar samenhangen. Omdat het van twee kanten mensenwerk is. Omdat het problemen op macro-, meso- en microniveau zijn. Bijzonder complex dus allemaal.
De drukte in een consultatiebureau zegt niet alles over de hoeveelheid individuele aandacht die ouders en kinderen krijgen. Er gebeurt buiten de spreekuren nog heel veel, dat een gemiddelde bezoeker niet ziet.
Jij zal het geografische geluk hebben tussen 2 CB's te wonen. Dat is mogelijk. Misschien kun je jouw wens over een CB in Transvaal, of eigenlijk jouw verbazing over de geografische indeling, neerleggen bij de manager van een CB. Gewoon even bellen, dan vertellen ze je de naam en het emailadres.
Onyx

Tinus_p

Tinus_p

10-07-2009 om 11:37

Tegenvraag

Waarom is de afstand van Transvaal naar die consultatiebureau's een onoverkomelijk probleem? Ik bedoel, we hebben het over een andere wijk, niet over de andere kant van Nederland.

Vervoer

Veel mensen in een prachtwijk komen hun wijk niet gemakkelijk uit. Niet iedereen heeft een auto, kan fietsen of kan een strippenkaart betalen.

Daarnaast heb je de psychologische drempel. Een wijk is een soort dorp...er buiten voelt vaak als 'ver weg' aan.

Nu praat ik over mijn ervaringen in Rotterdam, vermoed dat het in Den Haag niet veel anders zal zijn.

Ook buiten Rotterdam trouwens. Eerst was hier een CB dat een half uur wandelafstand was. Nu is het uit de wijk en moeten we naar een superdeluxe centrum op het dorp. Wel een paar kilometer verder. En als je alleen een fiets hebt en je moet er net vandaag naartoe, dan vervloek je de idioten die voor centralisatie in de zorg zorgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.