Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-02-2009 om 11:21
Hallo,
Mijn dochter krijgt morgen weer een iq-test. (son)
Ze is twee jaar geleden ook getest en toen scoorde ze met 1 onderdeel vrij laag. Het gaat om het onderdeel patronen. De rest scoorde ze meer dan een jaar boven haar leeftijd.
Nou probeer ik erachter te komen wat ze nou precies moet doen bij patronen. Waarschijnlijk iets natekenen of afmaken, maar weet niet precies hoe. Kan iemand mij daar een voorbeeld van geven. Dan heb ik een idee wat de bedoeling is en dan kan ik inschatten of ze dat nu wel kan. '
Is verder niet de bedoeling om te gaan oefenen ofzo, maar puur voor mij zeg maar.
Hoop dat iemand dit weet.
Gr. Salie
04-02-2009 om 11:39
Patronen
Je kunt bv. opengevouwen dobbelstenen te zien krijgen, je moet dan kijken wel gelijk is aan de dichtgevouwen dobbelsteen op het plaatje.
Ook werken ze met een soort van Tangramfiguren.
Je ziet een vierkant met daarin getekend verschillende figuren. Vervolgens zie je 4 keuzes van losse figuren, je moet dan kiezen welke figurencombinatie ligt in het vierkant.
Groetjes, Minet
04-02-2009 om 20:47
Salie
Waarom laat je een IQ test doen? Gewoon oprechte interesse. Mijn zoon (4,5) loopt ook minimaal een jaar voor (daar hebben we geen test voor nodig) en ik vraag me dus af waarom jij nu voor de tweede keer test. Is het handiger richting school? Loopt ze vast wat je met een IQ test boven water krijgt? Iets anders? Wat kan ik eventueel met een IQ test wat ik nu nog niet kan/weet?
04-02-2009 om 21:45
Iq-test
Hoi,
Omdat er bij mijn dochter dyspraxie werd geconstateerd heeft ze een iq-test gehad om te kijken welke behandelmethode het beste voor haar zou zijn.
Ze scoorde toen, 2 jaar geleden, op de meeste onderdelen meer dan een jaar voorsprong.
Inmiddels zit ze in groep 2, maar loopt heel erg vast op het moment. Door haar dyspraxie kijken ze op school alleen naar wat niet goed gaat en niet naar wat ze wel kan. Met de school kom ik hierin niet verder, dus dezelfde arts gebeld als toen en die stelde voor om een nieuwe test te doen, zodat ik iets op papier heb voor de school, zodat we tot een oplossing voor haar kunnen komen. Leuk om de mindere dingen aan te pakken, maar zij verveeld zich heel erg en is al zover dat ze niks meer wil en alles te makkelijk vindt. Heel vervelend.
Jou vraag, wat je met een iq test kan. Stel (stel he) dat je kind hoogbegaafd blijkt te zijn, dan hebben ze wel les nodig op hun eigen niveau. Eventueel versnellen of een plusklas. Als je niks doet gaat een kind zich dus vervelen, want weet alles al. Dan gaan ze zich aanpassen aan de groep en dus onderpresteren, want ze kunnen eigenlijk veel beter. Ook als je kind niet hb is, maar wel beter dan gemiddeld dan is een plusklas wel fijn voor je kind.
Maargoed ik ben geen expert en voor hetzelfde geld gaat het wel gewoon goed en hobbelen ze lekker mee. Dat kan natuurlijk ook nog.
Na een aantal tips hier op het forum hebben wij besloten om ons eigen weg te volgen zonder de school erbij te betrekken. Dat komt zodra we een uitslag hebben.
Succes.
Gr. Salie
05-02-2009 om 08:19
Salie
Okee, dat is duidelijk. Geen enkele school in ons dorp heeft zoiets als een plusklas. Ons zoontje verveelt zich nu nog niet in groep 1. De bouwhoek, constructiehoek en poppenhoek zijn favoriet. Andere materiaal is wel te makkelijk. Hij geeft dit zelf echter niet aan. Wij hebben dat al wel aangegeven. Ik ben meer bang voor groep 3. Wat moet hij dan gaan doen?