Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Triva

Triva

16-02-2017 om 07:30

Verplicht lootjes verkopen en anders geen lid meer van de voetbalclub


vlinder72

vlinder72

22-02-2017 om 12:20

Bieb

Bij onze voetbalvereniging gaat het zoals jij zegt. Geen rijschema (regelen ouders inderdaad zelf). Geen wasbeurten. Geen kantinebeurten. Eigenlijk niks. Natuurlijk zijn er vrijwilligers nodig maar die zijn er altijd al spontaan. Man geeft bijvoorbeeld trainen en zit in de kascommissie.

Bij onze korfbalvereniging hebben ze wel een rijschema, wasbeurten, kantinediensten, schoonmaakverzoeken, hulptrainers etc.

Bij atletiek vragen ze alleen met regelmaat ouders om te jureren.

Het hangt waarschijnlijk dus zeer af van de vereniging. Het is dus niet persé een voetbalding.

Stickertjes

Stickertjes

22-02-2017 om 12:37

wat voor jou past van veel factoren afhankelijk

Ik vind vanuit onze positie, één auto en één ouder die kan rijden, de club van onze kinderen ideaal. Begin van het seizoen krijg je een schema, dan weet je welke dagen je aan de beurt bent om te rijden voor uitwedstrijden en je weet wanneer je moet wassen. Klaar!
Het is de sport van mijn kinderen, niet van mij! Buiten de sport van mijn kinderen heb ik in het weekend ook nog andere dingen te doen soms. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet betrokken ben.
Bij thuiswedstrijden sta ik bijna elk weekend langs de lijn maar het moet niet. Bij uitwedstrijden zijn alleen de ouders die moeten rijden de supporters, so be it.
Als ik ineens een begrafenis heb van een oom in een verre uithoek van het land, kan ik gewoon gaan zonder me eerst druk te hoeven maken over hoe mijn kinderen op de wedstrijden komen.

bieb63

bieb63

22-02-2017 om 14:49

Wbt de kantine: zit wel wat in. En uiteindelijk is het ook zo dat je altijd een uit-groep op 'visite' hebt, dus die wat kunnen aanbieden is niet zo gek.

Wbt rijden naar uit-wedstrijden: Er zullen sowieso mensen zijn zonder auto (of 1 auto, maar 2 kinderen die naar een uit-wedstrijd moeten) en dan wordt het lastig. Maar dat weet je van te voren. En dat kunnen/moeten, m.i., ouders zelf onderling regelen, zonder bemoeienissen en zeker geen verplichtingen vanuit de vereniging.

Wbt wassen kleding: Kaaskopje geeft aan dat door het gebruik van verschillende wasmiddelen e.d. er kleurverschillen zouden kunnen ontstaan. Nou, dat vind ik nogal ver gezocht..... Of je nu Dash of eigen merk AH gebruikt, daar ontstaan echt geen kleurverschillen door. Buiten dat, die tenues zijn meestal synthetisch, dus die vervagen al helemaal niet. En wat als iemand niet zo 'goed' is in wassen en bijv. veel te heet wast en de tenues van het héle team zijn gekrompen..?
En nog belangrijker: er zijn veel mensen allergisch voor (bepaalde) wasmiddelen en zeker wasverzachters, dus hoe doe je dat dan?
En ook niet onbelangrijk: een paar wassen draaien voor die tenues is 1 ding, maar waar hang je dat in hemelsnaam te drogen als je niet zo groot behuisd bent?
Ik vind dat maar een idioot iets eerlijk gezegd.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2017 om 16:47

Bieb

Ik moest inderdaad ook even passen en meten wat het drogen betreft, maar dat soort 'problemen' zijn op te lossen.

Wat de was zelf betreft, is de achterliggende gedachte toch echt dat er verschillen kunnen ontstaan door verschillende wasmiddelen e.d.. Die shirts worden gesponsord en de sponsor vindt het wel zo prettig als de tenues in mei nog steeds geen kleurverschillen hebben en het seizoen daarna ook niet.

Ik mag toch hopen dat degene die meestal de was doet in een gezin het voor elkaar krijgt om de wasmachine op synthetisch en de juiste temperatuur te zetten en op start te drukken?

Wat allergieën betreft, heb je een punt. Ik mag aannemen, als het echt een probleem is, dat er over te praten moet zijn.

Vivianne

Vivianne

22-02-2017 om 16:55

Zijn de tenues van de club of zo?

Als de shirts door de club gekocht worden, kan me wel voorstellen dat je alles bij elkaar houdt. En dat betekent centraal wassen.

