Trijs
17-01-2010 om 21:14
Vraag over leeftijdsverschil
Ik weet niet in welke rubriek ik dit bericht zal plaatsen, maar deze lijkt me de beste!
Ik heb 2 kinderen van net 5 en bijna 3. Ik wilde altijd al graag een 3e maar om allerlei redenen was dat niet echt een optie. Er is het een en ander veranderd, en nu vinden mijn man en ik het wel een optie. Ik ben daar heel blij mee, maar vraag me af hoe het is om een 3e te krijgen na een grotere tussenpoos. Kind 1 en kind 2 schelen 2 jaar. Als een 3e kindje ons gegund zou zijn, en als ik ook nog snel zwanger zou worden, schelen kind 2 en kind 3 toch (bijna) 4 jaar.
Wie heeft hier ervaring mee? Vindt de jongste dan wel aansluiting bij de oudste 2? Hoe is dit bij gezinsuitjes etcetera?
Het blijft natuurlijk een heel individuele beslissing, maar ik ben benieuwd naar verhalen!
Linda99
17-01-2010 om 22:26
Ideaal
Ik vind 4 jaar tussen kinderen ideaal! Dat zit er dus tussen mijn 2 kinderen.
Ze hebben beiden hun eigen dingen, hun eigen vriendinnetjes maar ze kunnen ook ontzettend goed samen spelen. En ze komen ook altijd voor elkaar op.
Het enige "nadeel" wat ik kan bedenken is het dat de jongste in jouw geval veel meegesleept zal moeten worden naar school en clubjes. Was bij onze jongste ook zo. Maar daar worden ze ook wel erg flexibel van.
Oh ja, over uitjes: dierentuin vinden ze allebei leuk (ze zijn bijna 4 en 8) en bioscoop bijvoorbeeld doe ik af en toe gezellig samen met de oudste. Je hoeft ze niet altijd tegelijk mee op stap te nemen immers. En een familie pretpark ging laatst met beide ook erg goed. Jongste is niet zo bang uitgevallen dus wilde overal wel in. En ik was met een vriendin dus waar de een wel in mocht/wilde bleef de ander bij m'n vriendin (of 1 van haar kids bij mij).
Sera
18-01-2010 om 00:24
Hier
Tussen mijn kinderen zit 3, 3 en 4 jaar.
Mijn kinderen kunnen heel leuk samen spelen. De oudste speelt ook met de jongste bijvoorbeeld ondanks de 10 jaar die er tussen die twee zit.
Natuurlijk hebben ze ook eigen interesses en spelen ze niet altijd samen. Als ouder vind ik het juist fijn dat er iets meer tijd tussen de kinderen zit. Ik heb zo het idee dat ik juist op die manier makkelijker aan de kinderen individueel aandacht kan geven.
Uitjes zijn geen probleem. De jongste vindt alles wel leuk eigenlijk. Ik stem een uitje af op de oudste kinderen. We gaan naar pretparken, musea, dierentuin, bos...
Mijn oudste wil nu nog wel bijna overal mee naar toe. Alleen als we bijvoorbeeld naar een binnenspeeltuin gaan wil ze niet meer mee. Dan regel ik voor haar bijvoorbeeld dat ze naar een vriendin toe kan of naar oma. Over een paar jaar kan ze ook alleen thuis blijven.
Soms breng ik ook de jongste (of jongste twee) naar oma en ga ik expres iets doen met de oudste kinderen zoals naar de film of iets actiefs. Laatst ben ik met de twee oudsten naar de film geweest (Avatar) en de jongste twee waren bij oma.
Voor echte gezinsuitjes verzinnen we gewoon iets wat iedereen wel leuk zal vinden zoals dus dierentuin, pretparken, wandelen of sommige musea zoals openluchtmuseum, nemo, zuiderzeemuseum....
