Van de (Forum)redactie
09-03-2011 om 16:59
Tip! spirit 24: themaweekend 'zingeving in de opvoeding', 26 en 27 maart
Is uw kind klaar voor het leven?
Spirit 24 staat in het weekend van 26 en 27 maart volledig in het teken van ‘Zingeving en opvoeding’.
Op het moment dat een kind zijn ogen opent op deze wereld zijn ouders en kind verbonden. Hoe een kind uiteindelijk opgroeit tot een volwassen persoon is voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de ouders.
Ouders zijn nou eenmaal hét voorbeeld, maar waar halen deze opvoeders hun inspiratie vandaan?
telefoonPraten over opvoeding met je eigen ouders is niet meer vanzelfsprekend en kerk of levensbeschouwing spelen een kleinere rol dan voorheen.
Maar door individualisering en overvolle agenda’s is er juist een enorme behoefte aan antwoorden. Doen we het wel goed, hoe geef ik richting en betekenis aan het leven van mijn kind. Hoe verdeel ik mijn aandacht?
Bij wie kunnen ouders anno 2011 met deze vragen terecht?
Spirit 24 brengt tijdens dit themaweekend een groot aantal programma’s die betrekking hebben op ‘Zingeving en opvoeding’. De programma’s die zijn geselecteerd zijn gemaakt door de verschillende omroepen .
Zo vertellen christelijke opa’s en oma’s in NCRV’s 'Schepper & Co' over de wijze waarop zij hun best doen hun waarden over te dragen op hun kleinkinderen.
In IKON’s "LUX" wordt stil gestaan bij wat ouders en scholen hun kinderen mee willen geven over God & Gebod.
Spelen met verlichtingOok is de BOS documentaire 'Spelen met verlichting' te zien. Hierin wordt kennisgemaakt met de rol die het Boedhisme kan spelen in de opvoeding. Opvoeden in het Hindoeïsme komt aan de orde in 'Opvoeden volgens de Hindoe Dharma'.
Via de NIO- en NMO-programma’s 'Nioscoop', 'Infocus', 'Merhaba' en 'Van de wieg tot het graf' komt de achtergrond van de opvoeding rond de islam en moslims ter sprake.
Tenslotte wordt er in het NCRV programma 'Zoekt en gij zult vinden' de vraag gesteld hoe je kinderen Christelijk opvoed in deze tijd. In de avond programmering komen er ook twee 'Dokument' afleveringen langs rondom het thema ‘Zingeving en opvoeding’.
Ook is er gedurende het weekend een videoverslag te zien van het symposium 'Klaar voor het leven', dat op 12 maart 2011 in Zwolle wordt georganiseerd. Dit symposium is een initiatief van Het Apostolisch Genootschap samen met negen andere vrijzinnige levensbeschouwelijke organisaties.
Themaweekend ‘Zingeving in de opvoeding’ 26 en 27 maart op Spirit 24.