Nicky
15-05-2014 om 15:11
Vriend van dochter bekeerd tot islam
Mijn dochter(19) woont onder begeleiding bij een instelling. Haar vriend kent ze nog van de school waar ze samen op zaten. Mijn dochter is makkelijk te beïnvloeden en naar ik vermoed, hij ook. Zijn oudere zus is een aanhanger van de islam. Ik heb haar op facebook en op 11 mei is zij getrouwd. Ik kreeg de foto's van de plechtigheid via facebook en tot mijn verbazing ook het bericht dat haar broer was 'toegetreden tot de islam'. Op de foto was hij ook te zien naast de imam. Ik dacht nog dat hij haar getuige bij haar huwelijk was...
Dochter heeft nooit met ook maar een woord hierover gerept. Ik heb meteen mijn ex-man gebeld en hem gevraagd of hij dit wist en ook voor hem was het groot nieuws. Hij heeft die famillie een keer op school ontmoet. Ik ben een keer bij ze thuis geweest. Ook de woning was niet op de hoogte.
Ik heb de zus gebeld en naast mijn felicitaties met haar huwelijk mijn verbazing geuit. Volgens zus was dochter al een tijdje op de hoogte. Ze verzekerde mij dat ik me geen zorgen hoef te maken: "Want hij is echt een lieve jongen..."
Ik heb mijn dochter gesproken en ze zei dat hij inderdaad al een tijdje interesse had getoond in de islam. Ook had ze naar hem aangegeven dat ze het niet leuk vond. Omdat niemand hiervan op de hoogte leek te zijn (ook op de woning en haar werkbegeleidster niet) heb ik haar gevraagd of ze het misschien geheim had moeten houden, maar dit ontkende ze.
Ik maak me erg zorgen hierover. De hele gang van zaken maakt me angstig. Ex wilde meteen de woning bellen en zeggen dat hij hun omgang per direct verbood. Dat vind ik wel erg cru en ben bang dat dan juist de kont tegen de krib wordt gegooid. Ik ben overigens benieuwd hoe de moeder van vriend erover denkt, ik heb haar gebeld maar ze was op visite.
Emine
15-05-2014 om 15:39
En het probleem?
En wat is nu het probleem????
Sorry, maar ik zie het niet....
Leen13
15-05-2014 om 15:39
Islam
Dat iemand bekeert is tot de Islam wil niet zeggen dat die naar Syrie gaat of deelneemt aan een Al Qaida groepje.
Het beste kun je je er eens in verdiepen waarom jonge mensen dat doen. Er kan, net als bij elk geloof, een geweldige aantrekkingskracht uitgaan van het overzichtelijke verhaal hoe te leven.
In werkelijkheid is het ook met religie een stuk complexer dan het lijkt.
Soms ebt zo'n bekering dan ook weer weg nadat er een tijdje fanatiek in geinvesteerd is.
Het beste kun je je dochter goed voorlichten hoe dat werkt en dat een geloof heel mooi kan zijn maar dat mensen er met zelfbedachte regeltjes voor elkaar soms een toestand van kunnen maken.
Alsof zij weten wat God zou bedoelen. Maar er is altijd ook iemand anders die denkt dat God iets anders bedoelt.
Jasam
15-05-2014 om 15:56
Verdiep je eerst eens een keer in de Islam
De Islam, zoals die nageleefd wordt, volgens de meeste volgelingen doen, is verre van wat je in het nieuws ziet van extremisten.
In alle stromingen heb je extremisten die een vertekend beeld geven van een geloof.
Angst is een slechte raadgever, kennis brengt je verder.
Hombre
15-05-2014 om 16:06
Beinvloedbaar
Begeleid wonen en beinvloedbaar zijn twee factoren die ik bij iedere 'bekering' zorgelijk zou vinden. Ik zou me dus ook wel wat zorgen maken, maar je kunt het moeilijk verbieden. Wel in de gaten houden.
Nicky
15-05-2014 om 16:42
Reactie
Allereerst heb ik me op internet een beetje ingelezen hoor. En ik snap best dat niet elke moslim terrorist is of naar Syrië gaat.
Hombre is tot nu toe de enige die snapt waar ik me zorgen over maak.
Wat het probleem is, werd gevraagd? Dat staat al in de eerste alinea!
Graag zou ik willen dat jullie in de context blijven. Mijn dochter woont begeleid en is makkelijk te beïnvloeden. Het baart mij zorgen dat ze er met niemand over heeft gesproken. Dat hij tot de islam is bekeerd is toch ook voor haar een grote stap?
Voor wie denkt dat ik absoluut tégen de islam ben, dat ben ik niet. Ik ben zelf niet religieus. Als de vriend van mijn dochter Jehova's getuige was geworden was bovenstaand verhaal niet anders geweest.
Hombre
15-05-2014 om 17:13
Thanks
"Hombre is tot nu toe de enige die snapt waar ik me zorgen over maak."
