Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Sufgejufte jongens?

Op OOL staat een column over arme 'sufgejufte jongens'. Volgens het artikel hebben juffen veel minder tolerantie voor typisch jongensgedrag en mogen de arme schapen daarom veel minder stoeien dan vroeger en krijgen ze ook minder straf.

Ik vraag me af of dat waar is. Ik heb een tijd op een mbo gewerkt met voornamelijk mannelijke collega's. Ik vond dat ze veel harder optraden dan ik tegen de overwegend mannelijke leerlingen. Het was vaak hard tegen hard, terwijl ik veel vaker dingen in de minne schikte door conflicten uit te praten. Ik vond dat mijn mannelijke collega's helemaal niet zo tolerant waren tov ongewenst gedrag. Ik vraag me af of het niet een misverstand is dat meesters beter zijn voor jongens. Als docent/leerkracht moet je zo af en toe duidelijke grenzen stellen en dat doe je onafhankelijke van het feit of je zelf een man of vrouw bent.

Wat denken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

06-03-2012 om 10:25

Echt? is apekooien verboden?

Ik herken het beeld van Notes helemaal niet! Apekooien is hier nog steeds HET hoogtepunt van de gymles, laatste les voor de vakantie! verder zie ik kinderen met touwen...tja, van alles doen en vooral mijn zoon (9) komt geregeld nat en modderig naar huis, soms valt er een kind echt helemaal in een vijver/beek/sloot, nou ja, jammer dan, dat gebeurd ook als ze thuis buiten spelen.
Maar goed, toch ben ik een voorstander van meer mannen in het onderwijs, ondanks de stoere juffen die ik ken... zie ik toch dat meesters het vaak net anders doen. Mijn zoon heeft een meester, en een klas met zo'n 75% jongens; die zijn heel veel buiten! onder het motto: buiten leer je ook! De eerste dag na een vakantie stond ik nog even met een moeder te kletsen op het schoolplein toen we ineens plaats moesten maken, want daar kwam meester met zijn klas in volle vaart naar buiten gerend (de dag was al 10 minuten bezig ) in eerste instantie die kinderen helemaal dol en gillend achter hem aan, en toen ging zich een patroon vormen van elkaar volgen, en een spelletje, waarna ze weer naar binnen gingen, en gegarandeerd rustiger konden werken dan een half uurtje daarvoor
Mijn dochter (10) heeft een mooi verdeelde klas; ongeveer 50% jongens 50% meisjes, en een lieve juf. Juf mag trouwens wel lief zijn maar is zeker geen watje! En ze kan ook met de jongens heel goed. Maar toch... zie ik dat in deze klas minder naar buiten wordt gegaan (is dochter dus ook wel eens jaloers op haar broertje die dat wel mag). Wel is deze juf een kei in het handwerken en knutselen, waardoor in de klas echt fantastische kunstwerkjes gemaakt worden.
Ik weet wel hoe traditioneel het nu klinkt, hoe ik het hier neerzet. Maar ik denk wel dat er zeker verschillen zijn tussen de aanpak van een man of vrouw. En omdat beide goed zijn, zou een betere verdeling van mannen en vrouwen ook echt een verrijking zijn in het onderwijs. Maar goed, meer vrouwen in een mannenwereld zou ook vaak een verrijking zijn ) maar ik zie onze regering nog lang niet voor de helft uit vrouwen bestaan.
groetjes, Tess

Drie meesters

De afgelopen twee jaar hebben mijn zoons en mijn dochter alledrie een fulltime meester gehad (alledrie een andere). Ik merk niet zoveel verschil. Die meesters verschillen net zoveel van elkaar als van de juffen. Ik zie geen verschil in het orde houden of empatisch zijn. Het enige duidelijke verschil is dat de meesters in de pauze gaan voetballen met de kinderen en de juffen niet.

skik

Maylise

Maylise

06-03-2012 om 11:03

Nou

Ik heb als kind zowel meesters gehad als juffen en de eersten waren minstens zo streng als de tweede categorie. Hoewel de tweede categorie nonnen waren en daar kwam je zeker nergens mee weg. Maar op de andere school waar ik meesters had ook niet hoor. Zeker tegen de jongens waren ze vaak streng. En toen was het allemaal echt 100x strenger dan nu.

