Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
zomaar een naam

zomaar een naam

22-01-2010 om 09:46

Vakantiekind

Wij zitten in te denken om dit jaar een vakantie kind van europa kinderhulp te nemen.
Mijn dochter is enig kind en het lijkt ons erg leuk voor haar.
We willen dan een kind uit Nederland of Engeland. We twijfelen nog wel een beetje want als het niet klikt dan duren die drie weken wel erg lang.
Ik wil graag wat ervaringen van andere ouders horen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zomaar een naam

zomaar een naam

22-01-2010 om 10:32

Bedankt

Die tip over het archief is een heel goed idee. Ik kon daar inderdaad nog wat vinden.
Ik had nog wel een vraagje.
Moet z'n kind hier een eigen kamer krijgen of zou ze ook bij mijn dochter op de kamer kunnen.
Wij hebben namelijk niet echt een kamer over. Wel een hele zolder maar ja daar hebben wij geen kamers van gemaakt en daar kan je dus geen kind in leggen.

Marit

Marit

22-01-2010 om 11:39

Vroeger

toen ik zelf ongeveer 10 was, hebben wij ook wel eens een vakantiekind (Frans) gehad. Wij als kinderen vonden het zelf ook erg leuk. We deden ook veel, en ik herinner me niet dat de taal een barriere was, hoewel mijn ouders wel veel vertaalden. Doen! groet, Marit

Tango

Tango

22-01-2010 om 17:36

Zou ook wel willen

Ik denk hier ook al een tijdje over, maar zit een beetje met het punt dat ik werk en niet genoeg vakantieweken heb om en een vakantiekind op te vangen en daarnaast nog op vakantie te gaan. Zijn er ervaringen van mensen die kinderen mee hebben genomen op vakantie (mag dat?) of bijv. dagen naar de opvang hebben laten gaan. Dan zou het dus wel kunnen.
Zelf hadden wij vroeger ook een aantal jaren een vakantiekind. Ze sliep altijd bij mij op de kamer en dat vonden we allebei heel leuk en gezellig. Het was een Frans meisje en de taal was inderdaad geen probleem. Ik leerde Frans van haar en zij Nederlands van mij, heel leuk.

zomaar een naam

zomaar een naam

22-01-2010 om 20:39

Pelle

Die zolder is een open zolder. Dus daar durf ik eigenlijk geen kind te laten slapen. Ik zou bang zijn dat hij of zij 's nachts wakker word en van de trap af valt. Het is toch een vreemd huis.

Annet

Annet

22-01-2010 om 20:44

1x ervaring met europa kinderhulp

Wij hadden toen twee kinderen (10 en 5). We konden kiezen voor een jong kind (vanaf 5) of een ouder kind. We hebben voor een jong kind gekozen, een jongen. Het werd een jongen van 6 jaar.
Onze jongste was gewend de jongste te zijn. Bovendien is hij vrij oud voor zijn leeftijd dus de combinatie werkte prima.
Het waren drie gezellige weken met weinig problemen. Het jaar erna wilden we graag dat hij weer kwam, maar helaas zijn zijn ouders gestopt met Europa Kinderhulp. Dat jaar konden we naast onze vakantie geen drie weken vrijmaken, dus er is geen vakantiekind meer gekomen.
De regels bij Europa Kinderhulp waren toen dat je een kind wel mee mag nemen op vakantie, maar dan alleen in NL. Als je een kind voor de 2e keer of vaker in huis hebt, mag je kind wel meenemen naar het buitenland.
Ik zou wel durven kiezen voor een vakantie met een vreemd kind, maar wel bewust kijken naar een rustige omgeving. Uitstapjes die wij normaal vinden, zijn voor deze kinderen vaak erg indrukwekkend. Bovendien genieten ze van de rust van lekker spelen, buiten zijn, etc.

Annet

Annet

22-01-2010 om 20:51

Over het slapen

Wij hebben gekozen voor een eigen kamer voor vakantiekind. Jongste heeft die periode bij ons of bij zijn zus geslapen.
Als vakantiekind dit te eenzaam had gevonden, hadden wij het anders geregeld. In de praktijk bleek deze keuze prima.
De eerste nacht kwam hij slaapdronken naar beneden, in de war. Maar de nachten erna ging het helemaal goed.

Maylise

Maylise

23-01-2010 om 13:16

Ervaring

Wij hebben ook meerdere keren een vakantie kind erbij gehad. Ik heb hier in het archief ook wel overgeschreven. Ik vond het een positieve ervaring en zou hier best weer aan mee willen doen. Deze zomer gaat het helaas niet lukken. Er zijn overigens ook projecten waarbij de kinderen buiten de zomervakantie komen.

In totaal hebben wij 5 keer een vakantie kind gehad door de jaren heen waaronder ook via Europa kinderhulp.

De vakantie kinderen sliepen hier altijd bij onze eigen kinderen op de kamer. Wij hebben namelijk ook geen kamers over. Overigens was dat juist helemaal geen probleem. Mijn kinderen vonden het altijd reuze gezellig als er een ander kind kwam.

