Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Forumredactie OO

Forumredactie OO

03-03-2014 om 00:09

Uitnodiging over de nieuwe jeugdwet: Rode Hoed Amsterdam, 14 maart

Op 14 maart organiseert het Platform Bescherming Burgerrechten een bijeenkomst in De Rode Hoed over het recht als kind van de rekening bij de nieuwe jeugdwet.

Zie http://platformburgerrechten.nl/2014/02/20/expertmeeting-debat-over-de-nieuwe-jeugdwet-recht-als-kind-van-de-rekening/

Welkom!!

Justine Pardoen (Ouders Online)

mirreke

mirreke

06-03-2014 om 21:58

Voorbeeld van jeugdhulp-formulier van CJG Urk

Over het recht als kind van de rekening gesproken...

Lees en huiver:

http://www.cjgurk.nl/Professionals/1Gezin1Plan/Documents/Afstemmingsformulier%20versie%202.pdf

mirreke

mirreke

06-03-2014 om 22:52

Er staat nog veel meer op de website van het cjg urk

Een heel handelingsplan wat een gezin kan verwachten, met drang en dwang in het vooruitzicht.

http://www.cjgurk.nl/Professionals/1Gezin1Plan/Documents/Handleiding%20bij%20gezinsplan%20sept2011%20CJG1%5B1%5D.pdf zie ook pagina 15.

Recht (van ouders en kinderen) is inderdaad het kind van de rekening.

Karmijn

Karmijn

07-03-2014 om 11:54

Wel eerlijk

Ik vind het een afschuwelijk formulier, maar als je dit als ouder onder ogen krijgt, weet je wel gelijk waar je aan toe bent. Wegwezen, zou ik dan denken.

En dat is dan wel weer prettig. Het is niet schimmig, gewoon bam in je gezicht: 'je bent een nummertje en wij hebben lijsten van mensen die jou gaan leren om je te gedragen zoals wij goed vinden'. Hoe dat formulier is opgebouwd (eerst de organisatie en dan pas het kind) en de visie op kinderen (kunnen, willen, presteren, doen, BLEUH) die daaruit blijkt, die is denk ik dé gangbare visie van 'hulpverleners'. (Vandaar dat ik zo'n hekel aan die mensen heb.)

Ik zou willen dat ze begonnen bij het kind. Wat wil het kind? Wat is zijn vraag? Wat is zijn mening? Waar staat hij in zijn leven, zijn ontwikkeling? En dan de ouder. Wat wil de ouder? Wat is hun vraag? Wat is hun mening? Waar staan zij, met de opvoeding en ontwikkeling van dit kind?

Daar zou zo'n formulier mee moeten beginnen. En dan pas gaan kijken: waar kunnen wij deze mensen ondersteunen in hun hulpvraag?

Hmmmm

Ik vraag me juist het tegendeel af Karmijn. Zou iemand die voor het eerst een probleem heeft, dit herkennen als 'wegwezen?' Of zou iemand hier toch heel naief instappen, om vervolgens verpletterd en overlopen te wordnen door de hulpverlening. Mij geeft het in ieder geval nog steeds het gevoel van de hulpverlening die als zotten op een gezin springen, om de portemoneetjes maar gevuld te krijgen. De 'afstemming' heeft in mijn ogen als gevaar dat je een heel sterk blok hulpverleners krijgt tegenover een kwetsbaar (gemaakt) gezin.

Karmijn

Karmijn

07-03-2014 om 12:02

Emine

Het was ook een beetje zuur bedoeld. :S

mirreke

mirreke

07-03-2014 om 17:20

Waar het ook om gaat

is dat er meerdere regels om de privacy te beschermen met dit formulier worden geschonden. Ernstig is dat de opstellers van dit formulier dat blijkbaar niet weten, of het ze niets kan schelen (nog ernstiger).

En ernstig is ook dat in ieder geval de twee reageerders dit niet weten, en er niet op aanslaan.

"vervelend dat ze dit allemaal willen weten maar..."