Roos Vicee
18-01-2010 om 10:18
Geen situatie is met elkaar te vergelijken
Hier 4 kids. Tussen mijn twee oudsten zit anderhalf jaar, tussen nr. 2 en 3 zit 3 jaar en tussen 3 en 4 zit vier en een half jaar verschil. Daarbij is het meisje, jongen, meisje, jongen. Dus tussen beide meiden zit vier een half jaar en tussen beide jongens zit maar liefst 7 en een half jaar verschil.
Onze jongste is momenteel bijna 9 jaar.
Hier hebben vooral de oudste twee toen ze jonger waren, veel met elkaar opgetrokken en de jongste twee ook. In het begin van de pubertijd waren de oudste twee water en vuur, maar tegenwoordig gaat het gelukkig weer steeds beter Momenteel gaan vooral de meiden steeds meer met elkaar om (verschil 4 en een half jaar). Maar zie ik ook een steeds grotere band ontstaan tussen oudste en jongste (verschil 9 jaar), alleen heel anders dan tussen de beide meiden natuurlijk. De jongens leven vooral hun eigen leven (verschil van 7 en een half jaar).
Uitjes waren en zijn nog altijd een beetje lastig. In de tijd dat de oudsten er de leeftijd voor hadden was het nog wel eens lastig met jongste erbij en nu jongste er de leeftijd voor heeft willen de oudsten meestal niet meer mee. Jongste hebben we daarom vaak naar oma gebracht als we met de oudsten iets leuks wilden gaan doen. En nu si het vaak zo dat we met de jongste twee(?) op pad gaan en oudsten niet meer mee willen.
Het is idd heel erg individueel. Het maakt zoveel uit wat voor karakters ze hebben. Hier dus 4 totaal verschillende karaktertjes, al hebben oudste en jongste toch wel heel veel hetzelfde. Maar dan nog, meisje jongen kan ook nog veel verschil uitmaken. Geen situatie is met elkaar te vergelijken.
Guinevere
18-01-2010 om 10:40
Waarom
Waarom moet er toch altijd ongeveer 2 jaar leeftijdverschil tussen de kinderen zitten? Waarom beschouwt "men" dat als ideaal?
Hier zit er bijna 5 jaar tussen zoon-1 en zoon-2. En dat gaat prima. Ze zijn nu dik 7 en dik 2 en ze spelen vaak heel leuk samen. Prachtig om te zien, hoe oudste zich bekommert om zijn kleine broertje en oprecht trots is als broertje een krabbeltje op papier zet. "Mama, kijk, hij heeft een hoofdletter "G" gemaakt! Knap van hem he, kijk nou toch eens hoe goed hij is!".
Ik beschouw een groter leeftijdsverschil dus als ideaal, maar puur vanuit mijn eigen gezin geredeneerd.
Tijgeroog
18-01-2010 om 11:15
Familie
Bij mij in de familie een vergelijkbare situatie, daar is het verschil tussen kind 2 en 3 bijna 6 jaar.
De jongste is nu 2 en iedereen vindt het hartstikke leuk. De oudste 2 vinden het heel leuk om een kleintje in huis te hebben, met haar te spelen, soms te helpen met verzorgen. En de jongste kan zich goed optrekken aan de ouderen.
Soms moet je wel wat aanpassen, bijvoorbeeld als de kleinste de bouwwerken kapot wil maken, maar omdat die al vaker op de eigen kamer spelen lost dat zichzelf wel op. Ook met uitstapjes enzo, iedereen past zich soepel aan elkaar aan.
maan.
18-01-2010 om 11:48
Tja..
Achteraf hoor ik om me heen dat het ideale leeftijdverschil tussen kinderen twee tot drie jaar is.. tja dat heb ik nooit geweten, bij toeval kwam het bij ons zo uit (je kunt niet alles bepalen).
Nu ze wat ouder zijn vind ik het wel prettig maar voorheen ook vaak lastig. Ik denk dat vier jaar tussenverschil ook genoeg voordelen én nadelen zal hebben.
