Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Janna3

Janna3

06-12-2010 om 15:53

Verplichte filmkeuring?

Vandaag hoorde ik dat een 10-jarig meisje de toegang tot Harry Potter 7 was geweigerd omdat ze niet oud genoeg was. Ze was met haar ouders naar de bioscoop. Ik dacht dat de filmkeuringen voor kinderen een advies waren en dat je als ouders de verantwoordelijkheid had. In de kerstvakantie willen wij graag met onze 10-jarige naar Potter 7, ik zou het heel vervelend vinden als we naar huis werden gestuurd. Weet iemand hoe het zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

06-12-2010 om 16:15

Hier

Ik kan alleen spreken voor onze bios: as je kind te jong is maar je ouders gaan accoord en zijn erbij, mag je naar binnen. Het is namelijk een advies, geen wettelijke grens. Als je niet voor niks wilt gaan, zou ik mijn bios bellen en het navragen.

Maxime.M

Maxime.M

06-12-2010 om 17:09

Het mag hoor

ik heb net dit gevonden op cinemec:

Advies: 6, 9 of 12
De keuringen voor 6, 9 en 12 jaar zijn een vrijblijvend advies. Ouders en verzorgers kunnen zelf beslissen of zij het advies opvolgen. De adviesleeftijd betekent trouwens niet dat een film ook zonder meer geschikt is voor kinderen vanaf die leeftijd. Zo kan bijvoorbeeld een serieuze documentaire niet schadelijk zijn voor kinderen (en dus de leeftijdclassificatie AL krijgen), maar toch ongeschikt zijn, omdat de inhoud te moeilijk is.

Voor 16 jaar is het anders:

De wet: 16
De keuring voor 16 jaar is geen advies, maar een bindende leeftijdsgrens. Volgens artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht is een bioscoopexploitant strafbaar wanneer hij iemand jonger dan 16 toelaat tot een film met de classificatie 16. Wanneer iemand van 14 of 15 onder begeleiding van een ouder naar een film met keuring 16 jaar wil gaan, dan is dat volgens de wet wel toegestaan, mits men zich aldus kan legitimeren. Echter in geval van twijfel moet de bioscoopexploitant om een legitimatie vragen. Het is dus altijd verstandig een ID mee te nemen (zowel kind als ouder). In de praktijk blijkt het lastig om te controleren of iemand wel de ouder is van een kind en dan blijft de leeftijdsgrens van 16 jaar gehandhaafd.

Gallifrey

Gallifrey

06-12-2010 om 17:17

Pathe

Mijn zoon van 11 mocht pas echt niet mee naar binnen bij Pathé. Dat was bedrijfsbeleid waar "ze" streng op moesten toezien van de bedrijfsleiding. Toen ik zei dat ik dacht dat de ouders eindverantwoordelijkheid hadden en dat, volgens mij, alleen de 16 jaar grens een wettelijke is kreeg ik wel begrip, maar we mochten er nog steeds niet in.
Uiteindelijk kreeg ik van de bedrijfsmanager de tip om het opnieuw te proberen bij de andere ingang en daar gewoon te zeggen dat mijn zoon 12 was. Heel vriendelijk, maar ik vond het wel een beetje raar. Het lijkt erop dat "Pathé" de vestigingen en de werknemers streng controleert.
Ik vind het sowieso belachelijk dat een 11-jarige, samen met zijn ouders, niet naar Harry Potter mag. Ik vind het een film die bij uitstek geschikt is voor 11-jarigen. Helemaal niet enger dan de vorige delen.
Mijn raad is dus: liegen bij de kassa. Dat was de tip van het bioscoop-personeel . En dan genieten, want de film is geweldig....

