Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Moeder

Moeder

10-01-2016 om 12:17

Studerende zoon wil in ons huis een feest geven

Beste Beatrijs,
Onze zoon (student) woont nog thuis en reist dagelijks heen en weer naar de universiteit. Binnenkort wordt hij twintig en hij heeft gevraagd of hij een groot verjaardagsfeest mag geven in ons huis. Desnoods wil hij voor zijn ouders een hotel boeken, zodat wij er geen last van hoeven te hebben. Wij hebben onze twijfels. Zelf woonde ik op die leeftijd allang op kamers en ik kan mij nog heel goed herinneren hoe leuk de - in alcohol gedrenkte - feestjes waren. Maar die speelden zich in de kroeg af of in een studentenhuis. Een eengezinswoning lijkt mij niet geschikt voor studentenfeestjes en de buren zullen er ook niet blij mee zijn. Onze zoon vindt ons flauw. Bij zijn vrienden mag het altijd wel! Wat zou u doen?

Huis open stellen?

Beste Huis open stellen,
Het ergste van dit soort feestjes is dat je als ouders het gevoel hebt geen baas meer in je eigen huis te zijn. Ik raad u ten sterkste af om u te laten wegbonjouren naar een hotel. Dat u niet in uw eigen bed kunt slapen omdat uw zoon een feestje wil geven? Bespottelijk!

De hoofdbewoner van het huis (degene die de hypotheek of huur betaalt) bepaalt wat er daar gebeurt. Natuurlijk kunt u toestemming geven voor een feestje, maar stel dan de voorwaarden: dat u zelf aanwezig bent in uw eigen huis, dat de festiviteiten op een redelijk tijdstip afgelopen zijn, zodat iedereen weer terug naar huis kan en niet bij u hoeft te blijven logeren en ontbijten, en dat de muziek niet boven een bepaald volume gaat. Meestal zijn dergelijke voorwaarden genoeg om het kind te laten afzien van feestplannen in zijn ouderlijk huis.

Onderzoek andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld een zaaltje huren in de stad, waar hij studeert. Dat is ook handiger voor de feestgangers, die minder hoeven te reizen. Met het geld dat uitgespaard wordt op eventuele hotelkosten valt een eind te komen om een zaal te huren. Gooi er desnoods wat extra geld tegenaan. Persoonlijk zou ik er een flink bedrag voor over hebben om te voorkomen dat mijn zoon een feest voor vijftig man bij ons thuis geeft. Consideratie met de buren is een overweging, al kunnen die van tevoren worden ingelicht, maar belangrijker is dat ik er niets voor zou voelen om gedurende een half weekend tientallen onbekenden over de vloer te krijgen.

Bij mij kan heel veel maar dit zou ik toch niet goedvinden. Op de een of andere manier moet ik hierbij meteen aan zo'n Project X gebeuren denken. Ik ben het dus helemaal eens met Beatrijs. Zou iemand van jullie naar een hotel gaan en alles aan de zoon overlaten?


Wat een flauwekul

Het getuigd volgens mij van volkomen opvoedarmoede als je moet vrezen dat je 20 jarige kind je huis in jouw afwezigheid af zal breken.

Onderzoek vooral geen andere mogelijkheden. Ben je nou gek. Dat kind is 20 en moet de eigen zaakjes regelen.
Aan paps en mams niet willen is nee genoeg.

Emma

Emma

10-01-2016 om 12:27

Thuis?

Een student van 20 die nog thuis woont.....
Financieel zal er wel een hele goede reden voor zijn, maar dit is vreselijk.
In de reacties op Facebook las ik iemand die vond dat de ouders maar lekker moesten meefeesten met hun zoon, dat ze er, nu het nog kan, maar flink van moesten meegenieten. Ik doe dat nu, met mijn dochter van 15. Ik hoop toch echt dat dat voorbij is als ze 20 is.
Ik zou zeggen: huur een zaaltje in de stad en laat die stundenten daar lekker dronken de boel afbreken.

Vreselijk?

