Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Hangkous

Hangkous

10-10-2017 om 10:59

Verruwing in het verkeer

Gisteren een 15 jarige dochter helemaal overstuur aan de telefoon. "Ik ben bijna doodgereden!"
Ik nog laconiek reageren met bijna is niet helemaal. Dochter vroeg of ik haar kwam halen van het punt waar het bijna ongeluk was gebeurd. Kreeg nog een meneer aan de telefoon die haar probeerde te kalmeren en ben toen toch maar op mijn fiets gestapt en naar de onheilsplek gereden.
Ons halve dorp is onder constructie, de noord-zuid route heeft opbrekingen en lange wachtrijen van auto's. Ook oost-west is er voor auto's soms geen doorkomen aan.
Trouwens ook op de fiets loop je soms compleet vast. Ik gedraag mij altijd netjes in het verkeer maar nu met al die opbrekingen (die al meer dan 6 maanden duren) valt het mij ook op dat sommige mensen (door frustratie) soms rare dingen doen.
Vanochtend fietste ik in de rijrichting door een eenrichtingsweg toen mij een grote auto tegemoet kwam. De bestuurder bleef midden op de weg rijden, gaf mij geen ruimte en als ik niet snel de stoep op was gereden had ze mij gewoon aangereden denk ik. Dochter was ook bijna aangereden door iemand die iets deed wat absoluut niet kan. Die sukkel reed langs de rij wachtende auto's bij een van de opbrekingen juist op het moment dat fietsers van de verkeersregelaars ruimte kregen om over te steken. Na de fietsers zou de andere kant groen licht krijgen.

Ik snap dat een half opgebroken dorp voor veel automobilisten niet handig is maar waarom is het zo moeilijk om op je beurt te wachten en je gewoon aan de regels te houden? Zijn er anderen die dit herkennen? Mensen die ook in een opgebroken dorp of stad wonen.
Ik vind dit echt iets van de laatste tijd, vroeger wachtten mensen gewoon netjes op hun beurt. Het lijkt wel alsof de halve provincie tegenwoordig haast heeft.
Ik moet boodschappen gaan doen, weer op mijn fietsje langs en door de opgebroken troep. Hoop zo dat er niet weer wat engs gebeurt wat net wel/niet op het nippertje goed gaat.

N.B. Door mijn gelegenheidsnick weten dorpsgenoten denk ik wel om welk dorp het gaat.

Dees

Dees

10-10-2017 om 11:58

Van alle tijden

Nee hoor vroeger was dit precies zo.

Ik merk het op de snelweg nog weleens dan ben je iemand aan het inhalen en dan gaat de richtingaanwijzer aan en zijn ze nog gefrustreerd als je niet pal op de rem trapt. Soms gaan ze al een stukje opzij zodat ze je van de weg proberen te drukken.

Of dat ze van de invoegstrook in 1 keer naar de linkerbaan doorsteken, rij je daar met je 100km/u komt ineens een auto met 60/70 km/u voor je de weg op.

IK moet wekelijks in een dorp zijn waar ze inderdaad alles hebben opgebroken, dan moet je en omrijden omdat een hele route is afgezet (nominaal 10 minuten omrijden schat ik in), echter dat is nog niet alles. Onderweg is een spoorwegovergang waar je nagenoeg standaard voor moet wachten, vaak zelfs dat hij 2 of 3 keer dicht gaat voor je aan de beurt bent. Dan heb je nog een stuk waar het een doorgaande weg met voorrang is maar waar ook pubers over moeten steken, dat doen ze nogal onbehouden en sta je volop in de rem in mijn geval gaat dan de claxon ook nog wel aan....overigens is dat stukje niet eens zo druk dus ze kunnen prima even wachten tot er ruimte is over te steken. Een meter of 100 verder is een stoplicht waar de pubers die geen doodswensen hebben gebruik van maken. Daarna kom je bij een weg waar het werkverkeer heel druk bezig is en je weer vast staat, al met al een half uur langer onderweg en dat voor een wegopbreking van een km ofzo.

Bij ons in de buurt heb je een weg waar je schuin omhoog moet en dan op een dijk moet invoegen, het is me al 3 keer gebeurd dat er geen verkeer aankwam en een auto achter mij om me heen de weg op draaide (je moet even stil staan om dat te constateren omdat je je nek flink moet draaien en dat vind de automobilist achter me teveel tijd), in 1 van die 3 keren kwam dat tot een aanrijding van die automobilist met iemand die over de dijk reed overigens.

maan.

maan.

