Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd een weekend alleen thuis?

Man en ik zouden wel eens weer een weekendje met zijn tweeën weg willen, onze zoons zijn 16 en 14 en zelfstandig genoeg. Toch vraag ik me af of de jongste net nog niet te jong is om samen met zijn oudere broer een weekend alleen thuis te zijn. Om te beginnen zouden we wel in de buurt willen blijven of eerst een nachtje.
Wat vinden jullie, kan dit al of beter nog een paar jaar wachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2013 om 01:04

Kan nu

Zolang jij het gevoel hebt dat de oudste de verantwoordelijkheid aankan en je jongste naar de oudste wil luisteren en/of zelf verantwoordelijk genoeg is, kun je gaan.

P

P

19-05-2013 om 21:46

Mummums

In ieder geval moet je niet oudste de verantwoordelijkheid geven maar ze het samen laten doen. Ze moeten samen overleggen, het samen eens worden en samen reageren in bepaalde situaties.

Mijn zonen schelen 2,5 jaar in leeftijd (nu 11 en 14) en ze zijn al heel lang eens een paar uurtjes alleen en sinds een jaar ook wel eens een hele vakantiedag. Nooit heb ik de oudste de verantwoordelijkheid gegeven over jongste zodat je een soort baassituatie krijgt.

Inderdaad, als ze het willen gewoon eens in de buurt blijven, waarom zou je voor een weekendje weg aan de andere kant van het land moeten zitten? Dat kan toch ook 20 km verderop?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2013 om 22:51

Ik ben het met je eens dat je beide kinderen de verantwoordelijkheid moet geven, maar een kind van 14 kan kinderlijker zijn dan een kind van 16 en dan is het verstandig om de verantwoordelijkheid net even meer bij de oudste te leggen. Maar dat is iets wat je als ouder vaak heel goed weet in te schatten.

liora

liora

20-05-2013 om 02:38

Baas

Lijkt me logisch dat de oudste de grootste verantwoordelijkheid krijgt, wat is daar slecht aan?

liora

liora

20-05-2013 om 08:58

Leeftijden

En ze zijn 16 en 14.... Ik zou bijna zeggen gun die jongens een weekendje alleen!! Als je dan nog een paar jaar zou wachten??

Tineke

Tineke

20-05-2013 om 09:33

Verantwoordelijkheid

Als jongste iets overkomt, krijgt oudste dan de schuld als hij de verantwoordelijkheid kreeg?
Als oudste van de trap valt (oid), kan jongste dan goed handelen?

Bij twijfel

Ik ben van het type dat als ik over dit soort beslissingen twijfel dat ik het niet doe. Misschien wel de 16 jarige alleen thuis en de 14 jarige uit logeren. Als je denkt dat ze het prima samen aan kunnen, dan vind je dat ze er beide aan toe zijn.
Dan kunnen ze dus samen de verantwoording delen. De oudste is niet de baas en kan geen verantwoording dragen voor zijn 14 jarige broertje. Althans, dat zou ik niet willen.
Je jongste is er aan toe als hij het eventueel ook alleen had gekund.

liora

liora

20-05-2013 om 10:16

Nou..

Als ik twijfel doe ik het niet vind ik zelf geen hele goeie... Ik zou ook kijken naar wat gebruikelijk is bij anderen met kinderen in dezelfde leeftijd.

Tineke

Tineke

20-05-2013 om 11:49

Gebruikelijk

Volgens richtlijnen CIZ, valt het onder gebruikelijke zorg dat kinderen vanaf 16 jaar een dag en nacht alleen kunnen zijn. Dus 14-jarigen nog niet!

liora

liora

20-05-2013 om 12:28

Ach richtlijnen

Ik zou vooral kijken naar wat andere mensen, die ik verstandige ouders vind, doen. Dat zegt me meer dan formele richtlijnen.

Tineke

Tineke

20-05-2013 om 12:32

Richtlijnen

Richtlijnen gebruikelijke zorg zijn gebaseerd op wat gebruikelijk is, dus wat jouw verstandige ouders doen.
Overigens merk ik wel vaker dat ouders van jonge kinderen, pubers meer zelfstandigheid toedichten dan mogelijk is. Oftewel: pubers zijn nog helemaal niet zo zelfstandig en 'volwassen' als ouders van jonge kinderen denken/hopen/willen.

