Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verhuizen en opvang

Ik heb het al vaker gemeld: wij gaan verhuizen. Dat duurt nog wel even, maar als alles meezit zou e.e.a. in de zomer kunnen. Alleen: zoon wordt pas enkele maanden later 4 jaar. Hij zit nu nog op een kdv (4 d/w), kan niet eerder dan met 4 jaar naar school (heb ik gevraagd op die school).
Mijn idee: je kan het zo'n kind niet aandoen om te verhuizen en dan nog voor 1-2 maanden naar een ander kdv te gaan, nog daargelaten of een kdv hem wel wil hebben. Dan maar de verhuizing uitstellen of een andere list verzinnen.

Maar zie ik het misschien te moeilijk? Zijn er mensen die dit wel gedaan hebben en geen negatieve ervaringen hebben?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

16-03-2009 om 10:23

Heen en weer rijden

Ik ben verhuisd toen mijn dochter 3 jr en 8 maanden was, en wilde haar ook niet voor 4 maanden op een ander kdv doen (nog afgezien van de vraag of er plek zou zijn). Ze is dus op het kdv gebleven en ik ben heen en weer gaan rijden. Het kdv was een half uur van mijn huis en lag niet op de route naar mijn werk, dus ik had er al na twee maanden spijt van. En toen was het nog maar twee maanden, dus te overzien Achteraf bezien ben ik er toch wel blij om dat ik het heb gedaan.

Temet

Temet

16-03-2009 om 11:28 Topicstarter

Pelle

Als ik het goed lees heb jij ervaring met een peuterspeelzaal. Dat is toch 2 ochtenden oid in de week? Hier gaat het in principe om 4 hele dagen (tenzij we natuurlijk minder afspreken). Dat lijkt me toch wel een verschil.

Heen en weer rijden is eigenlijk niet goed te doen. We hebben geen auto, maar al hadden we die wel, ik heb geen rijbewijs. Vanwege de werktijden van partner moet ik in principe of brengen, of halen (en soms allebei). Dat is 45 minuten op de fiets, of 35-40 minuten met het ov (1 overstap). Tja, alles kan (zoals een vriendin van mij dan zei 'zelfs een scheet op een plankie spijkeren, als het maar koud genoeg is') maar het vereist een hoop kunst- en vliegwerk.

Of zoon het aankan, dat is de vraag die mij ook bezighoudt. Op deze creche zit hij al sinds hij 3 maanden is, hij heeft altijd dezelfde leidsters gehad, de groep is ook redelijk stabiel. Hij moet zich dan in een nieuwe groep inwerken, en ik vraag me af of dat een groot succes wordt. Daar komt bij 1) nu zegt hij al heel vaak dat hij niet naar de creche wil (maar eenmaal daar gaat alles goed, dus ik besteed daar weinig aandacht aan) en2) tegen de tijd dat wij verhuizen is hij ruim 3,5. Je hoort vaak dat kinderen van die leeftijd het kdv sowieso zat beginnen te worden. Dus dat versterkt mijn twijfels nog. Een verschil met jouw situatie, jouw kind was jonger. Maar inderdaad, een ouder kind kun je weer beter dingen uitleggen.

Nou ja, twijfels, twijfels. Ben benieuwd of er nog meer reacties komen. Aan die kalender had ik ook wel gedacht trouwens, maar dan moeten we toch een beetje precieser weten wanneer we verhuizen, en dat is nu nog niet het geval.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

16-03-2009 om 11:34

Moeilijk

Wij hebben met onze verhuizing (maar toen ging het om een 2 jarige) een half jaar heen en weer gereden (20 minuten met de auto)omdat het nieuwe KDV nog niet open was. De overgang liep vervolgens niet soepel, en het heeft maanden geduurd voordat hij weer een beetje lekker in z'n vel zat.

Ik zou dus alles op alles proberen te zetten om mijn kind niet een paar maanden naar een nieuw KDV te laten gaan en dan weer te wisselen.

