Monique D*
20-07-2013 om 13:25
Vriend van jouw kind opvangen, ja of nee?
Wat zouden jullie doen als:
jouw kind (18 jaar) meldt dat zijn of haar vriend het huis is uitgetrapt en vraagt of je die vriend voor twee nachtjes kan opvangen? Je kent die vriend niet. Kan je hem of haar even voor een paar nachtjes opvangen zodat hij of zij niet over straat zal zwerven?
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties, ik zit hier zelf met zo'n dilemma.
Triple
20-07-2013 om 13:30
Lastig
Ik zou in elk geval eerst willen weten waarom hij/zij uit huis is gezet. Als het om drugsverslaving gaat dan zou ik zeker niet mijn huis openstellen. Maar als het meer iets is in de geest van botsende karakters dan zou ik best voor een paar dagen noodopvang willen zijn.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app
bibi63
20-07-2013 om 13:37
Idem als triple
Lastig sowieso als je hem niet kent. Maar wel eerst wat meer info aan zoon vragen.
Gr. Bibi
dc
20-07-2013 om 13:44
Ik zou geen moment twijfelen.
Ik ben 2 keer het huis uitgegooid en was heel erg blij met ouders van vrienden die me bij hen lieten wonen een tijdje!
Sancy
20-07-2013 om 14:24
Ik zie geen dilemma
Ik zou die persoon opvangen, met dien verstande dat in mijn huis mijn regels gelden.
HelenaW
20-07-2013 om 14:27
Wat gij niet wil....
In de variatie op Wat gij niet wil dat u geschiedt, keer ik de vraag om en vraag ik mezelf af of ik het fijn zou vinden als iemand mijn kind in nood opvangt. Ja dus. Als het kind niet eruit is gezet omdat hij zijn moeder heeft vermoord of omdat hij de boel kort en klein heeft geslagen, dan zou ik hem opvangen.
Yta Chalne
20-07-2013 om 14:55
Vrienden van de kinderen zijn welkom. Die mogen gewoon komen, denk ik niet eens over na. De ervaring leert dat ik met een maand of drie gasten zat raak.
Leen13
20-07-2013 om 15:17
Je kunt altijd nog een nieuw slot op de deur zetten als het toch een onhoudbare situatie blijkt te zijn. Eerst opvangen en inderdaad hoop ik dat mijn kinderen ook terecht kunnen bij anderen. In feite heb ik van vrienden en familie goede hulp gehad toen we het moeilijk hadden. Ook met mijn kinderen. Maar ik ken mensen die dat doen en het valt echt niet altijd mee er kunnen razend ingewikkelde situaties zijn, dus je moet het ook niet onderschatten.
nathalie
20-07-2013 om 16:15
Nou
ik zou er wel even over moeten denken hoor en zeker erst meer info willen. Want een kind 'het huis uittrappen', dan is er toch iets meer dan botsende karakters? Of niet maar die info wil ik dan wel eerst hebben. Dc ik denk dat die ouders van verienden waar jij tercht kon jou (en je situatie) al kenden?
Wat Helena zegt (Wat gij niet wil dat u geschiedt, en of ik het fijn zou vinden als iemand mijn kind in nood opvangt) snap ik niet zo goed want mijn kind in nood brengen doordat hij door MIJ het huis is uitgetrapt kan ik me niet voorstellen. Jij blijkbaar wel Helena?
HelenaW
20-07-2013 om 16:35
Nathalie
Met omkeren bedoelde ik: wat gij wil dat u geschiedt, doe dat dan ook bij de ander.
En nee, ik kan me niet voorstellen dat mijn kind het huis uit wordt gestuurd, maar ik bedoelde dat Monique (en ik) me wel kan voorstellen dat mijn kind geholpen wordt in nood. Of haar kind dus. En dat hoeft dan niet dezelfde nood te zijn. Maar bijvoorbeeld: de laatste trein missen en dan bij iemand mogen blijven slapen en niet op het station hoeven blijven. Fietspech en een lift krijgen i.p.v. 13 km lopen naar de volgende stad. Zoiets.
mirreke
20-07-2013 om 18:32
Ja natuurlijk!
Daar hoef ik niet eens over na te denken.
En ik heb het ook al meerdere malen gedaan. Ix vriendin van dochter die thuis was weggelopen, wel op voorwaarde dat ze ouders liet weten waar ze was.
Vriend van dochter, ex-geadopteerd kind (heeft zichzelf geonadopteerd), zwerft vanaf zn 12 op straat, heeft nu sinds anderhalf jaar woning met begeleid wonen, maar heeft af en toe moeite met de begeleiders, en moet dan even weg.
Oh, en ook nog n vriendin van dochter, die ook was weggelopen, zelfde verhaal.