Gallifrey

Gallifrey

06-12-2010 om 17:37

Gegoogled

Ik heb nog even gegoogled en vond het volgende:
"In februari 2009 is een Convenant getekend tussen de branches, het NICAM en het Ministerie van Justitie. Dit moet leiden tot een betere handhaving van de leeftijdsgrenzen voor audiovisuele producten in bioscopen. In dit convenant is de afspraak opgenomen dat de leeftijdsgrens van 16 jaar gehandhaafd wordt. Voor de leeftijdsgrens van 12 jaar zal bij twijfel altijd naar de leeftijd gevraagd worden waarbij het antwoord als correct wordt beschouwd. Bij bioscopen geldt de uitzondering dat kinderen die één of twee jaar jonger zijn dan de leeftijdsgrens van 12 of 16 jaar onder begeleiding van een ouder mogen worden toegelaten. Dit houdt in dat een kind van 11 jaar onder begeleiding van een ouder mag worden toegelaten tot een film met een leeftijdsgrens van 12 jaar. Hetzelfde geldt voor kinderen van 14 of 15 jaar die samen met een ouder een 16 jaar film willen bezoeken. Zowel aan de kassa als bij het enteren van de zalen kan door ons personeel gevraagd worden of u uw legitimatie zou willen tonen. Bent u niet in het bezit van een geldig legitimatiebewijs of bent u onder de betreffende leeftijd dan zijn wij helaas verplicht u de toegang te weigeren."

Op de site van Pathé staat echter het volgende:
"In het convenant met het Ministerie is afgesproken dat met name de handhaving van de 16 jarigenregeling extra aandacht zal krijgen. Bij twijfel dient er dus naar legitimatie gevraagd te worden. Indien de bezoeker jonger dan 16 is en/of geen legitimatie kan tonen moet de toegang geweigerd worden, ook al is deze bezoeker onder begeleiding van een ouder persoon die wel aan de leeftijdskeuring voldoet. Neem dus altijd een geldig legitimatiebewijs mee. Bovenstaande geldt ook voor films die voor 12 jaar en ouder zijn gekeurd. Bezoekers jonger dan 12 krijgen geen toegang tot deze films, ook niet met ouder en/of voogd."

Het is me niet duidelijk of het hier nu om twee verschillende convenanten gaat. Duidelijk is wel dat je er bij Pathé als 11-jarige echt niet inkomt. Behalve als je liegt.

Sancy

Sancy

06-12-2010 om 19:14

Gallifrey o.t.

"Zowel aan de kassa als bij het enteren van de zalen kan door ons personeel gevraagd worden of u uw legitimatie zou willen tonen"
lol! Zou deze tekstschrijver net naar Pirates of the Caribbean geweest zijn?

Gallifrey

Gallifrey

07-12-2010 om 10:09

Nou zeg (ook ot)

Sancy, wat staat dat er inderdaad stom: "De zaal enteren". Dat dat me niet opgevallen is. Zou het misschien vlaams, of half engels zijn?
Misschien wordt het door het bioscooppersoneel zo ervaren? "ENTEREN!!!"

Sancy

Sancy

07-12-2010 om 10:37

Welnee gallifrey

Ik denk dat het bewust beleid is. Als de bezoekers de filmzaal willen enteren, worden ze bewust afgeremd omdat ze eerst hun legitimatie moeten tonen. De Nederlandse overheid is wel consequent in haar pogingen alle schreden van haar volk vast te leggen. Naderhand kan de exploitant van de bios dan zo een lijstje overhandigen aan de autoriteiten waarna de Nederlandse marine de enterende gasten van hun bed kan lichten en die vermaledijde piraten kan arresteren.
Sancy (draaft enorm door)

Gallifrey

Gallifrey

07-12-2010 om 10:56

Anna

Dan heeft jouw dochter blijkbaar gewoon geluk gehad. Mijn zoon werd wel echt uit de rij gehaald.
Die zin die jij aanhaalt ("het antwoord wordt als correct beschouwd") viel mij ook op. Net alsof hiermee wordt goed gevonden als je over de leeftijd liegt. Waarschijnlijk bedoelen ze dat ze niet veel meer kunnen omdat een 12-jarige zich meestal niet kan legitimeren?
Die zin komt wel uit het algemene stuk. Op de site van Pathé staat alleen die tweede passage, en die is veel strenger.
Ik vraag me echt af of een bioscoop dat zomaar mag doen. Misschien wel omdat het een commercieel bedrijf is dat eigen regels mag opstellen? Ik heb geen idee. Ik heb me wel echt kwaad gemaakt over die betutteling. De bioscoop hoeft mijn kinderen toch niet op te voeden?