Praktisch gezien heb ik alleen ook geen concrete tips als het oude KDV voor jou niet goed te bereiken is. Je zwangerschapsverlof is tegen die tijd zeker al voorbij? Anders een tijdje ouderschapsverlof opnemen (jij of je partner), opa/oma inschakelen, of tijdelijk opvang aan huis voor een paar maanden

MargotL

MargotL

16-03-2009 om 12:57

Ander kdv hier geen probleem

Bij ons ging het kdv dicht toen mijn zoontje 3 jaar en 8 maanden was. Hij moest toen ook naar een ander kdv voor 4 maanden en volgens mij heb ik daar zelf meer moeite mee gehad dan mijn zoontje. Bij hem ging er wel een aantal andere kinderen mee naar het nieuwe kdv, dus dat is net iets anders. Maar er waren daar natuurlijk ook een heleboel nieuwe kinderen en leidsters. Toch is die overgang wel goed gegaan.

Succes! Margot

angel3

angel3

16-03-2009 om 13:46

Even meedenken

Missch. is het een optie over een andere vorm van opvang te denken. Wat ga je doen qua opvang als hij naar school gaat??? BSO of gastouder? Je zou dan bijv vanaf de zomer hem al naar de gastouder kunnen laten gaan. Dat is dan duidelijk en ook een ander vorm van opvang.
Of als hij naar de BSO gaat en het kdv is daaraan gekoppeld dan zou ik het zo spelen dat hij naar dat kdv gaat en meteen gaat wennen bij BSO. Dat doen ze hier nl met kinderen die bijna 4 zijn. Die gaan al regelmatig spelen bij de BSO.
Is zo n constructie te bedenken?

groetjes
ps ik rij me ook suf. KDV zit in ander dorp maar is maar ruim 10 min. met auto vanaf huis. BSO zit weer in ander dorp de andere kant op, daar zit zoon. Van BSO naar KDV is een half uur met auto. Ons huis zit er tussenin.... Niet ideaal maar ik ben zo gehecht aan kdv en ze moet nog maar een half jaar.

liora

liora

16-03-2009 om 14:01

Lastig

Hoi Temet,

Heeft de brede school waar je zoontje heen gaat niet ook een kdv? Zo ja, dan kun je proberen hem die paar maanden daarheen te doen, en zeg je tegen hem dat hij alvast naar de peuterafdeling van de school gaat of zo?

Als dat niet kan, zou ik toch maar heen en weer gaan rijden vrees ik.

Groeten,
Liora

Temet

Temet

16-03-2009 om 14:32 Topicstarter

Dank, allen

Dank voor het meedenken. Wat betreft BSO/KDV - dat zou gekund hebben als we sneller waren geweest, want inderdaad heeft de brede school waar kind heen zal gaan een KDV en een BSO. Maar ik had niet zitten opletten en me te laat gerealiseerd dat de wachtlijst voor het kdv veel langer zou zijn dan die voor de BSO (die hebben namelijk niet of nauwelijks een wachtlijst vziw). Voor dat kdv zijn we dus te laat. Gelukkig zijn er op loopafstand nog 3 kdv's, dus met nummer 2 komt het in elk geval wel goed...Dat kdv zou vermoedelijk ook wel plaats voor oudste hebben (tenzij ze bezwaren hebben tegen opvang voor 2 maanden).

Ik ben inderdaad hoogzwanger (39 weken ) en daar zit 'm deels ook het probleem. Ik werk als zelfstandige, maar wel op een kantoor met collega's. Die nu voor mij moeten inspringen - er kan niet iemand anders in mijn plaats worden gehuurd. Zij zullen zoveel mogelijk doorschuiven (geheel volgens afspraak) tot na mijn verlof. Je begrijpt dat zowel ikzelf als collega's gillend gek worden - om over de klanten maar te zwijgen - als ik aansluitend aan het verlof ook nog een paar maanden thuis blijf zitten. Het zou dan inderdaad bijv een combinatie moeten worden van ik een dag minder werken, vriend een paar dagen minder werken en opa en oma (die niet naast de deur wonen maar gelukkig ook niet bizar ver weg) een dag in de week oppassen. Dat is eigenlijk het scenario zoals ik dat nu voor ogen heb.