Hier een kind op hockey. Iedereen koopt zelf het tenue en wast zelf. Bij de jongere teams zijn altijd genoeg ouders om te rijden, dan heb je geen schema nodig. Bij de oudere teams hebben we wel een rijschema. Die maakt iemand van het team. Als iemand een dag niet kan rijden, geen probleem. Als iemand helemaal geen auto heeft, ook geen probleem. De meeste gezinnen in ons dorp hebben wel een auto. Dat zal in een grote stad anders zijn.
Het enige dat de club verplicht stelt, is het draaien van twee bardiensten per jaar per lid (of ouder van lid).
De jeugdleden moeten vanaf een bepaalde leeftijd een licentie halen als scheidsrechter. Daarna worden ze ingedeeld om te fluiten. Is schat zo'n drie keer per seizoen. Dit kan ook afgekocht worden door iemand anders in te huren (populair bijbaantje bij jongeren).
Oja, en de juniorleden zijn verplicht om jaarlijks loten af te nemen van Jantje Beton. Door die te verkopen, heb je zelf geen kosten. Dat is ca 25 euro per jaar.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-02-2017 om 17:18

shirtjes wassen

Van horen zeggen weet ik dat sommige clubs willen dat de shirts centraal en niet individueel worden gewassen. Dit, om allerlei variaties van verbleken en verkleuren te voorkomen.

Specht

Specht

22-02-2017 om 17:54

Gesponsorde shirts

Bij ons waren de voetbaltenues vaak gesponsord.
Een paar keer per jaar wassen, is goedkoper dan een tenue kopen, en inderdaad wasmiddel A of B maakt weinig uit. Maar als je alleen het tenue van je eigen kinderen hoeft tecwassen, stop je er natuurlijk andere was bij.
Dat geef dan geregeld wel kleurverschil.

vlinder72

vlinder72

22-02-2017 om 18:16

Kleurverschil

Het zal vast wel eens voorkomen dat een ouder het witte voetbalshirt samen met de nieuwe donkerblauwe handdoeken wast maar mijn oudste zoon zit nu zo'n 7 jaar op voetbal en ik zie nooit verkleurde kleding. Op dit moment dragen ze clubkleding. Het is mij nooit opgevallen dat kleding er anders uit ziet en iedereen wast de eigen kleding. Wit met rood shirt. Zwarte broek en rode sokken.

De bedrukking van de sponsoren laat soms wel eens los maar dat schijnt aan de kwaliteit te liggen en niet aan het wassen. Jaarlijks wordt alle kleding ingenomen en gerepareerd indien nodig en in het najaar krijgt iedereen weer een passende set mee naar huis.

Triva

Triva

22-02-2017 om 20:00

shirts

Bij een club van mijn zonen kreeg je een shirt met een nummer aan de binnenkant en er werd opgeschreven welk nummer je had. Je kon een ander shirt vragen als het eerste shirt te klein werd. Thuis wassen. Waarschijnlijk wat betalen als het shirt zoek raakte.

Bij een andere club was er een tas met shirts, die shirts bleven daar ook in en moesten bij toerbeurt gewassen worden. Als je invalt bij een ander team kreeg je daar dus een shirt. Zo raken ze ook niet makkelijk zoek, dat is toch een dure hobby om te vervangen.

Bij weer een andere club kocht je zelf bij een sportspullenwinkel in het dorp je tenue en dat kon je dus ook doorverkopen.

Veel clubs willen gewoon dat er eenheid is en dat raak je snel kwijt als mensen zelf hun spullen gaan wassen. De sponsors vinden dat vaak ook niet leuk. Als je kind allergisch is voor andere wasmiddelen zul je dus zelf altijd de was moeten doen dan

bieb63

bieb63

22-02-2017 om 21:11

tja

Ik blijf het ver gezocht vinden. Iedereen kan natuurlijk iets stoms doen bij het wassen. Maar dat kan dus ook als je op dat moment de beurt hebt om ALLE shirts te wassen. Te heet bijv., want ik weet dat er best veel mensen zijn die graag heet wassen, vooral sportkleding ivm vlekken, zweet, hygiëne. Nou, daar gaan dan de tenues van het hele team. Als zelf wassen dan zo'n probleem is ivm 'mogelijke' problemen, dan maar alles in 1x centraal naar de wasserette. Maar ik blijf het muggenziften vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2017 om 01:08

Bieb

Helaas is niet alles logisch voor iedereen. Dat hoeft toch ook niet? Ik haalde er voldoening uit. Deed ik ook iets voor de club. Maar die voldoening voelde ik meestal pas als alles schoon en opgevouwen in de tas zat. Als ik de tas in mijn handen gedrukt kreeg door dochter, pruttelde ik soms 'oh is het alweer zover?'. .

bieb63

bieb63

23-02-2017 om 21:34

haha Kaaskopje

DAT snap ik dan ook wel weer.... Het voor- en het na-gevoel.

