Guinevere
09-09-2011 om 16:03
Visvergunning nodig voor kind?
Onze 9-jarige zoon heeft een nieuwe hobby: het leegvissen van de sloten en vijvers in de buurt. Nu nog met behulp van een schepnet maar liefst zou hij het met een hengel gaan proberen. Zijn vraag is of hij daar een visvergunning voor nodig heeft? Maakt het daarvoor uit of je met een hengel bezig bent of een beetje met je schepnet door het water heen zit te roeren?
De vangsten zijn overigens niet bedoeld voor consumptie maar om te koesteren in zijn slootwaterbak (die in de woonkamer moet staan, joepie).
M Lavell
09-09-2011 om 16:08
Vragen aan de gemeente
Visvergunningen worden door de gemeente afgegeven. Dat is vaak ook nog afhankelijk van het water waarin gevist wordt. Voor sommig water moet je bij de visvereniging zijn voor een vergunning.
De gemeente ridderkerk doet het zo http://www.ridderkerk.nl/smartsite.shtml?id=86423 (duidelijk stukje).
Kijk bij je eigen gemeente hoe het zit.
Groet,
Miriam Lavell
Fiorucci
09-09-2011 om 18:21
Inderdaad
Alhier moet je een vispas hebben, er is ook een kinderversie. Lees maar: http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/
Guinevere
09-09-2011 om 18:32
Aha, en nog meer vragen
Dat is handig, die site. Blijkt dus dat ie inderdaad een vergunning nodig heeft, als hij met een hengeltje aan de slag gaat. Maar nu heb ik het adres waar ik die vergunning kan halen en ze blijken ook nog beginnershengeltjes te verkopen voor een prikkie.
Blijft natuurlijk de vraag of hij wel met zijn schepnet in het water mag "roeren". Op vakantie deed hij dat trouwens ook in elke beek, dat zal dan ook wel niet mogen. Eigenlijk. Ik vraag me af hoe streng "men" daarop is, op kinderen die een beetje spelen langs de waterkant met schepnetjes en stokken met paperclips en een bolletje brood eraan? Ik kan dat nog niet het serieuze werk noemen.
Van wanneer tot wanneer loopt zo'n vispas eigenlijk?
Puck
09-09-2011 om 21:14
Grappig guin
Ik heb net van de week hetzelfde uitgezocht voor oudste. Wij zaten op een camping met 4 meertjes en hij zat iedere dag te vissen. Vond het wel bijzonder. Mijn kind is in het algemeen vrij druk en snel afgeleid, maar dat vissen hield hij uren vol.
Maar idd, ieder kind heeft een eigen visvergunning of jeugdvispas nodig en de gemeentes hebben er helemaal niets meer mee van doen. Zover ik het nu begrijp moet je voor een (jeugd)vispas waarmee je in veel meer watertjes mag vissen dan een visvergunning lid worden van een hengelsportvereniging en kun je hem niet meer zoals vroeger gewoon los bij het postkantoor halen. Als jij andere info hebt gevonden dan houd ik me aanbevolen, want een jeugdvispas wordt zo al snel geintje van 27-50 euro per jaar.
En ook ik kan nergens vinden of zo'n vispas per kalenderjaar loopt of dat hij vanaf datum afgifte een jaar geldig is. Ik vind die sites zo ontzettend wazig.
Puck
09-09-2011 om 21:18
Verhaal van miriam
Verhaal van Miriam staat dus nog helemaal los van de nationale vispas. Dan kan je dus 3x betalen: 1x nationale vispas, 1x hengelsportvereniging (want ik heb begrepen dat je die vispas alleen aan kunt schaffen als je lid bent) en nog een keer aan de gemeente.
Of zie ik nu iets helemaal verkeerd.
Guinevere
09-09-2011 om 21:24
Morgen
Morgen gaat zoon met zijn pinpas naar de hengelsportzaak om een hengel en een vispas aan te schaffen. Gelijk die vispas want hij wenst het hele land te doorkruisen met de hengel (bij voorkeur de Lek (huh)). Tja, hij denkt gelijk groot(s). Liefst zou heel heel Europa doen. Met die jeugdvispas schijn je ook nog een tijdschrift te krijgen, 6* per jaar. Gelukkig heeft zoon nog een aardig saldo op zijn bankrekening en hij gaat klusjes erbij doen om zijn nieuwe hobby te financieren (a 50 cent per klusje, was opvouwen, gras maaien etc.).
