Mea Proefrok
07-03-2012 om 16:20
Succesvol speelgoed
Ik verzuchtte net tegen een vriendin dat de kamer van ons oudste kind wel een uitdragerij van goedkope rommel lijkt, al staan er ook dure dingen tussen. Met 95% ervan wordt nooit gespeeld. Ik zou willen dat ik een glazen bol had waarin ik van te voren kon zien of een bepaalde aanschaf zin heeft qua uren speelplezier (en eventueel qua stevigheid en bestandheid tegen ruw gedoe).
Mijn vraag is daarom: welk speelgoed blijkt bij jou enorm succesvol? Het zou leuk zijn als je er een leeftijd bij zet voor het overzicht.
Ik trap af. Beste koop ooit hier: een doos vol oude Barbies en Bratz met heel veel kleertjes en andere spullen. Was toen vijftien euro, is honderden uren mee gefrobeld door tig kleine meisjes. Verder nog: echt goede viltstiften (Stabilo anti-uitdroogdingen van negen euro), een popsterrenkleurboek, een paar Disney puzzels, Duplo, blokken. Verder ligt alles te verstoffen: enorme Little People boerderij en dierentuin met toebehoren, Little Petshophuis, spoorbaan van Thomas de Trein, giga poppenhuis, een miljoen rommeltjes die ooit fel begeerd werden.
Wat zijn jullie succesnummers, en leer je dat een beetje in te schatten in de loop der tijd?
Mama 5
07-03-2012 om 16:22
Zo verschillend per kind
Het is echt heel erg verschillend per kind. De oudste twee hebben bijvoorbeeld zoveel met de blokken gespeeld, dat de verf eraf gesleten is. En de jongste twee hebben nooit naar die blokkenkar omgekeken.
De een is gek op verkleden, de ander op lego, de volgende kan uren met strijkkralen.
Ella2007
07-03-2012 om 16:33
Playmobil, knuffelbeesten, autokleed met auto's
Waar ze echt veel mee spelen zijn hun collectie knuffelbeesten (allemaal gekregen bij geboorte en diverse andere momenten). Hele verhalen bedenken ze erbij, ze bouwen er huizen voor, maken een knuffeldisco, etcetc.
Playmobil is ook favoriet. En bij zoon Lego, maar als hij eenmaal een stad gebouwd heeft blijft die twee maanden staan en wordt er niet meer mee gespeelt. In de schoolvakanties wordt het spul dan weer opgeruimd, en de kamer schoongemaakt.
Dochter: Topmodel tekenboeken, groot succes !
Allebei vonden ze vroeger kleien ook erg leuk. Zoon speelde toen ook onwijs veel met zijn autootjes, op zijn autokleed. File-tje spelen enzo.
Chippie
07-03-2012 om 16:38
Weinig missers hier...
Ik heb weinig missers gekocht en ook niet veel missers gekregen omdat mensen vaak wel vroegen wat we konden gebruiken. Ik koop geen trendy speelgoed of zooi waarvan ik eigenlijk wel weet dat ze er weinig mee spelen. Hier waren de toppers: Duplo, Lego, Kapla, K'nex, knutselspullen, verkleedkleren, puzzels, mooie spellen, buitenspeelgoed. Op een verjaardag kregen ze ook vaak dingen als nieuwe fiets, muziekinstrument, bureau en nieuw dekbedovertrek, etc en met sinterklaas bv altijd 1 mooi cadeau, 1 kleiner (vaak knutsel)kado, 1 boek, 1 nuttig ding, 1 spel of puzzel. Dan houdt je het een beetje binnen de perken qua hoeveelheid speelgoed. De basics waren hier altijd een succesnummer.
Guinevere
07-03-2012 om 16:44
Toppers aller tijden hier
Hier waren/zijn de toppers: houten blokken (heeeeel veel), lego, duplo, skelters, Nintendo DS. Verder fleece dekens en oude lakens, kussens. Dat laatste om te verwerken in allerlei indoor-hutten.
