Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Voogd

Hallo

Ik weet niet op ik dit plaats onder de juiste topic, maar Algemeen ouderschap lijk me logisch
Even in het kort....

Op mijn 17de ben ik bevallen van mijn oudste dochter. Gezien mijn leeftijd, moest ik iemand aanwijzen als voogd. Ik heb mijn moeder als voogd aangewezen.
Dit ging gemakkelijk. Vezoek ingediend, papieren gekregen...ingevuld opgestuurd en uitspraak werd gedaan.

Ik heb altijd zelf voor mijn dochter gezorgd samen met mijn vriend (haar vader).
Op mijn 18de ben ik dan ook verhuisd. Het enige wat ik van mijn moeder moest,is een handtekening voor het aanvragen van id/paspoort. Voor de rest hebben wij zelf alle beslissingen(school leuze,sport,medisch) genomen zonder tussenkomst van 'de voogd'.

Mijn vraag is nu...Hoe gaat het voogdij aanvraag in zijn werk?

Voor zover ik weet, kan ik de aanvraagformulier via internet uitprinten. En moet ik een familierecht advocaat in handen nemen. En verder?
Moet mijn moeder ook een advocaat nemen?
Komt er een zitting?

Of gaat het net zo makkelijk als voorheen? Verzoekschrift indienen, tekenen en klaar zonder bij de rechter te hoeven verschijnen?

Op het moment ben ik thuisblijfmoeder (jongste is gehandicapt). Heeft dit invloed op de beslissing/uitspraak van de rechter?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes mama van twee

Ik begrijp het geloof ik niet helemaal.
Omdat je 17 was toen je moeder werd er een voogd aangewezen. Daar zal toch een termijn aan hebben vastgezeten? Of niet?

mamaII

mamaII

21-11-2013 om 10:22 Topicstarter

voogd

Destijds begrepen wij dat het opgeheven zou worden op het moment dat ik 18 werd. Maar dat nlijkt dus niet

mamall

Ik heb het burgerlijk wetboek erbij gepakt maar ik kom er niet uit. Het meest logische zou zijn geweest als er destijds een voogdij was uitgesproken met een eindtermijn. Ik zou als ik jou was eerst eens beginnen met het opvragen van een uittreksel uit het gezagsregister van je kind. Bel daarvoor de rechtbank waar de geboorteplaats van je kind onder valt en vraag hoe je dat moet regelen. Zo'n uittreksel is verder gratis. Daarop staat hoe e.e.a. geregeld is. Als daarop staat dat er niets bekend is zou dat betekenen dat de voogdij inderdaad is vervallen en dat jij gewoon ouderlijk gezag hebt. Dat zou me op zich logisch lijken. Als jij volautomatisch het gezag zou krijgen bij het bereiken van je 18e jaar dan is er daarmee ook geen grond meer voor voogdij, want die komt in plaats van ouderlijk gezag, vziw.

Heb je die uitspraak nog waarin je moeder destijds tot voogd is benoemd? Kijk anders even of daar een vervaltermijn in staat. Als dat niet zo is, dan zou die voogdij inderdaad beëindigd moeten worden. Dat gaat vermoedelijk het makkelijkst als je moeder zelf vraagt om van haar taak ontslagen te worden.

Kortom: zoek eerst die oude uitspraak op en vraag een uittreksel uit het gezagsregister. Kom je er daarmee nog niet uit, ga dan met vragen naar het Juridisch Loket en als het dan allemaal nog niet is opgelost dan vrees ik dat er inderdaad een advocaat aan te pas zal moeten komen om een procedure bij de rechtbank te starten om die voogdij op te heffen.
Ik heb het idee dat dat allemaal niet nodig zou moeten zijn, maar irritant genoeg kan ik de juiste bepalingen in het wetboek niet vinden. Mogelijk kijk ik niet goed.

Groeten,

Temet

o wacht eens

Kijk eens op deze link:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-en-ouderlijk-gezag-kind/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-minderjarige-gezag-over-mijn-kind-krijgen.html

Als je even naar beneden scrollt dan zie je daar staan dat je op je 18e automatisch het ouderlijk gezag krijgt. En volgens mij betekent dat ook dat de voogdij is vervallen. Vraag dat uittreksel gezagsregister maar aan, kan je zien of het verwerkt is.

