viridantia
15-07-2009 om 21:43
Vastleggen wie na dood ouders de kinderen krijgt, ervaring?
Binnenkort wordt als alles goed gaat ons 2e kind geboren. Mijn man en ik denken erover dat mochten wij allebei komen te overlijden, er bij de notaris iets is vastgelegd over wie de opvoeding en verzorging van de kinderen op zich neemt.
De kans is natuurlijk superklein dat 2 relatief (ahum) jonge, voor zover ik weet gezonde volwassenen tegelijkertijd of na elkaar overlijden (ik geloof dat er maar een paar honderd vrouwen tussen de 25 en 45 overlijden in Nederland per jaar).
En verder zijn we het geloof ik nog niet echt eens wie dan de voogdij over de kinderen krijgt. Elk vindt zijn eigen familie eigenlijk het meest geschikt.
Grootouders voogd laten worden lijkt me niet logisch omdat de kans dat zij overlijden tussen nu en 18 jaar groter is dan dat wij overlijden. De broer van mijn man heeft al kinderen en gaat over een paar maanden emigreren. Blijt mijn broer over, die heeft geen kinderen,woont samen, en of hij het weer wil..
Wie heeft hier ervaring mee? En kun je ook een bezoekregeling laten vastleggen voor de (schoon)familieleden die geen voogd worden?
Temet
15-07-2009 om 22:05
Archief
Dit onderwerp komt regelmatig terug, kijk ook eens in het archief.
Een bezoekregeling vastleggen zou ik zeker nooit doen, wat een goede bezoekregeling is kan door de tijd heen zo enorm variëren dat zo'n regeling over een paar jaar mogelijk al verouderd is. Of je moet een soort intentie uitspreken dat er regelmatig contact mogelijk blijft met familielid die-en-die, verder zou ik niet gaan.
Groeten,
Temet
Dirkje
15-07-2009 om 22:08
Notaris
Je specifieke vragen kan ik niet beantwoorden. Maar als ik jullie was zou ik naar een notaris gaan en daar je vragen stellen. Vroeger was een eerste oriënterend gesprek ook nog gratis. Weet niet hoe dat nu is.
Wij hebben uiteindelijk een voogdijtestament laten opmaken. Wij wilden in ieder geval dat er geen geruzie zou zijn over de kinderen als wij zouden komen te overljden.
Formeel is het trouwens zo dat degene die de voogdij heeft niet per se de kinderen bij zich in huis hoeft te nemen. De taak van de voogd is te zorgen dat er goed voor de kinderen gezorgd wordt. Maar met een voogd (of voogden) kun je natuurlijk afspreken wat je daarin wilt. Maar uiteindelijk is het vziw de rechter die de voogd(en) benoemt. Als er een vogdijtestament is zal daarmee rekening worden gehouden.
Groet,
Dirkje
ijsvogeltje
15-07-2009 om 22:27
Geregeld
Wij hebben van vrij dicht bij gemaakt dat twee ouders bij een verkeersongeluk zijn omgekomen. Hun twee jonge kinderen overleefden het ongeluk wel. De ouders hadden hier van te voren goed over nagedacht, de kinderen gingen naar goede vrienden van hen.
Dit drama heeft ervoor gezorgd dat vrijwel iedereen hier in de buurt wel iets heeft laten vastleggen...
Je kunt ervoor kiezen om een en ander notarieel vast te laten leggen, je kunt het ook op een minder formele manier regelen. Als je gedoe in de familie verwacht, dan heeft dat eerste sterk de voorkeur. Maar het schijnt zeker niet noodzakelijk te zijn.
Wij hebben mijn zwager en schoonzus gevraagd of zij voor onze kinderen willen zorgen als wij beiden overlijden. Onze ouders vinden we inderdaad ook te oud, en zien we niet meer voor twee opgroeiende knullen zorgen. Niet onbelangrijk is ook dat deze zwager en schoonzus als enige familieleden vlakbij wonen (kinderen zouden gewoon op zelfde school kunnen blijven), terwijl onze andere broers en zussen minimaal 100 km hier vandaan wonen.
We hebben dit laten vastleggen in ons testament. Daar staat ook de naam van mijn zus bij, voor als zwager en schoonzus onverhoopt toch niet kunnen of willen. Destijds hadden ze nog geen kinderen, inmiddels zelf ook twee, dus ook hun situatie verandert...
Maar eigenlijk zie ik op dit moment mijn zus als meest geschikte ´vervangende ouder´. Ook al woont ze aan de andere kant van het land, zij kent onze kinderen het beste en haar manier van opvoeden lijkt het meeste op die van ons. En heeft nu ook een stabiele relatie, eigen huis etc. (ten tijde van het opstellen van het testament woonde ze nog in een studentenhuis, daar zie je ook geen opgroeiende kinderen). We zitten dus eigenlijk in dilemma of we dit formeel willen laten aanpassen, of dat we het alleen met zus, zwager en schoonzus bespreken.
Over bezoekregeling hebben we niets laten vastleggen. We hebben verstandige families die goed met elkaar omgaan, we gaan ervan uit dat dit allemaal wel goed komt.