Of het onderling goed klikt met de kinderen is niet alleen een leeftijdkwestie, ook een karakterkwestie. Echtgenoot als oudste kind kan en kon het altijd het beste vinden met het jongste kind en die schelen toch bijna zes jaar.
Vic
18-01-2010 om 11:57
Meer dan vier jaar
Mij lijkt meer dan vier jaar leeftijdsverschil het meest ideaal. Dan heb je niet meerdere kinderen in de luiers en heb je, als de oudsten naar school gaan, tijd om aandacht aan je baby te besteden. Je hebt helemaal geen garantie dat kinderen het goed kunnen vinden samen, ongeacht of ze 1, 2 of 6 jaar in leeftijd schelen, dus daar hoef je het niet voor te doen of laten.
Jakiro
18-01-2010 om 13:01
9 jaar of niks
Het meeste ideale leeftijdsverschil is 9 jaar of 0 jaar.
De oudste was 9 toen nummer 2 geboren werd. Echt ideaal ! Alles is uit te leggen, voor beiden heb je alle tijd, aangezien ze die op verschillende momenten vragen. En vragen ze het wel op hetzelfde moment, dan is het aan de oudste heel goed uit te leggen. De oudste gaat alleen naar school, dus je hoeft niet met een baby/peuter/kleuter op pad tijdens dutjes.
UItjes zijn helemaal ideaal. De oudste vind alles leuk omdat ze dan grote broer/zus mag spelen en omdat het leeftijdsverschil juist zo groot is, mag er vaak een vriendinnetje mee.
Het volgende ideale leeftijdsverschil is 0 jaar, of beter gezegd; 17 minuten. Maar dat is zo moeilijk te "plannen" denk ik. Na nummer 2 kwam er namelijk gelijk een nummer 3 achteraan.
Persoonlijk lijkt me dat minder druk dan 2 kinderen met 2,3,4,5 jaar leeftijdsverschil. Ze vragen precies hetzelfde op precies hetzelfde moment, alle fases van ontwikkeling wordt gelijk doorlopen en als je er één de borst (fles) heeft, kan de ander gelijk mee.
4 Jaar vind ik dus niet echt een groot leeftijdsverschil, een heleboel aspecten van hun leven hebben ze nog gezamelijk (samen op 1 basisschool, samen geloven in sinterklaas, alletwee Dora of Diego nog net leuk vinden, of met auto's spelen) Ik zou me daar écht totaal geen zorgen over maken !
Jakiro
Henriette123
18-01-2010 om 17:07
Niet laten om het leeftijdsverschil
Volgens mij maakt het meer uit of de karakters een beetje bij elkaar passen, dan het leeftijdsverschil.
Hier zijn kind 2 en 4 de diktste maatjes, ze schelen ruim 4 jaar, en onze tweede is ook nog het enige meisje.
Hetzelfde geldt voor kind 1 en 3, deze twee jongens schelen ook ruim 4 jaar, en kunnen het in de regel operbest met elkaar vinden.
Verder doen kind 1 en 4 met ruim 7 jaar leeftijdsverschil ook dingen samen. Bijv kind 1`neemt kind 4 mee naar de bioscoop, of brengt hem met de auto ergens heen, of spelen samen op de playstation.
De enige twee kinderen die wij vlak op elkaar hebben zitten, kind 2 en 3 hadden zo rond hun 12de vaak ruzie, maar ook dat was maar periode. Mijn mening is daarom, als je nog een dere wil zou ik het nooit voor het leeftijdsverschil laten.
tonny
18-01-2010 om 19:19
Wel wat optimistisch
om ervan uit te gaan dat je dat leeftijdsverschil helemaal zelf kunt regisseren. Een zwangerschap kan op zich laten wachten...
Bij ons scheelden ze steeds wat meer (de oudste twee schelen twee jaar, de derde en de vierde drie-en-een-half jaar) en ik zie geen 'ideaal' leeftijdsverschil.
Over hoe ze met elkaar omgaan - dat varieert per fase.