'Een student van 20 die nog thuis woont.....
Financieel zal er wel een hele goede reden voor zijn, maar dit is vreselijk.' Nou nee, de meeste studenten denken daar anders over, als ik het zo om me heen hoor. Anders zouden ze wel 600 euro per maand extra lenen om op kamers te wonen. Met name de financiële gevolgen zijn inderdaad de reden. Maar overwegend hebben ze ook goed kontakt met de ouders. Tot ze dus een feest willen geven.
Ik heb het één keer gedaan bij een zoon, feest is min of meer uit de hand gelopen (mijn huis zag er wel netjes uit), daarna mocht het nooit meer. Zo leer je wat, beiden overigens.

Tsjor

Emma

Emma

10-01-2016 om 12:40

Tsjor

"Zo leer je wat, beiden overigens"
Ik ben bang dat ik dat heel lang gelden al geleerd heb. Ik woonde op mijn 18e op kamers, studeerde en had zeer wilde feesten. Ik weet hoe het er aan toe gaat. No way dat je dat in je ouderlijk huis wil. Contact was heel goed. Je hebt helemaal gelijk, maar die feesten, daar hou je je ouders natuurlijk buiten.

Ook studenten veranderen

ooit vier studenten mijn tijdelijk leegstaande woning laten huren. Iedereen raadde het af. Maar het was helemaal perfect toen we terugkwamen. Ook studenten veranderen. Ligt er dus aan hoezeer je je kind kent en vertrouwt.

Tsjor

Emma, een student van 20 die nog thuis woont (ot)

Mijn dochter is 19,5, tweedejaars student en woont nog thuis. Ze heeft al 20 keer gehospiteerd, zat daar soms met wel 20 man te 'solliciteren' voor één kamer, en heeft geen afstandsurgentie dus komt er bij studentenhuisvesting ook niet tussen. Ze wil graag hoor, maar het moet ook maar lukken.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-01-2016 om 13:16

Zeker niet

Ik laat me niet uit mijn huis zetten voor een feestje. Ik wil best tijdens de avond weg, als dat zo uitkomt, maar tegen een uur of 00.00 kom ik dan toch heus weer thuis.
En thuiswonende studenten van 20... Tja, dat vind ik ook wel een beetje oud maar het is tegenwoordig zo ongeveer onbetaalbaar om op kamers te gaan.

Hortensia

Hortensia

10-01-2016 om 13:34

thuiswonend en uitwonend

Ik heb een uitwonend kind van die leeftijd (en niet om de afstand). Het is niet altijd vanzelfsprekend dat zijn leeftijdgenoten op zichzelf wonen. Als je studie/opleiding/werk uit de buurt is, komt dat wel sneller voor, maar als het met het OV te doen is, is Hotel Mama vaak nog gewoon open.
Dat mijn kind zelfs op 5 minuten fietsen van me woont wordt door mijn omgeving ook wel als heel bijzonder gezien (zonder negatief oordeel eraan te hangen). Maar hij was er gewoon heel hard aan toe.

Alles is dus mogelijk. En zo vreselijk is het niet als je kind met zijn 20e nog thuis woont. Dat bepaalt iedereen voor zich. Daar is niets vreselijks, raars of zo aan. De mijne ging toevallig op zijn 19e de deur uit omdat hij er aan toe was (niets meer, niets minder), ik ken ze ook die nog jaren thuis wonen omdat ze dichtbij studeren of werken en/of de wachtlijst voor een woning nogal lang is.

Wat een feestje thuis betreft: ik heb natuurlijk geen idee hoe wild en alcoholdoordrenkt ze zullen worden, ik zou het echter geen fijn idee vinden om mijn huis aan hen over te laten (tenzij het een heel klein groepje is dat ik al ken).
Dan zou dat feestje beter bijv. in een jeugdcentrum, zaaltje, scoutinggebouw of bij een al uitwonende vriend kunnen worden gehouden. Precies zoals Beatrijs stelt. Of hij stelt het een poosje uit tot hij op zichzelf woont.