MaximeM
16-07-2009 om 10:06
Wij hebben niemand
Hoi,
Wij hebben ook hier regelmatig over nagedacht maar hebben geen familie leden waar ze naar toe zouden kunnen gaan. Beiden hebben we een broer, mijn man en ik, maar beiden broers met hun partners vinden we niet geschikt (vreemde manier van opvoeden, dit wil ik mijn kinderen niet aandoen) ouders zouden wel geschikt zijn, maar zijn al in de 70, dus dat kan niet. We hadden 2 vriendenkoppels die wel geschikt zouden zijn, alleen die zijn een tijdje geleden toch in scheiding gekomen. Hebben allebei nieuwe partners en ik (en zij ook) zien het niet zitten om een driedubbel samengesteld gezin te beginnen. Gelukkig zijn onze kinderen inmiddels 11 en 14 en ik hoop nu maar dat het nooit nodig zal zijn.
Maxime
Mamvantwee
16-07-2009 om 10:48
Ook niemand
Ik denk er ook vaak over na. Maar onze families zijn klein en (deels) een beetje raar en losgeslagen, dus ook daar zie ik geen goede ouderlijke vervanging. En opa en oma zijn te oud aan het worden...
Bij vrienden hebben we het wel eens gevraagd, maar er komt vaak een reactie als "we zijn al voor die-en-die voogd als dat nodig is". Ik vraag me af of dat een reden kan zijn, want hoe groot is de kans dat bij twee bevriende stellen beide ouders omkomen? Maar goed, als ze niet willen, houdt het op...
Ik hoop dat het nooit nodig is. Als er niets is vastgelegd, worden kinderen volgens mij als eerste in de familie geplaatst, als dat mogelijk is. En dan zullen mijn ouders toch vrijwillig vooraan de rij staan.
groet, Mamvantwee
Tinus_p
16-07-2009 om 11:12
Om over na te denken
Waarom wil je dit regelen? Het kan nuttig zijn om iets op te schrijven als er een gewenst of voordehandliggend alternatief is, of als er alternatieven zijn die je nadrukkelijk NIET wil. Maar anders kun je het gewoon open laten; in dat geval zal er (mochten jullie overlijden) wel een oplossing worden gevonden.
Klaartje
16-07-2009 om 11:21
Voogd
Een voogd hoeft niet per sé de kinderen bij zich in huis te nemen. Gezinnen kunnen veranderen, mensen kunnen zelf ziek worden e.d. Wie nu goed voor een kind kan zorgen, kan dat misschien volgend jaar niet. Een voogd kan wel de taak op zich nemen de kinderen een goed thuis te bezorgen. Het kan een geruststelling zijn dat iemand dat op zich neemt, mocht er iets gebeuren.
Klaartje
Tijgeroog
16-07-2009 om 12:56
Wij
Wij hebben onze beide broers gevraagd om in geval van ons overlijden samen te overleggen wat op dat moment de meest geschikte plek voor onze kinderen is. Daarbij hebben we onze wensen aangegeven (niet daar, wel daar, bij elkaar blijven), ook omdat we binnen onze families ook heel goed merken dat situaties veranderen.
We willen nog wel een keer langs bij een notaris om na te gaan of het nodig is om dit vast te leggen en wat we voor het financiele verhaal vast moeten leggen.
Jacoline29
16-07-2009 om 12:58
Testament bij notaris
Wij hebben na lang wachten een testament laten opmaken,daarin staat ook wie de voogden worden.dit zijn mijn zwager en schoonzus.rest van familie mag ze gewoon blijven zien zover ik weet.
Sascha2
21-07-2009 om 21:39
Hoe wij het hebben gedaan
Wij hebben bij testament een voogd aangewezen. Enerzijds omdat wij vinden, dat mijn broer het met de opvoeding van zijn kinderen redelijk dicht in de buurt van onze eigen inzichten komt. Anderzijds, omdat ik het niet wil overlaten aan anderen om een keuze te maken. Op het moment dat wij de keuze op mijn broer lieten vallen, wisten we al dat er een grote kans is, dat hij zou emigreren (dat is sinds deze week trouwens ook gebeurd). Maar toch hebben we onze keuze op hem laten vallen. De reden is, dat ik het belangrijker vindt om te regelen dat mijn kinderen bij een gezin/persoon terecht komen, waarvan ik denk dat ze goed begeleid zullen worden, dan dat ze in hun eigen omgeving zullen blijven. Mochten wij beiden komen te overlijden als de kinderen nog jong zijn, dan wordt hun leven toch al ontwricht. Een goede en veilige begeleiding vind ik dan erg belangrijk. In onze nabije omgeving hebben we verder niemand die wij geschikt vinden om onze kinderen in zo'n situatie goed te begeleiden.
Overigens hebben we niet geregeld of er een bezoekregeling zal komen met andere familieleden.
BizzyB
26-07-2009 om 23:23
Pleegfamilie
Hoi Viridantia,
Als je geen voogd hebt aangewezen in een testament (of de aangewezene weigert de voogdij op zich te nemen, of is inmiddels zelf overleden) gaat de voogdij naar een voogdij instelling die een geschikte pleegfamilie zal zoeken.
Wij hebben zelf goede vrienden gevraagd om voogd te willen zijn, aangezien hun gezinssituatie/sfeer aansluit bij ons eigen gezin.
BizzyB
30-07-2009 om 23:43
Pelle
Klopt, er zal zeker eerst in de familie gekeken worden. Heb jij enig idee 'hoever' ze kijken? Want of je kind nou beter af is bij een verre (achter)neef van je of bij een pleeggezin?