Ik vind juist dat er nu veel meer toleratie is voor kindergedrag binnen de school. Wel was het zo dat er vroeger veel minder toezicht was buiten school waardoor jongens (en ook meisjes) buiten school meer ruimte hadden om ruw te spelen en rond te rennen. Tegenwoordig is dat allemaal lastiger. Je kan niet overal even goed meer buiten spelen, kinderen hebben veel activiteiten buiten school om (sport, BSO, clubjes) en ook de ouders hebben een drukker leven met meer afspraken. Daardoor is er misschien buiten school om minder ruimte voor experimenteren en druk spelen. Echter tijdens schooltijd mocht vroeger helemaal niks behalve stil zitten en je mond houden. Ik kan me niet herinneren dat de jongens daar nou zoveel moeite mee hadden.

Ik heb het idee dat je tegenwoordig juist meer ruimte hebt binnen het onderwijs voor bewegen tijdens de les en veel meer afwisseling (werken in groepjes, heen en weer mogen lopen, stil mogen praten, veel meer activiteiten en veel meer leuke dingen). Echter misschien werkt dat juist mee aan het onrustiger maken van de leerlingen?

Mijn eigen kinderen hebben zowel meesters als juffen gehad en ik heb nog geen verschil tussen beide categorieen kunnen identificeren. Wel tussen de individuen. Mijn nichtje heeft nu een meester en die is juist enorm streng en is sowieso weinig tolerant als het gaat om kindergedrag.

In elk geval zie ik het niet zo. Vroeger met al die meesters was er zeker niet meer tolerantie voor kindergedrag.

Yura

Yura

06-03-2012 om 12:14

Weet niet

Ik snap de gedachtengang wel, maar weet niet of het zo is. Wij hadden ook wel kinderen in de klas die nu het stempel adhd of dyslectisch zouden krijgen, die eerste bracht het grootste deel van zijn schooltijd op de gang door en daar werd gewoon geen tijd aan besteed. De tweede was "dom" en ging naar het individueel beroepsonderwijs na de lagere school, soms mocht een van de betere leerlingen een half uurtje apart lezen oefenen met een van die kinderen. In de onderbouw t/m de derde hadden we juffen, daarna meesters. De meesters maakten wel leukere grapjes en de gymles was ook stoerder. Maar in de les zat iedereen gewoon op zijn plek en hield zijn mond. Deed je dat niet werd je er bij de meester ook gewoon uit gestuurd hoor. Zoon heeft 3 meesters gehad, eentje in groep 6 in een duobaan met een juf, eentje in groep 7 in een duobaan en eentje in groep 8. Groep 7 en 8 waren de slechtste jaren van zijn schooltijd, vanaf groep 7 werd zijn klas opeens bestempeld als probleemklas, hadden al die juffen nooit last van gehad.

T&T

T&T

06-03-2012 om 12:49

Over apekooien en streng zijn

Tja, ik ben er niet bij, dus hoe die apekooi eruit ziet weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ze hier bepaald niet kinderachtig zijn met kinderen hun grenzen leren kennen, ook fysiek! En dat vind ik wel goed, in de pauze moet je kunnen rennen en springen, en als je een ander idee hebt om je springtouw te gebruiken moet dat ook kunnen, zolang er niemand gevaar loopt.
Een strenge juf of meester vinden mijn kinderen juist een voordeel, want dan is de klas rustiger. En juist dat streng zijn heeft niet altijd te maken met meester of juf, er zijn ook hele strenge juffen en meesters die een klas totaal niet aankunnen.
Waar dat nou precies aan ligt? dat weet ik ook niet.
groetjes, Tess

Merel

Merel

06-03-2012 om 16:44

Ja dat herken ik juist wel

Ik heb een zoon en een dochter en zoon was echt als een kind zo blij een jaar een meester te hebben op school. Van juf mochten ze niets, mochten niet stoeien, moesten vaak zachtjes doen enzo. Toen kreeg hij een meester, en meester begreep de jongens. Niet dat er nou in een keer heel veel gestoeid werd ofzo, maar meer de humor en de onderwerpen sprak mijn zoon enorm aan (was in groep 7). Daarvoor kwam hij al een paar jaar thuis met de verhalen dat zijn juffen de meisjes veel leuker vonden dan de jongens.