Jaina

Jaina

10-01-2016 om 13:42

Wel thuis, geen grootse feesten

Mijn studerende kinderen wonen nog thuis vanwege de kosten. Ze mogen uiteraard vrienden uitnodigen. Ze mogen ook prima een klein feestje geven. Echter als ze heel grootse feesten willen geven zou ik ze aanraden een ruimte te huren. Daar hebben we niet de ruimte voor en dat is gewoon niet geschikt. Er wonen hier nog meer mensen.
Je hebt natuurlijk feesten en feesten. Willen ze 10-20 vrienden uitnodigen voor een gezellige avond is het prima. Willen ze een wild woest feesten geven met vele genodigden waaronder vage kennissen dan vind ik dat minder geschikt en kan dat beter ergens anders.

neteret mut

neteret mut

10-01-2016 om 13:56

hangt van het feest af

met wat muziek, drank en hapjes dan maken we de garage gezellig en zetten wat stoelen erbij op het terras. Tot nu toe vonden ze dat goed genoeg. Heel veel van de vrienden van mijn kinderen wonen nog thuis, ook bij langere afstanden. Oudste dochter zit dit jaar wel op kamers, wilde ze graag, haar oudere broers wonen nog thuis (22, 22 en 24)

Onze buurjongens

Geven ieder jaar een feest. Tent in de tuin, sta tafels muziek op 100 en gaan. Maar om 00.15 nemen ze allemaal de laatste metro naar de stad en gaan daar verder.

Die twee keer per jaar vind ik dat prima. Ouders zijn meestal thuis en drinken een drankje mee of zitten boven.

bieb63

bieb63

10-01-2016 om 15:16

Vesper en Emma

Dat snap ik even niet........ 'raar als kind van 20 nog thuis woont'. Is dat de nieuwe norm?
Dat staat even los van feesten bij jouw thuis. Dat kan en mag je niet willen. Maar gewoon thuis wonen op die leeftijd, is dat raar? Als je in de buurt studeert (of hbo/mbo opleiding doet), wat is daar dan mis mee? De studentenwoningen zijn zeer schaars én kosten heel veel geld.
Ik kan me overigens niet heugen dat in 'mijn' tijd alle jongeren uit huis waren op die leeftijd. De nodige wel, soms zelfs heel jong, maar de nodige ook niet. Soms zelfs al werkend, maar nog geen huis kunnen krijgen.
Hm, voor mij een nieuw item.

bloemetje

bloemetje

10-01-2016 om 15:32

zal steeds meer gaan gebeuren

20-jarigen die thuis wonen... het zal steeds meer gaan gebeuren. Je krijgt immers geen stufi meer, maar moet alles (studie, kamer, levensonderhoud) zelf betalen. Door te werken, door je ouders lief aan te kijken of door te lenen. Thuis bij je ouders blijven wonen is aantrekkelijker dan ooit.

En een feestje... Je hebt feestjes en feestjes. In algemene zin kun je er dus niets over zeggen. Het hangt sterk af van je kind, van de gasten en het type feestje.

Eko

Eko

10-01-2016 om 15:33

Inderdaad

Mijn zoon wil gaan studeren in de stad waar we wonen. Voor de officiele studentenhuisvesting woont hij te dichtbij, op de particuliere markt betaal je gemiddeld 400 euro voor 'n kamer en woon je kleiner, minder comfortabel, verder van het centrum en de universiteit dan waar we nu wonen. Ik vind het dus verschrikkelijk slim dat mijn kind kiest voor 'n studie dicht bij huis (is ook echt de beste optie in zijn vakgebied). Dat levert in 4 jaar zo'n 20.000 euro besparing op.

Feestjes mogen gewoon thuis, grote feesten zie ik mijn kind niet snel geven.

Linda K

Linda K

10-01-2016 om 18:42

Hilarisch

dat het raar zou zijn als een student van 20 nog thuis woont. De realiteit is dat dat heel normaal is, en bovendien veel voordelen heeft.

Wij zijn ook voor het verjaardagsfeest van oudste (19, toen masterstudent) het huis uit gegaan. Toen we na twaalven terugkwamen was iedereen behalve een paar slapers weg, de rest (bijna) allemaal terug naar hun ouderlijk huizen verspreid over drie provincies. Ik heb zelfs niets hoeven opruimen. En wij hebben ook een leuke avond uit gehad.

Samen doen?

