Tigress
28-04-2014 om 10:51
Taxirit naar school, leuke tips?
Hallo, ik ga na de meivakantie rijden op een taxibusje voor leerlingnvervoer. Het betreft kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 die een school bezoeken voor zeer moeilijk lerende kinderen.
Ik ga rijden op een 'eigen bus', zodat de mogelijkheid bestaat die een beetje op te leuken d.m.v raamstickers o.i.d. bij gelegenheden als sinterklaas, kerst en pasen.
Ik wil graag tips want ik wil niet dat kinderen hyper aankomen op school of thuis omdat het in de bus overprikkeld raakt. Zeg ik dat zo goed?
En is het een leuk idee om een kleinigheid van een euro of zo te kopen en die te geven als een kind jarig is?
skik
28-04-2014 om 11:41
Nee
Steek al je energie in het zijn van een zo goed mogelijke chauffeur.
skik
Rafelkap
28-04-2014 om 11:52
niet veel
Wat goed! Ik ben zo blij met onze taxichauffeur, het ontlast ons gezin enorm, ik zou niet weten hoe ik anders mijn jongste naar het kdz zou kunnen laten gaan (ver weg) en zijn broer naar school te brengen.
Bij 'onze' bus zijn vaste stoelen, daarboven is de naam. Dat vind ik altijd wel handig als ouder, zo kan ik ook andere kinderen groeten.
Verder geef ik onze chauffeur wel eens een cd-tje (kopietje), daar is hij altijd heel blij mee omdat de muziekjes soms voor hem gaan vervelen
Mijn zoontje krijgt nooit een cadeautje van de chauffeur, dat krijgt hij al op school. Wel kregen we keer een hele grote tas met kleding, van het kleinkind van onze (toen nog) bijrijdster.
Je hoeft niet veel te doen, behalve geduld te hebben en vriendelijk te zijn Er zijn kinderen die misschien onrustig worden van allerlei veranderingen. Het is natuurlijk best leuk om op een verjaardag van een kind daar aandacht aan te geven, door een feestmuts bv (of ze die op willen moet je kijken) of een cadeautje. Of eens wat lekkers uit te delen.
Je kan ook elk kind een eigen gordelhoesje te geven, maar dat loopt wel in de papieren (7 euro bij halfords)
Heel veel geluk!
Tigress
28-04-2014 om 12:54
Skik en Rafelkap
Ik geloof wel dat ik een goede chauffeur ben. Ik rij al 4,5 jaar op een busje maar dat waren ouderen van 75+ Toch wel een andere doelgroep Ik heb al 33 jaar mijn rijbewijs. Bovendien heb ik een opleiding tot taxichauffeur (tegenwoordig verplicht) in 2012 met goed gevolg afgerond.
Ik heb een autistische zoon van 26 die 20 jaar geleden ook met een busje naar school ging. Ik herinner me dat die chauffeur wel eens snoep gaf bij het thuisbrengen. Maar of dat nu nog mag van ouders? Kinderen kunnen hyper worden van allerlei toevoegingen e.d. Een hele lijst aanleggen van wat Pietje en Marietje wel en niet mogen, daar heb ik niet zo'n trek in. (leuke woordspeling)
skik
28-04-2014 om 13:00
Tigress
Weet ik, dat je al lang op speciaal vervoer rijdt. Maar allerlei toeters en bellen lijkt me afleiden. Je taxi versieren kan het zicht op de weg, in je spiegels of op de kinderen hinderen, kinderen kunnen er overprikkeld van raken, of het kan onveilig zijn voor de kinderen. Stel je voor: er zit er één aan de raamstickers te pulken en stopt die stukjes in zijn mond. Of het ene kind maakt iets stuk en een ander kind raakt daarvan over de pis. Daar wil je niet op hoeven letten tijdens het rijden. De kinderen feliciteren op hun verjaardag, vragen hoe hun dag is geweest, de namen van hun ouders, juffen, brusjes kennen, dat soort aandacht is heel fijn, dat maakt je tot een fijne chauffeur.
skik
gonniegans
28-04-2014 om 13:25
Leuk
Dat je extra aandacht wilt geven. Mijn zoon zat op een cl 3 school (nu niet meer) en moest ook elke dag een half uur met de taxibus. We hebben leuke en minder leuke chauffeurs gehad.