Trijs
18-01-2010 om 22:34
Dank jullie wel
Bedankt voor alle persoonlijke verhalen. Leuk om te lezen.
Het klopt dat geen situatie met elkaar te vergelijken is. Toch vind ik het leuk om voorbeelden te lezen van kinderen met wat grotere leeftijdsverschillen die het goed met elkaar kunnen vinden. Waarschijnlijk ligt dat inderdaad meer aan de karakters dan aan het leeftijdsverschil. En 4 jaar is inderdaad helemaal niet zo veel.
Dat je het leeftijdsverschil niet kunt regisseren, besef ik goed hoor! Wat ik bedoelde, was: zelfs als ik snel zwanger zou worden, scheelt de baby resp 6 en 4 jaar met kind 1 en kind 2.
Wij hebben toenemend de kriebels, dus ik denk dat we er gewoon voor gaan...
Dees *
19-01-2010 om 22:22
Gewoon doen hoor
Wij hadden eigenlijk gepland dat er tussen kind 2 en kind 3 3 jaar leeftijdsverschil zou zitten (net als tussen kind 1 en 2). Maar daar bleek maar weer eens dat zoiets niet te plannen valt want het werden uiteindelijk ruim 6 jaar.
En nu achteraf vind ik het perfect. De oudste twee genieten zo van hun kleine broertje, dat is voor ook echt genieten. En bovendien heb ik overdag echt mijn handen vrij voor dit kleintje.
Het is af en toe wat passen en meten met slaapjes en uitjes enzo, maar dat weegt wat mij betreft dus echt niet op tegen de leuke kanten van het grote leeftijdsverschil.
branca2
20-01-2010 om 14:38
Ik zelf
heb een broer van 6 jaar ouder en een zus van 5 jaar ouder ik vond het vreselijk!
Ik was altijd te klein ,altijd het kleine zusje, zij hebben ook hele andere jeugd herrineringen als ik. Ik heb mijn ouders vaak gevraagd waarom in ook niet nog een broer of zus dichtbij mij had ik voelde me echt een buitenbeentje.Zij deden samen heel veel stappen vakantie's vrienden groepen feestjes.en ik was altijd alleen.Daarom zou ik er niet voor kiezen die situatie die jij schetst.Ik zou nog liever 4 kids willen dan hebben ze allemaal een broertje/zusjes in de buurt qua leeftijd.
Puinhoop
20-01-2010 om 19:02
6 jaar verschil
Hoi Trijs!
Mijn eigen ervaring als kind wil ik graag met je delen. Mijn broer en zus schelen 4 jaar (die zijn ouder dan ik), ik scheel 4 jaar met zus en 6 jaar met broer. Ik kon het beste met mijn broer overweg. Met mijn zus nauwelijks. Hij was altijd heel lief en beschermend en deed leuke spelletjes met me: vliegtuigjes vouwen, bij onweer verstoppertje onder de deken, hij leerde me popmuziek waarderen en hij was er als de kippen bij als ik gepest werd, dan haalde ik werkelijk Grote Broer erbij (en groot was ie: wel twee meter!)
Volgens mij is het meer een kwestie van karakter dan van leeftijd, of geschwester met elkaar overweg kan.
Annet
20-01-2010 om 22:16
Hier bevalt bijna 5 jaar verschil heel goed
Oudste is nu 12, jongste 7. Ze spelen nog steeds veel met elkaar en kunnen het geweldig met elkaar vinden. Als ouders is dit verschil ideaal, je kunt elk kind vanaf de geboorte de aandacht geven die je wilt zonder dat je eigen tijd helemaal in de knel komt.
En natuurlijk, het scheelt dat ze qua karakter bij elkaar passen. Ander voordeel is dat er veel minder strijd en jalouzie is bij meer leeftijdsverschil. Ze gunnen elkaar wat.
Zelf verwachten wij dat er een periode aankomt dat het contact onderling minder intensief wordt, namelijk als oudste verder in de puberteit komt en steeds meer haar eigen leven heeft. Maar dat zien we dan wel en ook die tijd gaat weer voorbij.
