Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
even onder andere naam

even onder andere naam

24-12-2014 om 21:10

tijdelijke woonruimte bij scheiding

Wat denken jullie: is daar behoefte aan? Een plek waar je voor een paar maanden of langer kunt wonen tot je scheiding rond is en je wat anders gevonden hebt. Niet heel luxe, maar naar behoefte in 1, 2 of 3 kamers, met gedeelde keuken en sanitair. En een tuin. Eventueel nog met gemeenschappelijke woon/speelkamer. En wat zou dan een redelijke prijs voor zoiets zijn?

De reden dat ik het vraag: wij hebben een bijzonder pand op het oog (een voormalig zorgcentrum) met voorwaarde dat er een maatschappelijk bestemming moet zijn. We denken er over het te kopen en er zelf met ons gezin te gaan wonen en er dan voor zo'n 5 a 6 mensen met kinderen tegelijk tijdelijke woonruimte te creëren. Maar ja, maar ja, maar ja... het is wel een hele grote stap...

Katniss

Katniss

24-12-2014 om 21:28

Behoefte zeker

Ik denk dat je die kamers wel vol krijgt, zeker als het ook geschikt is om kinderen te huisvesten. Geld is vaak een probleem als je in scheiding ligt en vaak ook daarna. Het moet dus niet te duur zijn, zo rond de 400 euro, maar ik weet niet of je vrij bent om zelf je prijs te bepalen (gemeentelijke regels). En het risico bestaat natuurlijk dat je niet meer van je huurder af komt omdat die het wel fijn vindt om voor weinig te wonen.

Theekopje

Theekopje

24-12-2014 om 22:16

Afgaand op alle topics....

...en oproepen die er zijn voor woonruimte is er zeker wel behoefte. Ik denk alleen dat er een paar praktische problemen te tackelen zijn:
- hoe regel je goed en waterdicht dat mensen ook weer vertrekken;
- hoe regel je goed en waterdicht hoe men zich onderling gedraagt en met het gehuurde omgaat. Het gebruik van de keuken, bezet houden van de badkamer, bezoek ontvangen, herrie, etc.

bedenk je

Dat er ook heel wat scheidingen niet zo vriendelijk verlopen en je wellicht ook met ruzies of geweld te maken kunt krijgen. Wil je je gezin daaraan blootstellen? Maar misschien zie ik het te somber in hoor.

fiscale partner

En hoe gaat het dan met fiscaal partnerschap, toeslagen, OZB zal verhoogd worden, inkomen betekent ook belastingafdracht.

verhuren aan alleenstaanden of dakloze gezinnen

Er is een behoefte om te verhuren aan alleenstaande mannen. Als ze dan ruzie maken doen ze dat tenminste niet op jou adres.
Overigens is er ook behoefte aan maatschappelijke opvang voor gezinnen die op straat terecht komen.
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2090636/geen-plek-gezinnen-in-daklozenopvang.html
De rekening gaat naar de gemeente.

neteret mut

neteret mut

24-12-2014 om 22:53

was er niet een programma

over zo'n soort huis in Amsterdam? Iets waar je een jaar kon blijven

four

four

24-12-2014 om 23:00

gemeubileerd verhuren

Als je de kamers gemeubileerd verhuurd heb je volgens mij niet te maken met huurbescherming.

Bestemmingsplan, fiscus en kamer van koophandel

Ik zat erover na te denken: hoe voorkom je dat mensen blijven wonen, zodat je binnen de kortste keren je oorspronkelijke doelstelling kwijt bent en gewoon een kamerverhuurbedrijf hebt.
Wellicht is dit iets: in het begin zijn mensen in de war, hebben weinig tot geen geld voor zichzelf, alles zit nog in het gemeenschappelijke huishouden. Je zou de huur (inclusief) dus in het begin laag moeten houden, anders hebben mensen er niets aan. In 6 maanden tijd kan er voor een echtscheiding veel geregeld zijn, veel duidelijker geworden, eventueel voorlopige voorzieningen etc.
Ik zou dus overwegen om in het begin heel lage huur te vragen (zeg 100 euro), na drie maanden een huur vergelijkbaar met een kamerhuur (zeg 400 euro) en na zes maanden zo'n hoge huur, dat het voor de betreffende duidelijk is dat hij/zij beter ergens anders kan gaan wonen (zeg 800 euro huur). Maar ik weet niet of dit juridisch mogelijk is.
Je zult ook moeten letten op een bestemmingsplan (dat is het probleem voor veel zorgcentra, die hun kamers eigenlijk wel gewoon willen verhuren), een ondernemingsplan moeten maken en goed informeren wat de fiscus met dit alles doet. Verder zou ik je adviseren om goede kontakten op te bouwen met de politie, maatschappelijk werk, woningbouwvereniging en een advocaat, zodat je mensen heel snel de weg kunt wijzen naar instanties die hen verder kunnen helpen.

Ik vind het overigens wel een sympathiek plan.