Tihama

Tihama

07-12-2010 om 11:08

Liegen

Ik ga voor geen goud met mijn kinderen (9 en 13) naar HP, ook niet naar 4, 5 of 6: veel te eng, maar ik heb wel van de zomer een leugentje om bestwil voor iets anders gebruikt. We wilden in Oxford de Bodleian Library bezoeken: daar zijn diverse scenes van HP opgenomen.
Dochter is 9, en je moest 12 zijn om naar binnen te komen.

Nu zijn onze kinderen behoorlijk lang dus als ik zeg dat dochter 12 is, dan willen ze dat in andere landen best geloven. Ik heb gevraagd: "Bent u bereid mij te geloven als ik zeg dat ze 12 is?"
Het antwoord was ja en ik had niet gelogen

Tihama

Gallifrey

Gallifrey

07-12-2010 om 11:18

Liegen

Tihama, die bibliotheek daar hebben wij voor de deur gestaan. We zijn er niet binnen geweest vanwege de leeftijdsgrens We zijn wel in de eetzaal in Christ Church geweest. Ook zijn we ooit een héél eind omgereden om door Bracknell te komen. Daar is Picket Close Post, de straat van de Duffelingen. Was heel vreemd om te zien.
We hebben hier nog wel wat discussie over het liegen gehad. Hoe pas je dat nu in in de opvoeding... Uiteindelijk hebben we er maar van gemaakt dat liegen tegen je ouders uiteraard nooit mag, en dat je verder vooral naar je geweten moet luisteren. Zwak eigenlijk, hè?

Tihama

Tihama

07-12-2010 om 11:58

Zwak

Ik heb dus ook bewust niet gelogen
Ik heb mijn dochter uitgebreid uitgelegd waarom er soms leeftijdsgrenzen zijn en waarom die soms heel hard zijn. En waarom mijn inschatting nu was dat het wel kon, terwijl het eigenlijk niet mocht. De leeftijdsgrens heeft vooral te maken met de kostbaarheid van de boeken. Je wil daar geen lawines kinderen hebben die de impact van die schitterende bibliotheek niet eens begrijpen, maar wel direct naar de Verboden Afdeling rennen. Maar helemaal netjes is het inderdaad niet. Het grappige was trouwens dat de meneer bij het loket ook degene was die ons daarna rondleidde. En hij had volop speciale aandacht voor mijn dochter. Ze spreekt ook al redelijk engels, dat droeg vast bij aan de gedachte dat ze ouder moest zijn

We zijn ook naar Christ Church geweest en naar Lacock Abbey (de kerkers van Sneep). Onderweg heb ik deel 1 voorgelezen. En nu ben ik bezig met deel 2. Zoon heeft ze allemaal allang gelezen, maar hij vindt het leuker als ik voorlees.

Tihama

Janna3

Janna3

07-12-2010 om 17:44

Het is toch eigenlijk

zot dat de overheid de verantwoordelijkheid bij de ouders legt terwijl de bioscoop roomser dan de paus is met dit soort regels?
Kijk, ik kan me voorstellen dat je bij kinderen die zonder begeleiding naar de bioscoop gaan extra controleert, maar als kinderen keurig met hun ouders een avondje uit gaan vind ik dat een beetje overdreven. Maar goed, ik heb het geluk dat onze oudste behoorlijk groot is voor zijn leeftijd. Ik zal hem echter maar wel instrueren om te liegen als dat nodig is. Bedankt voor de reacties in elk geval!
Tihama, je brengt me wel op het idee van een weekendje weg...

