Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
De buurvrouw

De buurvrouw

30-11-2015 om 23:31

Verdenking van kindermishandeling

Wees blij Andreea

Hoe minder bemoeienis hoe beter. Let liever zelf op of het je vrienden lukt met hun pleegdochter en biedt je hulp aan als er frictie is want het zal niet altijd meevallen.

Injel

'Kom dan met een alternatief in plaats van alleen maar nee te roepen.'

Beetje kort door de bocht, vind je zelf ook niet? Verschillende mensen proberen hier duidelijk te maken dat er behoorlijke risico's zitten aan een AMK-melding. Dat er geen alternatief is, doet daar niets aan af. En naar het AMK gaan 'omdat het ervoor is en er geen alternatief is', dat slaat echt nergens op. Dan laat je je leiden door 'iets moeten doen' en wat dat iets is, maakt dan blijkbaar niet uit.

Je gaat toch ook niet als er sprake is van een ziekte waar alleen een behandeling voor is waar veel slechte ervaringen mee zijn en heel weinig goede en waarvan het risico bestaat dat dingen veel erger worden, ook niet zomaar aan de slag, gewoon om maar 'iets' te doen?

Of dacht je dat na een melding het paradijs aanbreekt voor zo'n kind? Mag ik je dan even wijzen op de verschillende rapporten over het misbruik en mishandeling in de jeugdzorg en die van de vele fouten in de jeugdzorg?

mirreke

mirreke

08-12-2015 om 17:40

Nou, ik zeg ergens helemaal bovenin

dat je met die moeder in gesprek zou moeten gaan. Aanbellen en zo. Eng, ik weet het, maar wat is het alternatief?

En dan niet beschuldigend, maar misschien gewoon met een uitnodiging, heb je zin in een kopje thee...

Staat ergens helemaal aan het begin van het draadje, er waren er meerdere die hetzelfde zeiden.

Sanne

Sanne

11-12-2015 om 01:34

Bij de dossiers

Adviesvragen worden alleen op naam melder geregistreerd, zie dit stuk:
" Al jaar en dag worden – ondanks kritiek van deskundigen 3,4 – bij het AMK alleen meldingen die tot een onderzoek leiden op naam van het kind geregistreerd, terwijl adviesvragen slechts op naam van de beller worden geregistreerd." http://www.nespcan.nl/?p=1570

Als je de bron niet vertrouwt, google dan even. Ik heb zelf bij VWS aan tafel gezeten om juist over dit beleid en de voor- en nadelen ervan te praten. De kinderombudsman heeft zich expliciet tegen dit beleid verzet, Dulleart wil dat de naam van het kind altijd wordt vastgelegd. Maar vooralsnog is het dus de regel: geen registratie naam kind bij adviesvraag.

Sanne

Sanne

11-12-2015 om 01:50

Adviesvraag zonder melding

http://www.nespcan.nl/?p=1570

Je kunt advies vragen zonder dat de naam van het kind wordt vastgelegd. Als je Augeo niet gelooft en de kinderonbudsman wel: Dulleart maakt zich juist hard dat dat niet meer moet mogen. Google maar even.

Ik geloof trouwens best dat mensen onterecht achtervolgd worden.
Ik geloof best dat jeugdzorg best vaak fout zit. Dat melders liegen.
Ik geloof ook dat dat gezinnen ernstig beschadigd.

Ik las ook dossiers van kinderen waar de ouders geloofd werden.
En waar de kinderen nu dood van zijn.
50 kinderen per jaar naar schatting.
Twee schoolkassen per jaar.
Basisschoolkinderen. Baby's. Peutertjes.

Wie weet hoe je beide problemen oplost moet het vooral zeggen. Schrijf Dulleart, hij staat er open voor.

Slecht verhaal

Sanne:"Als je de bron niet vertrouwt, google dan even."
Nou nee. Als je een bewering doet, geef daar dan even een link bij.

Vooropgesteld: Ik ben het met je eens dat het bij meldpunt een rommeltje is waardoor je er niet op kunt rekenen dat een melding of hulpvraag gehonoreerd wordt.
Precies daarom zeg ik: Schiet te hulp. Dat heeft twee effecten; het levert directe hulp op maar het levert ook direct meer inzicht in de situatie op. Zo nodig kun je de politie bellen.

"ondanks kritiek van deskundigen 3,4 – bij het AMK alleen meldingen die tot een onderzoek leiden op naam van het kind geregistreerd, terwijl adviesvragen slechts op naam van de beller worden geregistreerd." http://www.nespcan.nl/?p=1570"

Kijk, dat bevestigt eens te meer de narigheid. Het is niet waar, of een slap excuus. Ik citeer uit diezelfde link "Interviewer Twan Huys van Nieuwsuur vroeg terecht aan Jan-Dirk Sprokkereef, (vice-voorzitter van Jeugdzorg Nederland, tevens lid van de Taskforce), of er niet iets moet veranderen aan de wijze van registreren bij het AMK. Hierop antwoordde Sprokkereef dat mensen ook geanonimiseerd moeten kunnen blijven bellen om te overleggen."