Heb deze site gevonden: www.stekkie.nl. Ook daar staat niets over een startdatum van de visvergunning trouwens maar wel leuk voor beginnende vissers. Die zoon van mij wordt ook helemaal relaxed van dat gedoe aan de waterkant, ideaal! En hij durft die glibberbeesten ook nog eens vast te pakken itt tot zijn moeder. Brrrr.
Ik krijg de indruk dat je als 6-jarige met een schepnetje aan de slootkant al het risico loopt op een bekeuring indien geen vergunning. Maar dat zal in de praktijk waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen???
Puck, je schijnt ook een plaatselijke vergunning te kunnen aanschaffen voor 5 a 10 euro, dat scheelt weer een slok op een borrel.
Guinevere
09-09-2011 om 21:30
Puck
Pcuk, hier staat nog meer: http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/?page=vispas%5Fcheck
Het lijkt erop dat het niet via de gemeente hoeft dus. Kennelijk hebben ze dit uitbesteed aan de hengelclubs. Wel vreemd omdat er wel bekeurd wordt indien je illegaal hengelt.
M Lavell
09-09-2011 om 22:56
Ook de gemeente (visserijwet)
Puck:"Dan kan je dus 3x betalen: 1x nationale vispas, 1x hengelsportvereniging (want ik heb begrepen dat je die vispas alleen aan kunt schaffen als je lid bent) en nog een keer aan de gemeente. "
Nou ja, twee keer. De hengelsportvereniging uit de buurt en de gemeente. De visserijwet is niet aangepast, dus speelt de gemeente nog steeds een rol.
Ik vind dat die site van de gemeente Ridderkerk heel goed het hoe en wat uitlegt.
Of er een gemeentelijke vergunning nodig is, hangt af van het water waarin je vist. Als het visrecht volledig is afgestaan aan de visvereniging, dan heb je genoeg aan een vispas.
Guin:"Ik vraag me af hoe streng "men" daarop is, op kinderen die een beetje spelen langs de waterkant met schepnetjes en stokken met paperclips en een bolletje brood eraan?"
Formeel is het stropen. Maar ja, bramen plukken langs de kant van de weg is dat ook.
Groet,
Miriam Lavell
Puck
10-09-2011 om 09:17
Miriam en guinevere
Nee, volgens mij moet je 3x betalen. Op de site van Ridderkerk staat ook duidelijk dat het losstaat van de nationale vispas. Je betaalt dus 1. de nationale vispas, dat draag je niet af aan de hengelsportvereniging maar aan een overkoepelende organisatie.. 2. de contributie van de hengelsportvereniging, want daar kun je de vispas volgens mij als enige aanschaffen en 3. aan de gemeente.
Guinevere: (op het moment dat ik dit typ komt oudste net met zijn hengel door de kamer) ik ben benieuwd hoe het je zoon vergaat bij het aanschaffen van zijn vispas en van wanneer tot wanneer hij geldig is. Als het per kalenderjaar is dan mag zoonlief hier nog illegaal gaan vissen de rest van het jaar. Hij vist samen met zijn vriendjes en volgens mij hebben ze hier wat beters te doen dan jongetjes die aan het vissen zijn bekeuren.
Hier wordt het ook de vispas, want kind wil ook op snoek vissen.
Ik weet niet hoe jullie op vakantie gaan maar wij hadden afgelopen zomer een ideale vis-camping voor de kinderen. Met 3 visvijvers en een kweekvijver. Kind wer helemaal enthousiast toen hij de eerste dag al een zeelt van 30 cm te pakken had. En de forellen die je zelf gevangen hebt en roostert op de barbecue smaken extra lekker.
