Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kersttak

Kersttak

07-12-2016 om 20:04

vier ouders

Vandaag las ik: 'Wie weet is het over een paar jaar mogelijk: een kind met vier ouders. Want omdat er steeds meer verschillende gezinssituaties zijn, worden de wetten op het gebied van ouderschap en gezag aangepast.
Dat betekent straks misschien wel dat er een 'juridisch meerouderschap' komt, waarbij een kind maximaal vier ouders kan hebben die maximaal twee huishoudens vormen. Ouders die dat willen, zouden dat dan al vóór de conceptie van het kind moeten laten weten aan de rechter.
Dat staat in het rapport 'Kind en ouders in de 21ste eeuw'. Een speciale commissie beschrijft daarin de voorwaarden waaraan ouderschap en gezag straks zouden moeten voldoen.'

Twee ouders is nu meestal de start, al krijgen veel kinderen mettertijd te maken met meemoeders en meevaders, als vader of moeder een nieuwe relatie krijgt. Als de wet toestaat dat een kind vanaf de geboorte al vier wettelijke ouders heeft, - waarbij altijd het kind centraal moet staan, las ik - zijn die rollen duidelijk. Maar wat gebeurt er als deze vier ouders die maximaal twee huishoudens vormen als de situatie begint, op termijn een andere relatiekeuze maken? Krijgt dat kind dan een omgangsregeling met allevier deze dan niet meer samenwonende ouders? Dat worden drukke weekends!
En hoe zit het met nalatenschappen? Dat is nog heel ver weg als je al voor de conceptie zaken moet laten vastleggen, maar toch.

Wetten zijn goed en nuttig, zonder regelgeving ontstaat er chaos. Maar wat voegt een eventuele nieuwe wet op dit gebied toe?

Wordt het leven leefbaarder als vier personen evenveel zeggenschap krijgen over hetzelfde kind, in plaats van de twee van nu? Hoe meer meningen, hoe meer kans op gedoe.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2016 om 21:46

Niet alleen zeggenschap

Voor zover ik er tot nu toe van gezien heb, gaat het om alle rechten en plichten, die biologische ouders en kinderen normaal hebben. De niet biologische ouder in een drie, of vierhoeks ouderschap, heeft geen rechten, mag niet meebeslissen of bij zijn kind als kind ernstig ziek op de IC ligt. De niet biologische ouder en het niet biologische kind zijn volgens de huidige wet niets van elkaar. Als er ooit wat gebeurt mogen beiden niets voor elkaar beslissen. Als daar nieuwe regels voor komen, verandert dat. Althans... zo begrijp ik het.

Ik vind het om eerlijk te zijn geweldig dat we deze kant opgaan. Als je andere relatievormen, dus man/man, vrouw/vrouw, bij wet toestaat zul je dat door moeten trekken naar het ouderschap.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-12-2016 om 22:52

Vier

Vier ouders met zeggenschap vind ik wel veel. Inderdaad, hoe gaat dat als een van de paren (of beide) gaat scheiden? Zoveel kerstdagen hebben we niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2016 om 23:41

Creatief denken

Met meer ouders moet je creatiever omgaan met dat soort zaken. Maar het is toch bijvoorbeeld te gek dat als puntje bij paaltje komt je officieel niet bij je kind mag zijn in het ziekenhuis, omdat je niet erkend wordt als ouder?

En hoe zit dat met erven? Het biologische kind heeft recht op het kindsdeel van pappa Tom, maar het biologische kind van de man van pappa Tom niet. Terwijl bij adoptie niet biologische kinderen wel de rechten hebben van biologische kinderen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-12-2016 om 23:52

Beter geregeld

Volgens mij is er al veel recent geregeld. Ik heb een collega wier ex-vrouw de geboorte- en juridische moeder is van hun kind. Destijds kreeg de meemoeder niet automatisch rechten dus het is erbij ingeschoten om alles te regelen. Nu is de situatie ontstaan dat het kind bij de meemoeder zonder rechten woont en minimaal contact heeft met de geboortemoeder. Dat heeft de nodige problemen opgeleverd toen het kind hulp nodig had. Natuurlijk kan het allemaal wel geregeld worden (kind is nu overigens 18) maar dan moet de juridische ouder meewerken.
Desondanks vind ik vier ouders wel veel