Sinilind
20-07-2013 om 19:36
Ja mits
het niet om alcohol of drugs problemen gaat.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Fiorucci
20-07-2013 om 20:31
Dat heb ik al vaak gedaan. Ik geef er wel de voorkeur aan dat ze hun ouders even een sms sturen waar ze zijn.
Fiorucci
20-07-2013 om 20:33
En helaas...
En helaas maak ik mee dat kinderen het huis uitgezet worden,laat in de avond na een flinke ruzie. Ik kan me er zelf niks bij voorstellen,eerlijk gezegd....
Overigens, Monique heeft het over een nacht of twee, geen structurele maandenlange opvang....
Monique D*
20-07-2013 om 21:02
Probleem is vanzelf opgelost
Die vriend logeert nu bij een andere vriend van zoon. Hij kan hem niet meer opvangen omdat hij zelf met vakantie gaat. Daarom heeft hij gevraagd of hij bij ons kan blijven voor een paar nachtjes. Hij zou nog geld aanbieden en het hele verhaal (uiteraard van zijn kant) vertellen waarom hij eruit is gezet. Ik twijfelde enorm, want ik ken hem helemaal niet en weet niet wat voor problemen hij eventueel mee zou nemen. Maar later bleek dat er nog andere problemen waren. Vriend heeft een schuld van 1500 euro(!) bij die vriend bij wie hij op dit moment logeert. Ook is de moeder van de vriend die met vakantie gaat hem zat, zeker nadat zijn moeder al contact met hem heeft opgenomen. Vriend zei tegen haar dat hij niets met haar te maken wilde hebben. Tja, denk ik dan, de moeder belde, dan is er toch een opening voor contact èn het vinden van onderdak? Dan kan hij toch weer terug naar zijn moeder? Hij weigerde om met haar te spreken en kreeg daardoor èn ook omdat hij in het krijt staat een beetje woorden met die vriend die op vakantie gaat. Op dit moment zijn zoon en vakantievriend samen gaan sporten. Zoon wil hem daarom zelf ook niet meer opvangen. Ik ben benieuwd of de moeder van de vakantievriend hem eruit gaat zetten.
Ik was zelf helemaal niet gecharmeerd van het feit om een wildvreemde jongen hier op te vangen, al is het maar voor twee nachten. Ten eerste: hij is uit het huis geschopt en daar zit er een heel verhaal achter. Dit is een escalatie geweest na een groot aantal problemen. Wie krijg ik dan hier? Ik weet het niet en zoon, die denkt vriend te kennen weet dat ook niet. Ik heb hem duidelijk gezegd dat je iemand pas goed leert kennen als hij een tijd met jou verblijft. Ook weet ik (mede door ervaring) dat dit meestal niet bij twee nachtjes blijft. Hij heeft geen onderdak, dus de vraag ontstaat dan of hij wat langer kunnen blijven? En dan kan het heel lang duren voordat hij vertrekt.. misschien laat hij nog een spoor van ellende achter. Het feit dat ik hem helemaal niet ken zijn moeder ook niet) heeft voor mij de doorslag gegeven om geen opvang aan te bieden. Het zou anders zijn als ik hem en zijn moeder goed zou kennen. Dan kan hij best wel een paar nachtjes hier blijven om even tot bezinning te komen. Ik ga dan in gesprek met de moeder over hoe we dit verder op kunnen lossen. Maar wij weten verder niet wat deze jongen heeft gedaan om het zover te laten komen, ik weet niet wie deze jongen is en ken zijn moeder niet. Dan ligt het inderdaad anders.
Voordat ik dit verhaal wist heb ik zoon ge-smst dat hij, mocht hij wat voor hem willen betekenen, samen met hem naar het Maatschappelijk Werk gaat die eventueel wil bemiddelen tussen moeder en hij. Dit kan misschien leiden tot een oplossing. Ik twijfelde toen enorm om hem onderdak aan te bieden.
Vic
20-07-2013 om 21:33
Wat ik niet snap
Het gaat hier om kinderen van rond de 18? Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment zo erg botst met je kind dat het misschien maar beter is als hij apart gaat wonen. Maar dan zet je hem toch niet zomaar op straat? Ik zou wel ergens een kamer regelen, en helpen met verhuizen. Nu zadelen die ouders willens en wetens iemand anders ermee op, want ik neem aan dat ze ook niet willen dat hun kind op een bankje in het park slaapt.
Monique D*
20-07-2013 om 21:44
Daar hebben wij ook aan gedacht
De vriend is zelf 19 jaar. Zoon is 18 en vakantievriend is ook 19 jaar.
Mijn zoon en vakantievriend vonden dit ook vreemd. Hoe kan een moeder zomaar een kind op straat zetten? Zo van: zoek het maar uit, met in het achterhoofd dat hij zoveel vrienden heeft waar hij onderdak kan krijgen? Inderdaad, een ander zit dan met het probleem. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het je niet kan schelen dat je kind als een zwerver op een bankje gaat slapen.