Even wachten

Zelf vind ik 14 jaar nog jong. Het zal wel kunnen, maar zolang het niet hoef zou ik het bij een dagje samen weg houden, en dan eind van de avond weer thuis. Is ook heel gezellig.

liora

liora

20-05-2013 om 12:46

Kaatje

Ha dat zou natuurlijk goed kunnen hoor! Mijn kinderen zijn inderdaad veel jonger, maar ik kan nu al zeggen dat mijn oudste niet zo zelfstandig is als ik vijf jaar geleden dacht dat hij op deze leeftijd zou zijn.

Maar ik kijk ook naar mezelf op deze leeftijd, hoe het vroeger ging, hoe mijn ouders dat deden.

Liora

nolly

nolly

20-05-2013 om 12:46

Ligt aan het kind

Ik vind dat je met een gerust hart weg kunt gaan, als je allebei je kinderen zelfstandig genoeg vindt.
De leeftijden zeggen lang niet altijd alles. Ook de jongste zou verantwoordelijker kunnen zijn dan de oudste.

Buiten dat ze het moeten "kunnen', moeten ze het ook niet naar/erg vinden vind ik.
M'n dochter (14) zou het hartstikke goed kunnen, maar zou het niet gezellig vinden, dus doe ik het nog niet.

Zelf was ik 14 (en m'n broers 17 en 18) dat m'n ouders 2weken op vakantie naar Kreta ging.
Geen van ons drieen had de meeste 'verantwoording". Ieder deed z'n eigen ding wat hij goed achtte en was verantwoordelijk voor zichzelf.
Ging hartstikke goed.

Vic

Vic

20-05-2013 om 13:17

Ik heb altijd het idee (of is het de hoop) dat kinderen van 18 volwassen zijn en dat het dan in ieder geval verantwoord is om ze alleen te laten met jongere brussen. In ons geval is jongste 12 als oudste 18 is, nou als ik dan geen nachtje weg kan blijven... Mijn oudste is nu 14 (nou ja, morgen) en als ze zou willen zou ze wel een dag tot 's avonds laat alleen kunnen blijven. Dat wil ze niet, dus dan houdt het op.
14 en 16 lijkt me ook wel kunnen, maar dan geen heel weekend maar beginnen met een nachtje.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-05-2013 om 16:36

Hier gaan oudsten vanaf zestien hun gang. Zo gaan ze sinds die tijd niet meer mee op 'gezinsvakantie' (maar meer van de wereld zien), en blijven ze ook af en toe alleen thuis. Als je (geen georganiseerde groepsreis oid) naar Afrika of de Verenigde Staten kan reizen zonder volwassenen, kun je ook een paar dagen alleen thuisblijven. Inmiddels is oudste 20 en gaan man en ik gerust (een weekendje) weg met achterlating van jongste (7) bij de groten. Dat kon ook al toen oudste 18 was. Eerlijk gezegd kon dat ook prima toen ze 14 was, alleen deden we het toen niet. Wel een avondje, geen nachten. Voelt toch een beetje raar als het niet echt nodig is. Overigens gaat alles altijd in overleg, niemand hoeft alleen thuis te blijven als hij/zij dat niet wil.

P

P

20-05-2013 om 16:54

Liora

Als het leeftijdsverschil niet zo groot is zie ik niet waarom. Waarom zou de oudste de verstandigste zijn en waarom laat je als ouders toe dat er eentje de baas over de ander is?

Je bent SAMEN alleen en als het leeftijdsverschil zo klein is moet je dus ook SAMEN zorgen dat alles goed gaat, SAMEN overleggen en is er niet eentje de baas. Je kunt wel zeggen dat die ene niet de baas is maar je kinderen zien dat wel zo.

Mijn oudste is ook veel verstandiger, denkt veel meer na en is duidelijk de persoon die de verantwoordelijkheid neemt of zou moeten nemen maar nog zijn ze samen verantwoordelijk en is hij dus nooit de 'baas'. Het kan niet zo zijn dat oudste tegen jongste moet zeggen dat hij iets niet mag doen, nee jongste moet zelf weten dat hij dat niet mag doen, zelf nadenken.

Als dan toch één van de twee iets 'doms' doet moet de ander ingrijpen, maar niet omdat die de baas is maar omdat die ook de verantwoordelijkheid heeft.