Zoon hier heeft bij het slagen voor de middelbare school, en het bereiken van de 18 jarige leeftijd, samen met een paar andere studenten een partyboot afgehuurd voor een feestje dat ik ook niet thuis had willen hebben.
Verder wel feestjes thuis gehad met een man of tien, niet meer. Maar ik heb dan ook wel een soort puberbestendig huis. En de rommel ruimen ze zelf op al heb ik ook weleens moeten schrobben op een overgeefvlek onder de bank.

tonny

tonny

10-01-2016 om 18:51

studeren kost veel

je moet anno nu alles lenen, dus waarom zou iemand op kamers wonen dan niet een paar jaar vooruit schuiven? Ik snap dat best hoor, als de reisafstand tenminste redelijk is en de onderlinge verhoudingen het kunnen hebben.

Feestje is een ander verhaal, hangt erg af van karakter feestvarken en zijn gasten. Helemaal weg gaan zou ik niet doen, het is immers mijn huis. Wel een avondje weg, of boven blijven. Als de feestvierder dat niks vindt, dan huurt-ie maar een zaaltje.

Bezwaar tegen een paar loge's heb ik nooit gehad, daarin vind ik Beatrijs een beetje flauw.

Charis

Charis

10-01-2016 om 19:10

Mirjam (ot)

'Het getuigd van'. Heeft het 'd'-virus zelfs jou in zijn greep ?

Niet te voorspellen

Er zijn genoeg studenten die een feest gezellig kunnen houden, maar je weet nooit hoeveel er uiteindelijk komen (vaak extra meekomers) en zo kan de gezelligheid heel eenvoudig omslaan.
Stel er wordt gerookt, terwijl in jullie huis niet gerookt wordt. Of die rode wijn over de stoffen bank. Of die naaldhakken in je houten vloer Dat zijn allemaal zaken die je zoon niet kan voorkomen.
In belang van de buren en uit eigen belang, zou ik zeggen; "hup, naar de kantine".
Daar zou ik best wat voor bij willen leggen. Sommige huizen zijn minder feestjesproof..

Elisabeth

Elisabeth

11-01-2016 om 09:16

20 jaar feest

Nou, uhm, ik vind het gek dat ik hier lees dat het raar is als je 20 bent en studeert dat je dan eigenlijk niet meer thuis hoort te wonen. Slaat werkelijk nergens op! Zolang ze "meewerken" in het huishouden zal het me een worst zijn hoelang ze bij ons willen wonen.
En een feest geven,waarom niet? Als het goed is heb je je kind aardig opgevoed in de zin van de boel niet afbreken. Is het het eerste feestje van je kind???
Hij is 20! Laat hem een party tent neerzetten in de tuin, laat hem de buurt inlichten, laat hem vragen of ze er bezwaar tegen hebben, zodat niet om 23.00 uur de politie voor je huis staat en laat hem zelf de boel verder regelen.

Sorry

Geen virus hoop ik. Gewoon een vergissing.

Elisabeth

Elisabeth

11-01-2016 om 09:24

als de buurt bezwaar heeft, kijk dan idd eens naar een kantine of buurthuis oid.....

Jamie

Jamie

11-01-2016 om 09:24

ojee

Met 20 moet je kind het huis uit zijn? Nou hij mag van mij maar dat gaat hem inderdaad 20.000 euro lening kosten en ik denk dat hij dat liever aan een wereldreis gaat besteden

Tjonge zeg leven jullie nog in je eigen studententijd? Nou dat financiële voordeelfeestje is wel voorbij hoor.

Het allergekste

Zelfs in het bericht van de etiquette kenner wordt gedaan alsof feestelijkheden van twintigers per definitie vreselijk uit de hand moeten lopen (alsof je geen baas meer bent in eigen huis) en alsof er zware voorwaarden gesteld moeten worden. Alsof die 20 jarige die zelf ook in dat huis woont geen belang heeft bij een feestelijk verloop zonder gedoe en bovendien helemaal niks van thuis heeft meegekregen, zelfs thuis niet.