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 09:22

Kan het niet zo zijn

dat de bioscopen vooral bang zijn dat er veel mensen halverwege de zaal uit moeten vanwege angstige kinderen?
Ik heb zelf 2 keer meegemaakt dat ik de bioscoop uit moest vanwege een overstuur kind.
Ik kan me voorstellen dat je als bioscoopeigenaar dat risico wil beperken. Het is namelijk heel irritant voor de overige bezoekers.

Tihama

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 09:24

Janna (ot)

Ik heb gegoogled op alle filmlocaties van Harry Potter en toen hebben we het ingepast in onze reis. Het leuke is dat op die locaties ook overal foto's uit de films hangen zodat je precies kunt zien vanuit welke hoe iets genomen is. In de Bodleian Library wees de man zelfs exact aan welke sculptuur in welke scene precies te zien was. Dus thuis werd die film direct doorgespoeld naar die scene

Tihama

TessaS.

TessaS.

08-12-2010 om 09:38

Geweigerd

Mijn dochter van 4 jr mocht niet naar binnen bij de Disneyfilm Sammy (was vanaf 6 jr)

We zijn afgedropen met twee huilende kinders, ik vond dat echt belachelijk, ik kan als ouder prima zelf beoordelen of mijn kind een film wel of niet aan kan.

Maar goed, lekker thuis op dvd kijken dan maar.

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 14:03

Inschatten

Ik zal vast wel een slechte moeder zijn, maar ik kan pas inschatten of mijn kind een film aankan als ik hem zelf eerst gezien heb. Tenminste: meestal kan ik het dan. Soms word ik nog steeds verrast. De films waar ik weg heb moeten gaan met een overstuur kind waren Disneys met een AL-keuring.

Ik ben daarom ook zo enorm blij met IMDB. Daar staat een geweldige parents guide met toelichting per scene.

Dus nogmaals: ik zou niet verbaasd zijn als de bioscopen die ervaringen vaker hebben gehad. En dat waren vast allemaal ouders die ingeschat hadden dat hun kind er wel tegen kon.

Tihama

TessaS .

TessaS .

08-12-2010 om 16:11

Valt wel mee

Je ziet toch wat je kind thuis aan films kijkt?

Als dat alleen maar sesamstraat is dan ga je niet naar een film voor 6 jr en ouder.

Maar als ongeveer de hele disneycollectie thuis bekeken is ben ik niet bang voor de nieuwste.

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 17:51

Disneycollectie

Hier zat het schrikeffect hem niet eens echt in de film: het was de duisternis en het geluid dat het verschil maakte. Op een TV thuis was de film helemaal niet eng, maar in de bioscoop dus wel.

Tihama

erik smit

erik smit

08-12-2010 om 21:08

Het valt niet in te schatten...

Het lastige is dat je van tevoren onmogelijk kunt weten of een film wel of niet geschikt zal zijn voor jouw kind. Zelfs voor welke leeftijd een film geschikt is, daar kom je niet achter.

Een uitzondering is Cinekid: Die geeft per film een leeftijd aan. Dan weet je dus of een film leuk is voor kinderen vanaf 4, of 6, of 8...

De filmkeuring zoals die er nu is, slaat nergens op. Ik ben vandaag met mijn 2 kleuters van vier naar Foeksia geweest. Die is officieel voor 6+ wegens enge scènes. En een van mijn kinderen kruipt onder de bank als ze een monster ziet... de ander soms ook. Maar bij Foeksia geen probleem, volgens mij is er geen enkele reden om daar 6+ op te zetten.
Anderzijds betekent AL zoals gezegd helemaal niet dat de film geschikt is voor kinderen van vier, alleen maar dat hij ervoor is goedgekeurd...

Sammy, is dat die onderwaterfilm? Lijkt me sterk dat die te heftig is voor kleine kinderen, eerlijk gezegd. Maar wij hadden bij Foeksia dus ook om die reden weggestuurd kunnen worden.

De parents guide van IMDB kende ik nog niet, er staat bij Sammy ook niets ingevuld en bij Foeksia stond ook niks (die heb ik nu zelf maar even ingevuld).