De leuke chauffeurs:
- begroeten de kinderen met enthousiasme en zijn oprecht geinteresseerd
- delen hun mobiele nrs zodat ze bereikbaar zijn bij evt vertraging (de minder leuke chauffeurs verwijzen naar de centrale organisatie die het vervoer regelt)
- hebben leuke muziek in de auto
- gaven weleens een snoepje wat ik en de kinderen waardeerde, maar voor sommige ouders wellicht een probleem zal zijn.
Misschien kan je vooraf de ouders bellen en vragen om de gebruiksaanwijzing voor hun kind, mochten er ook kinderen met gedragsproblemen tussen zitten (of allergieen). Ik waardeerde het altijd enorm als een nieuwe chauffeur de moeite nam om te bellen en zich voor te stellen.
Leen13
28-04-2014 om 13:34
vaste plek
Je interesseren voor de kinderen en hun ouders. Jou gemoedelijke contact bij de overdracht voor ouders stelt de kinderen gerust.
Een vaste plaats en een vaste routine lijkt me belangrijk. En zoveel mogelijk zorgen dat je rijklaar bent zodat er geen onrust ontstaat over kleinigheden die zich nodeloos voordoen terwijl je al kinderen in de auto hebt.
Net als leerkrachten beoordelen welke kinderen leuk naast elkaar zitten en dan leuk met elkaar omgaan en welke kinderen je beter uit elkaar kunt houden, de opstelling in de groep.
Als je ze ontvangt of afgeeft even helemaal met je aandacht bij dat kind.
Volgens mij wordt je een ideale begeleider na de tips hier.
Tigress
28-04-2014 om 14:30
Fijne reacties
Fijn, al deze tips! Ik kende dit bedrijf al en zag regelmatig busjes rijden met bijvoorbeeld oranje vlaggetjes erin bij voetbalkampioenschappen, en vond dit wel grappig. Ik ben zelf gewend om tijdens het rijden op de buitenspiegels te kijken en de binnenspiegel voor 'spionage-activiteit' te gebruiken.
Ik heb al een lijst met namen en telefoonnummers, maar het zijn allemaal kinderen van buitenlands origine. Ik denk daarom dat ik mij persoonlijk even kort voorstel, misschien kan ik dan ook vragen of ik ze telefonisch mag benaderen.
Ik ga rijden met een begeleidster die ik als eerste ophaal. Ik denk dat ik ook veel via haar aan de weet kan komen, helaas voor mij is zij mijn eerste week op vakantie.
Meer suggesties blijven welkom!
Melleke75
28-04-2014 om 22:35
Bij ons.
Wij hebben veel taxi-ervaring. De laatste was het leukst. De chauffeuse had bij voetbal, koninginnedag, sinterklaas altijd bijpassende vlaggetjes in de bus en bijpassende muziek. De laatste schooldag voor de zomervakantie had ze voor ieder kind altijd een cadeautje. Een strandbal, plastic voetbal, tennisset, frisbee, zulke dingen. We waren heel blij met haar.
Urslau
29-04-2014 om 05:26
Hier ook veel ervaring
eerste jaar: oudere man die hield van rust en orde in de bus. stelde zich netjes voor, maar was verder afstandelijk
tweede jaar: lieve iets oudere vrouw die alle kinderen bij naam kende (deed nr 1 niet) en toen hij schooljaar voorbij was kregen ze een zakje met allerlei verzamelde supermarktspullen. Kind was er erg blij mee.
derde jaar: nieuw taxibedrijf. Heel veel wisselingen gehad; soms meerdere chauffeurs per week. Nu sinds een maand vaste chauffeur die kind eindelijk bij naam kent en de kinderen in de bus in bedwang houdt. Er zitten een paar pestkinderen in de bus en dat wordt na ruim een half jaar school eindelijk uit elkaar gehouden tijdens de taxirit.
Mijn zus rijdt ook kinderen.
Cluster 3 kinderen lopen met haar weg. Kinderen mogen wisselend favoriete cd mee de bus in. is hit bij haar.
Blind kind helpt zij met enkele vaardigheden oefenen en ze vertelt hoe ze precies rijdt.
Doof kind leert haar wat basisgebaren
Zij interesseert zich voor het kind en dat wordt blijkbaar erg gewaardeerd.
En zoals eerder omschreven een kort praatje met de ouders verstevigd ook de band. Busvervoer is toch een soort schakel tussen school en thuis.
Hoop dat je een fijne tijd bij het busvervoer mag gaan krijgen. Er verandert al veel in die sector door alle overheidsmaatregelen en een fijne en betrokken buschauffeur is altijd fijn. Ik koester deze personen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.