Die sterke band zal blijven.
Jeanne
21-01-2010 om 10:46
Hier
Wij hebben 3 kinderen en de vierde verwachten we binnen een paar weken. De oudste twee schelen 2 jaar en tussen de tweede en derde zit 3,5 jaar, dat verschil vind ik tussen twee en drie kinderen wel prettig. Nu is jongste net twee geworden en binnen een paar weken komt de vierde. Lijkt me voor de jongste gewoon leuker om ook een "leeftijdgenoot" te hebben. De oudste twee trekken erg naar elkaar toe met spelen en uiteraard ruziemaken en het lijkt mij voor de derde ook leuk om dat mee te maken. Nu is het overigens niet zo dat we voor onze derde nog een kindje krijgen, we willen het zelf ook heel graag, maar het speelt misschien wel een beetje mee.
Bosmeer
21-01-2010 om 14:58
Ook drie
Tussen mijn oudste twee zit 22 maanden. Tussen de jongste en de middelste zit vijf jaar.
Ik vind het grote leeftijdsverschil wel fijn. De oudsten hebben de komst van de jongste heel bewust meegekregen en dat was zo ontzettend leuk! De zwangerschap liep niet bepaald op rolletjes en het was handig dat ik extra rust kon nemen wanneer de oudsten naar school waren. Ook met een kleine baby is dat handig in geval van gebroken nachten, omdat je dan toch nog eventjes kunt gaan liggen als de oudsten op school zitten. En ja, nu heb ik alle aandacht voor de jongste en is het ook nog eens lekker rustig wanneer hij zijn ochtend- en middagslaapje doet.
Bosmeer
Fiefje
21-01-2010 om 18:15
3 kinders
Hoi,
Wij hebben ook 3 kinderen, een van 7,5, een van bijna 6 en een van 2,5. Tussen kind 1 en 2 zit 21 maanden, tussen kind 2 en 3 zit 3,5 jaar. Ik vond het grote voordeel dat je goed kunt uitleggen wat er allemaal gebeurt, dat snapte ons eerste kind destijds niet zo. En nu heb ik veel tijd met de jongste, als de oudsten naar school zijn en ik uit mijn werk kom. De drie kunnen heel leuk spelen samen. De 2e en 3e hebben nog wel eens strijd, maar al met al zijn ze heel lief voor elkaar. De jongens zijn heel trots op hun kleine zusje. En ons meisje hobbelde lekker mee in het ritme van ons gezin. Dat ging eigenlijk heel gesmeerd!
Nou, succes dan maar, ik zou het gewoon doen! Bij ons bevalt het héél goed!
Groet, Fiefje
Trijs
21-01-2010 om 21:03
Interessant allemaal
Hallo allemaal, nogmaals bedankt voor alle verhalen.
Branca2 en Pelle schrijven duidelijk dat zij het als kind echt niet leuk vonden om een nakomertje te zijn na 2 oudere kinderen. Dat is precies wat ik me afvraag.
Als je maar 2 kinderen hebt, speelt dat denk ik veel minder. Ik scheel zelf 6 jaar met mijn enige zus (ik ben de oudste). Wij hadden in bepaalde fases weinig aan elkaar, maar er was ook geen concurrentie met andere kinderen die wél dichter op elkaar zaten.
Jeanne schrijft dat dit misschien een beetje mee speelt in haar beslissing om een 4e te krijgen (leuk! veel succes!). Ik zie dat bij ons echt niet gebeuren, maar kan me goed voorstellen dat het voor de kinderen misschien leuker zou zijn. Sowieso lees je vaak dat een even aantal kinderen veel beter werkt, maar ik weet niet of dat echt zo is.
