kaatjecato
22-12-2008 om 15:36
Voogdij: hebben jullie het geregeld?
Hallo allemaal,
Mijn man en ik hebben het af en toe over het regelen van de voogdij voor de kinderen (nu 2 en 5 jaar oud). En dan bedoel ik: wie gaat er voor de kinderen zorgen als ons beiden iets zou overkomen? Ik vind het zo'n moeilijke kwestie, maar ik wil het wel graag regelen.
En wat is nu het beste voor de kinderen?
Mijn kinderen hebben een hele goeie band met hun opa en oma (schoonouders), en ik denk dat zij zich bij hen het veiligste zouden voelen. Aan de andere kant, zij zijn ook al 60 en kunnen de zorg voor 2 jonge kinderen niet aan (af en toe oppassen, oke! Maar fulltime....). Bovendien stellen opa en oma weinig grenzen. Mijn zus en haar man zou ook een optie zijn (hebben kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd), maar ik ben het totaal niet eens met hun manier van opvoeden. Daarnaast wonen zij in een andere stad en zouden onze kinderen dan uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden. De ouders van een vriendje van mijn oudste zie ik op zich heel erg zitten (fijne mensen, zelfde ideen over opvoeding, mijn oudste gaat 1 dag in de week mee uit school, 1 dag komt haar zoontje hier). Maar ja, kan je het maken deze mensen boven familie te kiezen? (is dat ook verantwoord t.o.v. de kinderen?). Zijn er ook combinaties mogelijk? En hoe maak je zoiets bespreekbaar?
Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe anderen dit geregeld hebben. Of hoe anderen hier over denken.
Groeten, Kaatjecato
Tinus_p
22-12-2008 om 15:49
Blaas het niet op
De kans dat jou en je man tegelijk iets overkomt is vrij klein. Het is goed om iets te regelen, maar door die kleine kans niet noodzakelijk.
Iets regelen is daarom vooral van belang als je een duidelijke voorkeur hebt, of als je een bepaalde optie wil blokkeren.
Tinus_p
22-12-2008 om 15:50
Overigens
Wij hadden iemand aangewezen, inmiddels is door de scheiding de kans dat wij als ouders tegelijk overlijden wel erg klein geworden..
kaatjecato
22-12-2008 om 16:06
Maar toch
Dat die kans vrij klein is, ben ik met je eens, Tinus_p.
Anders hadden we vast allang iets geregeld
Het is niet eens dat ik het perse zwart-op-wit wil vast laten leggen. Maar het bespreken met de betrokkenen zou misschien niet eens zo verkeerd zijn. Zodat in ieder geval bekend is hoe wij het graag zouden willen.
Vandaar dat ik heel benieuwd ben hoe anderen dat geregeld hebben.
groeten, Kaatjecato
Rafelkap
22-12-2008 om 16:18
Wij
hebben dat ook geregeld, namelijk meteen met de huwelijkse voorwaarden een testament. Vind ik toch wel verstandig om over na te denken. Ken ook kinderen wier ouders bij een auto-ongeluk om het leven kwamen en die kinderen gingen van hot naar her, bij niemand welkom. In ons geval: onze ouders zijn te oud, zwagers ongeschikt en mijn broer eigenlijk ook (en woont te ver weg, dan zouden de kinderen het contact met de rest van de familie verliezen).
Wij hebben naar wikken en wegen een goede vriendin van mij gevraagd. Zij heeft kinderen, weliswaar een stuk ouder. Ik heb haar gezegd dat het niet zo hoeft te zijn dat zij mijn (toen nog toekomstige) kinderen in huis hoeft te halen, want dat is misschien helemaal niet mogelijk. Maar wel dat zij een goede plek voor ze vindt. En zij heeft weet van onze bezwaren naar mijn zwagers/broer toe. Zij leek ons tot nuchtere en verstandige keuzes in staat.