*bella*

*bella*

09-12-2010 om 11:51

Prima in te schatten

Nee, bij erg jonge leeftijd kun je iid verrast worden. Zo was dochter met 6 nog erg bang voor sproet, en kwam zoon van de psz een keer in paniek thuis door een aflevering van bassie en adriaan geloof ik, er kwam iig een jager in voor en daarvan sloeg zijn fantasie op hol. Het kan verkeren.
Maar nu mijn kinderen ouder worden heb ik het gevoel dat ik het prima in kan schatten, wat ze wel en niet kunnen hebben. Zoon van 9 kan nu heel veel hebben, al maak ik zelf selecties, niet teveel geweld etc. Maar ik geloof niet dat hij er zelf wakker van zou liggen. (moet ik daar nu blij mee zijn? mmhh) Bij dochter van 7 begint het te komen, dat ze steeds meer kan hebben. Bij haar ben ik nog voorzichtig. Ze heeft hp 1 2 en 3 gezien en wil nu heel graag verder, maar ik stel het nog een beetje uit. Maar zoon van 9 wil ik zeker mee nemen naar hp7. Bij twijfel doe ik het niet, of kijk de film eerst zelf.

Fiorucci

Fiorucci

09-12-2010 om 13:34

Bella

Toch kunnen kinderen je verrassen. Mijn dochter verblikte of verbloosde niet bij bepaalde scenes toen ze een jaar of zeven,acht was. Nu kijkt ze heel bewust bepaalde films niet, en heeft ze echt een hekel aan enge scenes. Alsof het nu gewoon meer impact heeft en ze het nu meer op zichzelf betrekt.

MarleenTY

MarleenTY

09-12-2010 om 17:14

Enge (?!) hp-momenten

Het enige moment in HP waar IK van schrok, was toen de 3 eenheid (Harry, Ron en Hermelien) het verborgen huis inliepen en de stofwolk tot leven kwam. Voor de rest vind ik het een 9 jaar-waardering.
Ben er samen met mijn zoon van 12 geweest en we hebben genoten. Tellen nu al af naar het laatste deel....

Maxime.M

Maxime.M

09-12-2010 om 19:02

De slang

en ik schrok van de slang in dat ene oude huisje. Het is maar goed dat mijn bak popcorn al bijna leeg was, want die zwaaide ik in een reflex voor mijn ogen (vanaf mijn schoot omhoog dus

*bella*

*bella*

09-12-2010 om 22:44

Tuurlijk

Fiorucci, als je het moeilijk kunt inpassen, dan maakt het vaak iid minder indruk. Als je een film niet goed snapt, snap je misschien het enge ook net niet.
Maar het leuke is idd dat je steeds minder voor je kinderen hoeft in te gaan schatten, want ze kunnen het zelf steeds beter. Hoewel, alles wat mijn zoon ziet kan hij dus aan, maar hij is geloof ik nog nooit geconfronteerd met de dingen die hij níet aankan, en da's vast ook nog genoeg. Die ervaring ontneem ik hem nu, want ik scherm nog genoeg voor hem af. Jongste heeft meer ruimte hierin omdat ze natuurlijk genoeg wil van dat wat zoon ook doet of ziet.

Tihama

Tihama

11-12-2010 om 22:25

Bella

"Als je een film niet goed snapt, snap je misschien het enge ook net niet."

Ik heb vaak vreemde reacties gekregen op het feit dat mijn kinderen veel meer eng vinden dan blijkbaar diverse andere kinderen. Alsof mijn kinderen een beetje 'achter' zijn omdat ze daar 'nog' niet tegen kunnen. Soort trots zelfs dat 'hun kind' er wel tegen kan. Nou, er is nog geen filmkeuring uitgevonden die voor mij geschikt is. Ik kan namelijk 'nog' steeds niet tegen horror. Harry Potter kan ik nét aan. Hoewel ik bij deel 2 in de bios wel mijn hoofd heb gestoten toen ik bij enge scenes wegdook....

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.