Die had ik even nodig
Monique D*
15-05-2014 om 19:38
Onderzoeken
Er zijn verschillende stromingen van de islam. Elke stroming heeft zijn eigen tradities. Kijk maar in Indonesië en andere Aziatische landen. En ik ken ook mensen die van huis uit moslim zijn, maar op een heel ontspannen manier er mee omgaan. Meestal zijn dat hoog opgeleiden. En natuurlijk ook zijn er ook moslims die lid zijn van de Al Quaida en in Syrië willen "helpen". Of islamieten die afkomstig zijn van de bergen in Noord-Afrika die erg conservatief zijn en vinden dat vrouwen voor de huishouden zijn, moeten fungeren als broedmachines voor zoons en zich moeten kleden in donkere lappen.
Ik zou in gesprek gaan met mijn dochter om erachter te komen hoe die moslims met hun geloof omgaan (wat zijn de bijbehorende tradities) en wat men van haar zou verwachten als zij is bekeerd tot de islam.
Probeer dat gesprek zonder vooroordelen te voeren.
Temet
15-05-2014 om 21:32
Ja maar nogmaals: waar ben je nou precies bang voor?
Omdat je het hebt over hoe beïnvloedbaar je dochter is lijkt het erop dat je vooral bang bent dat zij zich ook bekeert. Nu kan ik me voorstellen dat je bij dat idee niet staat te juichen, maar a) er zijn ergere dingen dan een islamitisch familielid en b) je kan er feitelijk toch niets tegen doen. En hoe harder je protesteert, hoe groter de kans dat ze het juist doet, lijkt me.
In gesprek blijven met dochter en haar vriend lijkt me het enige dat erop zit. Ik zou inderdaad ook informeren naar de regels die zij hanteren, met name op het gebied van eten en drinken want dat kan nogal verschillen (de een is daar stukken strenger in dan de ander). Je geeft zo ook aan dat je vriend serieus neemt en bereid bent hem tegemoet te komen, en dat kweekt een hoop goodwill. Je kan dat soort zaken privé dan de grootst mogelijke onzin vinden, maar omwille van de verhoudingen is het maar beter dat soort dingen te spuien als dochter en vriend weer weg zijn.
sterkte ermee
Temet
gonniegans
15-05-2014 om 21:37
hoe streng in de leer
Ik snap wel dat TO geschrokken is hoor, ik zou er ook van schrikken. Een bekering is toch niet niks (vind ik). Hoe streng is hij in de leer? Ik bedoel: ziet hij er ook ineens uit als een vrome moslim, of hij hij qua uiterlijk nog steeds dezelfde jongen? Hoe uit zich die bekering: is hij er continu mee bezig of is het slecht een deel van zijn leven?
Dendy Pearson
16-05-2014 om 08:27
Eng
Wat ik altijd een beetje eng vind is dat mensen die zich op latere leeftijd bekeren tot de islam (of een ander geloof) het dan ook zo heel serieus nemen. Mensen die er mee op zijn gegroeid gaan er vaak veel makkelijker mee om.
Ik begrijp heel goed dat Nicky bang is dat haar sterk beinvloedbare dochter zich ook wil bekeren. Dat zou ik zelf ook zijn.
Maar buiten erover in gesprek blijven kan je er weinig aan doen denk ik.
gonniegans
16-05-2014 om 09:30
precies
Bij dit soort jongeren, en zeker die in een begeleid wonen setting leven en beïnvloedbaar zijn, lijkt me de kans op radicalisering wel wat groter. Maar goed, die vragen heb ik ook gesteld en nog geen antwoord gekregen of hier in dit geval ook sprake van is.
tsjor
16-05-2014 om 09:36
Problematisch
'Dat hij tot de islam is bekeerd is toch ook voor haar een grote stap?' Blijkbaar heeft je dochter dat anders ervaren, alhoewel ze er wel een gesprek over heeft gehad en een mening over heeft. Maar ze vindt het blijkbaar niet zo'n groot issue. Ik denk dat ze zelf wat opener staat tegenover religie, in elk geval niet per definitie afwijzend, meer neutraal, nieuwsgierig misschien.
Wat betreft de beïnvloeding: stel dat zij door haar vriendje moslim wordt, is die beïnvloeding dan problematisch? en stel dat ze door jullie geen godsdienst aanneemt, is de beïnvloeding dan niet problematisch?
Tsjor
tsjor
16-05-2014 om 09:39
Overigens
Vraag ik me af hoe je op de facebookpargina van de zus van het vriendje van je dochter terecht komt. Ik snap wel dat het kan, maar dat je dat doet snap ik niet. Ik heb ook ooit een moeder van een vriendinnetje van mijn dochter gehad, die mijn dochter volgde op facebook. Daar kreeg je rare dingen van. Maar goed, ik ben niet zo'n facebookfan.
Tsjor
Nicky
16-05-2014 om 11:28
Tsjor
Zus en ik zijn facebook vrienden, zo simpel is het!
Bedankt iedereen voor de reakties, ik ben wat geruster.
Trichy
23-05-2014 om 14:36
Bekeerlingen
Er is in Amsterdam een tentoonstelling over Nederlanders die bekeerd zijn tot de islam, misschien een idee om daar te gaan kijken. Helemaal geen enge mensen, valt reuze mee. Het zijn inderdaad vaak de ouders die ermee zitten en allemaal enge fantasieën hebben.
Sterkte ermee!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.