M Lavell
10-09-2011 om 09:28
Ligt aan het water
Puck:"Je betaalt dus 1. de nationale vispas, dat draag je niet af aan de hengelsportvereniging maar aan een overkoepelende organisatie.. 2. de contributie van de hengelsportvereniging, want daar kun je de vispas volgens mij als enige aanschaffen en 3. aan de gemeente. "
Dat is als je alles en overal wilt vissen, met twee hengels desnoods, ook op roofvis en in de grote rivieren.
Beperk je het als 13 jarige tot een hengel, met brood in het slootje achter je huis, dan heb je genoeg aan de gemeentelijke toestemming, tenzij het visrecht op dat slootje ook aan de lokale vereniging toehoort.
Eigenlijk: je moet vergunning halen bij die partij waar de visrechten horen. Dat zijn er mogelijk drie: de gemeente, de lokale visvereniging, de nationale visverenigingen.
En dan hebben we het nog niet over de 4e: viswater in eigen bezit. Bij de forellenvijver heb je geen vispas nodig (maar je betaalt wel entree).
Je moet vissen zien als bezit, als oogst feitelijk. Alsof je de appels van een boom wilt plukken. Van wie is die boom? Van wie is de grond? Van wie zijn de appels? Aan die partij(en) moet je toestemming (vergunning) vragen.
Groet,
Miriam Lavell
albana
10-09-2011 om 09:54
Geen jeugddagen?
Hier ter plaatse is een vrij actieve visvereniging die ook 'eigen water' gegund heeft gekregen. Deze visvereniging houd 'jeugddagen' ik dacht 4 keer per jaar en daar mag je voor noppes binnenlopen als kind zijnde, krijgt van hen alle spullen en uitleg en mag je de hele dag voor 'niks' vissen.
Ze houden ook wedstrijden voor de leden van speeltuinen (ook gratis) dan ga je 3 keer vissen in verschillende wateren en voor niks en op verschillende soorten met verschillende hengels en alles door hen geregeld en verstrekt, alleen je brood om te eten moet je zelf meenemen....
Aan beiden hebben mijn kinderen wel meegedaan.
Als je als ouder meekomt wordt je overspoeld met uitleg en boekjes met info etc.etc.
Voor mijn meiden was het meer dat ze het voor een keer leuk vonden, interessant ook en leerzaam en gezellig. Dat zijn niet echte visfanaten geworden, maar een groot aantal van de jeugd die je er tegen kwam werd dolenthousiast....deze vereniging heeft een aparte jeugdvispas, die goedkoper is en neemt jeugdleden ook mee naar wateren verderop gelegen zodat ze alles in praktijk kunnen leren dat zit allemaal in dat jeugdlidmaatschappasje. In de hoop natuurlijk dat ze een dikbetalend volwassen-lidmaatschap nemen tegen de tijd dat ze volwassen worden.....
Je hebt er hier als ouder dus geen omkijken naar als je kind wil vissen....je maakt ze lid van deze vereniging voor een prikkie en je kind 'leert' daar alles, krijgt matriaal verstrekt en advies en wordt meegenomen enz.enz. en dat alles tegen gereduceerd tarief.
Is zo'n actieve vereniging niet ook bij jullie? Daar zou ik als eerste m'n licht opsteken.
groeten albana
Puck
10-09-2011 om 09:55
Miriam
JA, we zijn het toch eens. Jouw uitleg zou zo op de site van sportvisserij NL kunnen, veel duidelijker dan die brij die ze daar presenteren.
Puck
10-09-2011 om 10:54
Albana
Geen idee of dat hier ook is, maar onze oudste wil gewoon gezellig vissen met zijn vrienden en heeft geen behoefte aan een hengelsportvereniging. Maar toch wordt hij nu gedwongen om daar lid van te worden als hij een jeugdvispas wil aanschaffen. En ik kan me het wel voorstellen dat ze voor deze constructie gekozen hebben, ik denk dat het beter is voor de visstand en dat de vissen zo toch iets meer kennis over vissen heeft dan "vroeger" maar voor een prikkie: 25 tot 50 euro per jaar vind ik toch een fors bedrag. Die jeugdvispas is overigens gewoon landelijk hoor, niet iets speciaals voor de vereniging waar jij het over hebt. Voor ons zou het oude systeem waarbij je gewoon een kleine visakte op het postkantoor haalde voor 14 gulden (we vonden nog een oude van Puckman in de ontstofte viskoffer) en daarmee klaar was.