Juliea

Juliea

06-03-2012 om 20:17

Overblijf

Ik heb zelf heel vaak speelgoed gekocht voor de overblijf en het gaat altijd stuk of raakt kwijt en hoe komt dat? Omdat er niet mee gespeeld wordt zoals bedoelt is.

Verder kun je hier op het forum zelfs lezen dat er kinderen in het ziekenhuis komen door een gymles en dat ouders de school willen aanspreken. Gelukkig nog net geen amerikaanse toestanden maar apekooien verbieden met hoge dingen is heel logisch. Het idee dat het veilig zou zijn om met grote attributen te werken en een tikker. Ik heb kinderen lelijk zien vallen alleen al bij een oefening waarbij ze op een bank moesten springen en een bal gooien. Na een paar keer worden ze moe, tillen hun voet niet goed op en daar liggen ze.

Was het vroeger zoveel beter? Volgens mij man niet. Veel vechtpartijen en de meester keek de andere kant op.

N.a.v. juliea

"Was het vroeger zoveel beter? Volgens mij man niet. Veel vechtpartijen en de meester keek de andere kant op"

Nou, daar heb je het probleem volgens mij een beetje in een notendop. Dingen die vroeger normaal en acceptabel werden gevonden worden nu afgekeurd. Vechtpartijen zijn een mooi voorbeeld. natuurlijk greep de meester vroeger wel in door de vechtenden te scheiden (althans, dat was wel de bedoeling), maar dat er werd gevochten werd volstrekt normaal gevonden en dat is nu niet meer zo.

Ik kan iedereen aanraden Dik Trom te lezen, er wordt wat afgeknokt in die boeken. En er wordt helemaal niet afkeurend over gedaan als Dik Bruin Boon weer eens op zijn falie geeft. Dat zie ik in een hedendaags kinderboek niet meer zo snel gebeuren.
Trouwens, ook de episode waarin Dik de klas wordt uigestuurd en vervolgens alle klompjes van de kinderen door elkaar zet en de pet van Bruin in de wateremmer laat zakken wordt vol sympathie beschreven. Kom daar nu maar eens om, die jongen had al lang een ots aan zijn broek gehad.

In de klas orde, tucht en netheid, en daarbuiten min of meer een losgeslagen bende zodra de volwassenen hun hielen hadden gelicht. Dat is nu niet meer zo, er wordt veel meer bovenop gezeten. Maar of dat een vrouwending is waag ik ernstig te betwijfelen.

Groeten,

Temet

Ef

Ef

06-03-2012 om 22:47

Het zit'm ook niet alleen in het stoeien

denk ik. Jongens houden van, en functioneren beter, met duidelijkheid, duidelijke grenzen. En meesters voelen dat vaak beter aan denk ik. Juffen hebben vaak meer de neiging om bijvoorbeeld een conflict in de klas helemaal uit te praten, of eindeloos uit te leggen waarom bepaald gedrag niet wenselijk is. Jongens houden van kort en duidelijk; dit of dat wil ik niet hebben, en bij ruzie; geef elkaar een hand, klaar.
Als er teveel gepraat wordt gaan ze zich vervelen want het interesseert ze niet, en dan gaan ze klieren.
Wat ik hier schrijf is natuurlijk enorm gegeneraliseerd, maar ik herken het wel bij mijn 2 zoons.

Veiligheid

Dat is ook een raar fenomeen van de moderne tijd: het verwachten, nee zelfs het EISEN van absolute veiligheid. Gymles waarbij een kind zelfs niet mag worden blootgesteld aan het risico op een blauwe plek, speeltuinen moeten veilig zodat er voor een kind geen lol meer aan is, op de fiets naar school kan niet door de onaanvaardbare risico's in het verkeer, ruzie of vechten mag niet, niet spelen met scherpe of anderszins gevaarlijke gereedschappen, etc. In mijn ogen is het door schade en schande zelf ervaren en leren hoe je met risico's omgaat een enorm belangrijk aspect in de groei naar volwassenheid.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ja zeker sufgejuft!