Maylise
07-03-2012 om 16:49
Hier
Speelgoed wat door de jaren heen succesvol is geweest:
Lego
Playmobil
Boeken
(met stip op een)
Gezelschapsspelletjes
(behalve spelletjes als muizeval die heel veel tijd kosten om op te zetten waardoor je niet zo vaak zin hebt om daarmee te spelen)
Duplo
Kapla
Barbies (niet bij alle kinderen maar mijn middelste dochter heeft echt veel met barbies gespeeld)
Poppen (met name mijn jongste dochter maar ook de andere kinderen hebben wel een poppenfase gehad)
Houten blokken en dat combineren met speelgoedbeesten en figuurtjes en zo een heel spel bedenken
Tekenspullen
Sylvanian families (wel duur spul maar er is veel mee gespeeld, ook met imitatie sylvanian families)
My little poney
Nintendo
Houten trein
Garage en autootjes
Puzzels
Verkleedkleren
Poppenkast en poppen
Oude flipperkast (heel succesvol bij kinderen vanaf een jaar of 8, ook bezoek trekt hier gelijk naar toe)
Voor peuters: loop auto en loop kar, trekbeesten, houten keukentje
Voor babies: stapelbakjes in allerlei kleuren, zachte blokken en ballen
Verder ook spullen voor buiten zoals rolschaatsen/skates, skatebord, fietsjes, bal, badminton set, pingpong tafel, schommel, zandbak...
Speelgoed wat in die categorien viel was altijd wel goed.
Slechte aankopen ook genoeg gedaan zoals een keer een furby (soort knuffelbeest wat kan praten)en dat soort dingen.
Overigens kan speelgoed wat in mijn ogen troep is toch voor veel lol zorgen. We hebben hier een bak vol met happy meal en kinder ei speeltjes en daar is best veel mee gespeeld hoe onzinnig die speeltjes ook zijn. En mijn een na jongste zoon heeft een klein fortuin uitgegeven aan pokemon kaarten maar als ik de tijd bereken die hij door heeft gebracht met die kaartjes dan was het toch wel de moeite waard voor die stukjes karton.
ChrisH
07-03-2012 om 16:55
Jongens
Ik heb twee jongens en de succesnummers waren/zijn:
- duplo
- lego
- kaplo
- houten spoorbaan
- geomag
- nintendo
- plakkaatverf
- pokémonspelletjes en -kaartjes
- dinofiguren
Chris
dc
07-03-2012 om 17:25
Alles!
Ik heb 2 (uh, nu 3) heel verschillende kinderen, en ze spelen eigenlijk met alles. Dan weer eens een periode meer het een dan het ander, maar ik zie nooit echt lang iets in een doos liggen. De oudste zoon is voornamelijk gek op constructie (duplo, lego, k'nex, treinbaan, etc), en de jongste gek op fantasiespelletjes (veel playmobil). Wel leuk, dan maakt de oudste een kasteel van duplo, gaat de jongste ermee spelen
Er wordt zelfs regelmatig met mcdonaldszooi gespeeld hier. Owee als ik eens iets weg wil gooien.
Biene M.
07-03-2012 om 19:46
Verkleedkleren
Verkleedkleren waren zowel bij oudste (meisje) als bij middelste (jongen) vanaf een jaar of drie een geheide hit. Voor oudste kocht ik ook nog wel eens echt mooie verkleedjurken bij de Verkleedkomeet, ik weet niet of die winkel nog bestaat. Die gingen ook niet zo snel kapot als de goedkopere carnavalsrommel.
Duplo is erg veel mee gespeeld door mijn zoontje.
Mijn oudste heeft vanaf haar tweede eindeloos geknutseld met alles waar je maar mee knutselen kunt. Ook tekenen, schilderen etc. vond ze altijd leuk.
Poppen waren ook een goede aanschaf voor mijn oudste. Babyborn, barbies, bratz, is allemaal eindeloos mee gespeeld.
Oudste heeft toen ze klein was veel gepuzzeld, dat begon met de blokkenstoof. En jongste (meisje) is sinds ze 11 maanden was ook alweer dol op de blokkenstoof.
Loopfietsje was een geweldige aankoop voor mijn zoontje. En hij is nu heel blij met de playmobil brandweerwagen die hij afgelopen weekend voor zijn 4e verjaardag heeft gekregen. We moeten nog afwachten of er langdurig mee gespeeld gaat worden.
De enige hit in de categorie speelgoed met batterijen was het Nijntje boomhuis oid, dat is ook altijd een hit bij bezoekende kleine kinderen.