Fiorucci
10-09-2011 om 12:12
Kleine vispas
Die kleine vispas bestaat nog steeds en kost 10,50. Als een kind van 13 of 14 vist met een hengel onder begeleiding van een volwassene heb je geen enkel document nodig, overigens.
Puck
10-09-2011 om 12:38
Klopt fio
Maar aan die kleine vispas zitten zoveel beperkingen dat het voor mijn kind en dat van Guinevere al niet een mogelijkheid is.
Verder zeg je: "Als een kind van 13 of 14 vist met een hengel onder begeleiding van een volwassene heb je geen enkel document nodig, overigens"
Dat is wel heel kort door de bocht en maar ten dele waar. Uiteraard mag je ook 12 of jonger zijn. Maar als jij op 1 januari al 14 was, dan gaat de regel niet op, dan moet je zelf een vispas hebben. Dus Jantje die op 31 december 14 wordt moet op 2 januari een eigen vispas hebben als hij gaat vissen, maar Marietje, die 3 dagen jonger is en die op 3 januari pas 14 wordt mag dat hele jaar nog onder begeleiding van een volwassene met de restrictie van 1 hengel, beperkte aassoorten en niet op roofvis nog wel samen met een volwassene vissen. Die volwassene moet dan wel ik het bezit zijn van de juiste vispapieren. Je mag dus ook als kind niet op woensdagmiddag samen met je moeder die totaal niets met vissen heeft en al helemaal geen Visakte heeft aan het water gaan zitten hengelen.
Verder zijn er maar heel weinig wateren waar je met die kleine vispas kunt vissen.
Het komt er dus op neer dat die kleine vispas maar voor een enkeling geschikt is.
Fiorucci
10-09-2011 om 13:39
Puck
Ik heb de vispas-check gedaan, voor mijn zoon van 14 (maartkind) kun je vissen met een volwassene met vispas.
Guinevere
10-09-2011 om 14:48
2011
De vispas loopt van 1-1 tot 31-12.... Man is nu in overleg met de verkoper van de hengelzaak wat het beste is.
En je mag als kind zonder vispas vissen, onder begeleiding van een volwassene, maar dan moet die volwassene dus een vergunning hebben. Uiteraard hebben wij die niet (vissen groeien volgens mij in de vrieskist van de supermarkt en hebben een paneerlaagje).
Guinevere
10-09-2011 om 15:28
We gaan nu...
We gaan nu voor de goedkope lokale vergunning (5,-), te krijgen via het postkantoor. Dat is al dicht dus we gaan illegaal hengelen morgen, achter de struiken ofzo. Man is nu terug naar de hengelzaak omdat wij geen klap begrijpen van het aan elkaar zetten van de onderdelen van een hengeltje. De appel valt erg ver van de boom in dit geval, zoon is de eerste visfan in 400 generaties.
Guinevere
10-09-2011 om 15:36
Hsv
Oh, en dat klinkt goed, al die activiteiten bij de lokale hengelsportverenigingen. Toch maar eens in de gaten houden. Zeker handig voor vissukkels als wij, vislessen.
Puck
10-09-2011 om 15:50
Fio
Het klopt ook wel wat je zegt, dat spreek ik ook helemaal niet tegen, maar het is niet volledig.
Ja, op dit moment kan jouw zoon vissen onder begeleiding van iemand met een vispas, maar dan moet hij zich ook aan de andere restricties houden zoals 1 hengel, bepaalde aassoorten en niet op roofvis.
Maar als jouw zoon dus na schooltijd gezellig samen met een vriendje wil vissen dan kan dat dus niet. Of als hij op snoek wil gaan vissen dan kan dat ook niet. En hij kan dus maar vissen tot 31 december begrijp ik van Guinevere, volgend jaar zal hij toch echt een eigen pas moeten hebben.
Pffft, ondertussen weet ik er al een heleboel vanaf terwijl ik echt he-le-maal niets met vissen heb. Oke, als ze op de bbq te grillen zijn weer wel, maar vangen en terug gooien vind ik totaal niet interessant. Leuk hoor, zo'n viszoon.
