Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Vriendinnetje van dochter wordt geslagen door ouders!

hallo ik heb een probleem,mijn dochter kwam thuis met het verhaal dat haar beste vriendin in vertrouwen had vertelt dat haar ouders haar slaan dit meisje komt uit afganistan en volgens haar hoort dat bij haar cultuur denkt ze,ikheb aangeboden om haar te helpen maar ze zegt dat ik het tegen niemand mag vertellen wat moet ik doen?? ik vind het zo zielig

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

31-03-2010 om 09:43

School

Ik zou het tegen de leerkracht op school vertellen. Zij kunnen het meisje in de gaten houden (blauwe plekken en zo) en zij kunnen makkelijker tegen de ouders vertellen dat slaan in Nederland verboden is. Overigens zijn er meer mensen die slaan als straf geheel normaal vinden. Ik ga er even van uit dat het hier gaat om straf en niet dat het meisje mishandeld wordt en dus geslagen wordt om niets. Bij ons op school zijn ook ouders die hun kinderen slaan. Zij komen hier ook openlijk voor uit. De kinderen vertellen het ook zelf. De school is ervan op de hoogte en houdt de kinderen goed in de gaten. Deze ouders vinden slaan heel normaal. Dat is de manier waarop zij hun kinderen straffen. En het zijn echt heel normale ouders met heel normale kinderen. Ze hebben alleen een nogal afwijkend idee over het straffen van kinderen.

mirreke

mirreke

31-03-2010 om 15:23

Leerkracht of vertrouwenspersoon

inlichten. Maar eerst zou ik met het meisje zelf proberen te praten. Vraag je dochter of ze dat wil. Maak er dan geen drama van, anders wordt schaamte/angst/onwil te praten alleen maar erger.
Dan zou ik toch haar uitleggen dat dit in Nld echt niet de bedoeling is, en haar vragen of je het aan een vertrouwenspersoon mag vertellen. Deze mensen hebben een geheimhoudingsplicht (hoop ik, dat dat inmiddels nog zo is).

Mirreke

Het mag dan in Nederland verboden zijn, in Afghanistan is dat niet. Ouders zullen zich weinig aantrekken van deze wet. Ik heb op een AZC gewerkt en was getuigie hoe een jongentje zelf de stok moest zoeken waarmee hij geslagen werd. Wij als personeel stonden machteloos. Uiteindelijk is het een politie zaak geworden maar in het geval van dit kind hielp het niet.

vlinder72

vlinder72

01-04-2010 om 18:35

Nikus

Je hebt gelijk ben ik bang. In mijn voorbeeld hierboven noem ik ook een stel ouders die kinderen met slaan straffen. Dit zijn trouwens gewoon 100% autochtone ouders. Ze weten heel goed dat slaan in Nederland niet mag maar het interesseert ze niet. Volgens de bijbel moet je je kinderen slaan. Tenminste zo interpreteren zij de bijbel en daar houden zij zich strikt aan. Wat kan je eraan doen? Niets. Behalve de school waarschuwen. De scheidslijn tussen je kind straffen en mishandeling is heel fijn. Bureau Jeugdzorg / AMK of weet ik veel wie doen trouwens niets als een ouder een kind slaat als straf. Ze grijpen pas in als ouders doorslaan naar mishandeling. Maar nu gaan wij ervan uit dat hier gaat om straffen. Als het afgaanse meisje mishandeld wordt dan is het natuurlijk wel een ander verhaal. In dat geval zou ik het AMK bellen.

Tirza G.

Tirza G.

03-04-2010 om 19:10

Hoezo het mag niet?

Slaan mag in NL ook hoor. De wet tegen de zgn. corrigerende tik is er nog steeds niet door. Je mag je kind niet mishandelen, maar ja, waar ligt de grens he.

Tirza

100%mama

100%mama

03-04-2010 om 22:19

Wel hoor

In 2001 is de wet namelijk veranderd op dit punt. Er kan niet meer met beroep op de ‘pedagogische tik’ worden geslagen.

100%mama

100%mama

03-04-2010 om 22:20

er kan dus ook geen beroep meer worden gedaan op een tik vanuit de geloofsovertuiging.....

mirreke

mirreke

04-04-2010 om 01:08

Wel verboden

En weten jullie van die dominee, die zijn kinderen ook sloeg uit geloofsovertuiging? Daar is Jeugdzorg wel degelijk achteraan gegaan en hij heeft een OTS nu.
Ik denk dat je echt kunt proberen met het meisje te praten, haar ervan overtuigen dat slaan in de opvoeding hier niet in orde is. Je kunt je dochter bv. ook laten bellen naar de Kindertelefoon, om te vragen wat ze zou kunnen doen. Hou oud is het meisje? Gaat het om een middelbaar scholiere?
Overigens, dat iets in Afghanistan niet verboden is zegt niets. Vrouwenbesnijdenis is in Somalië ook niet verboden, maar hier toch echt wel. Zo ook met slaan. Ik ga ervan uit dat die ouders dan toch minstens een soort inburgeringscursus (over het ouderschap) krijgen, dat zou althans moeten.

