Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
marit

marit

17-10-2010 om 09:55

Thuis moe op werk niet,..

Als ik thuis ben met mijn kinderen 1 thuis eentje op school dan voel ik me regelmatig de hele dag door moe, gevoel dat ik de hele dag aan het opruimen ben,als ik veel thuis zit dan word ik sjago en hangerig.
Ik ben geen thuis blijf type, veel op stap, naar de kinderboerderij, dorp, vriendin ect. Verder merk ik dat het bij mij minder is als ik een volwassene heb gesproken, dus als man thuis is of als iemand op visite komt.

Als ik op mijn werk ben heb ik veel energie en het lijkt juist wel dat ik energie van mijn werk krijg. Natuurlijk heb ik wel eens een off day.als ik 1 week vrij ben geweest vind ik het heerlijk om weer even te werken.

Herkennen jullie dit, voel me soms wel schuldig dat ik me beter op mijn werk voel dan thuis.
Ik geniet erg van mijn kinderen, en geniet er erg van om met ze thuis te zijn maar een hele dag alleen met kids is soms ook zwaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-10-2010 om 10:22

Ja hoor

Dat herken ik wel. Vooral als het druk is op het werk vliegt de dag voorbij en krijg ik veel energie van het werken. Een hele dag thuis hangen is voor mij ook niet bevordelijk voor het energieniveau. Het liefst onderneem ik leuke dingen met de kinderen als ik thuis ben, anders ben ik ook doodop aan het eind van de dag.

Ja hoor

heel herkenbaar.
nu is het minder,maar toen de kinderen (4 stuks)nog klein waren,zei ik altijd: ik ga naar mijn werk om tot rust te komen

eigenlijk heel logisch,als je thuis bent is er weinig regelmaat,ben je net lekker ergens mee bezig komt er weer een kind wat vragen,of moet er weer een een schone luier,je rommelt als het ware de dag door,zonder iets concreets te doen,zonder iets in een keer af te kunnen maken.Er gaat heel veel energie naar steeds maar weer andere dingen tussendoor doen.

op mijn werk heb ik duidelijke taken,kan ik gewoon door gaan zonder gestoord te worden,drink ik op vaste tijden een kop koffie,nou dan komt er heel wat uit mijn handen.
natuurlijk ben ik na mijn werk ook moe,maar anders,meer voldaan moe.

Ja hoor: antenne

Ik las een keer een erg leuk boek over moederschap, naam auteur vergeten. Zij schetste dat je antenne bij de kinderen naar buiten gericht is, op je werk ben je juist gericht op je eigen functioneren en staat de antenne naar binnen. Ik vond het een mooie beeldspraak omdat het ook zo mooi verklaart hoe je je kunt voelen bij de overgang van het een naar het ander. Je moet echt even door een poortje heen.

Als je veel en lang bij de kinderen bent dan kan je dit steeds meer gaan missen. Gisteren nog een vriendin die thuis bij de kinderen is momenteel aan de telefoon gehad. Wat ik dan een bijzonder leuke leeftijd vind, eind 2/begin 3... daar wordt zij alleen maar moe van.

Overigens vind ik het een beetje een plaag om op je moederdag allemaal dingen buiten de deur te gaan doen. Ik heb weleens het idee dat ik veel beter door zo'n dag heen kom als ik een vast ritme volg met een afwisseling van druk en rustig. Daardoor hebben zowel de kinderen als ik af en toe een rustmoment. Die drukke (en zelfs de rustige) momenten kunnen best buiten de deur zijn, maar het blijkt daar lastiger om die afwisseling te regisseren. De voorspelbaarheid valt weg en daardoor kun je je er niet op richten dat je weet wanneer je weer uit kunt rusten.

Dat is namelijk wat je nodig hebt op zo'n moederdag: af en toe moet je antenne even naar binnen slaan. Even wat zelfreflectie, even alle systemen tot rust laten komen. Al is het maar 5 minuten in de tuin met een kopje warm drinken.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-10-2010 om 19:18

Ligt misschien ook aan je beroep

Die antenne die rodebeuk beschrijft (treffend beeld inderdaad) staat bij mij tijdens mijn werk ook naar buiten, omdat ik voor de klas sta. Mijn antenne kan dus alleen naar binnen als ik vrij ben EN even niet de zorg voor onze dochter heb. Dat zijn spaarzame momenten.
Als ik een studiedag heb (met alleen volwassenen om me heen) ervaar ik die rust trouwens wel. Al moet ik oppassen om verveling niet aan te zien voor innerlijke rust, haha.
Groetjes
Massi

