Agchie
31-08-2009 om 20:18
Vragenlijst ggd
Hallo allemaal,
Vandaag kreeg ik een brief van de GGD, dat onze basisschool meedoet aan een onderzoek van de GGD. Het heet ChecKid en het is een onderzoek naar gedrag en leefstijl van kinderen en de omgeving waarin zij opgroeien. Met de brief vragen ze om toestemming.
Het onderzoek bestaat uit drie delen: een vragenlijst voor de ouders over gedrag (eten, bewegen, activiteit)van de kinderen en onder andere de omgeving. Een lichaamsmeting (lengte, gewicht, middelomtrek) en een korte klassikale vragenlijst voor kinderen in groep 6,7,8.
Wat zouden jullie doen: meedoen of liever niet. Ik heb er zelf een dubbel gevoel bij. Vooral omdat mijn man vermoedelijk Asperger heeft en mijn zoon bij vlagen daar ook symptomen van vertoond. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre ik meer over ons leven bekend wil laten zijn bij de GGD.
Groetjes,
Agnes
Inge M
31-08-2009 om 20:36
Anoniem onderzoek?
Als het om een onderzoek gaat waarbij je kind anoniem gaat en het de onderzoekers gaat om een grote groep kinderen, dan zou ik best meedoen.
Als het om een onderzoek naar individuele kinderen gaat waarbij de resultaten ook teruggekoppeld worden naar ouders of school of kinddossier, dan zou ik zeker niet meedoen.
Agchie
31-08-2009 om 20:50
Anoniem?
In de brief staat dat er met onze gegevens vertrouwelijk wordt omgegaan en dat de resultaten anoniem worden verwerkt. Mij is nooit zo duidelijk hoe dat werkt. Want alle info is dus wel op naam bekend, maar wordt vervolgens anoniem gemaakt?
Ik geloof dat ik morgen maar eens moet gaan bellen met de GGD, of de vragenlijsten an sich ook anoniem zijn. Hoewel....als ze mijn kind wegen en meten, dan weten ze ook wie hij is....toch?
annie
31-08-2009 om 21:11
Gewoon bij het oud papier
Bij twijfel niet meedoen. Gewoon je gevoel volgen. Ze zullen je aan de telefoon er best van overtuigen dat niemand verder iets met de gegevens doet, maar als je het geen prettig idee vindt, gewoon niet doen.
Myar
31-08-2009 om 23:25
Anoniem
Bij anoniem verwerken bedoelt men meestal dat de meetresultaten in een database opgeslagen worden maar dat alle NAW of anderszins gegevens die naar jou toe kunnen leiden niet of in ieder geval niet in dezelfde database opgeslagen worden.
Vraag 1: worden NAW-gegevens in een andere database opgeslagen? Vraag 2: Is er een koppeling mogelijk (op nummer ofzo) tussen die twee databases? Vraag 3: Wat doen jullie met de originele formulieren? Meestal wordt wel leeftijd en geslacht in de database opgenomen want dat is natuurlijk voor het ondezoek van belang. Nu worden er vast heel veel jongetjes op dezelfde een dag geboren maar het maakt nogal verschil of men geboortedatum of leeftijd noteert. Je kunt wel bellen maar zinnige antwoorden krijg je vast niet, eerder kluitje in het riet. De belangrijkste vraag: Wat is het belang van het onderzoek? Vind jij dat belang zo belangrijk dat je denkt oke ik neem genoegen met kluitje in het riet dan invullen, bij twijfel zoeken ze het maar mooi zonder jou uit.
koentje
01-09-2009 om 12:11
Ik begrijp
je twijfel niet. Waar ben je bang voor als je wel meedoet? En wat heeft dat uberhaubt te maken met eventuele wel/niet aanwezige stoornis?
Agchie
01-09-2009 om 12:39
Twijfel
Tja, je hebt wel gelijk koentje, ik denk ook dat mijn persoonlijke situatie wellicht helemaal niet zo van toepassing is bij dit onderzoek. Ik zit daar op dit moment echter wel heel diep in (we zijn bezig met een diagnose voor manlief), waardoor ik heel sterk het gevoel heb...daar hebben ze niets mee te maken. Ik wil niet dat mijn kind een stempel gaat krijgen om wat voor reden ook. Zolang als ik dat tenminste kan voorkomen.
Bovendien ben ik nogal een flapuit en vertel gauw meer dan ik eigenlijk van plan was.
Ik hel langzamerhand over naar het idee om het maar gewoon niet te doen. Ik heb voldoende aan mijn hoofd nu. Dan kan ik bij een volgend onderzoek me er wellicht wel in verdiepen hoe eea is opgezet.
Guinevere
01-09-2009 om 12:55
Niet doen
Bij twijfel: niet doen. Volg je gevoel. Bovendien heb jij zelf helemaal niets te winnen bij dat onderzoek.
Holiday
01-09-2009 om 22:31
Weg ermee
Ik zie totaal geen voordelen voor jezelf, alleen maar nadelen (het erover nadenken, de zorg over anonimiteit). Bij het oud papier met dat ding. Zo te horen heb je nu inderdaad andere dingen aan je hoofd.
Minet
02-09-2009 om 09:54
En als ze ouder zijn....
Dan hoor ik gewoon achteraf dat zoonlief voor zijn nieuwe mentor dit jaar een flinke vragenlijst heeft in zitten vullen 'zodat de mentor de kinderen snel leert kennen' Vragen over leeftijd/opleiding/werk van ouders, maar ook vragen over hoe gezellig je het thuis hebt. Zoon vertelde dat hij de indruk kreeg dat de vragenlijst er vanuit ging dat je het thuis niet gezellig kon hebben als puber.
Weer een punt voor de ouderavond!
Holiday
02-09-2009 om 13:56
Minet
Aha, wat een eenvoudig en geraffineerde onderzoeksmethode!
Ja zo kan ik het ook.
Die oudste van mij is gek op het invullen van vragenlijsten en hokjes aankruisen. En nog zo heerlijk naief, die geeft overal eerlijk antwoord op. Die heeft geleerd dat je antwoord moet geven als je iets gevraagd wordt...
Daar ben ik dan in de opvoeding toch vergeten een kanttekening bij te plaatsen!
Minet
03-09-2009 om 08:52
Holiday
Ook ik ben een beetje vragenlijstengeil, en heb mijn jongens dus ook nooit vertelt dat je niet zomaar alles in moet vullen.
Tijd voor een kleine bijsturing dus hier!
Annet
03-09-2009 om 09:47
Hier ook een vragenlijst in de eerste schoolweek op vo
Ik weet niet precies hoe ze de antwoorden verwerken. Volgens dochter was die bedoeld om elkaar beter te leren kennen. Het waren veel vragen maar je mocht gerust vragen open laten. Dat heeft ze dan ook gedaan.
Ik heb haar voorbereid op dit soort lijsten. Ze weet nu dat ze geen privegegevens hoeft te vertellen. Verder hebben we geoefend in wenselijke antwoorden.
Agchie
03-09-2009 om 09:58
Bedankt
Ik ben om, ik ga geen toestemming geven. Het is me teveel gedoe op het moment. Bedankt voor alle reacties!
Minet en Holiday, bedankt voor jullie opmerkingen, het is voor mij een eye-opener dat ik mijn kinderen dus om zal moeten leren gaan met dit soort lijsten. Het zijn twee lekkere flap-uiten die het geweldig om alles van thuis te vertellen !