En nog een vraagje: heeft je vriend het kind erkend? En zo ja, willen jullie gezamenlijk ouderlijk gezag of wil jij alleen het gezag behouden? In het eerste geval moet je een aanvraag gezamenlijk gezag indienen. Is overigens niet moeilijk, en gratis.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

21-11-2013 om 11:38

Nee toch temet

In de tweede helft van de zin waar je naar verwijst staat volgens mij juist dat ze dit niet krijgt;
"Als je moeder bent en meerderjarig wordt, krijg je automatisch het gezag over jouw kind, tenzij de vader of een voogd het gezag heeft. Je kunt in dat geval aan de rechter vragen om het gezag over het kind voortaan aan jou toe te kennen."

Tijgeroog, je hebt gelijk

Je hebt gelijk, ik had niet goed gelezen. Kennelijk is dat automatisme dan alleen maar voor die gevallen waarin een vrouw bevalt kort voor haar 18e, dan wordt niet de moeite genomen om een voogd te benoemen.

Mamall, sorry, dat zou betekenen dat de voogdij inderdaad moet worden beëindigd (daar moet de rechter dan aan te pas komen), tenzij de oorspronkelijke beslissing tot benoeming van de voogd een einddatum had, dus dat de voogdij automatisch zou vervallen bij jouw meerderjarigheid. Ik weet niet hoe dat in de praktijk gaat, maar mij lijkt zo'n automatische beëindiging wel handig. Maar goed, is die er niet, dan moet je naar een advocaat. Ga naar het Juridisch Loket en laat je doorverwijzen (dat levert korting op de eigen bijdrage voor rechtshulp op).

Groeten,

Temet

Voogd/Toeziend voogd

Als een minderjarig kind bijvoorbeeld èèn van beide ouders verliest door overlijden dan wordt er een toeziend voogd gekozen/aangewezen. Ik vermoed dat dit ook hier het geval is. De kinderen van topicstartster zijn nog niet volwassen, daarom is oma toeziend voogd. Moeder zelf heeft het gezag.
Als de kinderen niet zijn erkent door de vader dan is er in dit geval ook èèn ouder dus is oma nog steeds toeziend voogd.
Dus de vraag aan mamall is: Is je moeder voogd of toeziend voogd? Dat zijn 2 verschillende dingen namelijk. Is je moeder toeziend voogd over jou kinderen? Dan blijft dit zo tot ze 21 zijn. Je kan waarschijnlijk je vriend als toeziend voogd aanwijzen.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-11-2013 om 00:02

Wil

Nee, de oma is voogd omdat de topicstartster zelf nog niet meerderjarig was op het moment dat haar dochter geboren werd.

Wil40

Wil, de toeziend voogd is afgeschaft, al minstens een jaar of 15 geleden. Een voogd wordt benoemd als er niemand is met ouderlijk gezag. Zoals Tijgeroog al zegt is de oma hier voogd geworden omdat de moeder nog minderjarig was en daarom geen ouderlijk gezag kon hebben (ze had zich meerderjarig kunnen laten verklaren maar daar is toen kennelijk niet voor gekozen). Als er twee ouders zijn met ouderlijk gezag (bij kinderen in een huwelijk is dat standaard, bij buitenhuwelijkse kinderen is het soms ook zo) en éen van de ouders overlijdt, dan blijft de overlevende ouder het gezag uitoefenen en wordt er geen voogd benoemd.

