Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
mamaknuf

mamaknuf

17-12-2014 om 21:24

volledige voogdij

Ik krijg binnenkort de volledige voogdij over ons zoontje van 6. Ik had co-ouderschap, de rechter heeft bepaald dat doordeweeks ons zoontje bij mij verblijft.

Wie kan mij advies geven hoe ik dit het beste kan mededelen aan ons zoontje dat hij voortaan doordeweeks bij mij verblijft?

Op welke manier kan ik nu het beste mijn zoontje uit school halen, terwijl dat eerst de dag van vader is? ik ben bang dat er ruzie aan het schoolplein ontstaat. Toch wel moeilijk, ik neem aan dat de ingangsdatum in het verzoekschrift word vermeld. Maar toch, vind het wel heel moeilijk. Begrijpelijk dat vader boos word.

Wie ooh wie heeft dit zo ooit meegemaakt??

four

four

17-12-2014 om 21:29

volgens mij haal je wat dingen door elkaar

Als ouder heb je nooit voogdij maar ouderlijke macht. Maar daar heb je het ook niet over. Wat er gebeurd is blijkbaar dat de omgangsregeling veranderd. Hoe groot is het verschil voor je zoon en hoe oud is hij? Was het ook een co-ouderschap die ingevuld werd met een fifty-fifty verdeling en komt er nu een regeling dat hij zijn vader alleen om het weekeinde ziet? Dat lijkt me erg moeilijk voor hem en zijn vader.

Belangrijk is in elk geval om ook de school goed in te lichten over de veranderde regeling, zodat ze weten dat jullie zoon met jou mee moet en niet met zijn vader. Verder zou ik gewoon je zoon vertellen dat de rechter dit zo heeft besloten, maar dat jij en zijn vader nog steeds van hem houden.

Katniss

Katniss

17-12-2014 om 21:34

Gezag

Het heet geen ouderlijke macht (meer) maar gezag. Gaan jullie over naar eenhoofdig gezag, of wordt alleen de omgangsregeling gewijzigd?

mamaknuf

mamaknuf

17-12-2014 om 21:35

dankjewel

Idd niet de volledige voogdij, maar het hoofdverblijf. Om het weekend bij vader, en mocht vader een keer doordeweeks zijn zoontje willen zien is dat geen enkel probleem. Het kind werd er niet echt vrolijk van, om van het ene huis naar het andere te verhuizen. Ik vind het ook belangrijk dat hij ook zijn vader blijft zien. Maar is het wel meer regelmaat. Ik vond het ook spannend, en ik vreesde ook voor een ontzettende grote ruzie, maar dat is gelukkig niet gebeurt.

mamaknuf

mamaknuf

17-12-2014 om 21:37

nog reactie op Four

Het co-ouderschap was fifty, fifty. Onze zoon is 6 jaar oud.

mamaknuf

mamaknuf

17-12-2014 om 21:39

katniss

de omgangsregeling word geheel veranderd, Het hoofdverblijf word bij mij. Om het weekend naar vader, en overleg ook af en toe 1 dag doordeweeks. Ook verjaardagen van opa, oma enz,enz dan gaan ze natuurlijk naar de ouder waardan de verjaardag gehouden word. Misschien verkeerd geschreven, vader blijft ook het gezag houden. Maar nogmaals het hoofdverblijf word bij mij.

Katniss

Katniss

17-12-2014 om 21:45

Vooraf bespreken

Je wilt natuurlijk geen drama op school, dus het lijkt me dat je vooraf duidelijk met je ex moet bespreken dat je hem op die datum van school gaat halen. Dat vertel je ook zo aan je zoon.

op school

Soms kan het niet anders maar kinderen worden liever van huis naar huis overgedragen. Anders zijn ze steeds een tijdje 'thuisloos'.
Was mooi te zien in de ZEMBLA uitzending over vechtscheidingen. Bovendien hebben ze dan hun hele hebben en houwen op school op de dag dat ze wisselen, ook niet fijn. Fijner is als ouders zelf regelen dat de spullen overgaan en het niet overlaten aan een klein kind dat daar dan mee op school opgezadeld wordt.

amk

amk

17-12-2014 om 23:12

AnneJ

volgens onze psycholoog is het juist rustiger om het via school of kdv te doen omdat het kind dan niet uit de omgeving wordt gerukt maar rustige en logische overgangen heeft.
Wij doen het dus al vanaf dat dochter 11 maanden is op deze manier. Doen we het anders dan is dochter echt compleet van de rel. Wij zorgen er wel voor dat de tas opgehaald of weggebracht wordt naar de bso.
Overgangen in vakanties moeten we echt extra aandacht aan besteden.

Zembla vind ik af en toe erg stemmingmakend en regelmatig ook matig onderzoek.

Katniss

Katniss

17-12-2014 om 23:17

Verschilt

Hier haalt ex dochter op de wisseldag uit school. Dat is tevens de dag dat ik langer kan doorwerken, dus als we per se vanuit huis zouden willen wisselen moet ze naar de bso en vervolgens haasten omdat papa komt. Niet handig dus. Terug brengen is om de week wel gewoon thuis (op zondag). De andere week haal ik haar weer uit school wat ook het handigst is omdat ex anders 30 km moet rijden, kind mee naar huis nemen, en ik 30 km moet rijden om haar op te halen, terwijl ik naast de school woon
Het hebben en houwen wat mee moet valt reuze mee, want ze heeft gewoon overal kleren, broodtrommels en bekers.

Vlaardingse

Vlaardingse

21-12-2014 om 08:51

Wat ik mis in de reacties

is hoe en vooral wanneer vertel je het je kind? En, hoe zorg je ervoor dat je samen met ex een (beetje) vergelijkbaar verhaal vertelt?
Ik zou er voor zorgen dat je thuis het kind hebt uitgelegd dat de regeling gaat veranderen. Dit moet je niet op het schoolplein mededelen.
Wanneer het kind wisselt tussen vader en moeder is per situatie verschillend.

Klein houden

Maar maak het vooral niet te groot 'voortaan ga je in het weekend naar pappa' is voldoende. Een kind weet niets van rechters etc. en hoeft de achterliggende motieven niet te weten. In jouw hoofd is het groter (volledige voogdij) dan het in werkelijkheid is.
Je kunt wel met het kind afspreken wat hij kan doen als hij tussendoor een keer naar pappa wil.

Tsjor

four

four

21-12-2014 om 11:55

ingangsdatum

Wat de ingangsdatum betreft, dat hangt af van wat er in de uitspraak staat. Wordt er vermeld dat de uitspraak : "uitvoerbaar bij voorraad is" dan gaat het onmiddellijk in. Is dat niet zo dan heeft een hoger beroep een opschortende werking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.