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 01:16

Ja wel veel

maar het past bij de ontwikkelingen op dit gebied. Het homohuwelijk is al een tijdje net zo normaal als het heterohuwelijk. Twee vrouwen kunnen samen geen kind krijgen, twee mannen ook niet. Samen kunnen ze aan hun kinderwens voldoen. En nu zou dan ook bij wet geregeld kunnen worden dat alle ouders en alle kinderen over en weer net zoveel rechten, maar ook plichten hebben. Ik vind het meer dan terecht. Ja en stel dat er dan toch gescheiden wordt, dan heb je opeens wel erg veel huizen waar een kind of de kinderen tussen op en neer moeten hoppen. Hopelijk gaan men daar wijs mee om.

Tabitha

Tabitha

08-12-2016 om 10:34

Hoe vaak komt deze situatie voor?

Maar hoe vaak komt dat nu voor dat er voor de conceptie al vier ouders in beeld zijn? En wat nu als het 5 jaar duurt voor er iemand zwanger wordt en er iets veranderd is in die relaties, moet je dan iedere keer weer naar de rechter?

mijk

mijk

08-12-2016 om 10:43

ik ken zeker 3 gezinnen

Waar dit de al bestaande situatie juridisch rechttrekt dus het lijkt me een uitstekend idee!

Mijk

Li

Li

08-12-2016 om 11:00

Family life

Mij lijkt het handigste om uit te gaan van waar "family life" bestaat. Dat kan ook een stiefouder zijn. Wie zorgt heeft rechten, wie niet zorgt niet, of veel minder. Testamenten etc. moeten dan wel geregeld worden. Nu zit je steeds vast aan allerlei mensen die oevral toestemming voor moeten geven. Lijkt me doodvermoeiend.

Paddington

Paddington

08-12-2016 om 11:10

Wat jij zegt zal veel problemen opleveren bij gescheiden ouders. Stel ik wordt het huis uitgeknikkerd, mijn ex-partner neemt een andere vrouw in huis. Kind krijgt daar family life mee. Heeft die dan meer rechten dan ik?

Ik ben meer voorstander van dat de aanwezige juridische ouders kunnen aangegeven dat zij hun rechten en plichten willen delen met een derde of eventueel vierde persoon. Als dit een gezamenlijke beslissing is dan lijkt mij dat de wet hiervoor de ruimte biedt. Dit kan al gebeuren tijdens de zwangerschap wat mij betreft. Dat lijkt mij ook een heel mooi moment dat je als gezamenlijke ouders officieel laat vastleggen dat jullie er allemaal voor het kind willen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 11:46

Van te voren bekend

Mensen met een kinderwens die vanuit een ongewone situatie kinderen willen, zullen daar vaak al van te voren mee bezig zijn. Mijn schoonzus is samen met een homo-vader ouders geworden van een zoon. Ik ben daardoor al heel lang gewend aan het idee dat dat normaal is. Zij is alleen, de vader is alleen, dus in hun situatie speelt niet dat er echtgenoten of geregistreerde partners zijn, maar als dat wel zo is en je wordt in die situatie ouders, dan lijkt het mij niet meer dan wenselijk dat je ook allemaal rechtmatig inspraak hebt en aanwezigheidsrecht hebt in alle situaties.

Li

Li

08-12-2016 om 11:50

gaat niet om een huis

Jij zorgt toch ook?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 12:09

Maximaal vier toch?

Het lijkt mij zaak dat de oorspronkelijke ouders, 2 of 3 of 4, de rechten houden of krijgen die horen bij het ouderschap. Bij een scheiding heeft de stiefouder, of hebben de stiefouders, nu ook geen automatische rechten die boven de biologische of adoptie-ouders gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 12:10

De titel

slaat geloof ik nergens op .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.