Marieke

Marieke

17-10-2010 om 19:30

Omgekeerd

Bij mij is het omgekeerde het geval; op het werk slaperig en sloom en thuis vol energie.
Mijn kinderen zijn wat ouder dus het antenne verhaal is hier verleden tijd. Mijn baan vind ik saai en als ik dan 's avonds thuis ben kan ik lekker mijn eigen ding doen en ga ik te laat naar bed, zodat ik de volgende dag op mijn werk weer zit te suffen. Dankzij de crisis zit een andere baan er voorlopig niet in, dus tob ik nog even voort.
Maar volgens mij zijn beide (suf en moe op het werk of thuis) een teken van gebrek aan uitdaging, terwijl je wel bezig wordt gehouden.

Ritme?

Toen mijn kinderen nog klein waren had ik dat ook...en ook nog het gevoel dat er 'niks uit m'n handen'kwam. Ook ik ben een 'uitmens' elke vrije-kinderdag deden we wel wat buiten de deur. Maar toch in zo'n hele dag deed ik soms minder qua huishouden dan op een dag dat ik gewoon werkte en dan automatisch meteen doorging, tafels poetste stofzuigde en eten opzette en dat ook nog allemaal tegelijk tot man met kinderen kwam...
Waarom kon ik het dan wel in vliegende vaart? En had ik dat gevoel dan niet?
Tot mijn schoonzusje met een tip kwam (bewust thuisblijfmoeder 4 kinderen). Die zei dat ik het verkeerd aanpakte. Ik lanterfante meer als ik niet hoefde te werken. Lekker rustig ontbijtje...mmm, pompompom krantje lezen enz. enz. En dan ergens tegen 10.00 uur ging ik en kinderen eens aankleden. Is ook wat voor te zeggen, maar dat schiet niet op natuurlijk. Dus raadde schoonzusje aan te zorgen voor meer structuur en ritme en wat frisser van start te gaan. Schoonzusje had ook nog een heel verhaal (wat ik vergeten ben) over hoe dat in je lichaam gaat met adrenaline en nog iets...
Afijn dat ben ik gaan probreren. Een hele tijd had ik de streeftijd om,om 10.00 uur het dagelijkse 'werk' af te hebben. Bedden klaar (afhalen als het die dag is), stofzuigen, kinderen natuurlijk klaar en ontbijt op, tafels gepoetst, was in de machine etc. etc. en dán pas als dat klaar was ging ik de 'hot' op zoals dat heet.Tot 12.00 uur dan thuis zijn, eten en dan kinderen slapen (kun je mooi eventueel écht wat doen, ramen lappen ofzo of je kruipt met een boek in een stoel).
En zowaar dát hielp.
Door die energiekere start voel ik me de hele dag energieker en heb ik ook veel meer het gevoel dat ik het in de hand heb en wat écht doe,meer dan alleen snotneuzen vegen en troep achter ieders kont ruimen. En ik hield nog 'tijd' over ook die ik aan mezelf kon besteden...
Misschien werkt zoiets (meer ritme erin brengen) bij jouw ook beter?
groeten albana

Ochtendantenne

Op de dagen dat ik niet werk en bij mijn kinderen (2 en 6) thuis ben, scheelt het gek genoeg veel of ik die ochtend mijn oudste zoon naar school heb gebracht.

Op die ochtenden, twee keer in de week, begin ik de dag veel frisser en met meer energie dan wanneer ik dat niet doe. Waarschijnlijk een combinatie van frisse buitenlucht en het feit dat mijn antenne even heeft kunnen tappen van de energie die er 's ochtends vroeg in de straten hangt door alle bedrijvigheid van mensen die naar hun werk gaan.

Chris

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-10-2010 om 11:52

Albana (ot)

"...en dán pas als dat klaar was ging ik de 'hot' op zoals dat heet."

Dat heet 'de hort op'

Overigens herken ik wel wat je zegt, actief zijn geeft energie.

Roosje

oeps......
Nog niet op gang misschien? "t was nog vroeg
gr. albana

marit

marit

19-10-2010 om 00:52

Bedankt!