Tsjor

even onder andere naam

even onder andere naam

26-12-2014 om 11:04

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Het is in inderdaad wel een risico dat mensen blijven hangen. Ook daarom is het denk ik wel goed dat het ook niet te luxe is allemaal. Keuken en badkamers worden gedeeld, lijkt me dat dat na een poosje ook wel tegen gaat staan bij de meesten.
Verder denken we ook na over wat we verder nog kunnen gaan bieden, aan hulp en begeleiding. Het is de bedoeling de kamers gemeubileerd te verhuren. Er is ook een ruimte waar we wasmachine enz. neer willen zetten. Dus alles is er in principe. We willen dan ook het pand voorzien van zonnepanelen, zodat de energiekosten een beetje hanteerbaar blijven.
Het verhuur-deel heeft een andere ingang dan het woonhuis. Dus het loopt niet helemaal door elkaar heen.
Doelstelling is om quite te draaien.
Op dit moment wachten we trouwens op bericht van de makelaar, die ons nog moet laat weten of we er zelf uberhaupt ook permanent mogen wonen. Zo niet, dan gaat het sowieso niet door.
Ander puntje is dat het woonhuis echt uitgewoond is. Dus er moet heel veel aan gebeuren. Daar hebben we niet meteen geld voor, dus dat betekent een deel bewoonbaar maken en dan de komende jaren stukje bij beetje opknappen.
En tot slot loopt er nog een aanvraag voor een woonvergunning. Er zijn dus al wat projectontwikkelaars die op het pand azen. Als die vergunning er komt dan gaan die zeker meer betalen dan wij ooit kunnen en dan denk ik dat ze alle aanbouw platgooien en het oorspronkelijke huis opknappen en voor heel veel geld weer verkopen. Wij moeten het echt hebben van die 'maatschappelijke functie' die nu verreist is, want zonder dat wordt het onbetaalbaar.

Barvaux

Barvaux

26-12-2014 om 12:21

scholing kinderen

Hoe zie je het voor je met de scholing van de kinderen? Dikke kans dat kinderen van school moeten naar een school bij jou in de buurt en daarna weer naar een andere school als ze verhuizen of zie ik iets over het hoofd? Ga je er vanuit dat er één ouder in het huidige huis blijft zitten en dat de kinderen daar naar school blijven gaan? Woon je in een buurt waar veel mensen wonen op een afstand van zo'n max 15 km of is het ergens landelijk achteraf?

Niet vanzelf

'Ook daarom is het denk ik wel goed dat het ook niet te luxe is allemaal. Keuken en badkamers worden gedeeld, lijkt me dat dat na een poosje ook wel tegen gaat staan bij de meesten.' Het is altijd een probleem om andere woonruimte te vinden. Als je al woonruimte hebt moet die andere woonruimte beter zijn dan wat je hebt. Met andere woorden: ga er niet zomaar van uit dat mensen 'vanzelf' wel zullen 'kiezen' voor iets beters.

Ik hoop dat het je gaat lukken.

Tsjor

even onder andere naam

even onder andere naam

26-12-2014 om 14:20

Barvaux

Dat lijkt me toch altijd wel een probleem bij scheiding/verhuizing: dat kinderen 1 of meer keer van school moeten wisselen. Ik zie dat ook niet als iets dat wij dan op moeten lossen. Wij bieden: gemeubileerde woonruimte met alle voorzieningen voor mensen die t.g.v. een scheiding tijdelijk onderdak zoeken, met of zonder kinderen (of met af en toe kinderen). Met denk ik als voordeel dat mensen ook elkaar kunnen helpen en bijstaan, omdat ze in een zelfde proces zitten.

Het pand staat trouwens in een middelgrote stad, beetje midden van het land, niet ver van het stadscentrum. Alles wat je verzinnen kunt is er in de buurt. Het is ook echt een hele goede en rustige buurt.

En forumbeheer: hartelijke dank voor het redden van mijn tijdelijke nick!

Andere inslag

De beschrijving die je geeft lijkt op een studentenhuis. Dat is leuk voor studenten en/of jongeren. Die kunnen jaren blijven. Een andere doelgroep zijn dak en thuislozen met een inkomen. Mensen die door bijvoorbeeld credietregistratie nergens meer kunnen huren of kopen. Die blijven ook. Ze hebben geen keus. In Noordwijk staat een oud hotel dat kamers per maand verhuurt. Wandel eens binnen.

Waarom wil je je per se richten op gescheiden mensen?

Er is meer in het algemeen behoefte aan transit woonruimte. Dat gaat over gescheiden mensen ( niet alleen de ouder waar de kinderen wonen ) mensen die hun huis verkocht hebben en die wachten op de volgende ( de kinderen zijn al het huis uit) en mensen uit een andere regio die in deze regio een baan hebben gevonden ( vaak hoger iopgeleide 20 ers of een van de twee, niet gescheiden)

Ze bestaan.. Studiowoningen (35 m2) die tijdelijk verhuurd worden. Niet voor studenten.

Het probleem is vooral regelgeving.. Kunnen mensen zich inschrijven? Mag je tijdelijk verhuren? (zo ja, dan kun je ook tijdelijke contracten maken). Volgens mij moet je dat met de gemeente.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.