Daar gaat het niet om: iq-uitslagen, achtergrond van je familie, welke taal je spreekt, je geloofsovertuiging, is allemaal niet relevant en mag niet op deze manier worden opgeslagen. Dit formulier schendt belangrijke afspraken en beschermingen.

In Duitsland is het opvragen en vastleggen van dit soort informatie expliciet VERBODEN!!!

In Nederland is het blijkbaar al een soort gewoon.

Ik heb ergens een citaat van ik meen Hitler (saillant detail), dat stelt:

"wanneer je mensen langzaam hun vrijheden afneemt, stukje bij beetje, dan merken ze het niet. Wanneer ze het uiteindelijk wel merken en in opstand willen komen is het te laat..."

Dit zijn jullie vrijheden en beschermingen dames. Dit mag en hoeft de overheid niet van je te weten, en al helemaal niet van jullie kind. Sterker nog, het is jouw plicht als ouder om ervoor te zorgen dat je kind hiertegen beschermd wordt.

Denken jullie nou echt dat een bepaalde iq-score of negatief gedrag wat in dit formulier wordt vastgelegd niet overal terecht gaat komen?

karmijn

karmijn

07-03-2014 om 18:02

mirreke

Ik weet niet of je mij ook bedoelt, maar er is werkelijk geen haar op mijn hoofd, die bij 'hulpverleners' aan gaat kloppen, als het mis gaat met mijn zoon. En ik zal ook nooit iemand maar zulke clubs toesturen.
Dus van mijn kind wordt helemaal niets vastgelegd door cjg of zo. Hij gaat niet naar de schoolarts, natuurlijk niet. En school weet alleen wat ze moeten weten.

mirreke

mirreke

07-03-2014 om 18:36

Karmijn, ik reageerde zo fel

omdat het niet zozeer gaat of jij of iemand slim (en rijk) genoeg is om geen hulp te hoeven inroepen via de normale kanalen, maar omdat dit dus is hoe het gaat in Nederland.

Normale instanties zien er geen been in om dit soort formulieren te ontwerpen en willen gebruiken.

En je kunt dat nu wel zeggen, dat je niet naar de hulpverlening gaat aankloppen, maar als je zoon nou via school, sportclub, buurvrouwen, familie of wat dan ook wordt gemeld? Dan moet je wel, en zit je ook aan dit soort formulieren vast...

Het is gewoon verschrikkelijk erg dat ouders en kinderen worden behandeld alsof hun rechten minder belangrijk zijn of helemaal niet bestaan, alleen maar omdat je misschien problemen hebt met leren, dyslexie, ruzie hebt gemaakt op het voetbalveld, of gewoon omdat je autisme of adhd hebt. Of eigenlijk gewoon omdat je ouder of kind bent...

Als jij wilt dat de school rekening houdt met de problemen van je kind, vanwege bv. een diagnose, zul je echt via de gebaande paden moeten gaan. En die paden schenden dus onze privacy en die van onze kinderen...

Dat maakt het zo erg allemaal...

karmijn

karmijn

07-03-2014 om 20:43

mirreke

Je hebt gelijk hoor, maar het is voor mij al zo'n oud nieuws, dat die privacy niet meer bestaat in nederland. Vooral die van 'probleemkinderen'. Kijk, de slachtoffers zijn moegestreden mensen in crisis. Je kunt het je dan niet veroorloven om op te komen voor je rechten.
Maar het gaat zo al tientallen jaren volgens mij. Misschien zelfs al langer. Ik denk niet dat er in nederland ooit een goed privacy beleid is geweest. Die papieren dossiers van het cb stonden ook vol met onnodige informatie. Het enige verschil is dat de procedures nu openbaar worden. En dat met de huidige digitalisering, niet alleen de contacten van de wijkverpleegkundige, maar iedereen zo'n beetje kan gaan spitten in de gegevens van onze kinderen.

Maar ook vroeger werd er volop geroddeld en genoteerd, zonder medeweten en toestemming van de ouders.

Ach ik ben cynisch geworden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.