En Quinevere, wat zou de vispas voor je zoon kosten? Ik begreep dat een boete 130 euro kost, maar de vriendjes van oudste vissen al jaren illegaal en zijn nog nooit gepakt.
Puck
10-09-2011 om 15:52
Hsv
Als je zelf vis-nitwit bent dan is het denk ik wel handig als je kind het daar kan leren. Oudste leert het hier van vriendjes. Toch apart, 4 van die net beginnende stoerdoenende beginnende pubers die dan gezellig de hele middag gezellig gaan vissen. Ach beter dan achter de computer of t.v. hangen zal'k maar zeggen....
Fiorucci
10-09-2011 om 16:00
Puck
Klopt, dat weet ik allemaal. Overigens, over de boetes, wij hebben altijd de gok genomen, die ene boswachter kan niet overal tegelijk zijn in de stad. Maar we hebben nu overijverige handhavers, dus de pakkans is groter..
Puck
10-09-2011 om 16:24
Fio
In ons dorp hebben we een wijkagent die nergens boetes voor uitschrijft: je kan rustig midden op de voetgangersoversteekplaats parkeren en dan fietst ie fluitend voorbij. Of hij staat gezellig te praten met iemand die zijn auto bij een gele doorgestrokken streep parkeert. Dus ik durf de gok ook wel aan. Maar in het dorp van vriendjes weet ik het niet, maar die geven aan ook nog nooit gepakt te zijn.
Fiorucci
10-09-2011 om 18:46
Puck
Klopt, dat was hier ook zo. Maar alleen al in onze wijk werken nu fulltime drie hele ijverige handhavers met flitsende witte scooters en dito overhemden.
albana
10-09-2011 om 20:31
Ik was wel positief over die jeugddagen
Ik vond die jeugddagen juist wel positief.....Hier heeft werkelijk niemand verstand van vissen...zonder die jeugddagen zouden we niet eens op het idee gekomen zijn om dat ooit te doen. Tot een aantal vriendinnen van oudste die wedstrijden van de speeltuin wel zagen zitten...Oudste deed 1 zo'n wedstrijd en won bijná en was erg enthousiast...Dus toen hebben we ook een tijdje die jeugddagen bezocht. Ik denk dat ze zo een jaartje of 2 wel zeker 10 keer per jaar gevist heeft...(2 keer per jaar wedstrijd van speeltuin en 4 open jeugddagen) Nooit een cent voor betaald en wel constant begeleiding van ervaren vissers en uitleg en gratis matriaal en aas.En ook nog op verschillende soorten vis en verschillende soorten hengels, aas etc.etc.
Nou als we dat zelf hadden willen uitleggen en leren aan d'r hadden we zeker tientallen keren die hengelsportzaak moeten raadplegen.......En of we het dan wel gesnapt hebben vraag ik me af.Na een tijdje taande haar belangstelling........Net toen ik begon te denken dat we d'r misschien maar 's lid moesten laten worden. Hier heeft die hengelsportvereniging ook genoeg verschillende wateren om met zo'n goedkoop jeugdlidmaatschap's pasje op allerlei soorten te vissen.
Ik denk dat op zo'n jonge leeftijd ze ook niet zo snel daarop uitgekeken zijn dat ze buiten de plaats willen hengelen.
Ik vond het juist geweldig dat die volwassen leden zich zo inzetten om hun hobby over te brengen op de volgende generatie, ik wou dat elke verenging zulke dagen hield, dat verruimt je blik en is voor jezelf ook leerzaam.
groeten albana
Guinevere
11-09-2011 om 14:41
Beet!
Zal je zien, zitten wij met zijn allen verdekt opgesteld in het struikgewas te hengelen, heeft ie BEET! En dat met een hengeltje van 7 euro en een stukje brood eraan. Natuurlijk kregen we de haak niet los dus togen wij met hengel, vis in emmer in optocht naar de buurman toe. Gelukkig was die minder suf dan wij in dergelijke zaken.
Hemel, die vissen zijn écht glibberig! Het was een voorn van een cm of 18, gok ik zo. Ik blijf de voorkeur geven aan een visstick.