Liat, volgens mij is het helemaal niet zo dat er van meesters meer mag of dat die sneller een oogje dicht knijpen tov 'typisch jongensgedrag'. je slaat de spijker op z'n kop, het is juist meer hard tegen hard en dat begrijpen jongens juist! Maar daarna dan ook no hard feelings meer. Juist dat in de minne schikken en uitpraten van jou is voor jongens onbegrijpelijk denk ik. En om eerlijk te zijn, vraag ik me ook af of dat eindeloze gepraat wel zo goed is. Maar goed, ik heb dan ook alleen maar mannen in m'n huis. Ik zie aan m'n eigen zoons dat ze enorm gedisciplineerd zijn op hun sportclubs waar ze inderdaad alleen door mannen getraind en begeleid worden. En nee, die leggen echt hun oor niet op elk zieltje te luisteren. op school hebben ze het lastiger, met al die juffen die eindeloze praatsessies eisen als ze iemand onderuit halen met voetbal. okay, ik chargeer enorm maar er zit een kern van waarheid in! Denk ik.

Ef

Ef

06-03-2012 om 23:47

Voetbaltrainers

Inderdaad wat kraai zegt: Mijn zoons zitten allebei op voetbal, en de ene trainer is de andere niet, maar de jongste heeft een echte schreeuw trainer. (HÉ PIETERTJE, OVERSPELEN! IK ZEG TOCH OVERSPELEN! HÉ HEB JIJ OREN? JA? LUISTEREN HÉ! MET DIE OORTJES!) Tegen jongetjes van 6 en 7 dus. Als moeders spreken wij daar wel eens schande van, en we generen ons ook wel eens, maar de jongetjes zelf (en de 2 meisjes)

Ef

Ef

06-03-2012 om 23:48

Even afmaken

hebben er zelf geen last van, die verafgoden de trainer.

Ef

Ef

06-03-2012 om 23:58

Wat ik wil zeggen,

Dit soort communicatie vinden veel jongetjes fijn; lekker duidelijk en er is er maar één de baas, en dat is de trainer. Veel vrouwen hebben de neiging om in een overleg model en onderhandelingsmodel te gaan zitten, veel meer op gelijk nivo, meisjes kunnen daar wel goed mee overweg, maar jongens willen gewoon weten wie er boven op de apenrots zit, en zolang daar niet een duidelijke leider zit gaan ze muiten en "lastig" gedrag vertonen.
(Dit is natuurlijk heel erg gechargeerd, dat begrijpt hopelijk iedereen wel)

Tango

Tango

07-03-2012 om 09:59

Fietsen

Dat van dat fietsen herken ik wel, hier ook kinderen die nooit of nauwelijks fietsen. Op school hebben ze sinds vorig schooljaar fietslessen ingevoerd en toen nog een drama meegemaakt met een meisje uit groep 6 dat echt niet op de openbare weg durfde te fietsen. Ik vraag me af hoe ze dit schooljaar verkeersexamen gaat doen.
Apenkooien doen ze hier ook nog, ik ga eens navragen bij de kinderen hoe dat er dan uitziet. Nooit geweten dat het verboden is. Ik vond het vroeger altijd geweldig en kan me niet herinneren dat er ooit ongelukken gebeurden.
Verder hebben wij hier ook een school met alleen maar juffen en natuurlijk zitten er verschillen tussen die juffen, maar ik merk wel dat onze zoon het moeilijker heeft op school dan dochter en dat dat alles heeft te maken met duidelijkheid. Sommige juffen weten gewoon niet duidelijk te brengen wat er van hem wordt verwacht. Maar of dat nu aan juffen of aan zoon ligt, daar zijn we nog mee bezig om achter te komen.

Maylise

Maylise

07-03-2012 om 11:21

Autoritair

De juffen waren vroeger ook autoritair en zorgden voor bijzonder veel duidelijkheid. De nonnen waar ik les van had en de seculiere juffen hielden evenmin als de meesters van eindeloze praatsessies en zorgden er ook voor dat de grenzen bijzonder duidelijk waren.
Echter die manier van omgaan met kinderen vind men in Nederland in zijn algemeenheid nu te autoritair.
Dus vroeger konden de juffen dat ook gewoon, duidelijk zijn, streng zijn en niet eindeloos overleggen met kleuters.