Van Bosmeer en Fiefje en sommige anderen lees ik dat het juist heel leuk is en prima gaat, een 3e kleintje met een wat groter verschil tussen kind 2 en kind 3. Ik denk dat het voor de ouders en voor de oudste 2 inderdaad heel leuk kan zijn, ik hoop alleen zo dat de jongste zich niet alleen voelt, zoals Branca en Pelle beschrijven.
Ach, ik ga hier toch niet uitkomen. Het is bovendien denk ik erg afhankelijk van de jongen/meisje verdeling en vooral van de karakters. Mijn 2 jongens (net 5 en bijna 3) zijn erg verschillend en doen nog weinig samen. Dat kan nog veranderen, maar het hoeft niet.
Ik geloof niet dat ik het leeftijdsverschil zwaarwegend genoeg vind om niet meer aan een 3e te beginnen. Maar ik blijf er wel over piekeren!
Risama
21-01-2010 om 22:08
Niets zinnigs over te zeggen
Ik denk dat er namelijk over elk leeftijdsverschil voor- en nadelen op te noemen zijn. Hier schelen de oudste twee 2 jaar en 4 maanden. Ze hebben meer ruzie dan lol met elkaar, nummer 3 scheelt ruim 6 jaar met nummer 2 en die twee hebben dus juist de grootste lol samen. Nummer 3 en 4 schelen weer slechts 14 maanden, ze zijn allebei nog erg jong, maar lijken het fijn te hebben samen (jongen/meisje nb)En nu is nummer 5 onderweg, hij zal 22 maanden schelen met nummer 4, 3 jaar met nunmer 3, ruim 9 jaar met nummer 2 en bijna 12 jaar met nummer 1. En ik vermoed dat het wel los zal lopen. Het heeft ook gewoon met karakter te maken en je hebt het nu eenmaal niet helemaal voor het zeggen met leeftijdsverschillen. Dus willen jullie graag een derde? Go for it! Succes!
Risama
Toke
22-01-2010 om 00:17
Ook bijna vier jaar
Tussen mijn oudste en jongste zit ook bijna vier jaar. Ik had dat vooraf liever anders gezien, maar ja. Je hebt niet alles voor het uitkiezen. Ik heb heel lang gedacht dat het leeftijdsverschil te groot zou zijn. Ik heb ook heel lang gedacht dat ik het niet zo leuk zou vinden om wéér met luiers en borstvoeding en doorslapen en alles waar ik net vanaf was te beginnen.
Maar zo is het niet. Jongste trekt zich enorm op aan oudste, oudste is reuze geduldig met jongste. Ze vullen elkaar prima aan, kunnen ieder op hun eigen manier met bijvoorbeeld Playmobil spelen en hebben dan samen heel veel pret. Voor jongste is het soms heel handig dat oudste zo goed kan lezen, voor oudste is het soms heel verrassend dat jongste veel meer durft. Daar trekt hij zich dan weer aan op.
En die luier/doorslaap/borstvoedingproblemen, ach, daar ga je gewoon weer in mee. Van alles wat ik vreesde is bijna niks uitgekomen.
Behalve dan dat ik vreesde dat er een moment zou komen waarop het leeftijdsverschil lastig zou zijn bij een uitstapje. Dat was afgelopen jaar zo toen ik met oudste en jongste naar de Efteling ging. Oudste wilde in alle achtbanen, jongste pertinent niet (was ook echt nog te jong). Tja, dan is dat een heel complexe situatie. Maar daar leer je van: volgende keer niet als enige volwassene mee.
Jouw gevoel begrijp ik dus heel goed, maar laat het inderdaad niet te zwaar wegen.
branca2
22-01-2010 om 08:46
Het scheelt denk ik wel
als je 2 kinderen hebt die zoveel in leeftijd schelen of dat er twee dicht op elkaar zitten en er dan nog een 3e een paar jaar later achter aan komt.
Als je maar met zijn tweeën bent weet je niet beter maar juist als er drie zijn trekken de oudste veel met elkaar op en hangt de jongste er bij.