Annet
22-12-2008 om 16:19
Als maar iemand de verantwoordelijkheid neemt
Wij hebben wel een voogd aangewezen maar met de wetenschap dat de juiste keuze altijd van de situatie afhangt die dan speelt. Een voogd heeft niet de verplichting om de kinderen ook in huis te nemen als wij zouden overlijden. Haar taak is de beste plek voor onze kinderen te zoeken. Dit hebben we ook bevestigt in een brief bij de notaris. Hierin leggen we de families dat de voogd het juiste plekje zal kiezen en vragen we om hun steun.
Omdat je niet elke paar jaar een nieuwe voogd willen aanwijzen, hebben we gekozen voor een familielid. Vrienden, ouders van klasgenoten, verlies je makkelijker uit het oog bij scheiding, verhuizen, etc.
kaatjecato
22-12-2008 om 20:42
Pelle
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Inderdaad een goed idee om iemand te vragen die je vertrouwt in het nemen van de juiste beslissingen.
Je vraagt waarom ik het niet met de opvoeding eens ben, Pelle.
Dat heeft vooral te maken met het bieden van weinig grenzen (en daarmee duidelijkheid en veiligheid). Naar mijn mening worden er bovendien dingen aangeboden waar de kinderen nog te jong voor zijn, of die ik uberhaupt niet geschikt vind voor kinderen (geweldadige games, dat soort spul).
groeten, Kaatjecato
denaja
23-12-2008 om 09:27
Ook geregeld
Wij hebben een aantal jaar geleden een samenlevingscontract laten opstellen, en tegelijkertijd een testament. Wij hebben daar toen voor gekozen omdat mijn vriend net een eigen bedrijf had opgestart, en een groot financieel risico had genomen. We hadden toen ook de keuze om iemand aan te wijzen voor de voogdij over de kinderen, mocht ons iets overkomen.
angel3
23-12-2008 om 09:39
Heb het net geregeld
en tegenwoordig is het zo dat de aangewezen voogden NIET de plicht hebben de kinderen in huis te nemen. Dit zou ook wel heftig zijn want er kan ook bijnde voogden in het leven heel veel gebeuren en zo n ongeluk is altijd onverwachts en niemand stelt voortdurend de voogdij bij. Anyway ons werd aangeraden een 1e en een 2e voogd te nemen en niet 2 mensen als 1e voogd. Dit is omdat anders naar het inkomen van het voogdgezin wordt gekeken en als dat met 2 inkomens hoog genoeg is mogen zij niet aan het erfenis geld van de kinderen komen, terwijl dat in principe gebruikt zou moeten mogen worden voor de opvoeding en kosten.
Wij hebben er voor gekozen zus als 1e voogd te doen en zwager als 2e. Je kan ook vriendin ofzo kiezen.
Voogden hebben de plicht een goed thuis voor de kinderen te vinden en de financien te beheren maar niet om ze in huis op te nemen. Dus maak het inderdaad niet te moeilijk met opvoedingslijnen die dicht bij jullie liggen e.d Kies iemand die die zorg kan dragen....of dat opa en oma zijn weet ik niet, ik vind van niet maar goed das ieders eigen keuze.
Succes
Lisa76
23-12-2008 om 19:44
Moeilijk
Heel lastig...
Wij hebben vrienden van ons als voogd van onze kinderen. Heb heel lang zitten twijfelen want ik wil ook graag mijn zus. Maar aan de andere kant is haar situatie weer niet stabiel op het moment.
het blijft lastig en hoop dat het nooit nodig is. De rillingen lopen over mijn rug als ik eraan denk....
brrrrrrrrrr
Vonda
25-12-2008 om 01:45
Onze keuze
Wij hebben in onze testamenten laten vastleggen dat onze zussen (zijn kant zijn enige zus, met kinderen)(mijn kant mijn oudste zus, met kinderen) 1e en 2e voogd zijn. Zij tweeen zullen (in dat hopelijk nooit voorkomende geval) dan samen beslissen wat er gebeurt. Bij beide gezinnen hebben wij het vertrouwen dat ze in een goed nest zou komen. Succes met je keuze/denkproces. Als je dit regelt geeft het in elk geval wel rust, heb ik gemerkt.
Groet,
Vonda