Verder vinden ze alle drie speeldoosjes met muziekjes altijd leuk.
gruffalo
07-03-2012 om 20:18
Twee meiden
succes:
potloden (die raken bijna niet 'op' zoals stiften)
pop en de bijbehorende kleding (door tante genaaid van oude kleding)
berenknuffels voor de jongste
bratz/barbies
little pet shop
harry potter lego / gewone lego
topmodel
strijkkralen
echt geen succes:
pop voor mijn jongste
knuffels voor de oudste
poppenwagen, poppenkinderstoel
babyborn paard en paardenstal
playmobil (ondanks dat ze redelijk wat hebben)
duplo (nee ook de electrische trein niet)
alle 'hype'speelgoed zoals furby, zo'n bewegend knuffeldier enzovoort. Rond sinterklaas veel reclame, en ooooo wat willen ze dat dan graag hebben. uiteindelijk spelen ze er 5 minuten mee
Temet
07-03-2012 om 20:28
Zonde hier
Zonde hier: duplo en lego. Niet dat er helemaal niet mee gespeeld wordt, maar het is maar zeer matigjes. Misschien dat peuter van 3 de geest nog krijgt, maar tot nu toe heeft ze niet veel belangstelling.
Enorme hit bij zoon dino's en andere beestenfiguren. Uren mee zoet geweest. Nu is-ie ineens aan het tekenen geslagen, iets wat ik twee jaar terug niet voor mogelijk gehouden zou hebben.
Dochters tophit: klei. Playdoh om precies te zijn. En nepeten, vooral de neppizza-in-punten.
Voor beiden is het keukentje wel een succes gebleken, maar dat was niet helemaal een gok, daar speelde zoon op het kdv ook al mee.
Je kan er niet altijd veel van zeggen en het scheelt enorm per kind, dat maakt het zo lastig.
Groeten,
Temet
Asa Torell
07-03-2012 om 21:09
Duplo
Met stip op 1 hier, daar wordt al 6 jaar vrijwel ononderbroken mee gespeeld (oudste is bijna 8). Ik vind het zelf ook makkelijk mee-speelgoed.
Lego en playmobil zijn ook een groot succes, maar alleen voor oudste tot dusver. Die speelt al vanaf zijn 3e daar mee, zo'n beetje om beurten met het een of het ander.
Ook de houten trein (vanaf ongeveer 2 jaar) is een tijd lang erg populair geweest en komt soms nog weer tevoorschijn.
Dochter (4,5) is eigenlijk zowiezo niet al te erg van het speelgoed, we hebben al heel veel miskopen voor haar gedaan: fisher price garage, winkeltje, poppensetje, playmobil babykamer en ga zo maar door. Ook de loopfiets sloeg niet aan terwijl ik me daar zeer veel van voor had gesteld, want ze is wel nogal van de beweging. Ik ben dus vooral gewoon gestopt met echt speel-speelgoed voor haar te kopen, met sinterklaas kreeg ze dvd's, puzzels en stiften en dat vond ze prima.
Spelletjes beginnen een beetje te komen, dochter vindt memory leuk en met zoon doe ik wel eens zeeslag.
Zoon is verder erg dol op tv kijken en wil ook graag 'computeren' maar dat betekent ook kijken naar filmpjes op youtube. Om computerspeelgoed zoals wii en ds heeft hij eigenlijk nog bijna niet gevraagd en ik betwijfel of dat zou aanslaan. Voor hem kan ik iha. het beste gewoon kopen wat hij vraagt, dat is meestal lego en daar wordt dus wel veel mee gespeeld.
Mea Proefrok
07-03-2012 om 21:26
Wat grappig
Er is dus echt geen peil op te trekken! Zoveel kinderen, zoveel smaken. Hutten bouwen gebeurt hier al met behulp van de wasrekken en grote oude dekens en kussens. Boeken hebben we in overvloed en zijn een doorslaand succes, maar op de een of andere manier zie ik boeken niet als speelgoed. Weet niet waarom, eigenlijk. Gezelschapsspelletjes hebben we, en ook daar zijn er een paar spelletjes die we al honderd keer hebben gedaan en veel meer spelletjes die het net niet zijn. Biene, loopfietsje en muziekdoosjes was ik vergeten, die zijn hier ook allebei erg populair. Gruffalo, wij hebben dus ook destijds veel te veel geld uitgegeven aan een authentiek rieten poppenwagentje met schattige ruitjesbekleding. Nooit gebruikt. Keukentje hebben we niet, wel heel veel keukenspullen in een apart keukenkastje voor de kinderen. En die worden veel gebruikt.
Ik zie trouwens dingen staan waarvan ik meteen denk: o, dat zou hier ook aanslaan (wat duurdere, goede verkleedkleren bijvoorbeeld). Het probleem is alleen, ik wil veel minder speelgoed in huis maar dan wel datgene overhouden waarmee echt gespeeld wordt. Kapla staat op het verlanglijstje hier.
Bedankt voor de reacties, erg leuk om te lezen!