Veel herkenning als ik het zo lees

Wat een van jullie ook schreef ik denk dat het komt omdat ik dan aan het keuvelen,geen structuur.
Beetje hier en een beetje daar, daar word ik idd gaar van.
Want juist als ik de oudste naar school heb gebracht dan, ga ik als ik thuis kom meestal gelijk aan de slag, vaatwasmachine uitruimen.
Maar als ik mag blijven liggen dan blijf ik dus gaar,de conclusie vooral niet lui gaan doen maar lekker aan de slag, leuk joh op je vrije dag

Ik wil altijd zo lang mogelijk op bed blijven liggen, ben niet echt een ochtend mens, staan jullie extra vroeg op om nog vanalles te doen?
Want soms denk ik er wel eens aan om eerder op te staan om rustig aan de dag te beginnen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-10-2010 om 10:13

Blijven liggen?

Ik zou wel willen, maar mijn zoon van net 1 is net te jong om alleen beneden te zijn

Marit

als je nog in de fase zit dat je niet aan je slaap komt dan valt een aantal opties idd af. Hier was ook het probleem dat jongste steevast opstond als hij mij hoorde, dus eerder opstaan had geen zin. Terwijl een rustig begin alleen van de dag goud waard is.

Wat ik wel een beetje proef als je zegt "op mijn vrije dag" is dat je dag thuis eigenlijk een mengsel is van zorgen voor je kinderen en bijkomen van je werk. Niet zo leuk voor je kinderen lijkt mij. Op zich valt er wel wat te combineren hoor, maar ik denk dat je kinderen ook "recht" hebben op een fitte moeder die de dag een beetje handig indeelt. Dan kan het best zo zijn dat je met een handige indeling ook zelf beter kunt bijtanken. Dus ik bedoel het niet zo streng als het er lijkt te staan.

Maar zelf zul je het initiatief moeten nemen. Mijn tips zouden zijn:
- duidelijke dagstructuur: als je beter weet waar je aan toe bent kan je de drukte ook beter hebben.
- vooruit werken, ruimte inbouwen om troep weg te werken voor ie de spuigaten uit kan lopen. Als je vooral reageert op wat er met de kinderen gebeurt gaat je huis aan gort. Bij mij tenminste
- goede afwisseling tussen drukte en rust en tussen binnen en buiten. Misschien iets minder de hort op gaan. Echt rustig kan je pas de hort op gaan als je thuis alles op orde hebt en je ook uitgerust voelt.

Ik trek het nu misschien wat veel naar het huishouden. Als dat gepland is heb je minder het gevoel de hele dag op te ruimen.

Laatste suggestie: neem gepland een kwartiertje rust om bijv. half elf en half drie. Even zitten met een kop thee en niets te doen. Voor jongste ook een versnapering.

Mgoed, ik reageerde vooral vanwege dat willen blijven liggen. Dat herken ik heel goed, ik denk dat het vanzelf beter gaat als je weer je slaap krijgt en het hele grut op school zit. Daar knap je pas van op!

marit

marit

19-10-2010 om 21:01

Tja

Op mijn vrije dag, als moeder ben je toch nooit vrij?
Dus op mijn vrije dag ben ik er voor de kinderen en het huishouden, en ook voor mezelf.

structuur in het huishouden aanbrengen is moeilijk, want mijn man en ik hebben beiden onregelmatige diensten, geen week is hetzelfde.
Hoewel ik het wel zou willen.
Ik stel voor mezelf doelen, eerst boven opruimen en daarna een bakje koffie.Dat werkt goed.

Verder ben ik een moeder die de kids op nummer 1 zet en daarna pas het huishouden, want zitten zij lekker in hun velletje dan is het ook rustig in huis.
Maar dan frustreert mij het huishouden weer...tis dat betreft niet in balans.
Mijn man studeert dus veel komt op mijn schouders qua huishouden. Een druk huishouden dus

Liggen blijven is alleen voor het weekend

Ik ben ook totaal geen ochtendmens. Zelfs als ik wakker ben, blijf ik liever nog in bed.En ik kom ook gewoon slecht op gang. Maar nadat ik ontdekte dat door die gewoonte ik me dus de hele dag maar zo,zo voelde heb ik het gewoon afgeschaft. Ik doe elke dag of het een werkdag is en sta op de gewone tijd op, kleed me meteen aan,douche, maak het bed op etc. de hele ratteplan alsof ik ga werken dus. In het weekend mag ik uitzonderen van mezelf. Dan rommel ik dus wat aan....in pyama en zonder opgemaakt bed (dat doe ik vanmiddag wel...) en zo gaat het goed. Ik ben fitter, voel me beter. Maar soms moet ik mezelf eruit sleuren....tja,je moet er wat voor over hebben.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.