Dit alles overigens ervan uitgaande dat we de huidige woning zo snel hebben verkocht dat we ook daadwerkelijk voor oktober kunnen verhuizen. Als die overdracht toch niet eerder gaat is er geen dringende reden om eerder te verhuizen en kunnen we beter nog even blijven zitten, zoon gewoon nog 4 dagen per week op zijn vertrouwde kdv houden en ondertussen beiden doorwerken en flink verdienen om die paar maanden dubbele woonlasten te voldoen

Groeten,

Temet

Verhuizing uitstellen

Wij hebben in vrijwel dezelfde situatie gezeten, zij het dan met 2 kinderen 3 dagen per week in de opvang en een derde op komst. Die derde had volgens uitgerekening ruim 2 maanden na de verhuizing moeten arriveren, maar door 2 eerdere kinderen waren wij wijs geworden: de onze komen te vroeg (en aldus geschiedde...).
Het blijft hoe dan ook een hele stap voor zo'n oudste: binnen een paar maanden tijd verhuist hij, gaat naar school en krijgt een broertje of zusje. In welke vorm het ook gaat, zoveel bij elkaar gestapeld heeft gewoon veel impact en daar doe je op zich niet zoveel aan, helaas. Daarom hebben wij toen maar besloten het voor onszelf zo praktisch mogelijk te maken en de verhuizing in mijn verlof te laten vallen, bovendien net ná de vierde verjaardag van de oudste. De bijspringende grootouders waren overigens heel erg welkom toen, nog welkomer dan normaal .
Wat ik in jouw geval zou doen, is de verhuizing uitstellen tot kort voor de verjaardag van je oudste uk. Mijn kinderen zijn heel flexibel, je kunt ze bij iedere willekeurige oppas neerzetten zolang ze het idee maar hebben dat WIJ die vertrouwen, ze leggen vrij makkelijk contacten, maar toch had mijn oudste nog behoorlijk wat moeite met die opeenstapeling van veranderingen. Ook nog eens een verandering van kdv was nog eens een extra belasting geweest voor hem. Achteraf ben ik blij dat we dat niet gedaan hebben.

margje van dijk

margje van dijk

16-03-2009 om 16:37

Totaal afhankelijk van het kind

Ik heb geen ervaring met switchende 4-jarigen, wel met switchende baby's. Jongste ging met 3 maanden naar het kdv, is met 10 maanden naar een ander kdv gegaan, waar hij met 20 maanden weer van groep wisselde.

Bij 4-jarigen is mijn ervaring dat de een overal een drama van maakt en de ander nergens. Mijn oudste was behoorlijk geshockeerd toen hij van kdv naar school en BSO moest. (Dat was hij ook al toen hij met 2 jaar naar de 'peutergroep' ging, van de baby's vandaan).

Middelste ging een stuk soepeler, en jongste maalt al helemaal nergens om. (Misschien omdat die met 3,5 jaar naar China ging en met net 4 weer terug kwam - daarbij vergeleken is BSO natuurlijk een eitje).

Bij al mijn kinderen kan ik de manier waarop ze reageerden op kdv/BSO overgangen achteraf rijmen met hoe ze reageerden met overgang toen ze 2 jaar waren. Mijn middelste vond dat ook niet zo'n big deal en jongste al helemaal niet.

Dus: hoe is je kind? Is hij al eens van groep gewisseld, en hoe vond hij dat? Dat is denk ik een belangrijke graadmeter voor hoe hij het nu gaat vinden.

Tenslotte: bij al mijn kinderen werkt van te voren doorspreken wat er precies gaat gebeuren heel goed. Dus gewoon vertellen: eerst ga je een tijdje hierheen, en daarna een tijdje daarheen. Zo goed mogelijk de tijden aanduiden ("als je vier bent, als de baby er is, als we gaan verhuizen .... ").

Als het geen sterk reagerend kind is en je alles goed met hem bespreekt (herhaaldelijk), dan heb je best kans dat het goed gaat.

Met mijn jongste zou ik het zo doen, gewoon 2 keer switchen. Met mijn oudste zou ik proberen iets anders te regelen.

Margje

Temet

Temet

16-03-2009 om 17:20 Topicstarter

Margje

Wisseling van groep heeft zoon ook al niet meegemaakt. Men gaat daar namelijk over op verticale groepen, en ze zijn bij zijn groep begonnen, enkele maanden voordat hij naar de peutergroep zou zijn gegaan. Zal je altijd zien.

