Getest! De meest hippe en kidsproof slaapbank, die ligt als een boxspring (en met kortingscode!)
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
ZoDruk

ZoDruk

03-03-2015 om 13:52

Tips van de ggd over drukke kinderen

Ik trof onlangs de volgende brief van de GGD aan bij informatie die door de school werd doorgezonden.
Wat vinden jullie hier nou van?

Advies over drukke kinderen:

Ter info:

Drukke kinderen.
Bijna iedere ouder verzucht wel eens: "wat is mijn kind weer druk vandaag”.
Bij kinderen die steeds druk zijn zien we dat het kind voortdurend beweegt en echt moeite heeft met stil zitten. Het kind is voortdurend onrustig. Deze kinderen maken vaak veel lawaai, en eisen veel aandacht op. Ze kunnen zich vaak moeilijk concentreren en zijn snel afgeleid. We zien ook vaak dat ze doen zonder er bij na te denken.
Doordat er in een schoolsituatie veel indrukken en prikkels voor de kinderen zijn kan het voor een druk kind moeilijk zijn om al deze indrukken te sorteren en alle informatie te onthouden. Hierdoor zien we soms ook dat drukke kinderen moeite hebben met het leren.
Waardoor ontstaat druk gedrag?
Er zijn verschillende factoren voor aan te wijzen:
Het karakter van het kind is van invloed. Het ene kind is nu eenmaal rustiger van aard dan het andere kind. Het ene kind houdt van tekenen, of knutselen, een ander juist van buiten spelen en rennen en klimmen
De omgeving van het kind is van invloed, een omgeving met veel drukte en prikkels zal eerder voor druk gedrag zorgen dan een rustige omgeving.
De opvoedingssituatie, als er thuis weinig structuur is, weinig of geen regels, grenzen en regelmaat zijn, is dat van invloed op het gedrag van het kind.
Gebeurtenissen in het leven van het kind. Bijvoorbeeld ziekte van het kind , geboorte van broertje of zusje, een verhuizing, of andere ingrijpende gebeurtenissen.
Situatie op school. Als het kind gepest wordt, of in een grote drukke klas zit
Welbevinden van het kind, als een kind weinig slaapt, chronische klachten heeft, of door medicijngebruik zich niet prettig voelt.
Wat is er aan te doen?
Het beste is natuurlijk de oorzaak aan te pakken. Dus zorgen voor regelmaat en structuur, het pesten op school aan te pakken of zorgen dat het kind voldoende slaapt.
Een goed contact met school is altijd gewenst.
Het kind kan ook geholpen worden door de omgeving rustig te houden, speelgoed in een dichte kast, zo min mogelijk speelgoed op de vloer. De slaapkamer zo rustig mogelijk houden, geen druk behang of veel posters, geen rondslingerend speelgoed.
Ook het voorspelbaar houden van de leefwereld van het kind kan een druk kind helpen. Door het kind steeds van te voren te vertellen wat er gaat gebeuren, houdt het kind meer grip op de situatie. En het gaat dan niet alleen om het aankondigen van uitstapjes en dergelijke maar ook om het aankondigen van de dagelijkse gang van zaken. Bijvoorbeeld: Je mag nu nog even spelen terwijl ik de handdoeken klaar leg en daarna ga je in bad.
De ouders hebben ook een voorbeeld functie naar het kind toe en moeten dan ook proberen steeds rust uit te stralen. Wanneer de ouders rust in hun gedrag weten te brengen geeft dit het kind ook minder onrust, omdat onrustig gedrag van de ouders extra effect heeft op een druk kind.
Daarnaast is het bij een druk kind extra belangrijk dat de ouders op een lijn zitten in de opvoeding
Wanneer het drukke gedrag blijft?
In dat geval is het goed de situatie niet te lang aan te kijken, maar contact op te nemen met de school of het spreekuur van de GGD op school.. Samen wordt dan bekeken wat in jullie situatie het beste gedaan kan worden.

Evanlyn

Evanlyn

03-03-2015 om 14:00

Tips

De tips lijken me prima. Maar of school en GGD nou direct de plekken zijn om hulp te zoeken...waarschijnlijk hebben die geen idee, anders dan de al gegeven tips. Ik zou naar de huisarts gaan en een verwijzing naar een goede kinderpsychiater vragen.

creabea

creabea

03-03-2015 om 14:01

tja

er staan wel zinnige dingen in maar de toon vind ik verder tamelijk betuttelend. Voel je je al aangesproken om met je drukke kind naar het spreekuur te gaan? :-p

Schoolarts, huisarts of kinderpsychiatrie


https://www.youtube.com/watch?v=pehE98osBcs

Indertijd zijn we met zoon ook naar de schoolarts geweest, op advies van school. Ik wist nog van geen autisme maar vanwege de angst van zoon, het onbegrip en het pesten had ik hem naar haptotherapie gedaan en was thuis natuurlijk ook zo goed mogelijk met hem bezig. Hij zat al jaren op judo en al van jongsaf aan op muziek.
De opvang had me al eens naar de huisarts gestuurd, de school nu naar de schoolarts, er waren al vroeg signalen.
Maar die werden toch niet opgepikt totdat de zaak helemaal in brand stond. De huisarts was er toen nog geen voorstander van, ik weet nu ook waarom, maar heeft ons toen op mijn verzoek doorgestuurd naar de kinderpsychiatrie.

Er is een spanningsveld wanneer je iets met een kind als een probleem ziet, een opvoedingsprobleem of ja, daar komt ie: kindermishandeling, of een andere manier van in de wereld staan, denken en functioneren.