Tango

Tango

11-01-2016 om 12:57

Ik denk

Dat als student een hotelovernachting voor zijn ouders kan betalen, hij ook de huur van een zaaltje kan betalen. Ik zou dan eerder daarvoor kiezen.
Ik vind het overigens niet raar dat een student van 20 nog thuis woont. Ik zou alleen niet zitten wachten op een feestje in mijn huis. Het hoeft misschien niet een complete chaos te worden, maar ik zou ook niet verwachten dat het daarna helemaal opgeruimd is zoals ik dat wil. Dus zou ik er niet op zitten wachten.
Hier weleens een feestje van dochter van 14 gehad. Maar dat waren dan 4 of 5 meiden die pizza aten en een film keken. Ze werden rond 24.00 u. weer door hun ouders opgehaald en eentje bleef slapen. Dat vind ik dan nog wel te doen, hoewel ik de volgende ochtend nog wel de chips door het hele huis vond

Emma

Emma

11-01-2016 om 18:14

Pfieuw

Wat een reacties over 20 jaar en geen geld om op kamers te wonen. Ik bedoel dus ook dat er financiële redenen zijn om niet op kamers te gaan (lees de post). En, vooruit dan maar, geen kamer kunnen vinden mag voor mij ook
De rest niet :-p

Tihama

Tihama

11-01-2016 om 19:26

Vreselijk

Ik begrijp niet waarom het 'vreselijk' is als je kind van 20 nog thuiswoont. Natuurlijk moeten ze op een dag zelfstandig zijn en op eigen benen gaan staan.

Maar 'vreselijk'?

Hier een studerende zoon van 18 thuis, die voornemens is om op zijn vroegst na zijn bachelor überhaupt op zoek te gaan naar een kamer. Ik vind dat niet vreselijk. Ik had het ook niet 'vreselijk' gevonden als hij wel nog een basisbeurs had mogen genieten. Ook een dochter van 15 die niet kan wachten tot ze op kamers mag. Ik vind het allebei prima.

Geldt dat uitsluitend voor studenten dat het vreselijk is?
Of geldt dat voor alle jongeren van 20?
Ook als ze MBO-er zijn?
Of als ze werken?
Is het dan verplicht om je magere jeugdminimumloon in te zetten voor een te dure kamer, zodat je niet kunt sparen voor de aanbetaling voor een hypotheek?

En mag 19,5 jaar nog wel?
Of is de grens precies bij 18?

En wat is er nu helemaal précies hetgene dat vreselijk is?

Kan nog veel gekker

Tenzij zoon een blauwe suite voor me afhuurt, pieker ik er niet over om me mijn huis uit te jagen, en dat is ook nergens voor nodig, want zoon huurde op zijn zestiende al met een stel vrienden de scouting blokhut af voor een groot feest. Voor een prijs waar je nog geen stapelbed in een stayokay krijgt.

Wat ik nog veel zotter vind is de nieuwste traditie van het 21-dinner: op de 21e verjaardag als ouder een tiggangendiner bereiden en dan de hele avond gedienstig oberen voor de jongelui - liefst ook 21. Nog even de laatste gelegenheid aangrijpen om te sloven en te verwennen, al is je nazaat al drie jaar volwassen.

Ik mis vast een zorggen, dat ik daar totaal de aardigheid niet van in zie.

Tihama

Tihama

11-01-2016 om 19:44

Maar Kenfan

Je moet niet zelf sloven. Je moet gewoon een cateraar inhuren voor dat jaarclubfeestje.

Die zijn er te kust en te keur. Voor het luttele bedrag van nog geen € 24,95 per couvert kun je je volledig laten ontzorgen.

Dus je laat gewoon die 20+1 gasten komen, en dan tik je aan het einde van de avond een kleine 500 euro af. Daarna ben je ook klaar, want het feest is erom begonnen dat na je 21e je ouders niet meer financieel verantwoordelijk zijn, toch?

Emma

Emma

12-01-2016 om 08:26

Tihama

Ik denk dat ik ook een paar zorg-genen mis: meen je nou werkelijk dat je een twintigjarige in huis houdt zodat die kan sparen voor een hypotheek? En dat van die cateraar voor een jaarclub van 21jarigen?
De werelden lopen erg uiteen, laat ik het daar maar bij houden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.