Daarom heb ik zoon ook geadviseerd om met hem naar het Maatschappelijk Werk te gaan. Ik heb hem ook gezegd, mocht ik zo'n ruzie met hem krijgen dat ik hem niet meer in huis duld, dat ik opvang zou regelen via het maatschappelijk werk of jeugdzorg (geldt dat ook voor 18-jarigen?). Maar ik zou wel een instantie inschakelen voor bemiddeling of noodopvang. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn kind op straat te gooien. Ik zal het mijzelf nooit vergeven als er dan iets ernstigs met mijn kind zou gebeuren.
Fiorucci
21-07-2013 om 10:09
Monique
Met dit hele verhaal erbij snap ik je twijfel. En inderdaad, je kent hem niet. Overigens bied ik vrienden van mijn zoon gerust een slaapplek aan, maar ik hoef daar de ouders echt niet voor te kennen. Ook begin ik niet gelijk over hulp en maatschappelijk werk. Hoe vreemd ik het ook vindt dat kinderen op straat geschopt worden...het is soms een eenmalig incident.
Kaaskopje
21-07-2013 om 11:45
Mijn zus
Mijn zus is op die leeftijd ook op straat gezet. Nou ja.. op straat.. Mijn zus was de dwarse van ons toen we nog thuiswoonden en iets erna en hield er naar de opvattingen van mijn ouders een te losbollerige leefstijl op na. Uitgaan, vriendjes, e.d.. Ze is er zelfs voor naar huis teruggehaald toen ze het huis al uit was en in een zusterflat van haar werk woonde. Maar op een dag was het mijn vader te gortig geworden. Zus was onaangekondigd een nachtje bij haar vriend gebleven en bij thuiskomst kon ze haar biezen pakken. "Ga maar bij die vriend wonen." De relatie was helemaal niet zo serieus dat samenwonen erin zat, dus feitelijk zette mijn vader haar wel op straat. Dit is voor mij een leermoment (jaja) voor het leven geweest. Ik zal mijn kinderen nóóít op straat zetten, behalve als door drugsgebruik mijn leven kapot zou gaan. Omgekeerd staat mijn huis ook open voor anderen, tenzij er duidelijk sprake is van drugs. Heel erg dat je iemand dan wel laat zwemmen, maar er zijn grenzen en daar is professionele opvang voor nodig.
Monique D*
21-07-2013 om 13:28
Ouders kennen
Het feit dat je de ouders niet kent bij tienervrienden komt inderdaad vaak voor. Mijn zoon overnacht wel eens bij zijn vrienden waarvan ik de ouders nooit heb gezien. Het zijn zijn vaste vrienden die ook hier regelmatig langskomen en soms hier blijven slapen. Als er eentje uit het huis is geschopt en hij wil hier komen overnachten dan kan ik nog bereid zijn om hem voor een paar nachtjes op te vangen. Omdat het een vaste vriend van mijn zoon is, dan weet hij ook wat meer van die jongen, dat scheelt ook een hoop. En ik ken die jongen zelf ook. Wel vind ik dat zijn ouders moeten weten waar hij zit èn we maken een afspraak tot wanneer hij hier kan blijven. Dan moet hij wel gelijk werken aan een oplossing. Logeren is in het begin leuk, maar later kan het vervelend worden..
Het is wat anders als ik die jongen nooit heb gezien. Hij is ook geen vaste vriend van mijn zoon. Het is gewoon een goede vriend. Ook zijn ouders ken ik niet. Ik weet niet wat hij gedaan heeft. Later kan hij een vervelende verrassing voor je achterlaten als hij uiteindelijk vertrekt. Omdat mijn zoon graag iets voor hem wil betekenen (medelijden) heb ik hem het advies voor het maatschappelijk werk aangeboden. Het is natuurlijk aan vriend of hij dit wil accepteren.. op deze manier draag je ook een steentje bij aan het oplossen van zijn probleem.
Ik kan niet beoordelen of dit een eenmalige incident is. Als het klopt wat Fiorucci zegt dan is het een goede les voor ouders en kind.
Mijn ouders hebben dit ook meegemaakt met de vriendin van mijn broer. Zij was ook het huis uitgezet. Het verschil is alleen dat ze toen al bijna een jaar met elkaar gingen en dat die vader een zeer onredelijk persoon was... zij heeft toen jaren bij mijn ouders gewoond.