Het eerste meisje wat we hebben gehad heeft altijd een speciale plaats gehouden in mijn hart. Ze is twee keer bij ons geweest. Een ontzettend schattig, heel verlegen meisje. Het heeft haar wel heel veel tijd gekost om te wennen. Ze zat wat leeftijd betreft tussen mijn oudste zoon en de tweeling in. De eerste keer dat ze kwam was ze ongeveer 7 jaar. De tweeling was toen 6 en de oudste was 9. Ze sliep op dezelfde kamer als mijn dochter.

We hebben daarna nog 2x twee broertjes gehad. Dat waren echt van die straatschoffies. Enorm schattig maar ook wel heel druk en moeilijk. Daar was ik niet graag mee naar een camping gegaan Ze sliepen bij twee van mijn zoons op de kamer dus gezellig met z'n vieren. Dat bleek dan weer niet goed te werken. Het was iets te gezellig. Toen heb ik de kamer indeling wat omgegooid en toen ging het prima. Ik heb enorm met die jochies gelachen maar dat was zeker niet altijd makkelijk. Je moest ze echt wel in het gareel zien te houden.

De laatste gast was een meisje. Dat was ook gezellig. Met haar had ik een vakantie buitenshuis wel aangedurfd. Alleen zoiets weet je niet van te voren. Met haar zijn we toen trouwens wel een weekend weggegaan en dat ging prima.

Dus over het algemeen is het hier goed gegaan en ik vond het zowel voor de gastkinderen als voor ons een leuke ervaring. Als ik er nu weer over nadenk zou ik het echt leuk vinden om nog een keer mee te doen. Deze zomer hebben we echt geen tijd. Volgend jaar is misschien een leuk idee. Dan kunnen we een kind nemen wat iets jonger is dan mijn jongste zoon (die zal dan 11 zijn) en dat lijkt me wat leeftijd betreft ook prima.

Maylise

bibi63

bibi63

24-01-2010 om 15:29

Welke organisaties?

Hoi, Het lijkt ons ook leuk om zoiets eens te doen. Onze dochter is 11, we hebben geen kamer over, dus moet bij haar op de kamer. Welke organisaties zijn er zoal? Ik heb wel iets gezien, maar dan is het min. 3 weken en dat vind ik weer wat lang. Is er ook een organisatie waar het een week kan (bijv. NL kinderen)?
Groetjes,
Bibi

Maylise

Maylise

24-01-2010 om 19:14

Bibi

Wij hebben via een jezuïeten organisatie in Frankrijk kinderen gehad en via Europa Kinderhulp.Europa Kinderhulp is geloof ik standaard 3 weken en via de Jezuïeten verschilde het tussen de 4 weken en de 8 weken.

Ik ben het trouwens met Pelle eens dat een week veel te kort is voor zowel de kinderen als de gastouders. Je hebt soms echt wel een week nodig om aan elkaar te wennen. De meeste kinderen hebben echt wel even tijd nodig om zich thuis te voelen. Bovendien is het zo dat het voor deze kinderen vaak fijn is om even uit de thuissituatie te zijn en dan is een week echt te kort om te acclimatiseren en er echt tussen uit te zijn.

Voor de kinderen is een langere periode echt fijner. Daarnaast vond ik persoonlijk de eerste week het zwaarst en daarna maakt het allemaal niet zo veel meer uit. Dan gaat zo'n kindje echt in het gezin mee en of het dan 4 of 6 weken of langer blijft maakt allemaal niet zoveel uit.

Maylise

zomaar een naam

zomaar een naam

24-01-2010 om 19:59

Bibi

Ik heb informatie opgevraagd via Europa kinderhulp. http://www.europakinderhulp.nl/
En daar blijven de kinderen bijna 3 weken. Ja kan ook een kind uit Nederland nemen. Ik heb niet bij andere organisaties geïnformeerd.

Europa kinderhulp

Ik ben al 9 jaar gastouder bij Europa Kinderhulp en zit inmiddels ook in het bestuur.

Het is idd altijd ongeveer 3 weken, want wat voorgangers al zeiden, een week is te kort. De eerste paar dagen is het even aftasten en zoeken, daarna draait in de meeste gevallen de kinderen gewoon mee in het gezin.
Het eerste jaar mag je niet naar het buitenland met je gastkind, andere jaren wel.

Een eigen kamer is niet nodig, meestal niet eens gewenst door de gastkinderen. Ons eerste meisje kroop zelfs bij mijn dochter in bed, omdat ze nooit alleen sliep en dat nu eng vond.

Taal is ook geen probleem, wij hebben altijd uit de oekraine, en het levert juist regelmatig leuke situaties op. Je moet beiden aanpassen en kinderen onderling kunnen elkaar nog sneller begrijpen. Mijn kinderen kwamen dingen te weten dat ik me echt afvroeg hoe ze dat voor elkaar hadden gekregen!!! Dus ook daar zou ik me niet druk om maken.

Als er iemand vragen heeft, stel ze gerust, want ik denk dat ik aardig doorgewinterd ben inmiddels.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.