Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Vondelingenkamers moeten in de wieg worden gesmoord!

Vondelingenkamers moeten in de wieg worden gesmoord!

Op dit moment zijn de vondelingenkamers actueel in de media. Vondelingenkamers zijn kamers waar jij anoniem jouw baby neer kunt leggen, zodat de baby veilig opgevangen wordt. Dit is om te voorkomen dat baby’s op straat komen te liggen en de baby komt te overlijden. Vaak als de moeder niet voor de baby kan zorgen, wordt de baby ernstig verwaarloosd. Om dit te voorkomen zijn er vondelingenkamers in het leven geroepen.

Maar waarom willen mensen hun kinderen ter vondeling leggen? Waarom kunnen deze moeders niet gewoon voor hun kinderen zorgen? Het Wetboek van Strafrecht definieert het ‘te vondeling leggen’ als volgt: 'Degene die een kind beneden de leeftijd van zeven jaar te vondeling legt of verlaat met het oogmerk er zich van te ontdoen. 'Het betreft het verlaten van een hulpbehoevende waarbij de dader de bedoeling heeft om de band die tussen het kind en de (natuurlijke) ouder of de wettelijke verzorger
bestaat te verbreken.

IS het dan tegenwoordig zo belangrijk om aanzien te hebben. Is het zo erg voor je ego en status om bijvoorbeeld tienermoeder zijn en daarom je kind te vondeling leggen. Je hoort gewoon voor je kind te zorgen. PUNT. Durf je je omgeving niet te vertellen dat je niet voor een kind kan zorgen? Waar gaat het dan heen met de wereld. Waar zijn onze normen en waarden gebleven? Hoe staat het met onze moraal in deze wereld? Waarom wil iedereen toch buiten de wet opereren, kunnen we niet gewoon een keer normaal doen en ons aan de regels houden.
Onze goede vriend & oud Kamerlid Fred Teeven is het helemaal met ons eens. Het is toch van de zotte die vondelingenkamers.

Laatst, bij RTL Late Night, was de oprichtster van de Beschermde Wieg die de actualiteit besprak rondom ter vondeling leggen. Een aantal weken geleden was er een vrouw die haar kind ter vondeling had gelegd. Zij had wel haar gegevens achter gelaten, zodat het kind later wel contact met haar kon opnemen. Dit is toch volstrekt belachelijk. Je zorgt helemaal voor je kind en anders niet. Hoe egoïstisch ben je als je de eerste 16 jaren van je kind niet wil meemaken door je eigen stommiteit, maar als het kind volwassen is wel weer leuk contact willen hebben. Zo werkt het hier in Nederland niet. Wie A zegt, moet ook B zeggen.

Graag hoor ik jullie mening erover. Wat vinden jullie ervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vera moda

vera moda

30-05-2016 om 13:02

Waarom wil je mijn mening weten? En waarom krijg ik een journalistengevoel?

Triva

Triva

30-05-2016 om 13:04

ach

Je hebt natuurlijk liever dat ze het kindje doodmaken als het geboren is en in de vuilnisbak gooien. Prima joh.

Alicia

Alicia

30-05-2016 om 13:05

bah daeslie

Ik word helemaal beroerd van alle waardeoordelen en wijsvingertjes in jouw posting. Ik hoop oprecht dat jij niets met hulpverlening of onderwijs of gezondheidszorg te maken hebt.

Christel

Christel

30-05-2016 om 13:08

Jeetje

Dit is het derde draadje al (schoolreis, gelijke rechten) waarvan ik denk dit klopt niet.

Magalí

Magalí

30-05-2016 om 13:10

Och...

Dat er ongewenst zwangere meisjes of vrouwen verstoten of vermoord worden door hun familie is zeker ook geen probleem? Of anderszins bedreigd worden? Of meisjes die zwanger worden door incest?

Ongewenst zwanger raken gaat zó veel verder dan autochtone tienermeisjes die zwanger worden van hun ongeveer even oude vriendje.

Wat een ongelooflijk kortzichtig stukje.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-05-2016 om 13:12

Die andere vage stellingen staan ook op het Viva forum. Deze vast ook.

Half a twin

Half a twin

30-05-2016 om 13:13

Zo he! jouw kader is wel heel afgebakend

Jij kan je geen radeloze (strengelovige biblebelt met sterke sociale controle) tiener voorstellen die zwanger van een verkrachting haar hele zwangerschap geheim houdt, bevalt met hulp van een enkele vertrouweling en dan ergens heen moet met het kind?
Goed dat er zoiets bestaat als beschermde wieg!
Een veilige plek voor het kind, dat bespaart een hoop leed voor de jonggeborene.

Mijntje

Mijntje

30-05-2016 om 13:21

Vesper: inderdaad: hetzelfde bericht op het viva forum

!! Ze wil kennelijk zoveel mogelijk reacties bij elkaar sprokkelen!

Mijntje

Mijntje

30-05-2016 om 13:22

lukt niet

En daar lukt het ook al niet de discussie op gang te helpen:
http://forum.viva.nl/forum/actueel/vondelingenkamers-moeten-in-de-wieg-worden-gesmoord/list_messages/328223

Lusithania

Lusithania

30-05-2016 om 13:26

goh

Volgens mij had ik na de eerste alinea (ook) al een journalistengevoel. Ik word er steeds beter in om het te herkennen.

Christel

Christel

30-05-2016 om 13:51

Link van mijntje

Naar viva-forum werkt al niet meer. Daar had men blijkbaar hetzelfde gevoel.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

30-05-2016 om 14:33

haha

De titel van het draadje leest al als een kop met een foute woordspeling in de krant. Bleuh

@Emma

@Emma

30-05-2016 om 14:50

Kiem

Je smoort iets in de kiem, niet in de wieg.
Zegt genoeg....

Theekopje

Theekopje

30-05-2016 om 14:55

Stroom van blog-achtige posts

Op het Viva-forum is een stroom van blog-achtige onderwerpen, met een opinierend bedoelde, en slecht geschreven, openingsposts met de bedoeling reacties los te maken. De topicstarter discussieert dan zelf niet meer mee.
Kennelijk óf voor een huiswerkopdracht (lekker makkelijk meningen verzamelen) of voor gemakzuchtige journalistiek (idem).

En hier is het dus ook. Dit is niet het enige topic dat ik daarvan verdenk.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

30-05-2016 om 15:00

en nog eentje

Er is er net weer eentje bij gekomen. Als vader heb je toch ook een kind.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-05-2016 om 15:02

Pimpelpaars

Yep, vreemd gedoe. Wat is daar nu weer de bedoeling van? Internet-wide discussies aanzwengelen?

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

30-05-2016 om 15:07

Discussie gesloten

Zo te zien gaat het niet om een echte vraag van een echte ouder, maar om een gefingeerde vraag van een student (van de Hanze Hogeschool Groningen).

Daarom sluiten we deze discussie.

Redactie Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.