Zie je dat meneer Sprokkereef liegt? Als het waar is dat het telefoontje onder de naam van de beller geregistreerd wordt, dan is die beller niet meer anoniem. Dan kun je dus juist niet anoniem bellen.
Dat kind belt zelf niet. Er is geen enkele constructie te bedenken waarbij dat kind via de band recht zou hebben op anonimiteit. Er is geen enkele reden voor dat meldpunt om bij een telefoontje niet expliciet te zijn.

Even terug naar je aanvankelijke stelling: Er is geen wet die het AMK verbiedt om meldingen serieus te nemen (op naam van het kind te zetten). Dat dat meldpunt en jeugdzorg zich wel achter zo'n constructie verschuilen, zegt wat over de betrouwbaarheid van die organisaties.

Ondertussen zijn die cijfers over kindermishandeling uit de lucht gegrepen. Ze zijn een constructie van berekeningen in Amerika. Hoe de situatie hier in Nederland is, is niet echt bekend. Wel is bekend dat Nederland kampioen uit huis plaatsen is.

Oplossing

In de link wordt de oplossing trouwens al genoemd, met een link.http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3774537/2014/10/23/Meldpunt-Kindermishandeling-komt-voortaan-direct-in-actie.dhtml

Amk Amsterdam gaat wel de namen erbij registreren.
Nogmaals: er is geen wet die dat verbiedt.

Dat is overigens geen oplossing tegen de willekeur en het naar elkaar wijzen dat de oorzaak is van kinderen die tussen wal en schip raken (jij zou er toch op letten?).
Het grootste probleem met de zorg voor kinderen is dat alles op halve kracht gebeurt en dat de lievelingetjes voorrang krijgen. Er is weinig logisch, systematisch of effectief.

Dat je als hulpvragende ouder het risico op ingrijpende maatregelen en onwetende bemoeials voor je kind, in plaats van hulp, er gratis bijkrijgt. Heb je al een probleem. De reden dat je hulp vraagt is tegelijk de reden dat ze je altijd bij je neus hebben want je 'faalt' er is iets mis en dat kan uitvergroot en gestigmatiseerd worden.

Angela67

Angela67

11-12-2015 om 09:27

valse naam opgeven

als je belt voor overleg ga je toch niet je echte naam noemen?
gr Angela

mirreke

mirreke

13-12-2015 om 16:58

Valse naam opgeven...

en je telefoonnummer dan?

Om het AMK anoniem om advies te kunnen vragen moet je dus je telefoonnummer maskeren...

Angela67

Angela67

13-12-2015 om 20:29

ja nou

da's toch prima?
ik geef regelmatig een valse naam op of namaak-telefoonnummer, om reclame en dat soort dingen voor te zijn, of registratie in overbodige databeestjes. Ik vind dat geen misdaad. Zeker niet als ik alleen advies wil, waarom heeft het AMK dan mijn naam of de naam van het kind nodig? Ik bel toch niet omdat ik wil dat zij iets doen?
gr Angela

Melden bij AMK

Heeft vooral geen zin omdat ze niets doen.

Ik ken een kind waarmee het al jaren slecht gaat. Duidelijke signalen, zowel op school als in andere situaties. Meerdere familieleden, schooldirecteur, hulpverleners en weet ik wie nog meer hebben gemeld bij het AMK. Dan kwam na veel hangen en wurgen een bijeenkomst, waarin hulpverlening en school zeiden dat kind uit huis moest, kind kon ook bij een familielid terecht. Maar er kwam geen kinderbeschermingonderzoek, niet erg genoeg.

Inmiddels woont het kind al 6 jaar in een zeer verwaarlozende en vervuilde omgeving. Moeder weigert alle hulp, van hulpverleners, maar ook van vrienden/buren. Er is niets aan de hand. Terwijl kind aantoonbaar vervuild is, huis aantoonbaar vervuild is (hondendrollen) kind in aanraking komt met drugs (vriend moeder is ernstig verslaafd)en agressie en elke dag zonder eten op school komt. Maar het melden heeft tot nog toe niet geholpen.

Dus Sanne, waar is de hulpverlening nu? Schermen met kinderen die dood gaan... dat zijn er zo weinig! En over het algemeen gaan de kinderen dood die al hulpverlening hebben, denk maar aan Jessica, Rowena en velen anderen!

Machteld

Machteld

25-01-2016 om 08:11

welkom bij ouders online

Lees eerst even wat de vaste kern voor mening is toegedaan dan kun je daarna meepraten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.