Groeten,

Temet

Voogd/toeziend voogd

Inderdaad is de functie van toeziend voogd er niet meer. Toch kan er nog steeds een voogd worden aangewezen, een volwassene zonder ouderlijk gezag. Best ingewikkeld. De leeftijdsgrens van 18 of 21 is ook geschrapt. Je kan dus levenslang een voogd hebben als je het niet laat ontbinden. Je kan voor inlichtingen naar de notaris. Ik heb er wat stukken over gelezen, vond het wel interessant. Ik heb vroeger zelf ook een toeziend voogd gehad voor enkele jaren. Dat stopte automatisch op mijn 21e verjaardag. Dat is nu dus niet meer zo. Er zou nu een voogd aangewezen/gekozen worden. Het principe is er dus nog wel, alleen op een andere manier geformuleerd en met wat andere regels. Bij ouders online kwam ik dit artikel tegen. Ik vermoed dat mamall haar moeder officieel moet ontslaan van haar plichten. Op naar de notaris dus!

http://www.ouders.nl/artikelen/voogdijschap-voor-voogden

Katniss

Katniss

23-11-2013 om 11:32

Wil

Als ouders gezag hebben heet dat gezag. Als er geen ouders meer zijn, krijg je een voogd en die heeft dan de voogdij (wat precies hetzelfde is als gezag, maar dan anders heet).
Normaal gesproken eindigt gezag/voogdij als je meerderjarig wordt (tenzij je handelingsonbekwaam wordt 'gemaakt'). Je blijft dus niet levenslang met een voogd zitten (en als dat al zo is, heeft hij niets meer over je te zeggen).

Katniss

Een voogd kan levenslang zijn als je hem niet "ontslaat" of hij/zij zichzelf ontslaat als hij 65 jaar is geworden.

"Zo hebben bij gezamenlijk voogdijschap beide voogden de verplichting tot het verstrekken van levensonderhoud (ook doorlopende na de leeftijd van 18 jaar)."

( uit de link die ik hierboven heb gegeven.

Kortom, ik heb zelf een toeziend voogd gehad, die voogdij stopte automatisch op mijn 21e. Maar die regels zijn veranderd. Je kan nu als voogd bijvoorbeeld verantwoordelijk blijven voor het levensonderhoud van het kind dat je onder je hoede hebt, ook nadat het kind 21 is geworden. Het is nog al ingewikkeld, vandaar de tip om naar een notaris te gaan, waar mamamall alles kan navragen.
Ik ken mamamall niet persoonlijk en weet niet waarom haar moeder nog voogd is. Daar kunnen redenen voor zijn die ik door de computer niet kan zien.
Dus als jij schrijft:"Je blijft dus niet levenslang met een voogd zitten (en als dat al zo is, heeft hij niets meer over je te zeggen)". Wij weten niet of dat bij mamamall zo is toch?

Katniss

Katniss

23-11-2013 om 20:41

Wil

Volgens mij begrijp jij mij niet. Jij hebt als ouder gezag. Als jij overlijdt en een niet-ouder krijgt het gezag, heet dat voogdij. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat dat gezag of voogdij automatisch eindigt als het kind meerderjarig is. Mijn moeder zal geen gezag meer over mij hebben, tenzij ik onder curatele sta o.i.d.
In het geval van Mamall heeft háár moeder voogdij over haar kind gekregen. Ik had het logisch gevonden als Mamall zelf direct automatisch het gezag had gekregen toen ze 18 (dus meerderjarig) werd. Schijnbaar is dat niet het geval, maar om dat zeker te weten moet ze dus even het gezagsregister laten checken.
Wat ik me ook afvraag is of ze niet automatisch gezag heeft gekregen over haar jongste kind, aangezien dat na haar 18e geboren is.

Katniss

Ik begrijp je heel goed. Mamamell was 17 toen ze haar eerste kind kreeg, dat was de reden dat haar moeder voogd werd. Dat kan de enige reden zijn, maar er kunnen ook nog andere redenen zijn die meespelen waar van zij en wij niets van weten? Dan kan de voogdij doorlopen en heeft het niet met volwassen worden te maken. Als haar moeder er ook niets van begrijpt is het wat onduidelijk en moet ze inderdaad navraag doen. Nogmaals, voogdij stopt niet altijd "automatisch", soms moet je zelf "ontslag" aanvragen.

Katniss

"Wat ik me ook afvraag is of ze niet automatisch gezag heeft gekregen over haar jongste kind, aangezien dat na haar 18e geboren is."

Ja.

Ik had daarover heengelezen trouwens, over dat jongste kind , maar daarover heeft Mamall inderdaad volautomatisch het gezag gekregen. Nu de oudste nog.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.