Dus die 'vroegsignalering' moet je als ouders zien te ontwijken en hopen dat je er toch op tijd bij bent om je kind niet al dat ongeluk te zien ondergaan waarbij een diagnose een mogelijkheid wordt. Helaas heb ik dat voor mijn kinderen niet kunnen voorkomen. Ze moesten eerst in de fik staan voor er kinderpsychiatrisch wat uit kon komen. Eerst zoon en later, na een episode vol randpsychotische verschijnselen, ook dochter.

En je zou zo graag willen dat er in een vroeg stadium kennis voorhanden is over die dingen zodat het niet tot een diagnose hoeft te komen, maar zo is het gewoon niet.

Ook bij de schoolarts begeef je je in een wespennest. Waar straf en onbegrip, naast hulp, je deel kunnen zijn. Vooral als zaken nog onbegrepen zijn bij jonge kinderen.

ZoDruk

ZoDruk

03-03-2015 om 16:02

Wat ik zelf vreemd vind

is dat eigenlijk alle drukke kinderen over één kam worden geschoren. En dat druk als afwijkend van de norm wordt gezien. En dat druk dus niet gewenst is, dat het schijnbaar over moet gaan, want je moet de oorzaak aanpakken. En waarom dan? Omdat druk dus als negatief wordt gezien...

Op zich is met de tips niets mis, als zodanig. Maar ik vind het vreemd dat een dergelijke brief van de GGD door school wordt doorgestuurd. Bij mij gingen nogal wat alarmbellen rinkelen eerlijk gezegd.

Wat ik me ook afvraag: is dit een standaardbrief? Is die op gesteld door iemand die dit toevallig als stokpaardje heeft? Is dit landsbeleid van de GGD, of regionaal beleid? Of is dit van een specifieke GGD-verpleegkundige?

Zijn er nog meer ouders die via school een dergelijke brief hebben ontvangen?

prima

Ik vind het eigenlijk een prima brief. Goeie tips, die niet echt afwijken van wat er hier aan tips worden gegeven. De toon is wat betuttelend maar aan de andere kant is het ook bijzonder ingewikkeld een toon te vinden voor een brede doelgroep.

In de eerste instantie lijken school of de GGd me eigenlijk helemaal niet zulke gekke plekken om dit soort tips van te krijgen. Een kinderpsychiater lijkt me in de eerste instantie niet aan de orde. In tweede wellicht.

Wat mij betreft is rustig niet de norm. Maar als er last wordt ervaren van bepaald gedrag (of dat nou rustig, druk of iets anders is) is het toch best logisch eerst eens op zoek te gaan naar de oorzaak en hier iets mee te doen?

Welke alarmbel ging er bij je af ZoDruk?

ZoDruk

ZoDruk

03-03-2015 om 19:40

Alarmbellen

rustig is de norm, druk is afwijkend. Druk moet veranderen, en dan wordt er een richtlijn gegeven over de opvoeding. Verder wordt aangegeven dat na eventueel niet wijzigen je verder moet gaan kijken.

Maar wat met een gewoon druk kind. Wat is er mis met druk? Waarom mag sloom (niet opvallend) dus wel, en druk (wel opvallend) dus niet?

Heel raar dit. Normatief, iedereen in hetzelfde keurslijf pratend. Raar ook, waarom krijgen wij ineens ongevraagd dergelijk opvoedadvies toegestuurd?

Is dit de toekomst? Allemaal zelfde opvoedstijl, strevend naar hetzelfde? Allemaal rustige kinderen met rustige ouders?

Brrr nee, steeds meer alarmbellen voor mij. Vooral ook omdat mensen het hier wel prima vinden???

welnee

Ik lees toch duidelijk dat het gaat om druk in combinatie met dat het problemen geeft (bv. bij concentratie enz). Er staat toch duidelijk steeds: 'soms' of 'vaak' en niet: alle drukke kinderen zijn zo.
Dus ik zie je probleem niet eerlijk gezegd.

Fransien

Fransien

04-03-2015 om 10:52

Ik mis een bij ons goed werkende tip

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging!

Mijn kinderen kunnen prima stilzitten en zich concentreren, maar hebben gewoon buitenspeeltijd nodig. Lekker het bos in, lekker sporten, lekker buitenspelen, rondrennen, etc.
Als het een paar dagen achter elkaar rotweer is, heb ik drukke kinderen die hun energie niet kwijt kunnen en vreselijk lopen te klieren.

ZoDruk

ZoDruk

04-03-2015 om 11:51

Hmmm

ben er inmiddels achter dat dit niet de standaardfolder van de GGD is.

Twee links met de folder over drukke kinderen, beide van GGDNederlandZuid maar van 2 verschillende regio's.

Deze:
http://www.ggdgelderlandzuid.nl/~/media/files/ggd-gelderland/ggd-rivierenland/mijn%20kind/folders/drukke%20kinderen.ashx

en deze:
http://www.ggdgelderlandzuid.nl/~/media/files/ggd-gelderland/ggd-nijmegen/mijn%20kind/folders%204-12%20jaar/drukke%20kinderen.ashx

Die van Rivierenland vertelt tenminste nog dat er met druk gedrag op zich niks mis is, "Het zijn
gezonde en levenslustige kinderen met een flinke
dosis energie."

De folders zelf vind ik prettiger dan de brief. Vooral ook omdat je als ouder vooral wordt gerustgesteld.
En het is ook zo, de meeste kinderen zijn wel eens druk, het is volkomen normaal kindergedrag, net zoals kinderen ook heel rustig kunnen zijn.

ZoDruk

ZoDruk

04-03-2015 om 11:53

Probleem

De ouders krijgen ongevraagd een dergelijke brief toegestuurd. Wat is de aanleiding?
Bovendien is het niet de standaardfolder. Waarom daarvan afgeweken?

Ik vind het zo raar....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.