Kan dus weinig zeggen over hoe hij op forse veranderingen reageert. De eerste echt serieuze zal zich over niet al te lange tijd moeten aandienen als zusje geboren wordt. Hij is nu best positief over het idee van een baby. Maar ja, een virtuele baby is iets heel anders dan een echte, dus het zal mij enorm benieuwen.

Groeten,

Temet

Toke

Toke

16-03-2009 om 23:30

Tussendoor

Ik zou inderdaad zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat je kind tussendoor met een nieuw kinderdagverblijf te maken krijgt. Dus proberen verhuizing door te schuiven naar het moment dat hij naar school gaat. Of, als dat niet kan (want misschien moet je huis wel eerder worden opgeleverd en je zou nog beter taxikosten kunnen betalen dan dubbele hypotheek) zou ik zoeken naar een gastouder. Die kan toch wat meer individuele aandacht aan je kind besteden en hem meer vertrouwd maken met de nieuwe omgeving (speeltuintjes, winkels, straten etc). Misschien dat zo'n gastouder/oppas niet zo moeilijk te vinden is als het om een echt tijdelijke periode gaat?
Wat jij aangaf (combinatie van opvang) lijkt me voor je zoontje én voor jullie zelf heel onrustig. Liever bij één persoon opvangen. En misschien kan het bij een gastouder ook wel met zijn kersverse zusje samen? Dat schept dan ook een enorme band.

nieuwkomer

nieuwkomer

17-03-2009 om 00:42

Reistijd

Ik lees net dat je hoogzwanger bent, en vanuit dat perspectief is alles anders.
Maar op zich is, voor een beperkte periode, een reistijd van 35-45 min. niet onoverkomelijk lang, lijkt me. Veel mensen hebben een reistijd van 45 min. of langer voor hun werk, als je werk dichtbij is dan compenseert dat.
Bij ons was geen plaats in de kdv's hier in de buurt. We hebben nu een hele goede een eind verderop. Dat is vanaf mijn werk een half uur hard doorfietsen, en vanaf huis een kwartier flink doorfietsen, en met kind langer. Met de bakfiets, in weer en wind. En in en uit laden, alles er om heen, kost ook veel tijd. Bij het afhalen ben ik altijd een tijdje rustig met mijn kind op het kdv, hij wil me altijd het speelgoed laten zien, ik maak een praatje met de groepsleidster, en ik geef borstvoeding. Jasje, trui, sokken en schoenen aan etc. (kind is 1,5 jaar nu). Al met al kost dat best veel tijd. En dan doe ik soms nog een boodschap onderweg. Ik maak dan ook wat kortere dagen op het werk (en werk vaak 's avonds nog wat). Bij het afhalen heb ik het gevoel dat ik even alle tijd heb, dat is een fijn gevoel; het is altijd heel gezellig met zoontje. Nou heb ik wel het voordeel dat partner 's ochtends zoontje brengt, en dat ik maar een kwartier fietsen van mijn werk woon. Ik ben trouwens sinds zoontje op kdv zit spontaan afgevallen, ik vermoed door al het (bak)fietsen. Ook merk ik dat ik sterker ben geworden en mijn conditie beter.
Als ik om 17.00 uur wegga van mijn werk om mijn zoontje op te halen, dan ben ik meestal tegen 18.30 met zoontje weer thuis. Daar zit ik niet mee, al is het dan wel druk met koken etc. (zo makkelijk mogelijk maken)
Dus voor een paar maanden wat extra reistijd zal meevallen denk ik, tenzij het fysiek te zwaar voor je wordt. Als compensatie van de extra reistijd kun je misschien tijdelijk kortere dagen gaan werken? Of opa en oma inschakelen bij halen/brengen? Of extra hulp bij koken en boodschappen doen?
Mijn zoon had erg veel moeite met wennen op het kdv, dus ik zou voorzichtig zijn met vaak switchen.
Ik ken trouwens meer mensen die verhuisd zijn, en hun kind nog een (lange) tijd bij de oude opvang hebben gelaten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.