10-10-2017 om 14:47

Onoplettendheid in verkeer.

Van verruwing merk ik weinig; er waren vroeger ook al mislukte weggebruikers. Wat ik wel steeds vaker merk en me aan erger is mobielgebruik in verkeer en dat is dus echt niet te vergelijken met vroeger. Vorig jaar bijna van mn fiets gevallen, als ik niet zo oplettwnd was geweest had de idiote fietsende beller (of bellende fietser) samen met mij op de grond gerold. Nu kwamen we er met de schrik vanaf, al denk ik achteraf: stel dat het wel een valpartij was geweest..mijn fiets stond toch al op punt van inruil maar zijn fiets en foon hadden dan misschien lekker wat schade gehad..

En dit voorjaar een idioot komt al bellend met de auto uit een parkeervak zetten. Ik had al zo'n vermoeden toen ik een scheef hoofd zag, tja ik keek, hij niet en hij schrok zich de kolere. Maar heeft ie er wat van geleerd?????

Hangkous

Hangkous

10-10-2017 om 15:06

hufterig op de snelweg

Dat herken ik ook wel van vroeger. Telefoneren en rijden op de fiets of in de auto is iets van de laatste jaren, klopt.
Mislukte weggebruikers, de rijders met middenstreep/bermvrees, de slakken op de snelweg die waren er al in mijn jeugd.

Die schijt aan alles mentaliteit in de bebouwde kom dat valt mij eigenlijk het laatste half jaar pas op. Nu ons dorp dus al een hele poos moeilijk te doorkruisen valt.
Je rijdt tegen te rijrichting in een eenrichtingsweg in en wie niet voor je opzij gaat daar rij je overheen.
Het grootste deel van de automobilisten sluit netjes aan in de file om te wachten tot je het openliggende kruispunt over kunt en één halve malle passeert met 90 km per uur die file om als eerste door te kunnen.

Ik snap dat echt niet en wil het ook niet snappen. Ik ben trouwens van mijn rondje boodschappen heel thuis gekomen.

Amsterdamse

Amsterdamse

10-10-2017 om 15:41

drukker geworden

Het is hier Amsterdam wel een enorm stuk drukker geworden. heel veel fietsers op hele smalle fietspaden, veel auto's en ook nog enorme drommen voetgangers.
Als ik van de ene kant van de stad naar de andere moet, rij ik liever om dan dat ik dwars door het centrum ga. Op de fiets.
Zoveel drukte wekt veel irritatie op, zeker als je gewoon va A naar B moet.

Op het fietspad is het gewoon erg druk, met ook nog allemaal verschillende soorten fietsers met allemaal een eigen tempo: fietsers met een doel (van A naar , toeristenfietsers die gewoon een beetje fietsen liefst in groep en regelmatig zonder benul en dan ook nog wielrenners met hoge snelheid.

Het valt trouwens wel op dat de meeste fietsers stoppen voor rood en ook licht hebben op de fiets. Dat is echt beter geworden. Nu nog stoppen voor een zebrapad als er iemand wil oversteken!

Auto's rijden regelmatig door rood, terwijl de verkeerslichten echt heel strak staan afgesteld. Levensgevaarlijk.

Dees

Dees

10-10-2017 om 15:54

ouderen

Overigens wat mij ernstig zorgen baart is het verhogen van de groep senioren in de auto. Vaak zie je ze al wel aankomen met hun auto, grijze haren en vaak een kleinere opel ofzo, als je dan bij een zebrapad staat weet je gewoon dat ze doorrijden. Ze kijken alleen maar voor zich, alsof er een stel oogkleppen om hun hoofd zit.

Hangkous

Hangkous

10-10-2017 om 16:01

fietstoeristen hier ook

Vooral in een korte periode in het voorjaar. Die zie je al van ver aankomen. Oranje gehuurde fietsen alleen maar oog voor al het moois. Geen oog voor de normale weggebruikers die al lang zijn uitgekeken op al dat moois.
Ouderen kijken inderdaad alleen maar voor zich. Fietsers van rechts zien ze echt nooit. Inderdaad oogkleppen op. Gelukkig zijn de ouderen niet zo agressief, blijven niet doorgaan om hun voorrang af te dwingen.

Dees

Dees

10-10-2017 om 16:53

hangkous

Inderdaad ze zijn niet agressief ze zien het gewoon niet, vind ik persoonlijk nog gevaarlijker hoor. Want iemand die dreigt door te rijden terwijl hij je wel ziet zal eerder toch stoppen als je de kans waagt dan iemand die je gewoon niet ziet, die rijdt gewoon tegen je aan.

