Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
JO

JO

12-02-2009 om 11:13

Triple p opvoeden

Las ik net op nujij

http://www.nujij.nl/opvoeden-met-triple-p-enkele-basisprincipes.4816215.lynkx

Deze stelling : Triple P, het is de hele ochtend al op het journaal.
De ouders zijn tevreden, volgens de berichtgeving. "het gaat erom om de kinderen consequent en positief te benaderen".

Volgens mij komt het er gewoon op neer, dat er weer geluisterd moet worden.

Hmmm,hoe denken jullie daarover? Ik kan me voorstellen dat de mensen die ooit zelf een vrije opvoeding hebben gekregen, daar behoefte aan hebben. Maar heeft het ook niet met gewoon gezond verstand te maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Piloen

Piloen

14-02-2009 om 21:31

En nog meer hier...

Zeker, opvoeden is vaak gewoon je gezond verstand gebruiken. Alleen valt dat soms niet zo erg mee...
Iedereen kent die achter-het-behang-plak-momenten. Sommige mensen hebben er meer dan anderen. En voor weer anderen is het opvoeden van hun kinderen een grote aanéénschakeling van dat soort momenten geworden.

Het leuke en goede van Triple P is dat de methodiek voor elk van deze groepen ouders iets zinnigs kan betekenen. In de vorm van folders en lezingen, adviesgesprekken, oudercursussen of complete gezinsbegeleidingstrajecten. Net wat je nodig hebt. En allemaal op basis van deze vijf principes.
Concreet betekent het dat je leert wat oorzaken van ongewenst gedrag kunnen zijn, wat valkuilen zijn waar je als ouder vaak inkukelt, en welke opvoedingsstrategieën je kunt inzetten om het in jouw situatie beter te maken. Die opvoedingsstrategiën zijn gericht op omgaan met ongewenst gedrag, maar vooral ook op het bevorderen van positief contact, het stimuleren van gewenst gedrag en het aanleren van nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag. In het journaal-item lag de nadruk wat veel op duidelijkheid en discipline vond ik. We belangrijk bij Triple P, maar dus nadrukkelijk onderdeel van veel meer.
Sorry als ik klink als een reclame spotje :o) Ik ben gewoon erg enthousiast over de methodiek.
Kijk eens op www.positiefopvoeden.nl In de regio Amsterdam (trouwens ook in Leiden en Den Bosch, en inmiddels nog meer gemeenten) wordt Triple P in de hele preventieve en eerstelijns jeugdzorg gebruikt (=consultatiebureau's tot Bureau Jeugdzorg en alles wat ertussen zit), hun site is erg leuk en leerzaam.

Groet, Piloen

anna van noniemen

anna van noniemen

15-02-2009 om 11:58

Piloen, ik zoek iemand

die hierover voorlichting zou kunnen geven op de school van onze zoon (cluster4) omgeving Gorinchem/Dordrecht! Weet jij iemand Piloen?

Ik zie door de bomen...

...het bos niet meer. Eerst waren het de 3 R's. ( modern gezegt triple R dus. Op mijn werk kennen ze triple C, en dan nu dus Triple P.
Ik vind het wel grappig!

Piloen

Piloen

21-02-2009 om 23:05

Sorry, late reaktie

Anna, ik had even niet geforumd deze week, sorry. Ik weet zo even gauw niemand in de omgeving van Dordrecht die Triple P geaccrediteerd is. Ik kan wel zoeken voor je. Maar wat wil je precies? Wil je dat ze op school je zoon ook volgens de Triple P principes (die niet zo anders zijn dan heel veel andere opvoedideeën, het is meer dat ze het in een mooie goed werkende methode gegoten hebben) gaan aanpakken? Of is het een oudervoorlichting? Als ik wat meer weet wat je bedoeling is kan ik met je meedenken.
Groet, Piloen.

anna van noniemen

anna van noniemen

22-02-2009 om 15:57

Oudervoorlichting

We organiseren een ouderavond op de school van mijn zoon, en wij zouden hierover wel een voorlichting willen geven...

Piloen

Piloen

22-02-2009 om 22:59

Gokje

Om één of andere reden kom ik niet op de site waar ik kan zoeken naar Triple P geaccrediteerde mensen in jouw regio. Misschien kom je verder als je belt of mailt met het NJi. Ik denk dat Marion van Bommel je wel antwoord kan geven op je vraag, of je anders kan doorverwijzen.
Succes! Piloen

Marion van Bommel
Nederlands Jeugdinstituut / NJi
Postbus 19221
3501 DE Utrecht
telefoon (030) 230 65 84
e-mail: [email protected]

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.