Noekie
17-09-2008 om 20:33
Vliegen zonder één kind
Man en ik gaan binnenkort op bezoek bij vrienden die zijn geëmigreerd naar Spanje. We gaan met het vliegtuig en twijfelen nog of we met of zonder de kinderen zullen gaan (we gaan maar een dag of 3, hooguit 4). Nu heeft onze dochter van 13 echter aangegeven niet mee te willen. Op zich vind ik 13 best nog wel een leeftijd om haar te dwingen om mee te gaan, maar aan de andere kant wil ik er ook best over nadenken. Maar het voelt eigenlijk niet prettig om één kind niet mee te nemen als we met de rest van het gezin gaan vliegen. Of hoort dit bij het loslaten? Zijn er mensen met ervaring? Ik hoor het heel graag.
Alvast bedankt.
Noekie
IngridT
17-09-2008 om 21:32
Noekie.
Ik neem niet aan dat je kind van 13 in dat geval alleen thuislaat of zo, het gaat je alleen om het vliegen?? of dat je zo ver weg bent?
Als het je om het vliegen gaat zit het natuurlijk allemaal tussen de oren. Ik neem aan dat je ook wel eens gaat autorijden zonder je dochter. kan dat ook niet?? Als je aan gevaar denkt (kweenie hoor, ik doe maar een gokje) is het algemeen bekend dat vliegen een stuk veiliger is dan autorijden. de kans dat je op weg naar schiphol tegen een boom aan rijdt is echt tig keer groter dan dat er met dat vliegtuig iets mis gaat.
Of bedoel je iets heel anders??
Ingrid
Noekie
17-09-2008 om 21:54
Het idee
Dochter zal inderdaad niet alleen thuis blijven. Voor haar kan opvang geregeld worden. Het is meer het idee dat één kind achterblijft in Nederland. Dat zal op een gegeven moment ongetwijfeld een keer (moeten) gebeuren, maar op dit moment vind ik het heel eng. Ik denk dat ook inderdaad het idee meespeelt dat de rest van het gezin iets kan overkomen en zij écht alleen achterblijft. Dat speelt ongetwijfeld mee. Maar ook het idee om niet met het héle gezin weg te gaan. Misschien is het gewoon een kwestie van loslaten waar ik moeite mee heb. Misschien dat ik daar ook aan moet wennen. Vandaar dat ik ook wel heel benieuwd ben of er mensen zijn met ervaringen. Hoe hebben zij het ervaren om één kind achter te laten. Of waarom heeft iemand ervoor gekozen om het juist níet te doen?
Noekie
tonny
17-09-2008 om 23:03
Tja, het gaat om het gevoel
Laatst waren wij vliegen met twee van onze vier (bijna allemaal volwassen) kinderen. Mijn man bekende na thuiskomst (!) dat hij zich niet prettig had gevoeld bij het idee dat de thuisblijvende kinderen in één klap hun ouders plus twee brussen hadden moeten missen als er een vliegtuigongeluk gebeurd zou zijn.
Het is een gevoel; statistisch slaat het nergens op, autorijden is veel gevaarlijker, maar toch kan het je dwars zitten.
Loslaten. Het is niet anders, het hoort bij het leven.
tonny
Eenzame vlieger
18-09-2008 om 10:05
Apart
Ja, ik weet dat het statistisch gezien nergens op slaa. De kans op een ongeluk is veel kleiner dan met autorijden etc. Maar goed mijn man en ik vliegen dus nooit in hetzelfde vliegtuig als de kinderen er niet bij zijn.
Volgens mij mogen de leden van het koningshuis ook niet met zijn allen in 1 vliegtuig. En bij mijn man op de zaak is het ook policy, dat niet de hele directie in hetzelfde vliegtuig gaat.
Hoe dan ook, het is inderdaad een gevoel, maar wij voelen ons prettig erbij om het zo te doen.
Maylise
18-09-2008 om 15:38
Geen probleem
Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben. Het komt hier regelmatig voor dat een deel van het gezin weggaat en een ander deel achterblijft. Tuurlijk heb ik het liefst iedereen bij elkaar maar soms kan dat even niet. Ik weet niet waarom je dochter niet mee wilt natuurlijk en of het verder wel of niet belangrijk is dat ze meegaat, afgezien van het vliegen dan. Ik zou als dochter op de bestemming niet nodig was en er goede opvang voor haar in Nederland thuis laten.
Vliegen is natuurlijk echt zeer veilig, veel veiliger dan als jullie met de auto naar spanje zouden gaan.
Overigens mocht het zeer onwaarschijnlijke gebeuren dat jullie vliegtuig neerstort wat heeft je dochter er dan aan dat ze ook aan boord is samen met jullie? Niks toch behalve dat ze dan ook zwaargewond raakt/sterft. Dus ik vind dat persoonlijk ook geen reden om haar mee te nemen. Hoe hard dat misschien ook klinkt.
Dees 68
20-09-2008 om 12:12
Waarom wil dochter niet mee?
Is ze bang om te vliegen of heeft ze gewoon geen zin in het uitstapje?
In het eerste geval zou ik het moelijk vinden om haar te dwingen om toch mee te gaan (en zou ik het ook moelijk vinden om haar achter te laten in nederland). In het tweede geval denk ik dat ik van haar zou verwachten dat ze gewoon meegaat. Ik vind 13 nog erg jong om daar nu al aan te beginnen (maar wellicht dat ik over een jaar of 4 wel anders piep als de oudste hier 13 is .)
tonny
20-09-2008 om 16:06
Dochter van 13
oh ja, dat herinner ik me ook nog heel goed, een dochter van 13 die nergens zin in heeft en het liefst thuis blijft hangen. Hoe meer je aandringt over hoe leuk en hoe gezellig, hoe meer ze tegensputtert.
Tja, wat is wijsheid, je kent je eigen kind het beste. Sterkte ermee!
tonny
Noekie
21-09-2008 om 12:17
Inderdaad geen zin
Dochterlief heeft inderdaad gewoon geen zin om mee te gaan. Naar veel dingen wil ze tegenwoordig niet meer mee. Soms ga ik daarin mee en mag ze thuisblijven, maar er zijn altijd dingen waar ze gewoon wel mee naartoe moet, zin of geen zin. In dit geval vindt ik het heel erg moeilijk. Als deze vrienden elders in het land hadden gewoond en we zouden er een paar dagen heen zijn gegaan, dan had ik best willen overwegen om haar niet mee te nemen. Maar nu we gaan vliegen met de rest van het gezin ligt het gevoelsmatig toch wel anders. Aan de andere kant: over een jaar of 3, 4 zal ze waarschijnlijk ook niet meer meegaan met vakanties en daar zal ik dan toch ook aan moeten wennen.
Pfff, we zijn er nog niet uit.
Noekie
Maylise
21-09-2008 om 23:31
Moeilijk
Ik kan me niet zoveel voorstellen bij iemand die GEEN zin heeft om naar Spanje te gaan maar vooruit. Ik weet niet wat jullie daar gaan doen en of dat leuk voor haar is verder. Als je echt niet wilt dat ze thuis blijft zou ik haar gewoon meenemen, ze is nog maar 13 tenslotte dus uiteindelijk vind ik dat het jullie keuze is en niet de hare.
Maar goed als er goede opvang is in Nederland en jullie iets gaan doen wat voor haar niet echt leuk is dan zou ik het wel goed vinden als ze thuis zou blijven denk ik. Maar misschien gaan jullie wel leuke dingen en krijgt ze helemaal zin als ze er eenmaal is. Dat zul je wel in kunnen schatten neem ik aan. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind trouwens.
Maylise