Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Eline

Eline

08-03-2009 om 13:10

Vriendinnetje mee met vakantie

Ik neem een vriendinnetje van mijn dochter mee met vakantie. Ik heb een huisje in Nederland gehuurd. Ik weet nu al dat de ouders zullen vragen wat ze kunnen/moeten bijdragen, maar ik weet dat gewoon niet, dus meestal zeg ik 'niets', maar eigenlijk kan ik het best gebruiken. Wie heeft hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

08-03-2009 om 13:44

Zo doen wij het

Ik ga er even vanuit dat jullie met de auto gaan en dat het huisje standaard een extra bed heeft (dus jullie niet een groter en duurder huisje hoeven te huren). Reis- en verblijfskosten worden dus niet hoger en daar vragen wij ook niets voor. Ook niet voor het extra sneetje brood of het extra beleg of glaasje drinken e.d. Vinden wij persoonlijk verwaarloosbaar. Daarbij: kind is uitgenodigd, dus dan vraag je geen vergoeding voor de boterhammetjes e.d. Wel hebben uitstapjes e.d. extra kosten: extra entree geld voor attracties, zwembad, museum enz. enz. Ook hapjes en drankjes buiten de deur. Geen idee of jullie dat vaak doen, maar dat kost natuurlijk wel extra geld. Wij zeggen altijd: Geef maar wat mee om een keertje te trakteren en dan is het aan de ander hoeveel dat is.
Groetjes,
Bibi

Marit

Marit

08-03-2009 om 13:52

Tja

Als mijn kind de "genodigde" zou zijn, zou ik het toch vervelend vinden om niets te betalen. Ik zou altijd het gevoel houden, dat ik eens iets terug moet doen. En hoeveel is dat dan??
Ik zou toch de prijs van het huisje door het aantal bewoners delen, en haar deel laten betalen. Dat is duidelijk en verklaarbaar. Als je het aan de hoge kant vindt, kun je zeggen dat alle andere kosten op uitnodiging gaan. VInd je het aan de lage kant, vraag dan een bedragje voor wat extra's erbij. Hoe lang ga je? En wat zijn jullie gewoonten ? Ga je veel uit eten? Op pad?
Marit

Kosten

Mijn dochter is een paar jaar geleden met een vriendin en haar ouders op vakantie geweest. Ik heb niet bijgedragen aan de kosten, wel na terugkomst een Irischeque en grote bos bloemen bij de ouders van de vriendin bezorgd. Als je niet bijdraagt aan de kosten van de vakantie, lijkt het me niet meer dan beleefd om iets te geven als bedankje.

Nog even dit:

Als de ouders zelf vragen of ze moeten bijdragen in de kosten, is het helemaal niet zo gek om daar een vergoeding voor te vragen.

Verschil

Als ik een vriendje van mijn zoon uitnodig om mee te gaan wil ik geen bijdrage in de onkosten. Als de ouders zelf een enveloppe met inhoud meegeven gaat die ook retour. Wel vind ik een aardigheidje of een bosje bloemen als bedankje erg gezellig.
Het kan natuurlijk ook dat dit vriendinnetje na overleg meegaat op een andere basis. Niet als speciale uitnodiging. Dan is het niet raar om een "onkostenvergoeding" te vragen. Maar toch zou ik er moeite mee hebben om bijvoorbeeld geld te vragen voor etentjes buiten de deur of uitstapjes. Ik zou denk ik toch zeggen: "Ik hoef niets hoor, vindt het gewoon gezellig als ze meegaat." En maar gewoon afwachten.