Tango

Tango

26-02-2017 om 23:13

Shirts

Het waren shirts voor 12-jarigen, dus al redelijk groot. Past bij mij dus makkelijk in de machine. Shirts zijn zwart, oranje en wit, broekjes zwart. Maar geeft niet af dus het kan allemaal bij elkaar. Overigens zit er bij ons wel een wasvoorschrift bij dat je alles binnenstebuiten en op maximaal 30 graden mag wassen. Dat voorkomt al wat ongelukjes natuurlijk.

Jesse_1

Jesse_1

27-02-2017 om 01:20

Op de fiets naar de wedstrijd

Dat klinkt heel leuk, maar als kinderen een beetje goed zijn in hun sport of als ze een betrekkelijk kleine sport spelen, dan red je het echt niet.

Dat onze zoon een seizoen alle uitwedstrijden (5 stuks) op minstens 100 km afstand had was wel een tegenvaller en dan wonen wij nog redelijk centraal in Nederland.
Of hadden wij, toen hij op 9-jarige leeftijd bedacht dat hij deze sport misschien wel leuk vond, en in eerste instantie erbij deed naast een andere sport niet moeten laten gaan doen?

ik denk dat dat Nederland in zijn algemeenheid geen topsporters meer zou voortbrengen als alles met fiets of OV moest gebeuren. En dan behoort onze zoon niet tot de top hoor

Overigens gebeurt het wel hoor, als kinderen of de senioren naar een tegenstander op korte afstand moeten, dat ze op de fiets gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2017 om 01:51

Jesse

Je hebt gelijk hoor. Uitwedstrijden zijn vaak veel te ver voor de fiets. En niet alle sportvelden liggen naast een bushokje of station.

Stickertje

Stickertje

27-02-2017 om 07:23

wat ik niet snap

Velen van jullie vinden de afstand van een uitwedstrijd de belemmerende factor. Maar ook kleine afstanden (naar ieder volgend dorp in alle windrichtingen is hier 5km) is voor jonge kinderen teveel. Die zijn dan al moe voordat de wedstrijd begint. De thuispartij heeft dan een voordeel, beginnen nog fris aan de wedstrijd.
Je staat dan bij aanvang van de wedstrijd al achter zeg maar. Niet leuk, zeker niet voor fjes die toch al snel van slag zijn door een verloren wedstrijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2017 om 14:58

Stickertje

Ik denk dat de opvatting gemiddeld genomen is, dat je niet kunt verwachten dat sporters zich via het OV en per fiets verplaatsen als het om uitwedstrijden gaat, of gewoon om wedstrijden in het algemeen. Kennissen moesten het hele land door voor wedstrijden. De opvatting omhelst ook de kortere afstanden. Zeker als het om erg jonge kinderen gaat. Maar een kind van 9/10 jaar moet lijkt mij in staat zijn een stukje van 5 km te fietsen zonder meteen verzuurde benen te hebben. Mijn dochter moest bijvoorbeeld ook standaard een aantal kilometers fietsen voor ze bij haar eigen club was, dus bij thuiswedstrijden had ze sowieso een stukje fietsen in de benen.

Vesta

Vesta

27-02-2017 om 15:47

accomodatie

houd er ook rekening mee dat de accomodaties meestal niet in eigendom zijn van de clubs maar gehuurd worden van de gemeente. Je mag dan gewoon niet langer aanwezig zijn. Dus hoezo een uurtje later of eerder beginnen.

Wij hebben onze hal van 8:45 tot 12:00 om 12:00 staat de basketbalvereniging te dringen om de hal in te mogen. Wij kunnen niet met de club alle teams tegelijk thuis spelen want dan halen we het niet in de ochtend. En dan hebben we nog een grote hal met 12 banen. Volgend jaar hebben we nog maar 10 wedstrijdbanen, dat wordt helemaal dringen.

Uitwedstrijden zijn hier door de hele provincie. Als we geluk hebben spelen we in het dorp naast ons ± 10km fietsen hebben we pech zitten we eerst 3 kwartier in de auto.

's avonds competitie is voor de jeugd geen optie, om 18:00 beginnen betekend om 22:00 of later klaar. In het weekend wordt de hal 's avonds niet verhuurd. Wij proberen met 1 auto per team te rijden, maar helaas ik heb maar 4 zitplaatsen in mijn auto en een team bestaat minimaal uit 4. Dus laat ik mijn ex het rijden/coachen opknappen en doe ik de mails en de bardienst bij de competitie.
alle ouders wordt gevraagd tijdens de training een bardienst te draaien. (10 koffie en 5 thee inschenken, alcohol wordt niet geschonken tijdens jeugdactiviteiten en iedereen heeft net gegeten dus de tosti's blijven wel in de vriezer)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.