Wilgenkatje-
16-04-2011 om 09:14
'voorlezen krijgt concurrentie'
Van de voorpagina van Ouders Online: ' voorlezen krijgt concurrentie' Van het digitale prentenboek wel te verstaan. Fotootje erbij van een hummel met een enorme koptelefoon.
Hoe zien jullie dat?
Ga je minder voorlezen nu er meer electronisch vermaak is?
Biene M.
16-04-2011 om 10:35
Nee zeg
Voorlezen is de enige manier om mijn peuter bij me op schoot te laten zitten, dus ik ga er nog wel even mee door Echte vervanging vind ik het trouwens niet, als je voorleest treed je ook buiten de paden van de tekst.
+ Brunette +
16-04-2011 om 15:21
Enige concurrentie maar het is niet hetzelfde product.
Zoals Biene M. al zegt, een digitaal boek biedt niet de mogelijkheid om van de tekst af te wijken, vragen te beantwoorden en het gevoel van een gezellig onderonsje.
Netel
16-04-2011 om 15:29
Nee
Wat saai, voorgelezen worden door een digitaal prentenboek.
Geen contact met je voorlezers, geen interactie tussen de voorlezer en het kind. Geen fantasie gebruiken om samen het verhaal te wijzigen.
Koud en kil, nee. Zeker geen aanrader.
Luna
17-04-2011 om 19:02
Zeker niet
Voorlezen is veel te gezellig!
Oudste lazen we voor tot een jaar of 11, daarna wilde ze niet meer. Middelste (bijna 9) zei laatst dat klasgenoten niet meer voorgelezen worden. Gelukkig wil hij dat nog wel voor het slapen gaan. Het is altijd zo'n gezellig, knus moment. Hij luistert ook heel graag naar luisterboeken, maar ook dat vervangt het voorlezen niet. Bij kleuterkind is stoppen met voorlezen natuurlijk nog lang niet aan de orde.
Merel
18-04-2011 om 10:46
Ik ben geen voorlezer
Ik kan het ook niet goed. Heb vroeger wel voorgelezen maar het kwam te vaak voor dat ik dan ineens per ongeluk in mezelf aan het verder lezen was (vergat ik het hardop te doen) en ik heb een zoon die vroeger aldoor op de andere pagina wilde blijven kijken (dat stond dan een plaatje ofzo) dus ik was aan het lezen en zoon zat alleen maar door dat boek te bladeren, tenminste, dat probeerde hij de hele tijd. Erg hinderlijk, tevens babbelden ze altijd door mijn gelees heen. Dus ik ben al gauw luisterboeken gaan kopen en die zette ik dan op terwijl ze in bed lagen. Konden ze lekker luisteren (er zat geen meekijk boekje bij meestal, maar dat hoeft m.i. ook niet) en zoon heeft echt een paar jaar naar bijv. de verhalen van Madelief geluisterd (Guus Kuijer). Dus beter zo dan helemaal geen voorlezen.
Brianna F
18-04-2011 om 12:11
Juist wel een voorlezer
Ik heb mijn kinderen voorgelezen tot ze bijna van de basisschool afwaren. Omdat er 3 jaar tussen hen zit, heb ik sommige boeken zelfs 3 keer aan telkens een ander kind voorgelezen en dat waren dikke boeken, denk Harry Potter, Thea beckman. Ze vonden het echt leuk en ik ook. Jammer dat kinderen zo weinig interesse tonen in voorlezen. We hebben met de bieb getracht het voorleesuurtje weer in te stellen, maar er was geen 1 aanmelding. (Voorlezers genoeg, maar geen kinderen)
guera
18-04-2011 om 12:38
Wij ook
echte lezers. Zoon is een boekenwurm van geboorte. Die liep toen hij 1 was al door het huis te sjouwen met boekjes en iedereen te charteren met hem te lezen of plaatjes te wijzen
Hier is voorlezen vaste prik voor het slapen gaan en toen ze kleiner waren ook wel op de dag als rust momentje. Zoon is 8 en leest na het voorlezen zelf nog wat. Sommige boeken vind ik zelf zo leuk dat ik weleens baal als bijv man hem 2 dagen heeft voorgelezen en hij nog zelf heeft gelezen. Dan mis ik zomaar 30 pagina's uit het verhaal Ze doen hier veel electronisch maar niet lezen of voorgelezen worden.
Massi Nissa
18-04-2011 om 12:38
Jeetje brianna
Wat lullig, geen enkele aanmelding? Hier wordt er elke woensdagmiddag voorgelezen in de bieb, en het zit altijd weer bomvol. Bij mooi weer gooien ze buiten kussens op de grond en is het nog drukker, dan blijven passanten ook nog staan. Moet wel zeggen dat onze bieb gezegend is met een superleuk voorleesmeisje dat drama heeft gestudeerd en ook altijd erg leuke opdrachten bedenkt voor na het voorlezen.