Guinevere

Guinevere

08-03-2009 om 20:59

Gewoon een bijdrage vragen

Waarom vraag je niet gewoon een bijdrage in de kosten als je dat best kunt gebruiken? Je hoeft de ouders tenslotte niet gelijk een poot uit te draaien? Als je alleen kosten voor voeding, drankjes en entree e.d. hoeft te betalen kun je gerust 5 euro per dag vragen. Vind ik zelf een heel redelijk (laag) bedrag. Je neemt het vriendinnetje een hele week mee op vakantie, dat vind ik al geweldig. Een kleine tegemoetkoming vragen vind ik dus helemaal niet gek.

zon

zon

09-03-2009 om 08:20

Niet precies uitrekenen

Ik vind het raar om het allemaal precies uit te rekenen en dat bedrag te vragen. Jullie kiezen er per slot van rekening voor om haar mee te nemen.
Ik vind het wel logisch dat de ouders een bijdrage geven maar ik vind dat ze zelf mogen weten hoeveel. Toen wij onze twee buurmeisjes een weekendje mee namen en de moeder vroeg wat wij er voor wilde hebben heb ik gezegd dat een bijdrage om een keer iets leuks te doen of met z'n allen uit eten te gaan altijd leuk is. Uiteindelijk hebben ze kaartjes voor de dierentuin en 50 euro gegeven. Dit vond ik behoorlijk veel en had helemaal niet gehoeven maar ik denk dat ik als het mijn kinderen waren ook wel zoiets had gedaan.

tonny

tonny

09-03-2009 om 08:22

Als je het best kunt gebruiken...

vraag dan gewoon een bijdrage in de kosten en laat het aan de ouders van vriendinnetje over hoeveel dat zal zijn.

Het is heel vriendelijk en gastvrij om 'niets' te zeggen en als je ruim in je geld zit, is dat prima. Maar als dat niet zo is, is er niets mis met het vragen van een bijdrage.

Hoe oud zijn de meiden trouwens?

Tonny

Tinus_p

Tinus_p

09-03-2009 om 13:41

Lastig

tonny:
"vraag dan gewoon een bijdrage in de kosten en laat het aan de ouders van vriendinnetje over hoeveel dat zal zijn."
Dat kan ook onduidelijkheid geven.

tonny

tonny

09-03-2009 om 15:19

Het ligt niet zo zwart-wit

en duidelijk.Tenzij je de huisjeshuur/kampeerprijs deelt door het aantal personen; dan heb je een begin. Dan nog eten/drinken/uitstapjes, dat wordt een heel gereken. Dan vraag ik liever aan de ouder van het gastkind wat hem/haar redelijk lijkt.

tonny

margje van dijk

margje van dijk

09-03-2009 om 16:35

Raar!

Ik vind het echt heel raar om zelf het meisje uit te nodigen en vervolgens een bijdrage te vragen. Ik zou dat nooit doen. Als je haar graag mee wilt nemen voegt zij blijkbaar iets toe aan jouw vakantie. Dat is al waarde genoeg lijkt mij.

En als je dan al een vergoeding zou vragen, waar gaat het dan om? 50 euro hooguit lijkt me? Is dat zo'n bedrag dat je daar echt moeite voor zou willen doen?

Ik zou het niet doen hoor.

Maar da's puur mijn mening natuurlijk.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

09-03-2009 om 16:37

Ik was wat onduidelijk, ik zei: "Ik vind het echt heel raar om zelf het meisje uit te nodigen en vervolgens een bijdrage te vragen."

Daarmee bedoel ik dus ook geld te vragen nadat de ouders hebben gezegd dat ze graag iets willen bijdragen.

Ik vind het een beleefde vraag van die ouders, maar ik vind dat jij die net zo beleefd van de hand mag wijzen.

Margje

Reden?

Ik ben het met margje eens, maar kan me nog voorstellen dat de achterliggende reden van het 'samen op vakantie gaan' nog een rol speelt in hoe je hier mee omgaat.

Heb je (bv) maar 1 kind, en lijkt het je voor de gezelligheid leuk een speelkameraadje mee te nemen...zie margjes posting.

Gaat het om een vriendinnetje dat om wat voor sneue niet financieel-gerelateerde reden dan ook bv heel knullig dit jaar niet op vakantie kan (zieke ouder, druk met verhuizen, of weet ik veel) dan kan ik me nog voorstellen dat je heel aardig en meelevend aanbiedt vriendinnetje in kwestie een weekje mee te nemen. In zo'n geval kan ik me eerder voorstellen dat je tijdens de 'besluitvorming' over evt extra kosten praat. En daar evt afspraken over maakt. Maar niet nadat je iemand hebt uitgenodigd die 'ja' heeft gezegd.

