Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Remigrant

Remigrant

14-06-2011 om 01:34

Vraag voor mensen met buitenlandervaring.

Deze vraag heb ik ook gepost in "Opvoeden in het buitenland" maar volgens mij bereik ik daar de doelgroep niet.

Soms denk ik erover om naar Nederland terug te gaan. Mijn kind is acht en beheerst de landstaal inmiddels beter dan Nederlands. Ik maak me niet zoveel zorgen over eventuele achterstanden door matige beheersing van het Nederlands, daar is vast wel een mouw aan te passen, mijn vraag is:

Blijft de kennis van die andere taal hangen of is daar na een paar jaar niets meer van over? Maakt het veel uit of de taal nog een beetje gebruikt wordt tijdens vakanties (1x per jaar ofzo) en ongeregeld bellen/mailen met vriendjes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waar je mee omgaat....

.... raak je mee besmet. Wanneer een kind de taal niet meer zo vaak hoort of gebruikt, zal het wat verwateren. Het is maar net wat jullie er mee doen. Neem je dvd's mee of liedjes uit die taal, dan blijft het ook wel hangen. Mijn Frans en Duits zijn ook niet meer wat het geweest is. Ik gebruik het ook niet of nauwelijks. Maar begrijpen doe ik het nog wel.
groetjes

malika

malika

14-06-2011 om 09:50

Ligt eraan

Onze dochter was 8 toen we terug naar NL gingen. Haar Engels is altijd op peil gebleven en nu op de middelbare school hoeft ze nog steeds niet veel voor het vak Engels te doen en staat toch een 9 gemiddeld.
Onze zoon was 6 toen we teruggingen en ik merk dat passief nog veel Engels aanwezig is. Hij pikt het dus wel erg snel op en naar mate hij meer Engels hoort (school en tv), spreekt hij het ook weer meer. Zijn grammatika en woordenschat zijn beter dan die van zijn klasgenoten. Hij heeft in het begin wel wat moeite gehad met NL maar na een jaar of 2 was hij weer helemaal bij.
Overigens is onze dochter taalgevoelig en onze zoon een stuk(je) minder.

Remigrant

Remigrant

14-06-2011 om 12:25

Fijn om te horen.

Gelukkig, ik zou het zonde vinden als het al snel helemaal zou verwateren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.