Is mijn mening.Mijnouders hadden het nooit zo door (ik heb het ze gister eens gevraagd) Ik kreeg wel meer aandacht maar miste gewoon het contact dat mijn broer en zus met elkaar hadden.
Roos Vicee
22-01-2010 om 09:12
Branca
Dat hoeft niet echt te liggen aan het leeftijdsverschil. Kan ook aan karakter liggen. Misschien niet altijd de eerste tien jaar, maar zeker wel later als ze ouder worden. Wij waren nl met z'n vijven. Ik was de oudste en tussen mij en mijn broer en zus vlak onder mij zit 1 en 3 jaar. Maar met hen heb ik erg weinig contact terwijl zij samen weer veel meer contact hebben. Dat was in onze kinder- en puberjaren al zo. Met mijn 7 jaar jongere zusje daar weer onder juist het tegendeel. Met haar heb ik juist wel meer en heel goed contact. Altijd al gehad, vroeger ook al. En mijn jongste broertje eigenlijk hetzelfde al is dat wel minder dan met mijn zusje. Mijn jongste broer en zus (2 jaar verschil) trokken ook niet echt veel met elkaar op. Dat is nu ze volwassen zijn en zelf een gezin hebben wel beter trouwens. Als jongste hing hij er altijd een beetje bijaan. Misschien is dat ook wel het lot van de jongste zijn in een gezin met meerdere kinderen. Ik zie het in mijn eigen gezin ook wel een beetje, vooral nu de oudsten puber zijn en hij nog (lang) niet
Roos Vicee
22-01-2010 om 12:34
Pelle: huh?
Sorry als jij je voelt aangesprokken maar ik had enkel de laatste posting van Branca gelezen. Heb helemaal deze draad niet (meer) gevolgd dus jouw posting ook niet gelezen. Ik reageerde enkel op de reactie van Branca ivm het leeftijdsverschil.
Ik snap dus niet wat je met jouw posting aan mij wilt zeggen. Jouw reactie op mij lijkt in mijn optie dan ook kant nog wal te slaan, want het is totaal niet wat er ooit in mijn hoofd is opgekomen ivm wel of niet krijgen van kinderen. Ik heb enkel proberen te zeggen dat het leeftijdsverschil niet altijd de oorzaak hóeft te zijn van het niet klikken tussen verschillende kinderen uit één gezin.
Manda Rijn
22-01-2010 om 13:01
Grappig
ik heb jaren allerlei plannen gehad en ideeen over ideale leeftijdsverschillen.
Laat gaan laat gaan.
Nu ben jij misschien net zoals mijn vriendinnen direct zwanger als je het wil maar ik was dat niet.
Mijn oudste is bijna 7 en mijn jongste is 6 maanden en ik vind het perfect ideaal en geweldig dat ik uberhaupt 2 kinderen heb waar ik zo uitgebreid van kan genieten omdat er ook zoveel leeftijd tussen zit.
Dus mijn tip: wacht nog een paar jaar joh
Jeanne
22-01-2010 om 16:20
Reactie op pelle
Ik weet niet of jouw reactie op mijn reactie bedoeld was, maar het komt misschien zo over dat we een vierde krijgen omdat dat voor de derde leuk is. Maar dat is niet zo, we wisten voordat we kinderen kregen dat als het mocht lukken, dat we dan graag vier kinderen zouden krijgen. Overigens wel kijkend naar de omstandigheden met één, twee of drie kinderen, als er één bijvoorbeeld extra zorg door ziekte of handicap nodig zou hebben, dan zouden we niet aan een volgend kind beginnen als wij dat samen niet aan zouden kunnen. Ons vierde kind komt wel wat sneller dan wij vooraf (voor dat we kinderen hadden) hadden bedacht, omdat het ons praktischer en "leuker" lijkt voor de derde.
Roos Vicee
22-01-2010 om 17:15
Pelle
Als mijn reactie ook voor jou bestemd was had ik in de titel van mijn posting gezet 'Branca en Pelle'. Nu stond er alleen 'Branca'.