vlinder72

vlinder72

04-04-2010 om 09:57

Mirreke

Je hebt gelijk. Bij die dominee is jeugdzorg er inderdaad achteraan gegaan. Ik heb van die zaak wel een heel nare smaak in de mond gekregen. Want is bureau Jeugdzorg erachteraan gegaan omdat er een melding was dat de kinderen van die dominee mishandeld werden of ging jeugdzorg erachteraan omdat deze dominee de media opzocht om te vertellen dat hij gelooft in het slaan van kinderen en dat ook zo zijn eigen kinderen opvoedt. Ik ben namelijk bang dat het om het tweede geval ging. Had hij niet de publiciteit gezocht dan geloof ik dat het nooit zover was gekomen.

amk

amk

04-04-2010 om 11:49

Niet verboden

Op dit moment is slaan idd nog niet wettelijk verboden, maar maatschappelijk is het wel veel minder aanvaard als vroeger. Een tik voor de billen of op de vingers is nog veel ingebruik als opvoedmethode.

Maar voor de dominee was de reden voor de ots 2 ledig, hij predikte het, en hij was de grens over naar mishandeling volgens jeugdzorg. Volgens mij was de trigger ook het opzoeken van de media met zijn opvoedmethode. Had hij dat niet gedaan, was er niets gebeurt.

100%mama

100%mama

04-04-2010 om 13:52

Raar

want volgens het burgerlijk wetboek is deze wet in 2001 hierop aangepast........

mirreke

mirreke

04-04-2010 om 13:53

Toch verboden, al vanaf 2007. dat jullie het wel ff weten

Het is verboden vanaf 2007. Op het internet staat ook allerlei oude info, soms zonder datum erbij. Dat kan verwarrend werken.
Maar het mag niet.
Over de dominee, tuurlijk zal dat prediken ermee te maken hebben gehad. Maar het is ook een signaal denk ik. Slaan mag niet. Klaar uit. Ook niet als de ouders uit een andere cultuur afkomstig zijn. Logisch ook. In Nederland mag je ook niet met meerdere vrouwen trouwen. In Nederland mag je ook geen meisjes discrimineren en thuishouden. In Nederland mag je ook niet trouwen met meisjes onder zestien of hopelijk achttien jaar oud, ook al mag dat in sommige andere culturen allemaal wel.)

Maylise

Maylise

04-04-2010 om 14:29

Artikel?

Weet iemand misschien het wetsartikel waarin staat dat slaan verboden is?
Ik lees nu hele tegenstrijdige dingen hier en zou best willen weten hoe het echt zit.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

04-04-2010 om 15:57

Ik heb altijd begrepen

Dat "mishandelen" niet mag (het stelselmatig slaan), maar dat de pedagogische tik nog steeds niet is uitgebannen. Of dan toch in elk geval niet uit mensen hun hoofd, ook hier op het forum niet.

Tirza

cqcq

cqcq

04-04-2010 om 19:25

Burgerlijk wetboek

Het verbod tot geweld in de opvoeding is een aantal jaar geleden vastgelegd in het burgerlijk wetboek:

Artikel 247

1.Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden.
2.Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe.

------------
Daarnaast is mishandeling altijd al verboden geweest, en strafbaar en dat is vastgelegd ergens in de strafwetten.

amk

amk

04-04-2010 om 19:50

Cqcq: geweld

hier staat alleen dat geweld niet mag. Volgens de meesten valt een tik niet onder geweld. Het probleem zit er in dat het niet duidelijk gedefinieerd is.

cqcq

cqcq

04-04-2010 om 20:14

Dit is wat er in de wet staat...

Naar aanleiding van het strafbaar stellen van de pedagogische tik, is uiteindelijk dit in de wet terecht gekomen. Slaan wordt hier inderdaad niet letterlijk genoegd, maar uit de memorie van toelichting blijkt dat het er wel degelijk om gaat. Als je meer wil lezen over de politieke discussie:

De memorie van toelichting:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/30316/kst-30316-3?resultIndex=7&sorttype=1&sortorder=4

De bespreking in de tweede kamer:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30316-5.html

100%mama

100%mama

06-04-2010 om 09:51

Slaan

is toch behoorlijk vernederend......en laat dat dus nu niet mogen. Ok, het is maar hoe je het leest, maar een beetje lezig mens weet dat slaan nu niet bepaald het toonbeeld van goede verzorging is. En in mijn ogen (lees MIJN ogen voordat de discussie weer losbarst) is ook een pedagogische tik nog steeds slaan, maar leuk bewerkt onder de noemer : tik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.