Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-03-2011 om 17:06
betaalde oproep
Ouders gezocht voor Radio 1
Goedendag, ik ben op zoek naar ouders die bij het consultatiebureau te maken hebben gekregen met de vragenlijst van 'Stevig Ouderschap'. Ik zou u voor een radioreportage op Radio 1 willen vragen naar uw mening daarover.
We besteden daar aanstaande maandag aandacht aan in het VARA-programma De Gids.fm, naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek dat Ouders Online heeft gedaan naar het functioneren van de jeugdgezondheidszorg Onderzoek jeugdgezondheidszorg - Code oranje!
Het gaat uiteindelijk om een kort gesprekje dat ik deze week bij u thuis zou willen opnemen. Mailt u mij?
Met vriendelijke groeten,
Botte Jellema
freelance radiomaker
[email protected]
20-03-2011 om 13:09
Rapport wrr overheid
Afgelopen week heeft de WRR een zeer lezenswaardig rapport uitgebracht over de i-overheid.
Als ik het kort even samenvat (voor zover ik het begrijp) beschrijft de WRR hoe de overheid ongewild en zonder politiek kader veranderd is van een e-overheid, die ICT inzet om dienstverlening aan burgers te verbeteren, naar een i-overheid, die gericht is op zorg en contrôle. Voornaamste kenmerk van een i-overheid is dat informatiestromen vrijwel onbeheerst worden gegenereerd en een eigen werkelijkheid (mijn woorden) met zich meebrengt.
De overgang wordt gemarkeerd doordat er het volgende gebeurt met informatiestromen:
- het vernetwerken van informatiestromen;
- het samenstellen en verrijken van informatiestromen (dat wil zeggen nieuwe informatiestromen genereren op basis van verschillende bronnen;
- het voeren van preventief en pro-actief beleid op basis van informatiestromen.
De overgang van e-overheid naar i-overheid vindt plaats buiten een politiek kader om (het debat over de invoering van de OV-chipkaart gaat vooral over de kraakbaarheid van de kaart, niet over de informatiestromen die hiermee in gang gezet worden); buiten het rechtskader om (toetsen aan de grondwet kan blijkbaar niet) en zelfs buiten het zicht om, want vrijwel niemand heeft nog enig overzicht over welke informatiestromen aan elkaar gekoppeld zijn. Dus het consultatiebureau weet niet in hoeverre gegevens over de lengte van mijn kind gekoppeld wordt paspoortgegevens over de ouder, inkomen, de buurt, pas gekochte auto, net bestelde vakantie etc.
Zijdeling slaat het rapport ook zien dat de informatiestromen eenzijdig ingezet worden voor overheidsdoeleinden, maar niet door burgers zelf. Bijvoorbeeld: het inckecken van studenten met de ov-chipkaart (op zich een onzinnige activiteit) kan wel door de overheid gebruikt worden in het kader van een justitieel onderzoek, maar als de student de kaart niet op tijd heeft ingeleverd kan de student het ontbreken van incheckgegevens niet bij DUO gebruiken om aan te tonen dat de kaart niet gebruikt is: de niet-ingeleverde maanden moeten worden betaald.
Een zeer lezenwaardig rapport tegen de achtergrond van het vraagstuk van de vragenlijsten van het consultatiebureau.
Tsjor