Mona

Mona

20-05-2013 om 17:28

Hele week zelfs

Hier bleven ze een hele week (van woensdag t/m woensdag) alleen thuis. Eerst had ik mijn ouders ingeschakeld om te komen logeren, maar dat wilden ze helemaal niet. Dus die kwamen alleen een paar dagen om eten te koken en gezellig mee te eten en gingen dan om 20.00 uur naar huis. Ze hebben het prima gehad en konden het goed aan. (geen types die snel ruzie met elkaar hebben)
Ik geloof dat ik het spannender vond dan zij

Mona

Mona

20-05-2013 om 17:29

Correctie

De kinderen wilden dus niet dat mijn ouders kwamen logeren hé, niet dat mijn ouders niet wilden. En de kinderen waren toen 14 en 16, precies dezelfde leeftijden dus.

liora

liora

20-05-2013 om 18:31

Vroeger

Vroeger bij ons waren we weleens thuis zonder ouders en dan was mijn oudste zus wel de baas. Ik kan me niet herinneren dat ik daar erg veel last van had. Het betekende vooral dat wij wel naar haar moesten luisteren als er onenigheid was ergens over.

Wat is daar verkeerd aan?

Vic

Vic

20-05-2013 om 18:56

Hier ook

Hier is oudste ook 'in charge' als ze met zijn tweeën thuis zijn. Dat lijkt mij logisch met bijna 6 jaar leeftijdsverschil. Het wordt door jongste zonder morren geaccepteerd en gaat altijd goed.

Maylise

Maylise

20-05-2013 om 19:13

Laatst

Laatst zijn mijn man en ik samen een nachtje weggeweest. We zijn zaterdag rond 08:00 vertrokken en waren de volgende dag in de loop der avond weer thuis.
De kinderen die thuis bleven waren 18-15-12-9-5
Onze zoon van 18 had wel de leiding. Ik kan me voorstellen dat dit bij twee kinderen van bijna gelijke leeftijd niet nodig is maar bij zo'n heel groepje is het toch handig als één iemand de boel een beetje leidt. In de praktijk heeft de 15 jarige het meest gedaan overigens.
Het ging trouwens prima.

Alleen thuis blijven vind ik met een jaar of 15-16 wel kunnen; eventueel samen met een jongere broer/zus.

Het verschilt natuurlijk wel enorm per kind. Een van mijn andere zoons had ik op die leeftijd weer niet zo vlug alleen gelaten. Die nam op die leeftijd nog zeer domme en ondoordachte beslissingen. Dan was de vraag geweest of het huis er nog stond. En mijn 18 jarige en 15 jarige zijn heel verantwoordelijk maar mijn jongste zoon is dat weer helemaal niet. Hij is nu 13. Due laat ik echt nog geen nacht alleen en dat zie ik volgend jaar ook niet gebeuren.

P

P

21-05-2013 om 07:18

Liora en vic

Bij een groter leeftijdsverschil zoals bij jullie kinderen is dat anders maar dat heb ik ook al gezegd.

Als je dit zo doet krijg je dat je kinderen ook op gewone dagen een soort baas-ondergeschikte rol gaan aannemen en er is maar 1 baas en dat zijn de ouders.

Nee, ik vind dat geen goed idee. Als je jongste (als ze weinig in leeftijd verschillen) echt iemand nodig heeft om ze te bazen moet je niet zolang weg gaan. Kinderen zijn kinderen en de oudste is gewoon niet de baas.

Oudste "de baas"

Ik vind ook niet dat een 16 jarige de baas kan spelen, of de verantwoording kan dragen, over een 14 jarige. Het leeftijdsverschil is minimaal.
Bij de kinderen van Vic zit er 8 jaar tussen. Dan is het een andere rolverdeling.

Liora

"Ik zou ook kijken naar wat gebruikelijk is bij anderen met kinderen in dezelfde leeftijd."

Dat weegt zeker ook mee, maar uiteindelijk doe ik toch waar ik me zelf prettig bij voel en wat past in mijn gezinssituatie.

Mummums

Mummums

21-05-2013 om 21:32 Topicstarter

Jongste

ziet het zelf nog niet zitten om een heel weekend alleen te blijven met zijn oudere broer dus het gaat voorlopig nog even niet door
Nog even over die verantwoordelijkheid, ik vind dat als we het zouden doen, ze beide verantwoordelijk moeten zijn. Maar in ons geval is de oudste als heel volwassen en de jongste nog echt een kind. De oudste zou dan toch de baas gaan spelen en zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat zit in zijn natuur.
De jongste is een flierefluiter, speels nog en spookt nog dingen uit die niet handig zijn. Het is gewoon nog niet vertrouwd hier.
Kan ik daar weer rustig over zijn.

15 jaar

hier eerste keer toen de oudste 15 was. bleef in zijn eentje thuis, vond het eweldig! de jongste (een jaar jonger) ging bij een vriendje logeren.
nou wonen wij vrij afgelegen, en wij waren een paar uren rijden weg, dus wel de buren ingelicht en die waren bereikbaar voor hem... geen enkle probleem!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.