Fiorucci
21-07-2013 om 18:32
Monique
Mja, goede les, geen idee, ik ken een jongen die hier gemiddeld drie keer per jaar zo op de stoep staat om 23.00 ofzo. Ouders die doodleuk de knip op de deur doen omdat ie te laat is. Ik snap best dat je het als ouders zat wordt, maar de consequentie van die knip op de deur is buiten slapen, met een beetje pech. Of hij wordt weggestuurd na een woordenwisseling. En dat zijn dan gewoon alledaagse irritaties, waar het over gaat. Hij heeft weleens drie dagen buiten geslapen en op chips geleefd. Dus ik heb hem naar binnen gehaald, koffie en eten gegeven, een douche en een bed. En dat het niet de bedoeling is dat ze maanden blijven, weten ze meestal zelf wel, ze schamen zich vaak kapot dat ze zo op de stoep staan...
Monique D*
22-07-2013 om 15:04
Fiorucci
Mijn zoon heeft ook een vriend met wie hij regelmatig omgaat. Als hij te laat thuiskomt kan hij niet naar binnen omdat zijn moeder de deur op het nachtslot heeft gedaan. En wat dan? Ja, dan kan hij wel een nachtje hier blijven slapen. Wel heb ik zoon verteld dat het geen gewoonte moet zijn: de regel van die moeder is: je komt op tijd thuis en anders kom je er niet in. Dat zijn de consequenties en dan is het wel heel erg makkelijk dat hij dan hier komt slapen. Ik zal zelf nooit op die manier mijn deur afsluiten voor mijn kinderen, maar er zijn ouders die dat gewoon doen. Daar zal hij toch echt rekening mee moeten houden... anders maak je het wel erg makkelijk voor die jongen. Maar dit is een ander geval dan het voorbeeld van die vriend die ik niet ken. Die jongen bij wie de moeder de deur op het nachtslot zet is de volgende ochtend gewoon welkom. En.. onderschat het niet, er zijn jongens die zich vreselijk schamen dat ze bij je moeten aankloppen voor onderdak en zullen snel een ander oplossing zoeken, maar er bestaan ook jongens bij wie het niet kan schelen en kunnen dan gewoon bij je intrekken en van je profiteren. En daar pas ik voor.
Fiorucci
22-07-2013 om 15:11
Monique
Klopt, maar sommigen hebben ook gewoon pech, dat is bijna hilarisch als het niet zo sneu was.. En als je dan als ouder ook niet de deur wilt openen ondanks een lekke band of zoiets...komt echt voor.
Profiteurs zijn er, al heb ik er onder al die jongens maar een gehad tot nu toe. Hij had het zelf niet eens in de gaten, het is meer een soort overlevingsdrang soms...
albana
24-07-2013 om 07:27
Ook meisjes wel eens
Oudste trok op school met een meisje op. Verder geen dikke vriendinnen (qua vrije tijd) maar op school was het leuk. Ik kende het meisje omdat ze wel eens met oudste meekwam om hier te eten.
Die stond ook wel eens voor de deur. Ook 's avonds laat. Wij zijn niet van die 'vroegslapers' dus we waren nog wakker, zelfde reden als hierboven genoemd.
De eerste keer dacht ik nog dat die ouders zich vergist hadden en de deur per ongeluk op het nachtslot hadden gedaan. Maar dat bleek niet zo...het was daar gewoon 'standaardregel' als je voor die tijd niet binnen was, was dit het gevolg.
Nou had dit meisje 6 broers en zussen en allemaal kort na elkaar, dus enigzins iets erbij voorstellen kon ik me nog wel
Heel gewone ouders, voor zover ik ze kende van ouderavonden. Maar na die ene keer kwam het vaker voor. Ook als oudste er niet eens was (b.v. uit met anderen). Het werd 'gewoonte' als ze te laat was kwam ze gewoon hier....Toen heb ik er wat van gezegd. En met haar gepraat. En ook gezegd dat ik haar ouders zou bellen en informeren dat ze hier was. Vooral dat bellen stond haar nogal tegen merkte ik meteen. Ik denk dat de consequenties de volgende dag dan een beetje te gek werden als dat ook nog gebeurde. Die ouders hebben een erg druk bedrijf waarvoor ze vroeg uit de veren moeten, ik denk niet dat het erg op prijs zouden stellen als wij zouden bellen zo laat nog.
Toen nam de frequentie zienderogen af.
Haar oudere zus is nu jongste's juf. En laatst zei zus nog op een algemene ouderavond...: "O gut ja, jullie zijn de ouders van...(naam oudste) het opvangadres van onze....(naam zusje). Schijnt daar doodnormaal geweest te zijn in dat gezin. Alle kinderen hadden zo links en rechts 'opvangadresjes' waar ze wel eens een nacht sliepen. Maar ik kan en kon er met de kop niet bij dat je dat als normale opvoedregel ziet.
Snap er nog steeds niets van.
En zeker niet als je kinderen dan logischerwijs overal opvangadresjes creëren. Want wat is het nut ervan dan nog? Dan zadel je alleen anderen ermee op...
groeten albana
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.