Ingrid

mirreke

mirreke

09-03-2009 om 17:26

Ik zou het niet doen

Niet als ik al heb uitgenodigd. Wel als ik nog in de uitnodigings- en overlegfase zit. Bijvoorbeeld ik overdenk om iemand mee te vragen en ga bij de ouders informeren hoe zij erover zouden denken als ik dat daadwerkelijk zou doen. Wie weet kun je dan zeggen, ok, dat wil ik wel doen, maar voor dat en dat pretpark wil ik graag een bijdrage, of we gaan minimaal twee keer uit eten, en dan een bedragje per keer of zo.
Maar als het vriendinnetje al is uitgenodigd en de ouders vragen of ze nog iets moeten bijdragen?
Wat zijn je feitelijke extra kosten: je huurt een huisje, tent, hotel, je rijdt er toch al heen, een extra plek, bed, zit er toch al in (want alles is voor vier), dus wat dat betreft kost het niets meer. Hooguit voor versnaperingen en activiteiten onderweg. Dan zou ik denk ik 50 euro vragen (als ik dus al iets zou vragen, eenmaal uitgenodigd is uitgenodigd denk ik dan). Anders zou ik het gewoon overleggen. En als je echt ook nog extra dingen gaat doen, zoals pretparken, musea, theaters, ja dat kost wel meer. Misschien kun je dat dan wel vragen.
Zelf ben ik enig kind, en vanaf een bepaalde leeftijd namen mijn ouders altijd een vriendinnetje van mij mee op vakantie. Ze hebben daar nooit extra geld voor gevraagd. Ik ben in ruil wel eens met het vriendinnetje meegeweest, of mee naar de camping of zoiets. Maar mijn ouders wilden er nooit iets voor hebben. We gingen altijd heel cultureel op vakantie, dus musea, uit eten, tochtjes maken. Zat er allemaal bij in.
Leuk hoor, ik vond het altijd heel gezellig met een vriendinnetje. Veel plezier alvast!

tonny

tonny

09-03-2009 om 19:14

Uit de praktijk

kan ik vertellen dat er van alles kan veranderen vanaf het moment van uitnodigen/ boeken en de uiteindelijke vertrekdatum. Zaken waardoor de financieen er ineens minder rooskleurig uitzien terwijl de reis wél betaald gaat worden en de logé meereist, zoals afgesproken. Maar goed, dat was bij ons een incident - normaal liep het altijd soepel.

In alle gevallen: wees eerlijk tegenover genodigde gasten op je gezinsvakantie, ga niet over je eigen grenzen. Daar krijg je alleen maar spijt van.

tonny

Nivea

Nivea

09-03-2009 om 22:34

Tonny

Ja, er kan van alles veranderen financieel tussen moment van uitnodigen/boeken en uiteindelijke vertrekdatum.

Maar als je dan als gezin toch gaat, dan maakt dat extra kind toch ook niet meer uit? De vaste kosten blijven gelijk, of de genodigde nu wel of niet meegaat, of je financieel wat ruimer zit of uitermate krap. Als je dan stevig moet beknibbelen op kosten die samenhangen met uit eten gaan, activiteiten en terrasjes, dan doe je die dingen als gezin toch niet en de genodigde ook niet. Een paar boterhammen, een schepje spaghetti en af en toe een ijsje, doen je de das toch niet om? Zelfs niet in een gewijzigde financiele situatie.

Als ik iemand uitnodig (om wat voor reden dan ook) dan hoeft de genodigde (of ouders) niets te betalen. IJsjes, pretparken, terrasjes, uit eten, ... die kosten nemen wij dan voor onze rekening.

Als mijn kind uitgenodigd wordt dan zou ik een hele grote bos bloemen regelen bij thuiskomst, 100-150 euro zakgeld, een tasje vol lekkere dingen en voor iedereen van het reisgezelschap een klein kadootje (badschuim, reisspelletje, tijdschrift, etc.)

Het lijkt me trouwens helemaal niet leuk als één van mijn kinderen twee weken met een ander gezin naar de camping gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.