Veel meesters tegenwoordig zijn trouwens ook van het overleg model. Niet alleen tegenwoordig trouwens. Kennissen van mijn leeftijd die pedagogische academie hbben gedaan waren toenertijd allemaal van die gezellige leraren die gewoon Jan genoemd mochten worden en gitaar speelden in de klas. In de jaren 70/80 was dat ook allemaal al heel gewoon.

De meeste meesters die mijn kinderen in Nederland gehad hebben waren ook lieve, rustige mannen die eindeloos konden praten. Dat bedoel ik overigens niet negatief of zo maar meer om de verandering in de maatschappij aan te geven.

Ik denk dat als je de juffen uit mijn jeugd vergelijkt met de meesters tegenwoordig dat de eerste categorie een stuk strenger/duidelijker en meer autoritair is dan de tweede categorie.

Evanlyn

Evanlyn

07-03-2012 om 15:22

Nee hoor

Ik zie geen verschil tussen jongens en meisjes op het schoolplein. Natuurlijk willen meisjes ook graag rennen, gillen en klimmen, dat is toch gewoon leuk? Dat hier niet goed mee omgegaan wordt, is iets anders. Dat heeft met onze risico-mijdende maatschappij te maken.

Een van mijn kinderen zit op de Vrije School en daar hebben ze het wel begrepen: een uitdagende natuurspeelplaats waar de kinderen mogen doen wat ze willen. Als ze zich buiten lekker kunnen uitleven, kun je ook van ze verwachten dat ze binnen hun best doen en goed met elkaar kunnen omgaan. Jongens net zo goed als meisjes. Jongens zijn toch niet een soort zielepoten die dat niet aankunnen?

Juliea

Juliea

07-03-2012 om 20:09

Verschil op het schoolplein

Ik zie wel verschil op het schoolplein tussen jongens en meisjes. De jongens zijn veel competitiever en gaan ook steeds daardoor over de grens. Als je ze niet gewoon laat voetballen zijn ze veel lastiger dan meiden. Gelukkig kunnen ze hier bijna altijd voetballen maar als dat veld niet beschikbaar is is het echt een ramp. Die ramp wordt veroorzaakt door de regels en het dan veel kleinere schoolplein dan wij vroeger. Vroeger hadden we de ruimte, nu wordt het aantal vierkante meters schoolplein helemaal berekend. We hebben hier zeker dubbel zoveel klassen als ik toen ik op de lagere school zat en waarschijnlijk maar 10% van de ruimte als we dat voetbalveld niet kunnen gebruiken.

Juliea

Juliea

07-03-2012 om 20:10

Vergeten

Wat ik vergat is dat ze op veel schoolpleinen niet mogen voetballen of alleen met een veel te zachte bal. Verder wordt er gezeurd over dat ze hun jas aan moeten houden en niet door het plasje mogen rennen.

Vroeger was dat bij ons ook zo maar zo'n groot veld is echt ideaal maar dat is bij ons eigenlijk toeval en helemaal niet zo berekend door de gemeente.

Ik moest eht vreselijk lachen om jouw beschrijving van de trainer en zijn aanpak. Heeft hij nog plaats voor een 10jarige in z'n team? Mijn zoon zou onder zijn leiding ongetwijfeld ook floreren. Hij houdt helaas nogal van stoere mannen en wat in zij ogen stoere-mannengedrag is. Gelukkig heeft hij een moeder die hem af en toe bijbrengt dat de wereld niet alleen uit mannen bestaat.

T&T

T&T

08-03-2012 om 09:15

Duidelijke taal!