Ik lees veel voor. Niet omdat ik het nu zo graag doe (ik lees veel liever in stilte), maar omdat ik weet hoe ontzettend lekker het is om tegen je moeder/vader aan te hangen en te luisteren. Ik doe het niet voor mezelf, ik val namelijk steeds bijna in slaap tijdens het voorlezen. Het lijkt wel of er bij mij slaaphormonen vrijkomen zodra ik de eerste zin heb voorgelezen. Dochter vindt voorgelezen worden verrukkelijk. Wat haar betreft mag het de hele dag door. En nu trek ik vaak de baby ook nog op schoot erbij, zo gezellig. Ik geniet dan niet van het voorlezen, maar van die tevreden koppies.
Ik heb ook luister-cd's, maar die worden niet zo gewaardeerd door dochter - en dat terwijl ik heel leuke heb, van Hakim bijvoorbeeld. Eigenlijk alleen in de auto wil ze er nog wel eens om vragen.
Groetjes
Massi
Kaaskopje
18-04-2011 om 13:07
Voorlezen
Ik heb ook zo lang het ging voorgelezen. Toen kreeg ik helaas problemen met mijn ogen waardoor voorlezen te moeilijk werd. Ik vond dat echt een verlies. Voorlezen vind ik belangrijk en gezellig.
Ik denk dat luisterboeken, of digitale mogelijkheden inderdaad beter zijn dan niets.
merel
18-04-2011 om 18:15
Ondanks dat
Ik las dus weinig tot niet voor maar ondanks dat is mijn dochter een echte boekenwurm geworden. Ze koopt en leest erg graag boeken. Zoon wat minder, maar wat was ik trots dat hij al in het eerste kwartaal van groep 3 avi 9 had met lezen. De mevrouw die hem Madelief voorlas bedank ik hierbij
Limi
18-04-2011 om 18:46
Merel
Herkenbaar. De oudste luistert meestal niet naar wat ik voorlees. Als hij wel meeluistert, dan wil hij alleen maar weten waarom iets niet op het plaatje staat of wat er op dat plaatje gebeurt. Of hij is inderdaad op een andere bladzijde aan het kijken. Of hij is iets heel anders aan het doen.
Ik vind voorlezen dus vreselijk.
De jongste lijkt al geen haar beter. Ook hij wil graag zelf de controle.
Ik viel van mijn stoel toen de juf van groep 1 zei dat mijn zoontje zo aandachtig luisterde tijdens het voorlezen.
Valkyre
18-04-2011 om 21:24
Heerlijk
Zoonlief is ook gek op voorlezen (en ook op zelf "lezen"). Ik vind 't heerlijk, lekker knus. We lezen elke dag voor, tijdens het bedritueel. En ook tussendoor, op alle "thuisdagen"! Hij heeft ook luisterboeken (nog op LP van ons vroeger!), en een paar DVD's met prentenboeken.
Maar samen lezen is zoveel meer - ik kan checken of hij het begrijpt, hij vraagt ook vaak iets. "Wat is een canape?" "Eten walvissen vissen?" "Hoe heet die dinosaurus?" Hartstikke leuk, dat interactieve aspect. En zo gezellig
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
tonny
18-04-2011 om 22:58
Ik vind voorlezen super
Laatst moest ik sinds lange tijd een paar dagen op school invallen, dan lees ik ook heel graag en enthousiast voor. Super is dat. Al die ingespannen koppies.
Helaas kan de juf niet de hele dag voorlezen
Op school vond ik voorlezen zelf ook erg leuk. Snuf de Hond, de Kameleon. Snap nu niet meer wat er zo prachtig aan was, maar toen vond ik het geweldig.
Kaaskopje
19-04-2011 om 00:55
Plaatjes kijken
Ik lees bij een paar mensen dat de kinderen geen aandacht hebben voor de tekst, maar wel voor de plaatjes. Werkt het ook niet als je afspreekt dat jij een stukje tekst gaat lezen en dat je dan samen uitgebreid het plaatje gaat bekijken? Als het plaatje meer aandacht krijgt dan de tekst is niet zo heel erg.
Shonagh
19-04-2011 om 14:35
Vakantie
Ik heb nog heel lang op vakantie voorgelezen, de boeken van Jan Terlouw, de oudste was al wel 14 denk ik. Van te voren bekeek dochter hoeveel bladzijden/ hoofdstukken ik per avond moest lezen om aan het eind van de vakantie het boek uit te hebben :o).
buzz
21-04-2011 om 08:32
Nee
voorlezen is heel wat anders als al die dingen bijelkaar.
Het is een lekker vertrouwd, knus gezellig, knuffelig, rust moment. Daar kan geen enkele techniek aan tippen!
buzz
21-04-2011 om 08:34
Misschien later
Kan me voorstellen dat ik er strax niet meer aan kan tippen als ze echt moeilijkere boeken willen.
Ik ben hardstikke woordblind, pluk, pinkeltje enz lukt allemaal best, maar ik weet niet hoe moeilijk het kan worden zonder te hard te hakkelen, maar dan nog is mama of papa die voorleest echt wel anders, al; dat andere is meer als tv of zo.