Dat had ik trouwens van de week nog, een seniore automobilist van links in mijn auto, hij reed langzaam dus dacht dat hij me wel gezien had tot hij gas gaf op het moment dat ik langsreed.....

Pippu

Pippu

10-10-2017 om 17:30

Hier

Hier neemt de agressie toe. Ik loop met hond aangelijnd op de stoep, hond loopt aan de rand maar op de stoep, ik schat 50 cm van de stoeprand. Tegemoet komende moeder op de fiets met jongetje van 8 jaar die ernaast fietst roept tegen haar zoon: rij die gvd-de hond maar plat dat wijf heeft de lijn te lang.

Dat noemt zich dan opvoeder en fietst onbehandeld rond, ik begrijp het niet.

Dees

Dees

10-10-2017 om 18:24

Oh ja honden

Maar dat werkt ook andersom he, tijdens het hardlopen gebeurd het regelmatig dat ik iemand met hond tegemoet loopt je zou zeggen dat diegene de hond (vaak aan de lijn) even bij zi h houdt zodat ik ongestoord door kan lopen maar 9 van de 10 keer gebeurd dat dus niet. Dan is de hele stoep dus bezet en moet ik door het gras of over de weg.

Pippu

Pippu

10-10-2017 om 19:44

Ja ho

Natuurlijk werkt dat twee kanten op, maar het ging me in deze situatie, die eigenlijk niet bijzonder of op geen enkele manier onveilig was, dat een moeder zoiets tegen haar kind zegt.
En wij ons maar verbazen waar de kinderen het vandaan halen

Ad Hombre

Ad Hombre

10-10-2017 om 22:11

Over honden gesproken

Ik haalde pas een dame in een auto in en zag toch mijn verbazing dat ze en middelgrote hond op haar schoot had. Zag er heel schattig uit, maar je moet toch wel flink gestoord om zo'n stunt uit te halen.

Helaas zijn er wel vaker redenen om aan het verstand van hondenbezitters te twijfelen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-10-2017 om 10:16

Valt mij hier ook op. Hier wordt zo onoplettend gereden dat mijn zoon van 8 niet meer zelf buiten de wijk durft te fietsen. Hier vooral last van opgeschoten gastjes die zo een hoek omkomen en opgeprikte dametjes die in hun kekke stadsautootje met telefoon aan oor zonder verder op te letten door het verkeer heen scheuren. Lekker pittig rijden noemen ze dat geloof ik.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-10-2017 om 10:18

Grootste ergernis

Mijn grootste ergernis is trouwens de 50plusser op racefiets. Levensgevaarlijk!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-10-2017 om 11:05

Bekend probleem

De link naar Hangkous is me niet duidelijk, maar ik vermoed wel welk dorp dat is. En dat is inderdaad een afschuwelijke verkeerssituatie. Drie stoplichten die om beurten zeker twee minuten groen krijgen. Je staat dus erg lang te wachten, en niet iedereen heeft daar geduld voor. En fietsers moeten gewoon met de stroom mee, wat vooral in de avond en/of met regen echt gevaarlijk is. De verlichting is ook belabberd. Ik rijd meestal achter een fietser aan, omdat ik ze niet wil inhalen met slechts een meter ruimte, maar dat levert agressie en getoeter op. Een plotselinge tegenligger is me ook al eens overkomen.
In de omliggende plaatsen is het al niet veel beter. Ze maken overal 'auto te gast' straten, en dat levert maandenlange afsluitingen op. En ze sluiten gerust drie alternatieve wegen tegelijk af waardoor al die honderden extra auto's wel over dezelfde route moeten.

Hangkous

Hangkous

11-10-2017 om 12:18

Inwoners van dit dorp heten zo

Je hebt Haarlemse muggen, Lisser Gaapstokken en Zilker Duinknijnen, Tilburgse kruikenzeikers.
Ons dorp heeft Hangkousen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-10-2017 om 12:25

Grappig, nooit geweten. Nou ja, ik ben natuurlijk import en van oorsprong een mug

zebra

zebra

11-10-2017 om 13:47

combinatie

ik denk dat het gewoon een combinatie van factoren is. Het is een stuk drukker op de weg dus daardoor al meer kans op gedoe op de weg. Ook het gebruik van mobieltjes in het verkeer zorgt ervoor dat weggebruikers vaak minder oplettend zijn. En dan heb je nog de kans op files door ongevallen, door wegwerkzaamheden, weersomstandigheden enz enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.