Ja, ik moet ook zo lachen om die trainer, heb zelf ook zo'n trainer gehad (met hardlopen) die vantevoren al riep "ga je't bij houden jong? want we wachten niet he!" Ja, er was een alternatieve groep die rustiger ging maar dat was natuurlijk mijn eer te na... ik moest met de mannen mee, liep me helemaal op een hoop, maar liep ook weg met die bullebak van een trainer
Mijn zoon, is 9, en heeft klasiek autisme, ik heb daar wel eens een andere uitdrukking voor gehoord: "extreme male thinking" en dat dekt de lading goed. Je kunt voor hem niet duidelijk genoeg zijn, en je gebruikt eerder teveel woorden dan te weinig. Daar moet ik zelf ook nog steeds op letten. Mijn manier van communiceren met hem komt dan ook niet altijd even vriendelijk over, als we naar huis gaan zeg ik het beste alleen maar "jong, we gaan! schoenen, jas, lopen!" en niet "we gaan zo naar huis, doe je je jasje aan, pak je schoenen (die pakt hij dan zonder ze aan te doen) kom, schiet nou op ik wil zo gaan."
Hij is wel meer gaan praten, maar dan merk ik dat hij praat zonder iets te zeggen ofwel 10x hetzelfde, ofwel hij maakt alleen een hoop kabaal zodat hij zichzelf overal bovenuit hoort. (ook nogal eens jongens eigen)
Ik doe als moeder erg mijn best om me terug te houden en alhoewel ik altijd nogal een jongens-meisje ben geweest (zie het verhaal met de trainer) merk ik dan toch dat ik vrouwelijker ben dan ik dacht, ik wil wel een gezellig gesprekje, ik wil wel het overleg aan met de kinderen, maar vaak is dat gewoon niet handig.
Ennuh... overleggen met kleuters? dat heb ik zowiezo nooit gedaan! zijn er juffen die dat doen dan? hahaha.
groetjes, Tess

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-03-2012 om 09:51

Jong?

Noem je je zoon echt zo of gebruik je dat als voorbeeld omdat je zijn naam niet op het forum wil zetten? Komt op mij zeer onaardig over...

En overleggen met mijn kleuter doe ik dagelijks, daar wordt het een stuk gezelliger van in huis

Roosje

Streektaal, vermoed ik. Ik heb vroeger mijn vriendjes en nu wel mijn kinderen ook wel eens met "jong" aangesproken. Daar zit niets beledigends in.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2012 om 12:15

Roosje o.t.

Mijn vader noemde mijn zusje 'junkie' (=jonkie). Niet wetend wat dat later in zou houden

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2012 om 12:28

Mannen voor vrouwen

De serie die ik hierbij aanbeveel gaat dan wel niet over kinderen, maar wel over het fenomeen dat vrouwen toch echt anders zijn dan mannen:
http://www.allesgemist.nl/video/Mannen+voor+vrouwen/26093

Ik ben ook een typische vrouw-vrouw. Ik bespreek alles en als ik boos of verongelijkt, verontwaardigd of superblij ben, ga ik huilen. Ergerlijk maar waar. Mannen zitten anders in elkaar. En voor het evenwicht is het tijdens het opgroeien en opvoeden belangrijk dat kinderen die verschillen meekrijgen en daarmee leren omgaan. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat het niet goed is voor kinderen als ze alleen maar door vrouwen, of alleen maar door mannen worden omringd.
Er zijn denk ik wel onderwijzeressen die qua karakter dicht in de buurt zitten van hoe een man zou handelen, maar het is een slechte zaak dat 'de man' zich steeds verder uit het onderwijs terugtrekt. Ook mede door het imago van sufgejufte scholen en het lagere salaris vergeleken met andere beroepen op hetzelfde opleidingsniveau. Het is dus een vicueuze cirkel. Er zijn steeds meer juffen, die praten liever dan kort commentaar, mannen voelen zich daar niet in thuis, blijven weg, meer juffen, meer sufgejuf, etc..

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-03-2012 om 12:32

Ah ok

Ik ken het woord 'jong' in deze context eigenlijk alleen maar als 'rotjong', geeft een hele andere associatie

T&T

T&T

08-03-2012 om 12:49

Roosje

tja, hier een heel gebruikelijk woord eigenlijk "ha jong! hoe is het met je?" Ik noem mijn zoon dus wel "jong" of "manneke", zowel irl als hier, en hier op het forum vooral niet bij zijn echte naam ivm herkenning.
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.