Tango
07-03-2012 om 21:41
En hier
Ook grote verschillen. Tangodochter (bijna 110 speelde heel veel met playmobil, heeft er ook veel van verzameld wat nu staat de verstoffen, want Tangozoon heeft er geen interesse in. Hij heeft zelf 1 kleine bak playmobil waar hij alleen af en toe de politieauto uitpakt. Verder heeft Tangodochter zelden met babypoppen gespeeld, echte miskoop dus. Wel een periode met barbies en van die kleine imitatie-barbies (Evi volgens mij).
Tangozoon speelt vooral met Toy Story poppetjes (die gratis poppetjes van AH, maar ook grotere exemplaren), smurfen, Bagugans en auto's. Autokleed wordt dan weer zelden gebruikt en de parkeergarage ook. Hot Wheels vindt hij ook leuk, maar is zo onpraktisch want het neemt erg veel plek in in zijn niet al te grote kamer. Grote hits zijn ook nog steeds een eenvoudig speeltentje en een kassa en van die plastic etenswaren. Wordt eindeloos mee gespeeld.
En de allergrootste miskopen bij Tangozoon zijn ongetwijfeld Lego en Knexx geweest. Hij kan hier dus helemaal niets mee. Bouwen ligt hem niet en met het gebouwde speelgoed speelt hij niet want dan valt het uit elkaar. Gelukkig nooit veel van dit spul gekocht, we hadden al snel door dat dit het niet was. Wel wat gekregen met verjaardagen. Duplo vinden ze hier met vlagen nog steeds wel leuk.
En oh ja, Little People, daar hebben we ook eens een hele set van overgenomen van een vriendinnetje van Tangodochter. Deed Tangozoon ook niets mee. Dat hebben we dus maar snel weer doorverkocht.
Mama_Lynn
07-03-2012 om 21:42
Hier
De kinderen zijn nu 2 en ruim 4.5. Hits hier: de houten puzzels, duplo, vormenstoof. Daar spelen ze allebei mee (of hebben er mee gespeeld). Ook het keukentje is een regelrechte hit, daar spelen ze enorm veel mee. voor dochter van 4 zijn verkleedkleren een enorme hit. En zij speelt heel veel met haar knuffelvarken (een duur gekregen ding, heeft z'n geld echt opgebracht). Dit in plaats van de pop die al vanaf haar 1e verjaardag ligt te verstoffen. Peuterzoon zeult vaker met 'baby' rond haha. Knutselspullen, tekenspullen, ook enorm leuk. Playmobil wordt hier wel gewaardeerd evenals barbies, maar dat is af en toe dat ze daar mee speelt (misschien komt dat nog?). En zoon speelt graag met autootjes, tot nu toe vindt hij zijn garage erg leuk, maar dat ding heeft ie pas een paar maanden, dus we zullen zien. Verder hebben we inderdaad een overdaad aan spullen, waar overigens af en aan wel mee gespeeld wordt (leuk om te wisselen af en toe), maar er zitten ook enorm sta-in-de-weg dingen bij (een strijkplank, een uitvouwbaar wasrekje enz.).
Lynn
Limi
08-03-2012 om 07:05
Bij ons
j5 j2
Autootjes
Duplo (m.n. trein)
Nep-boodschappen
Cars puzzels
Tablet
Speelkleden/straatpuzzels
Tanneke
09-03-2012 om 02:51
Temet
Geef niet op!
Mijn zoon kwam om in Lego(kadootjes,etc) en keek er niet naar om...Totdat hij 7 werd. Elke dag kan hij er uren mee spelen, met vriendjes of alleen.
Wij hadden inmiddels een berg ander speelgoed en hebben veel lego weggegeven, maar daar heb ik nu wel spijt van!
Het is eigenlijk het enige waar hij nog mee speelt.
Vertigo
09-03-2012 om 22:44
Investeren
Wij zien steeds meer dat (Duplo eventjes en) Lego geweldig, bijna onsloopbaar, creatief speelgoed is. Zeker voor oudste van ruim 5 en zoals Temet al aangeeft, wacht ik braaf op de dag dat hij echt Zelf gaat spelen. Tot dientokd bouw ik lekker vaak mee, stiekem erg leuk
Jongste speelt veel beter zelf, en houdt van autootjes, en de houten treinbaan is ook een vast onderdeel in het dagprogram.
Verder voor buiten: puky loop auto- en fiets en ook gewone fiets.
En tja, inderdaad veel te veel meuk. Die ik wel probeer te schiften en weg te doen.