Maar goed, geeft verder niet hoor. Ik begreep er alleen niet veel van. Zelfs niet toen ik ook jouw posting van gisteren erbij gelezen had (maar dat kan aan mijn gebrek aan geduld en tijd zijn dat ik me er niet al te diep in wilde verdiepen). Maar goed, laat verder maar. Is de moeite niet waard om over door te gaan, toch? Misverstandje...
Sera
22-01-2010 om 19:39
Drie lijkt me ook lastiger
Wij hebben vier kinderen en er is geen echte nakomer dus dan is het wel evenwichtiger. Ik kan me voorstellen dat drie kinderen waarvan de oudste in leeftijd heel dicht bij elkaar zitten en dan de jongste er wat achter aankomt minder leuk is. Dan kan de jongste inderdaad het gevoel krijgen dat hij er maar wat bijhangt, zeker als de oudste twee veel met elkaar omgaan.
Toch zou ik daarom het niet laten om een derde kind te krijgen. Van te voren kan je het toch allemaal niet voorspellen hoe het zal gaan of hoe dingen gaan lopen. De wens om een kind te krijgen zou bij voor op staan. Ik zou een minder ideaal leeftijdverschil niet een dusdanig probleem vinden om er geen kind bij te krijgen.
Dees *
23-01-2010 om 19:17
Juist sera
Sommige dingen heb je niet voor het kiezen. In de ideale situatie hadden wij drie kinderen gehad waar telkens een jaar of 2,5 tussen zou zitten. In de praktijk is dat echter niet mogelijk gebleken.
En nu zitten we dus met een andere situatie, die achteraf gezien, toch ook nog best wel veel onvoorziene voordelen heeft.
Hoe dit voor onze jongste gaat uitpakken kan ik nu ook nog niet voorzien. Ik mag toch echter hopen dat hij later niet zal aangeven dat hij dan maar liever niet geboren zou zijn. Dit is namelijk zijn lot, net zo goed als het onze dochter haar lot is om op te groeien met twee broers en als middelste en dat het het lot van onze oudste is om de oudste te zijn. Daar hebben wij als ouders allemaal niet bewust voor gekozen, dat is ons namelijk ook maar overkomen.
Overigens blijf ik erbij dat de twee grote voordelen zijn dat de oudste twee het heel bewust meemaken en daar ook erg van genieten (en ik dus ook) en dat ik voor de jongste veel meer tijd heb dan dat ik had voor de middelste omdat ik overdag mijn handen vrij heb.
Ik kan tot nu toe (16 maanden)nog echt geen nadelen opnoemen maar wellicht dat ik daar over 10 of 20 jaar anders over denk.
vlinder72
27-01-2010 om 12:16
Leeftijdsverschil
Tussen nummer 1 en 2 zit 22 maanden, tussen 2 en 3 zit 16 maanden. Tussen 3 en 4 zit 3,5 jaar. Tussen 1 en 4 zit bijna 7 jaar verschil. Wat is ideaal? Geen idee. Ik merk wel dat de jongste het makkelijkste is. Nu heeft hij ook geen keus. Hij moet overal mee naar toe. Naar zwemles, voetbal, vriendjes, school, kinderdagverblijf etc. Vanaf zijn geboorte paste ik zijn voedingen aan, aan het schema van de andere kinderen. Voeden op verzoek? Wij probeerde het maar dat ging echt niet. Nummer drie van ons kwam wel iets te snel. Een baby is altijd vermoeiend maar met drie kinderen onder de drie en een half is het echt waanzin. Ik was alleen nog maar bezig met verzorgen. Ik moet nu foto's bekijken om te zien wanneer nummer twee of drie nou alles precies deed. Ik geloof niet dat ze er nou echt onder geleden hebben want het zijn heel lieve, sociale kinderen geworden. Alleen hebben ze allemaal een bloedhekel aan opruimen maar ik denk niet dat dat komt door het leeftijdsverschil .